Wyniki KK2010 by Kaz 2011-01-20 16:04:02

Po raz kolejny miło mi ogłosić rezultaty KazKompo czyli plebiscytu na najlepszą grę minionego roku dla 8-bitowego Atari. Głosowano w trzeech miejscach: w komentarzach na AtariOnline.pl, na angielskojęzycznym forum AtariAge oraz mailem. Po podliczeniu głosów przez Maćka "Scalaka" Mendelę (dziękuję!) wyłoniła się nam taka oto pierwsza trójka:



1. His Dark Majesty - 583 punkty

autorzy: Jakub Dębski, Marok, Jakub Husak, Adam Powroźnik, Krzysztof Ziembik

Zdecydowany faworyt nie zawiódł. Już w momencie powstania tej gry wiadomo było, że kroi się kandydat do zwycięstwa w KK2010 i rzeczywiście tak się stało, program uzyskał miażdzącą przewagę nad kolejnymi kandydatami. Gra Jakuba "Ilmenita" Dębskiego zaczęła się od prostego pomysłu na rogue-like, a zamieniała się w solidną, całkowicie oryginalną grę RPG o jakości niespotykanej na komputerach 8-bitowych. Wartka akcja gry, urozmaicone poziomy, łatwe i intuicyjne sterowanie, niesamowita oprawa graficzna zostały docenione przez większość głosujących:





2. Ocean Detox - 388 punktów

autorzy: Marek Pavlik, Zdenek Eisenhammer, Adam Powroźnik, Michał Szpilowski

Kolejna gra to zręcznościówka powstała w kooperacji czesko-polskiej. Znany pomysł na grę, ale za to jakie wykonanie! Wciąga bardzo, więc nic dziwnego, że wskoczyła na drugie miejsce:





3. Dr. Mario - 369 punktów

autorzy: Paweł Gugała, Michał Szpilowski

Konwersja gry z konsoli Nintendo odnosi niesamowity sukces i zajmuje trzecie miejsce, tracąc niewiele punktów do drugiej pozycji. Gra opublikowana przez autora właściwie przez przypadek, musiałem go do tego prawie zmusić ;).



Gratuluję autorom zwycięzkich gier! Dziękuję take wszystkim za oddane głosy, a szczególnie komentarze im towarzyszące, bo mogą się przydać autorom gier. A oto szczegółowe dane uzyskane z podliczonych głosów:





Arkusz z danymi w formacie MS Excel oraz OpenOffice w tym miejscu.
xeen 2011-01-20 17:03:49

Ilmenit na prezydenta!

larek 2011-01-20 17:25:59

Gratuluję. Dobre gry na dobrych miejscach :)
Oby 2011 nie był gorszy.

slv 2011-01-20 17:56:20

"His Dark Majesty" ma literówkę w creditsach ;) "All" a nie "Al" design.

nosty 2011-01-20 20:27:24

gratuluje nagrodzonym!
hmmm skoro juz raz wystartowalem, to mam motywacje zeby w 2011 zająć wyższe miejsce :)

andys 2011-01-20 20:46:56

Gratulacje TOP 1! Gratulacje Jakubie!
Od początku wiedziałem, że mam do czynienia z czymś przełomowym w dzisiejszych czasach. Pomimo, że generalnie atari jak wiadomo z niejednego mojego postu w ogóle mnie nie kręci to poświęciłem testowaniu tej grze, podkreślam z PRZYJEMNOŚCIĄ!
Dziękuję Jakubowi za testowanie gry od chyba pierwszych wersji beta oraz wprowadzeniu m.in wielu moich sugesti, nie pominę xeen'a który również dużo zmienił w założeniach trudności ai w tej grze.
Dodam jeszcze....muzyka...kolejny Jakub:) spisałeś się nieźle jak na moje totalnie nie atarowskie ucho. Nie wyłączałem muzyki!

Ogólnie nie macie kategori w grach
najlepsza muzyka,grafika,design,scenariusz,ai,kodowanie i inne tego typu rzeczy... to jak oskary w różnych kategoriach...
Wy rozdaliście tylko główną

Nie glosowalem wiec dodam..duzo poswiecilem grach takich jak xxl'a Chopin, bo nie dosc, że dużo kodu to jeszcze dość dobrze skopiowany pomysł z gry flashowej. Zadziwił mnie również pozytywnie Dr.Mario! duży plus!
Ocean poza grafiką,muzyką itp to totalna lipa...bez urazy, nie zasługuje nawet na dzesiąte miejsce bo zachodnie produkcje są dużo lepsze, albo ambice głosującym spadły. to tak jakby z ocean przegrał taki jet set willy

larek 2011-01-20 21:43:16

"Ocean poza grafiką,muzyką itp to totalna lipa" - to co poza grafiką, muzyką itp. jest tak ważnego i nie ma tego Ocean Detox?

nosty 2011-01-20 22:06:26

@larek - grywalnosc? :P
Ja sie akurat zgadzam. Docenilem Ocean na 6 tylko za jakosc wykonania, bo ta gra kompletnie mnie nie wciagnela!

Cezar 2011-01-20 22:13:37

Zgadzam się z Andysem we wszystkich kwestiach (prawie, bo Dr Mario mi się nie podoba, może to kwestia tytułu gry), niestety.

larek 2011-01-20 22:21:58

@nosty
A widzisz, czyli chodzi o coś, co u każdego może być na innym poziomie. Dla mnie grywalność Ocean Detox jest na poziomie 110%. Rozumiem, że dla innych wcale tak nie musi być, ale "totalna lipa" to wcale nie jest.

Grey 2011-01-20 22:23:57

Zasłużone pierwsze miejsce, brawa dla całego zespołu pracującego nad grą "His Dark Majesty". Pełen profesjonalizm, chylę czoła i oddaję pokłony :D

Cezar 2011-01-20 22:24:24

Jak dla mnie "Mario" kojarzy się z grą platformową, a nie z siedemdziesiąt siódmą wodą po "Tetrisie". I ten fakt, przynajmniej dla mnie był wystarczający by wykluczyć "dr Mario" z mojej listy, choć gra sama w sobie też rewelacją nie jest, bo gdyby była, to nie patrzyłbym na tytuł...
Mimo wszystko kieruję słowa uznania dla twórców gry, choć wiem, że to zbyt mało powiedziane :-)

Cezar 2011-01-20 22:34:38

@larek - "totalna lipa", to skrót myślowy... ;)
Domyślam się, że w rozumieniu autora tych słów powstało co najmniej kilka gier, które były po prostu lepsze, z czym się zgadzam.
Od siebie dodam, że oprócz świetnych dźwięków i przeciętnej szaty graficznej z kilkoma fajerkami "Ocean Detox", to jak dla mnie beznadziejna i cokolwiek głupia gierka.

Jacques 2011-01-20 22:52:12

A jak dla mnie Dr. Mario ma świetną grywalność... Daleko większą niż Detox ;-)

Piesiu 2011-01-20 23:03:44

Co Wy Panowie tak jeździcie po tym "Ocean Detox", moim zdaniem to, pomimo ultraprostego sterowania, całkiem fajna gra i nawet zupełnie wciągająca, a system bonusików pojawiających się na beczkach zmusza często do dokonywania "dramatycznych" wyborów ;), rozwalamy beczki, czy zbieramy np. dodatkowe torpedy, zresztą gdyby rzeczywiście gra była tak nędzna to nie wygrałaby w ABBUC i nie zajęła drugiego miejsca w KazKompo :).

Rastan 2011-01-20 23:17:38

Ocean Detox to jedyna gra w tym zestawieniu w której pojawia się, tak ważny dziś, wątek ekologiczny. Więc proszę się odczepić od tej gry ! :)

jury 2011-01-20 23:30:04

Dr. Mario i żaden inny :D Gratuluję wygranym i przegranym :)

Cezar 2011-01-20 23:35:22

@Rastan - nie no, dobrze, że jest taka gierka, sam fakt jej zaistnienia/powstania wg mnie zasługuje na najwyższe słowa uznania :-) Jeno tak se tylko zrzędzimy... ;-)

Bluki 2011-01-21 00:34:12

O przepraszam! Wątek ekologiczny jest też w "Szalonych dżdżownicach". Mamy tam wyraźny zakaz zabijania dżdżownic. Trzeba je wyłapać! I ten zielony kolor... :-)

X 2011-01-21 03:08:44

His Dark Majesty powinien mieć jeszcze opcję PL.

Allas 2011-01-21 03:18:32

mmmm....

Kaz, I think there are a lot of tastes on list votes, and maybe this can cause unfair order on the first 10 places.
Maybe it could be a good idea to do a second round of votes with the first 10 places. ;)

However, as you send the official results, it could be done as a unofficial test in order to study the results.

andys 2011-01-21 05:42:03

niechcialem juz pisac....ale...
screen z ikonkami hdm pochodzi oczywiscie z wersji testowej i nie pokazuje solidnej pracy ooz'a. Az dziwne, ze tego nie zauwazyliscie..eh. Kaz...jak cos zamieszczasz to chociaz w to graj. ja tego na swoim serwisie nie robie aby dawac cudze screeny, tylko zawsze sam je robie.
co do gier to ja cenie od siebie przedewszystkim scenariusz, kodowanie itp. dlatego ocenilem te gry co wymienilem. dla mnie ocean to marna podroba....gdzie milky nuts? dlaczego tak nisko? mam zrobic gre z spadajacymi klockami i bedzie wysoko? uwazam ze glosujacym chyba juz sie pomieszalo w glowach i wystarczy tetrisa urozmaicic i w nastepnym top bedzie top 1.

Axi0maT 2011-01-21 07:01:26

His Dark Majesty - zasluzone pierwsze miejsce. Gra praktycznie bezkonkurencyjna w tym roku. Brawa dla autorow za tak grywalny produkt! Az sie prosi zeby wydac to na kartridzu w wersji kolekcjonerskiej z powiedzmy jakas figurka. Nosty - masz pole do popisu :)

@Cezar - "Jak dla mnie "Mario" kojarzy się z grą platformową"
To zle ci sie kojarzy, bo Nintendo wpycha Mario gdzie tylko sie da. Mozna by powiedziec ze postac sama sprzedaje kolejne gry o czym by nie byly ;)

@andys - urozmaicony tetris czy nie, dr Mario nowoscia nie jest, bo ma juz ponad 20 lat. Nikomu sie w glowach nie pomieszalo bo w latach 90tych tez zostal doceniony zarowno przez graczy jak i krytykow w pismach branzowych. To co trafilo w tym roku na ataryne jest tylko konwersja tamtego hitu, wiec nie moglo byc inaczej - miejsce tej gry jest na podium czy tego chcesz czy nie. Powiem tylko ze jest to tak wzieta i chodliwa gierka ze wydaje sie ja na kazdej konsoli Nintendo od 1990 roku (procz Virtual Boya) i za kazdym razem bez problemu znajduje nabywcow.

larek 2011-01-21 09:00:12

@andys: " dla mnie ocean to marna podroba"
Możesz podać czego to jest podróba. Pozwól nam ocenić, czy jest tak marna, jak uważasz.

"uwazam ze glosujacym chyba juz sie pomieszalo w glowach i wystarczy tetrisa urozmaicic i w nastepnym top bedzie top 1."
Zamiast tyle gadać, to zrób taką grę i zobaczysz czy bedzie top 1.
Rozumiem, że Tobie w głowie się nie pomieszało i dlatego... nie głosowałeś.

andys 2011-01-21 10:07:32

Nikomu nie ublizalem tylko napisalem ogolnie. Ty jednak ublizasz mnie.
Ocean zaznacze to dobra podróba, jesli sie tak czepiasz szczegolow. Nie pisalem niczego zlosliwie tylko podkreslalem pewne rzeczy. Okazuje sie, ze tylko hdm byl pomyslem wlasnym, reszta to kopie bardziej lub mniej udane.

nosty 2011-01-21 10:16:06

@Rastan - "Ocean Detox to jedyna gra w tym zestawieniu w której pojawia się, tak ważny dziś, wątek ekologiczny. Więc proszę się odczepić od tej gry ! :)"

Nie myslalem, ze ktos jako argument w ocenie powola sie na przeslanie gry czy wartosci edukacyjne. W koncu wiekszosc gier jakie cenimy jest totalnie odrealnione (Draconus, Zybex).
Ale w sumie czemu nie...

Tyle ze dla mnie ostatnio slowo "ekolog" nie kojarzy sie pozytywnie.

Axi0maT 2011-01-21 10:16:57

@andys - Rownie dobrze mozna powiedziec ze HDM jest kopia Battle Isle, czy Advance Wars tylko przeniesiona w klimaty sredniowieczne/fantasy.

nosty 2011-01-21 10:21:42

@andys "Nikomu nie ublizalem tylko napisalem ogolnie. Ty jednak ublizasz mnie. "

Jak Ty napisales ze "glosującym" pomieszalo sie w glowach to bylo ok, ale jak larek napisal to samo o Tobie to juz jest ublizanie? :)

jury 2011-01-21 10:24:18

>> mam zrobic gre z spadajacymi klockami i bedzie wysoko?

Przepraszam w imieniu swoim i wszystkich którzy głosowali na Dr. Mario. Następny raz postaram się poczekać aż Ty zagłosujesz i wtedy zagłosuję identycznie i jedynie słusznie. Czy nie wystarczy napisać że gra Tobie się nie podoba i nie ubliżać jej. ZROZUMIELIŚMY po Twoim poście że nie podołała Twoim wysokim standardom gracza, każdy ma swoje standardy, to się nazywa gusta. Ja zagłosowałem na doktorka jako numer 1 i co wąglik mi wyślesz.

jury 2011-01-21 10:25:54

A i co chrzanisz że nikomu nie ubliżasz:

"uwazam ze glosujacym chyba juz sie pomieszalo w glowach i wystarczy tetrisa urozmaicic i w nastepnym top bedzie top 1."

jury 2011-01-21 10:32:36

A, proponuję unieważnić głosowanie, bo wielu głosowało źle. Nie wolno głosować na to Wam się podoba, to nie o to chodzi w głosowaniach :P

larek 2011-01-21 10:34:54

Czytając słowa: "uważam, że głosującym chyba już pomieszało się w głowie" - to ja poczułem się urażony, bo głosowałem i wcale nie uważam, że pomieszało mi się w głowie. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że każdy ma prawo mieć swoje zdanie o grach i inne preferencje przy wystawianiu ocen. I to szanuję. Jednak boli mnie, jak ktoś pisze "totalna lipa", "marna podróba", czy "głosującym pomieszało się w głowie". Uważasz, że pisząc "ogólnie" nikogo nie urazisz? Wręcz przeciwnie, masz szansę urazić więcej osób.
Jeśli uważasz, że Ci ubliżyłem, to przepraszam. Chciałem rzeczywiście mocniej zaakcentować, co mi się w Twoich wypowiedziach nie spodobało. Dobrze wiem, że napisanie dobrej gry nie jest łatwe. Nie zniechęcajmy jednak autorów do ich tworzenia. Każdy miał możliwość oceny prezentowanych gier poprzez przydzielenie im odpowiedniej liczby punktów i napisania, co sie podobało w grze, a co nie. To najlepszy sposób pokazania ich autorom, czy gra nam się podobała, czy też nie. I taki... cywilizowany :)

larek 2011-01-21 10:38:00

O, nie myślałem, że w czasie pisania mojego posta w międzyczasie będzie taki odzew.

Ilmenit 2011-01-21 10:53:56

Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania HDM. To, że gra powstała szybko nie znaczy, że było przy niej mało pracy. Każdy oddał kawał życia, żeby ją doprowadzić do postaci, w której została upubliczniona. Bardzo to doceniam. Dziękuję również za oddane głosy - świadczą, że gra się podoba i poświęcony wysiłek nie poszedł na marne. Mnie osobiście najbardziej cieszy, że w grę grają osoby nie związane z małym Atari (np. http://forums.tigsource.com/index.php?topic=16886.30 )

Padły stwierdzenia, jakobym był królem kodu 2010 itp. Z tym się nie zgadzam i wszystkie komplementy przekazuję pr0be'owi. Pr0be: kawał cholernie dobrej koderskiej roboty w 2010 :)

xeen 2011-01-21 13:09:29

Ilmenit, może byś dał byś jakąś zajaweczkę swoich nowych gierek?
:)

jury 2011-01-21 13:42:14

>> Ilmenit, może byś dał byś jakąś zajaweczkę swoich nowych
>> gierek?

hehe, no właśnie, bo chyba nie usiadłeś już tylko na laurach :)

Ilmenit 2011-01-21 13:53:35

Rozpoczętych projektów mam kilka, z czego głównie skupiam się na dwóch. Jeden to gra zręcznościowa (czysty asm), drugi gra strategiczna (inny rodzaj strategii niż HDM). Na razie zajawki nie dam, bo zaczną się pytania o postępy, terminy itp. Teraz niestety nie mam czasu na hobbystyczne programowanie.

irwin 2011-01-21 14:31:31

Po pierwsze BIG Gratulacje dla zwycięzcy! Otake gry walczyliźwa!
Grafika, muzyka, intro, outro, kod i 64kb - wszystko na $64 procent mocy.

Po drugie brawa dla Wszystkich innych uczestników konkursu, stworzenie każdej gry dla Atari, nawet najprostszej wymaga sporej pracy i odpowiedniej wiedzy.

Po trzecie wg mnie to jest konkurs na najlepszą grę roku dla Atari. Odkrywcze :) Jedyny w swym rodzaju bo dopuszczający wszystkie gry i umożliwiający głosowanie wszystkim. A to oznacza że wybór - jaki on by nie był - trzeba uszanować.

Po czwarte brawa dla Kaza za przygotowanie newsa z rozpisaniem autorów każdej gry i dodaniem screena, dla George za video z gier, oraz dla Scalaka który pewnie parę godzin spędził na dodawaniu słupków :)

Po piąte: Ilmenit to ja jestem autorem tej kwestii "być albo nie być oto jest..." nie to nie ta kwestia. :) To ja jestem autorem tego stwierdzenia "Ilmenit król kodu". Chodziło mi o ubiegłoroczne dokonania na polu gier i ten konkurs to pokazał. Takiej przewagi chyba dotąd w konkursie nie było. A czy Probe jest królem kodu na scenie? Niewątpliwie wiele, wiele, wiele potrafi :) i być może tak jest - a czy napewno - to się mam nadzieję wkrótce przekonamy.

Bluki 2011-01-21 15:04:31

Irwin: nic dodać, nic ująć. To wystarczy za całe podsumowanie.

Emu 2011-01-21 19:50:36

A ja napiszę tak: bardzo podobają mi się gry z miejsca 2 i 3, 1 to nie moje klimaty. Ale szacunek za włożoną pracę i wykonanie.
Cieszę się, obojętnie jakie miejsca te gry by nie zajęły, że mamy tyle nowych gierek na Atari.
Ot i tyle.
Pzdr.

adolfinio 2011-01-21 22:23:15

Nr 1 to rzeczywiście produkcja na dużą skalę. Nie podoba mi się jednak, że choć 90% odbiorców to Polacy to jest w języku angielskim. Wiem, że dzisiaj bez tego języka ani rusz, ale to bardzo razi. Poza tym tej grze brakuje tego czegoś co by powodowało, że będzie tak dobra, jak jej oprawa audio-wizualna.
Grałem w większość gierek i jestem dumny, że tyle pozycji powstaje na nasz komputer. Wszystkie są godne uwagi, ale w nowym roku czekam na hit na miarę Mieczy Valdgira, czy też Montezumy.

Pozdrawiam

Grey 2011-01-22 01:31:14

Moim zdaniem wybór języka angielskiego był słuszny. Nasza społeczność nie jest zbyt wielka, a angielski stał się językiem uniwersalnym. Niech atarowcy rozsiani na całym świecie też mają okazję raczyć się wszystkimi urokami HDM :D Kwestią otwartą pozostaje jedynie ew. wybór języka w MENU, ale sam fakt istnieje wersji UK uważam za dobry i pożądany kierunek.

Jeszcze raz, wielkie brawa !!!

Bluki 2011-01-22 01:45:08

Nic nie stało na przeszkodzie aby były dwie wersje językowe, polska i angielska. A w tego typu grze jest o szczególnie istotne - dla osób nie znających angielskiego ta gra (polska!) jest niedostępna. Można odnieść wrażenie, że autorzy po prostu wstydzą się j. polskiego albo uważają go za nieważny.

Lhuven 2011-01-22 11:39:22

Wydaje mi się że angielski to słuszny wybór - to gra, która udowadnia że na Atari można stworzyć coś na poziomie komercyjnych produkcji z najwyższej półki (gdyby taki rynek obecnie istniał). Prawie każdy choć trochę zna angielski, więc nie sądzę żeby było to przeszkodą w grze - ostatecznie to nie jest tekstówka. Zanim Polacy zaczęli pisać gry na przełomie lat 80. i 90., wszystkie gry były po angielsku! I jakoś się w nie grało, nawet z ograniczoną znajomością języka, w razie potrzeby "rozgryzając" o co chodzi, bez jakiejkolwiek instrukcji.

Cezar 2011-01-22 12:05:56

Zgadzam się z Bluki`m, według mnie dobrze byłoby, gdyby była możliwość wyboru języka, albo żeby po prostu powstała polska wersja gry.

Wolfen 2011-01-22 12:17:19

A ja napisze krotko - Ilmenit (i reszta:), za HDM nalezy Wam sie oltarzyk! :) gdyby ta gra powstala pare lat wczesniej to gralbym w nia co chwile i modlil sie do oltarzyka :)

W tej grze znalazlem wlasnie tylko tego jednego ale jakze irytujacego buga... nie powstala 10-15 lat temu kiedy mialem wiecej czasu...

Wolfen 2011-01-22 12:23:41

z drugiej strony wszystkie chyba rzeczy w ktorych macza palce "cichociemny" pr0be sa wyjatkowe... np. Crownland? :)

chociaz w sumie podobnie moznaby powiedziec o Powrozniku czy Husaku :)

Monsoft 2011-01-22 13:36:08

HDM powinna byc w dwoch osobnych wersjach jezykowych lub dwujezykowa (mozliwosc wyboru przy starcie).
Wiadomo iz w tego typu gry gra sie przyjemniej w ojczystym jezyku.

urborg 2011-01-22 13:42:47

Gratulacje dla autorów a dla twórców HDM w szczególności.

@Wolfen: W tej grze znalazlem wlasnie tylko tego jednego ale jakze irytujacego buga... nie powstala 10-15 lat temu kiedy mialem wiecej czasu...

A ja uważam że dobrze że wtedy nie powstała, bo byśmy pół życia stracili na granie w nią, a drugie pół na docztywanie kolejnych leveli z magnetofonu ;)

co do Ocean Detox to uważam że czegoś tej grze brakuje. Wykonanie jest perfekcyjne, ale grywalnośc jakość tak nie do końca jest dobrze zbalansowana. Wydaje mi się że bomby powinny szybciej spadać i wtedy byłoby lepiej. Przypomina się taka gierka z "Tajemnic Atari" pt. Nalot. Chodziło o to samo, tylko że tam grafika była bardzo prosta. Mimo wszystko tamta wersja była jakoś bardziej grywalna.

larek 2011-01-22 13:52:25

"Szybkie" bomby w Ocean Detox też są :)

adolfinio 2011-01-22 14:34:22

Angielski faktycznie jest językiem uniwersalny. Nie oznacza to jednak, że nasz język jest na wymarciu. Proszę zauważyć, że w krajach takich jak Niemcy, gdzie poziom znajomości angielskiego jest dużo wyższy niż w Polsce żadna produkcja nie ma prawa wyjść tylko po angielsku.
Brawo za produkcję zrobioną na miarę 21 wieku, ale fakt, że Polacy nawet nie myślą o tym, żeby przybliżyć grę wszystkim swoim rodakom, a bardziej myślą o tym, żeby ją poznała ta garstka atarowców z reszty świata jest smutny. Proszę pomyśleć o spolszczeniu tej gry bo naprawdę warto. Ja pomimo że władam angielskim na dość przyzwoitym poziomie chętnie bym pograł w taką spolszczoną grę. A tak na marginesie żeby Polacy musieli spolszczać Polskie gry zrobione przez Polaków ... dziwne to trochę.

jury 2011-01-22 14:38:17

Ech, i zrób tu człowieku jakąś super hiper mega grę to i tak się do czegoś przyczepią :PPPPP

Bluki 2011-01-22 14:40:41

Lhuven: twój argument, że w latach osiemdziesiątych wszystkie gry były po angielsku jest kompletnie nietrafiony.
Doskonale wiemy, że w tamtych czasach rynek legalnego oprogramowania w Polsce nie istniał. Gdyby był, z całą pewnością byłyby gry dostępne również po polsku. Teraz tworzy się taka kuriozalna sytuacja, że gry polskie dostępne są tylko w języku angielskim, a produkowane przez firmy zagraniczne po... polsku.

Bluki 2011-01-22 14:58:02

Jury, nikt (no może prawie nikt) nie kwestionuje, że HDM wybija się znacznie ponad przeciętny poziom. Ale gry powstają dla kogoś, dla konkretnego odbiorcy. Dlatego szkoda, że polscy autorzy tej gry trochę zapomnieli o polskim odbiorcy.

Ilmenit 2011-01-22 15:08:52

Nic nie stoi na przeszkodzie, by gre przetlumaczyc. Adolfino, Bluki, na kiedy to zrobicie?

jury 2011-01-22 15:10:34

>> Dlatego szkoda, że polscy autorzy tej gry trochę zapomnieli o
>> polskim odbiorcy.

Bluki, mimo że nie ma polskiej wersji językowej to ja np. wcale nie uważam że zapomnieli o polskim odbiory. Sam mając Diablo 2 w oryginale po polsku gram na piracie w języku angielskim ( i tak mam z wieloma grami, choć oczywiście nie wszystkimi ), więc Twoje stwierdzenie że zapomnieli jest niesprawiedliwe i nieprawdziwe, dodaj że wg Ciebie zapomnieli :P A tak w ogóle to znów zaczyna się dyskusja o niczym :) i autorzy mają prawo zrobić to na co mają ochotę lub jaki "target" :) im przyświeca. Równie dobrze mogli tą grę zrobić wyłącznie po chińsku :)

Bluki 2011-01-22 15:35:38

Jury: nie napisałem "zapomnieli", napisałem "trochę zapomnieli" - łapiesz różnicę? Że to moja opinia? Tak, to oczywiste, jako potencjalny odbiorca gry mam prawo określić swoje wymagania wobec produktu, tak samo jak ty to uczyniłeś np. w odniesieniu do "Diablo 2". Nie odbieram twórcom prawa do robienia gry według własnego uznania, ale też powinni starać się uwzględniać oczekiwania tych, którzy będą w nią grali.
Niemcom, na co zwrócił uwagę adolfinio (i nie tylko im), jakoś się udaje pisać gry w języku ojczystym, dlaczego nam to się nie udaje?

jury 2011-01-22 16:07:37

>> Dlatego szkoda, że polscy autorzy tej gry trochę zapomnieli o
>> polskim odbiorcy.

> nie napisałem "zapomnieli", napisałem "trochę zapomnieli" -
> łapiesz różnicę? Że to moja opinia?

Ja tego "trochę" nie odebrałem jako że to miała by być Twoja opinia, więc jeśli rzeczywiście to miało to oznaczać to sorki. Swoją drogą ciekawe użycie słowa wg mnie: trochę :P

jury 2011-01-22 16:09:33

y, ostatnie zdanie miało brzmieć:
Swoją drogą ciekawe użycie wyrażenia "wg mnie": "trochę" :P

Bluki 2011-01-22 16:33:02

Być może nie wyraziłem się całkiem precyzyjnie, ale język polski jest bogaty i można użyć rożnych określeń (zlekceważyli, nie pomyśleli, nie uznali za ważne...).
Ale zaskoczyłeś mnie tym, że nie odebrałeś tego jako mojej opinii. Na górze jest moja "ksywka", tekst nie jest w cudzysłowie, to czyja to mogłaby być opinia???
W jednym chyba się zgodzimy: na ten temat już tyle zostało tu napisane, że każdy kto przeczyta powyższe posty, będzie mógł wyrobić swoją opinię. Dalsze pisanie o tym, rzeczywiście może przypominać "strzępienie ozora po próżnicy". :)

jhusak 2011-01-23 04:21:00

To ja już zaczynam tłumaczyć muzę na polską wersję...

nosty 2011-01-23 13:31:08

@Ilmenit: "Nic nie stoi na przeszkodzie, by gre przetlumaczyc. Adolfino, Bluki, na kiedy to zrobicie?"

Wiesz to jest wykonalne - nie takie rzeczy ludzie spolszczali. W koncu to niewiele tekstu. Choc zeby to zrobic trzeba znac dosc dobrze gre, zeby nie pomylic kontekstu.
Ja rozumiem, ze chlopakom chodzilo raczej o wyrazenie ogolnego zalu, ze autor - Polak, robi polską gre wylacznie po angielsku. Tak jakby nie na nasz "rynek". Smutno po prostu troche :/
Ja osobiscie nie mam zdania... choc wersją polską bym nie pogardził.
Bo nie zgadzam sie ze angielski jest juz "wspolną mową". Zastanowcie sie, jaki procent aktywnych Atarowcow to Polacy. Spory. A potem wejdzcie na AtariAge i sprawdzcie jaki % tam sie wypowiadajacych to Polacy. Nikły! Sam czesto prosze Kaza zeby napisal tam za mnie jakies bardziej zlozone info, bo choc czytam w miare swobodnie to piszac po angielsku sadzę strasze byki.
Takze jesli gra ma byc dla obiorcy a nie odbiorca dla gry, to jezyk Polski (a moze takze i Niemiecki, Czeski...) bardzo by sie przydaly.

A jak gra jest przygotowana na taką operacje? Trzeba edytowac ASM?

charlie_cherry 2011-01-23 17:13:05

Cieszę się, że wygrało His Dark Majesty. Jak najbardziej zasłużenie. Co do polskiej wersji językowej... W sumie byłoby fajnie, ale wolałbym, aby autorzy HaDeeMu, skupili swą energię na drugiej części gry lub dodatkowych misjach, a nie polonizacji gry.

Ja po angielsku władam wcale nieźle, ale nie z tego powodu postuluję odłożenie polonizacji na boczny tor. Pamiętam za to pacholęciem będąc dostałem Atari (miałem jakieś 9-10) lat i znałem może kilka, kilkanaście słów po angielsku. I nie przeszkadzało mi to w rozgryzaniu gier w obcych językach, ba nawet sprawiało dużo większą frajdę. Później, jak już "dorobiłem" się małego słownika polsko-angielskiego i zacząłem się uczyć podstaw tego języka, rozgryzanie przeniosłem na wyższy poziom (np. Ultima IV, prawie ją przeszliśmy z bratem do końca bez żadnej instrukcji. Szkoda, że prawie.). "Bawiąc, uczy" jak to mawiał Papcio Chmiel.

Tak więc z mojej perspektywy, anglojęzyczny gier mi nie przeszkadza, a konieczność zerkania do słownika wzbogaca wiedzę. Równocześnie rozumiem jednak tych, którzy marzą o polskich wersjach niektórych gier - do rozgryzania gier po niemiecku cierpliwości już nie miałem :)

adv 2011-01-23 17:15:26

Z informacji Kaza o grze z dnia 23.04.10 r. na AOL:

"W tłumaczeniu na język angielski pomógł Shawn Jefferson, a testy przeprowadzali nadto Xeen i Andys"

adv 2011-01-23 17:22:22

Pomyłka w dacie: 30.04.2010 r.

Wolfen 2011-01-23 23:48:37

Panowie! Pamietajcie i tak ze HDM to POLSKA GRA! Co z tego ze jest w jezyku Shakespeare'a ? No juz nie zgrywajcie sie tak ze niby az tak wam utrudnia rozgrywke to ze nie jest po Polsku :P Dla mnie najwazniejsze ze jest :) i jako Polak jestem dumny widzac Polskie nazwiska w stopce :)

jhusak 2011-01-24 01:21:32

quote:

Trzeba edytowac ASM?


Nie trzeba, gra jest w CC65.

Bluki 2011-01-24 01:45:56

:-> No i cytat padł. Podejrzewałem, że to się wydarzy przy tej ilości postów na jeden temat - prawo wielkich liczb!
Teraz trzeba by edytować post a nie ASM, ale nie ma jak. ;)

jhusak 2011-01-24 03:58:31

A mnie się tam ten nowy:) cytat podoba :) A ja po prostu umieściłem wszystko w jednej linijce. 2

tdc 2011-01-24 09:47:01

Gratuluję zwycięzcom, wielkie brawa oraz czekamy na więcej;) Dziękuję wszystkim osobom, które przygotowały tak liczne gry, wiele z nich było tak dobrych, że spokojnie mogły się znaleźć w pierwszej trójce.

Dziękuję też za głosy oddane na moje gry, bardzo mi miło i zaskoczony jestem tym jak wysoką punktację otrzymały.


Zastanawiają mnie kilkuletnie statystyki, np. ile osób z roku na rok głosowało w KazKompo oraz ile punktów otrzymały pierwsze miejsca – czy ktoś to kiedyś badał ?

Ilmenit 2011-01-24 12:09:12

W HDM teksty z poziomów są w doczytywanych plikach tekstowych. Intrem zajmował się Marok i nie wiem w jakiej postaci trzyma napisy. Prawdopodobnie też w dołączanym pliku tekstowym. Teksty w menu gry (Continue, New Game, Credits) trzeba by przerysować. Podobnie z logiem gry.

insert 2011-01-24 13:22:46

szczerze mowiac bardzo bym sie cieszyl jakby wyszla wersja HDM po polsku, nie mam nic przeciwko wersji angielskiej ale nie kazdy tak biegle wlada tym jezykiem zeby mogl swobodnie pograc, chodzi mi oczywiscie o glowne teksty w samej grze, menu nie przeszkadza chyba nikomu ;)

Ilmenit 2011-01-24 14:20:12

1. Jak na razie wszyscy, którzy narzekają na brak PL wersji angielski znają...
2. Nacjonalistyczne zapędy Niemców przy tworzeniu gier powodują, że ich odbiór jest ograniczony. Szkoda, bo np. w Star Protectora z Abbuc chętnie bym pograł.
3. Z wydaniem HDM mogłem się wstrzymać do czasu, aż będzie PL wersja. Ale to znaczyłoby, że gra nie byłaby wydana do dziś. Następnym razem czekać z publikacją do przygotowania wersji PL?
4. Chętni do przetłumaczenia - proszę o kontakt na priv. Mnie szkoda czasu na tłumaczenie. Wolę poświęcić go na kolejne projekty.
5. Shawn Jefferson pomagał w przełożeniu tekstów gry z mojego angielskiego na "modern english". Miałem nadzieję na większą "historyzację" języka w grze, ale i tak jestem zadowolony z jego pomocy. Udało się dzięki niemu uniknąć kolejnego "all your base are belong to us", a cztery osoby, które wcześniej deklarowały chęć pomocy w języku nie zrobiły nic.

ja 2011-01-24 15:12:40

ja nie znam na tyle odbrze jezyka angielskiego zeby moc swobodnie grac, chetnie bym pomog w tlumaczeniu ale niestety z w/w nie pomoge :/

Jacques 2011-01-24 16:48:49

Polskiego chyba też nie znasz...

:-/

Kaz 2011-01-24 17:17:13

Ilmenit - jest zauwazalna zasada, ze im gra lepsza tym wiecej znajduje sie osob, ktore znajda jakies "ale". To samo bylo innymi grami, ktore wygrywaly plebiscyty. Czy to z "Bomb Jackiem", czy z "Kolony 2106" czy nawet z "Yoomp". I odwrotnie - im gra slabsza, tym wiecej osob znajduje w niej pozytywy. Ale to wszystko nalezy traktowac z przymruzniem oka, bo latwiej po prostu dyskutuje sie o tym, co mialoby byc niz o tym, ze wszystko jest okey. A glosowanie punktami jasno okreslilo co sie ludziom podoba.

Nosty - sadze, ze angielski jednak jest jezykiem uniwersalnym, przynajmniej w srodowisku atarowcow. Mam kontakt z ludzmi z Chile, Peru, Czech, Slowacji, Hiszpanii, Niemiec, Holandii, UK, Finlandii, Bialorusi, Rosji, Ukrainy - i kazda z tych osob zna lepiej lub gorzej angielski. Znacznie, ale to znacznie slabsza jest znajomosc innych jezykow - niemieckiego, francuskiego czy hiszpanskiego i przewaznie uzycie tego jezyka ogranicza atarowca do kontaktu w lokalnym srodowisku. Padl juz przyklad swietnych niemieckich gier (np. tekstowek), ktore sa praktycznie nieznane w swiecie.

Dlatego moim zdaniem decyzja Ilmenita o angielskojezycznosci HDM jest najlepszych wyborem. W ten sposob da sie dotrzec do jak najwiekszej liczby odbiorcow. Dzieki temu moga w nia grac ludzie z dowolnego kraju swiata, z minimalna znajomoscia angielskiego.

Alternatywa w postaci lokalnych wersji jezykowych jest kuszaca, ale chyba nie kazdy wie, ze jest to czasochlonne i ze nie jest to tylko "wymiana tekstow w pliku", wspolpraca z nieprofesjonalistami w zakresie tlumaczen to zmudny proces. Podam przyklad "Kolony 2106". Gdyby byla tylko angielska albo tylko polska wersja - prace nad nia trwalyby kilka miesiecy. W rzeczywistosci zajelo to z przerwami trzy lata, poniewaz zachcialo nam sie czterech wersji jezykowych (ostatecznie jedna wersja jezykowa nie wypalila).

Cezar 2011-01-24 17:56:49

@Kaz - pozwól, że nie zgodzę się z "Twoją zasadą", że im lepsza gra, tym więcej narzekania. To moje zdanie, którego nie będę dalej rozwijał i udowadniał, bo szkoda mi na to czasu, a i nie wiem po co?
Ze swej strony dodam tylko tyle, że choć nie jestem miłośnikiem tego typu gier, to gdyby była ona wydana w polskiej wersji językowej, z pewnością dałbym jej o wiele wyższe noty, ale to i tak nie miałoby znaczenia, bo gra zajęła I miejsce. Nie grałem w tę grę właśnie ze względu na język, a szkoda.
Wydaje mi się, że rozumiem ideę autora gry. Jednak Mickiewicz i Słowacki nie pisali po angielsku, a mimo to ich dzieła doczekały się przekładów na inne języki. Wiem, że to nieadekwatne porównanie, ale jeśli autorowi zależy na szerokim rozpowszechnieniu gry i jednocześnie zaakcentowaniu zagranicznemu (i polskiemu) odbiorcy, że dzieło powstało w Polsce, to myślę, że w przyszłości warto uwzględnić język angielski jako alternatywny, czyli jeden z możliwych do wyboru obok podstawowego języka ojczystego autora gry.

insert 2011-01-24 18:05:43

ja tez nie zapalilem sie do HDM ze wzgledow jezykowych, wiec uwagi kogokolwiek w zlosliwym stylu przy wpisach kogos kto wyrazil chec gry w ta gre w jezyku polskim uwazam za niesamczne

adolfinio 2011-01-24 19:10:16

Wywiązała się niezła dyskusja na temat HDM.
Nie chcę żeby twórcy gry poczuli się dotknięci delikatną krytyką, jednak nawet w najlepszych produkcjach można znaleźć elementy, które niektórzy uznają za wady. Życzyłbym sobie żeby autorzy w przyszłym roku dali nam kolejny temat do dyskusji. Jeszcze raz dziękuję twórcą wszystkich gier za to że dają nam możliwość cieszenia się naszymi komputerami.

Cezar 2011-01-24 19:19:29

@adolfinio - nikt tu nie mówi o wadach HDM (czy takie są??? :-)), prawimy o dodatkowych zaletach, które by się przydały... ;)

Kaz 2011-01-24 19:21:58

Cezar - z checia poslucham argumentacji przeciwnej i konkretnych przykladow. Moja obserwacja opiera sie bowiem na tym, co czytam przy kazdej swietnej grze z ostatnich lat.

mono 2011-01-24 20:26:18

Gratulacje dla Wszystkich zwycięzców i szacunek dla wszystkich Twórców.
A widzieliście http://hdm.atari.pl/ ?

Wolfen 2011-01-24 21:05:20

Wiecie? A moze zorganizowac petycje "Zostawcie HDM po angielsku"? W mysl zasady ze... coz... niektore gry nie powinny byc tlumaczone... - ta calkiem zgrabnie wyszla po ang i moze niech tak zostanie? A jesli tak niektorzy sie czepiaja to odwalcie kawal takiej wspanialej roboty jak Ilmenit a pozniej strzelajcie focha ze nie po Polsku :p

Wolfen 2011-01-24 21:17:05

Petycja w sprawie pozostawienia wersji wylacznie angielskiej HDM :

1. Tak, nie mam nic przeciwko wersji angielskiej.
2. Nie, nie mam nic przeciwko wersji angielskiej.

:)

Akira/Scenial 2011-01-24 21:25:43

Gratuluję wszystkim zwycięzcom, czyli praktycznie wszystkim twórcom gier a jeszcze bardziej nam graczom :-) Akurat dziś skończyłem także artykuł o grach na Atari, pisany dla czytelników sceniala, scenerów z przeróżnych scenowych platform więc wszystko się pięknie zgrało :-)))

insert 2011-01-24 21:49:39

nie uwazam ze ktokolwiek strzela focha, jest niedouczonym debilem czy cokolwiek innego obrazliwego piszac ze chetnie zagralby w HDM po polsku, podejscie w stylu: to sobie napiszcie rownie wspaniala gre jest bez sensu, mysle ze to byla luzna dyskusja o tej grze, nie umniejszajac jej autorom ktos po prostu napisal ze chetnie by zagral w wersje w rodzimym jezyku, autor kodu wypowiedzial sie co do techniki w jakiej zapisane sa teksty w grze wiec sprawa ogranicza sie do znalezienia osoby na tyle dobrze wladajacej jezykiem angielskim zeby mogla przetlumaczyc teksty na polski, mysle ze autor zgodzilby sie na przekompilowanie swojego dziela jesli dostalby gotowe tlumaczenie (nie mowie o napisach w menu), prosze o racjonalne podchodzenie do sprawy i nie obrzucanie sie blotem bez powodu

marok 2011-01-24 22:59:36

"wiec sprawa ogranicza sie do znalezienia osoby na tyle dobrze wladajacej jezykiem angielskim zeby mogla przetlumaczyc teksty na polski, mysle ze autor zgodzilby sie na przekompilowanie swojego dziela jesli dostalby gotowe tlumaczenie"

Ja myślę że samo tłumaczenie jest tu najmniejszym problemem. Prawdopodobnie byłoby to tłumaczenie z powrotem na język w którym teksty powstawały. Ale sprawa jest o tyle złożona że wymagałaby poza kompilacją samej gry (z podmienionymi tekstami) także ponownej kompilacji intra, spakowania samej gry i zlinkowania gry z intrem. Ilmenit nie ma źródeł do intra więc nie jest tak że może w każdej chwili spełnić tego rodzaju życzenie.

Źródła które posiadam są marnej jakości (są w kilku plikach z kilkoma adresami wpisywanymi bezpośrednio, które w przypadku zmiany kodu gry należałoby poprawić). Reasumując nowa wersja gry HDM zakładając że ma być z poprzednim intrem to nie jest rzecz którą od tak autor gry może w każdej chwili dostarczyć i to nie ze swojej "winy".

Jeśli miałbym wyrazić swoją opinię co do w ogóle sensu przerabiania tekstów w grze na język polski to wydaje mi się że teksty są jedynie w małym zakresie pomocne (tworzą przede wszystkim fabułę) i do wszystkiego spokojnie można dojść samemu jeśli ma się odpowiednią motywację do zagłębiania się w zasady gry. Zresztą nie wszystkiego można się dowiedzieć z tekstu i wiele rzeczy trzeba odkryć tak czy inaczej dedukcyjnie.

nosty 2011-01-24 23:16:42

@Kaz - co do uniwersalnosci angielskiego. Zauwazylem ze wymieniles wiele krajów gdzie Atarowcy biegle władają tym językiem, ale nie Polskę :P Bo wiesz jak i ja, że Polacy angielskim władają słabo. A właśnie o polskiej wersji gry rozmawiamy.

@Cezar - dlatego najlepszym grom wytyka się najwięcej, bo są najbardziej szczegółowo analizowane. Zlym nikt nie poswieca tyle czasu. Proste. To tak jak z ksiązkami czy z filmem. Założe się ze wiecej krytycznych tekstow napisano o ekranizacji "Wladcy Pierscieni" niz o filmie "Atak marsjanskich bananow-mutantow 2".

@Ilmenit - nikt od Ciebie nie wymaga straty czasu na tlumaczenie. Po to sie zbiera team. Ja wydalem gre w 5 jezykach nie znajac 4 z nich. Po prostu poprosilem o pomoc ludzi nimi wladajacych. Moglbys miec klopoty z wydaniem HDM po fińsku ale założe sie ze nie ze znalezieniem tlumacza na Polski.

@Ilmenit - uzywanie swojego narodowego języka i przedkładanie go przed inne (szczególnie przed Angielski zdobywający świat z wdziekiem frytek MacDonalda), to nie jest nacjonalizm.

Wolfen 2011-01-24 23:48:27

"A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają" :)

Gry po Polsku w wiekszosci adresowane sa tylko do Polakow (w przypadku gdy fabula jest bardziej skomplikowana niz (nie umniejszajac niektorym grom) - jak typowa strzelanka, etc). Natomiast gra w tym znielubianym juz Angielskim pozwala cieszyc sie gra tez innym :) i promowac nasze produkty.

Spotkalem kilka razy juz kilka czeskich produkcji ktore mnie zaintrygowaly ale po chwili grania przestalem sie nimi interesowac wlasnie z powodu problemow ze zrozumieniem jezyka naszych sasiadow. Gdyby gry owe byly po angielsku z pewnoscia bylyby powodem zasiedzenia przed komputerem przez niejeden wieczor.

nosty 2011-01-24 23:53:52

@Wolfen - ale my nie dyskutujemy o Polskim ZAMIAST Angielskiego tylko OBOK.

miki 2011-01-25 05:27:23

Też nie grałem w HDM ze względu na język, nie chce mi się grać z otwartym słownikiem, więc czekam na wersje po polsku lub rosyjski lub w najgorszym wypadku po niemiecku.

oxy 2011-01-25 08:05:34

Czytając całą dyskusję dochodzę do jednego wnioski - HDM to gra roku. Mam wrażenie, że niektórzy nie głosowali na nią, ponieważ nie była po polsku. Gdyby była, to zapewne więcej osób by na nią głosowało i przewaga nad rywalami byłaby miażdząca.
Nie rozumiem, że komuś przeszkadza brak polskiej wersji. Mnie osobiście się gra nie podoba, ponieważ nie trafia w mój gust i nie sprawiało mi przyjemności, choć wykonana jest bardzo dobrze i ma szanse wygrać konkurs międzynarodowy (o ile taki jest - interesuje się głównie polską areną).
Jak wykazuje autor gry - jeśli są chętni - niech przetłumaczą teksty i jak widać żadnego odezwu bo "ja słabo znam angielski". Ludzie, przecież jest słownik, translatory, koleżanki które na pewno 200x lepiej znają ten język, tylko nikomu się nie chce (nie mam na myśli autorów - lepiej poświęcić czas na nowy hit niż tłumaczenie dla garstki osób).
Dobra robota i życzę wszystkim kolejnych sukcesów.

xeen 2011-01-25 09:47:58

Mam dla Was kompromis, Panowie. Solidna recenzja (opisy + możliwości postaci, mechanika gry) + pewnego rodzaju solucja.
Na czym taka solucja ma polegać: opis poszczególnych misji składający się z rysu fabularnego + ewentualnie porady (jak ktoś nie chce, nie musi korzytsać aby skończyc planszę)
Taka solidna recencja może być przygotowana przez gracza i nie musi angażować koderów + grafika (którzy to raczej są przygnieceni i szanse na wykonanie takiej wersji są jakie są)
Kto wie, może coś takiego kiedyś powstanie, i dodatkowe osoby będą mogły cieszyć się tą wspaniałą grą bez tłumaczenia?
A poza tym zazdroszę tym, którzy naprawdę nie rozumieją języka. Możliwosć przejścia tej gry i rozpracowania wszystkiego samemu bez podpowiedzi? CZYSTY MIÓD i powrót do korzeni. Naprawdę. Nie polemizje z tym, że ktoś nie zagra w angielską grę, ale osobiście sam chciałbym zagrać jescze raz w grę pokroju HDM i napawać się samemu (bez podpowieidzi z gry) odkrywanie możliwośći postaci, taktyk itp. :)
Jak grałem w UFO na amidze X-COM lat temu, to też języka nie znałem. Ale brak wersji PL w żaden spośób nie był w stanie zniechęcić mnie do tej gry.
Myślę, że z HDM może być podobnie.
Powodzenia w detronizacji Władcy Ciemności:)

nosty 2011-01-25 11:54:37

xeen - swietnie wiem o czym mowisz :) Podstaw angielskich slowek nauczylem sie grajac w tekstowki. I pamietam ze bylem bardzo zdziwony, kiedy po latach odkrylem ze w instrukcjach do nich jest czesto zamieszczany slowniczek. Przeciez przedzieranie sie na slepo i odkrywanie kolejnych slow to byla sama frajda! :)

Moim szczytem masochizmu bylo granie na ST w Ishar w wersji francuskiej. Kazde nowe zdanie notowalem na kartce i lecialem do mojej dziewcznyny, ktora znala ten jezyk :D

Ale to byly inne czasy! Teraz mamy wiecej lat i wymagania tez inne...

paw 2011-01-25 18:59:08

dziękuję za docenienie pomysłu Nintendo, muzyki Mikera i mojej pracy czyli Dr.Mario na Atari,

xeen, nosty - doskonale was rozumiem, cieszy mnie, że nie tylko ja uczyłem się angielskiego z tekstówek, myślałem że jakiś dziwny jestem a widzę, że tu to norma :)

tatqoo 2011-01-25 21:33:26

Jakiego pierwszego słowa w języku angielskim uczy się przeciętny polski atarowiec?

EXAMINE :)

mono 2011-01-25 23:40:44

Co ty - LOOK.

luki 2011-01-26 05:41:50

READY

secon 2011-01-26 08:09:06

boot error

adv 2011-01-26 09:58:31

sex

George 2011-01-26 10:05:25

Option

_mac 2011-01-26 10:08:35

SELF TEST

_mac 2011-01-26 10:08:57

SELF TEST

_mac 2011-01-26 11:27:13

a czy mamy jakiś plik tekstowy z wszystkimi tekstami występującymi w grze w języku angielskim do przetłumaczenia na polski?

Ilmenit 2011-01-26 12:19:15

Wrzuciłem tutaj:
http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=760&page=2#Comment_18718

marekp 2011-01-26 15:35:31

ad. dyskusji o HDM ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=NpYEJx7PkWE&feature=player_detailpage

Bluki 2011-01-26 15:51:11

Aby odwrócić na chwilę uwagę od HDM:
Dziękuję wszystkim, którzy głosowali na moją grę. Nie spodziewałem się, że "Zapomniane miasto" zawędruje aż na 22 pozycję.
DZIĘKI! DZIĘKI!

STC 2011-01-26 18:02:00

Gra "Zapomniane miasto" powinna zająć wyższe miejsce.Grę można przejść wiele razy i rozgrywka za każdym razem będzie różna.Nie można tego powiedzieć o innych produkcjach.Szkoda że wymaga carta...nie mogę grać na prawdziwym 800XL.

xeen 2011-01-26 19:22:20

dokładnie, szkoda że wymaga carta. może da się ją przekonwertować na tbxl prosto?

Bluki 2011-01-26 21:45:32

No i co mnie podkusiło aby kupić kiedyś kartridż MBII!
Można przerobić na TB, ale nie tak prosto. Brak odpowiedników w TB dla niektórych poleceń (DEF, COMMON), inna składnia dla niektórych poleceń powoduje, że trzeba by przepisać znaczną część kodu. Możliwe, że prościej byłoby przystosować do Microsoft BASIC I, który jest w wersji dyskowej. Ale propozycja użycia TB jest kusząca, bo pozostawia więcej wolnej pamięci, czyli można by dodać kilka nowych elementów.
Cóż, jeśli powstanie polska wersja HDM, to może też ZM pod TB? :)

jury 2011-01-27 09:18:49

>> Nie spodziewałem się, że "Zapomniane miasto" zawędruje aż na
>> 22 pozycję.

Gdyby nie filmik z youtuba to ja np bym się w ogólne nie zainteresował tą gierką ( akurat nie lubię gier bez grafiki ). Ale jak się okazało fabuła była na tyle wkręcająca dla mnie że należało oddać głos :D

Bluki 2011-01-27 15:39:55

Czyli filmiki doskonale spełniły swoją rolę. Nie wiem jak było wcześniej, ale w przyszłości takie filmiki powinny być integralną częścią KazKompo.

diabel30 2011-01-27 15:56:56

Hej:) Mimo iż nie jestem zarejestrowanym użytkownikiem to od lat tu zaglądam i powiem Wam tyle....Ostatnie 2 godziny grałem na emulatorze w Zapomniane Miasto:) Wciąga lepiej niż najlepszy odkurzacz. WIELKIE brawa dla autora - gra powinna być (wg mnie) zdecydowanie wyżej. Jeszcze raz wielkie brawa!
A poza tym jedno pytanie do Blukiego - jest jakaś szansa na kontynuację? Kaz, przyciśnij Go:P
pozdr.

homek 2011-01-27 16:59:55

[piekielny odgłos niebieskiego kota miażdżonego przez iMADŁO] ;)

Bluki 2011-01-27 21:58:03

Cóż, z kontynuacją to może być problem. Jedno mogę obiecać: jeśli powstanie ciąg dalszy to na pewno nie Microsoft Basicu... :)

Krótki 2011-01-27 23:47:27

Bluki> Nie spodziewałem się, że "Zapomniane miasto" zawędruje aż na 22 pozycję.

TY się nie spodziewałeś? To JA się nie spodziewałem, że mój piętnastoletni szajs zdobędzie punkty jakiekolwiek, że o przeskoczeniu Lutrów nie wspomnę. Głosującym na T58 dziękuję, ale ja wiem swoje, to była pomyłka, he he.

Bluki 2011-01-28 01:02:11

Krótki: no wiesz, piętnastoletnia gra to nie to samo co piętnastoletni samochód, nie wspominając o piętnastoletniej... hmm, wystarczy... :)
A "Lutrów" było chyba za dużo. Gdyby występowały jako jedna gra, to wynik mógłby być inny. Poza tym dla wielu "Lutry" było zbyt trudne - to też psuje zabawę.

zaxon1 2011-01-28 01:37:25

Glupie dywagacje, powstala fajna gra, w jezyku miedzynarodowym ,w tej epoce jest to angielski i nie ma co plakac lepiej sie uczyc przy okazji.

nosty 2011-01-28 01:50:54

@zaxon - glupie by byly gdyby nie byly konstruktywne :P Jak dobrze pojdzie to za pare dni bedziemy mieli wersję polską.

Bluki 2011-01-28 16:01:13

A gdzie zniknęło miejsce 29 i 30? Miało być przecież wszystko jawne... ;)

Akira/Scenial 2011-01-28 20:35:23

Cały czas uważam, że Genesis: Dawn of NEw Day powinna zostać sportowana z ZX SPECTRUM na ATARI XL/XE w 2k11 i będę to powtarzał aż do skutku niczym sławny starożytny mówca, który kończył każde przemówienie podobny sposób ;-)

adv 2011-01-28 22:49:58

1. Dungeon Monster
2. Wolfenstein
3, International Karate+
4. Bloody Planet
5. Pang
....

Za niecały rok dopiszę następne 5 pozycji.

nosty 2011-01-28 23:46:26

@adv - obawiam sie ze w 2011 mozesz liczyc na 1, no góra 2 z tych 5 pozycji, ktore wymieniles.

adv 2011-01-28 23:51:18

Czas pokaże.

George 2011-02-01 11:26:37

Cześć,

Robię playlisty, żeby móc odtwarzać filmiki z gier w kolejności odwrotnej do zajmowanego miejsca. Niestety na liście powyżej jest błąd związany z niekonsekwencją numeracji.
Najpierw przyjęto, że numerować miejsca się będzie po kolei, nie biorąc pod uwagę liczby gier z tą samą liczbą punktów.
A później nagle 31 miejsce jest z uwzględnieniem 3 gier na miejscu 28.
A następnie znów po staremu.
Czy to będzie poprawione, czy zostanie już tak?
Edytuję każdy filmik i wpisuję pozycję, którą każda gra zajęła, dlatego chcę żeby się zgadzało z oficjalnymi wynikami.

George 2011-02-01 11:50:59

Tu są wstępne playlisty:

Miejsca 35-26: http://www.youtube.com/view_play_list?p=E0943BB06502FC62
Miejsca 25-11: http://www.youtube.com/view_play_list?p=6630AA27F52F7EB0
Miejsca 10 - 1: http://www.youtube.com/view_play_list?p=9E2701459BD45703

Niestety nie mam filmiku Ye Another KungFu :(

Kaz 2011-02-03 12:42:05

Dzieki George za playliste. Blad w numeracji w Excelu nie wplywa na wyniki, po prostu trzeba przesunac numeracje ostatnich pozycji.

Filmik z YAKF mozesz zrobic w emulatorze Altirra.