Podejścia czy zapowiedzi? by Kaz 2011-03-18 05:57:27

W ostatnim czasie Atarowcy mają dużo szczęścia, bo coraz więcej osób pragnie zmierzyć się z kodowaniem gier na małym Atari. W efekcie tego powstaje sporo programików, które jeszcze nie są pełnoprawnymi grami, ale które wkrótce mogą się w takowe przemienić. Jako, że do końca nie wiadomo, któremu autorowi starczy zapału do ukończenia dzieła, a który poprzestanie na fazie zapowiedzi i wersji beta gry - postanowiłem przedstawić poniższe programiki na równych zasadach, bez oceny szans ich skończenia. Oto co nam się pojawiło w ostatnim czasie:



1. Cropky

Od pewnego czasu kolega Xeen pracuje nad kolejną swoją grą, pod tytułem "Cropky". Ma to być powrót do lat 80-tych, do czasów naszego dzieciństwa. Więcej szczegółów na razie zdradzić mi nie wolno.







2. Dino

Kolega Gonzo cierpliwie tworzy coraz bardziej skomplikowane rzeczy - teraz mamy zapowiedź prostej gry "Dino". Przypomnę, że Gonzo nie uważa się za kodera, a zaczynał od konwersji grafik z C-64 w programie "Graph2Font". Ta zabawa w rysowanie i animowanie tak go wciągnęła, że od lat raczy nas różnymi, coraz to nowymi efektami, osiąganymi w programie graficznym (?) TeBego. Czy z małego Dino wyrośnie duży Dinozaur?





3. Flimbo

Kolega Dariusz "Eagle" Majer znany jest z takich gier powstałych w latach 90-tych jak "Tusker", "Aurum" czy "Piekiełko". Po latach Darek wrócił do kodowania 6502 i od razu rzucił się na głęboką wodę. A nawet bardzo głęboką. Atakuje nas myślą o tym, że na Atari spokojnie można zrobić gry, uznawane za jedne z najlepszych gier na C-64. Wspomina coś o "Cybernoid", a właśnie opublikował swoje testy konwersji "Flimbo's Quest":

"Jest jak jest, nie ma co rozpaczać. Zrobiłem tablice skróciłem scrolla. Lepiej na ta chwilę nie bedzie, po Cybie się tym zajmę. Musiałbym cały kod od nowa przepisać, bo jak zacząłem modyfikować to uhhhh. Przynajmniej rozgryzłem o co chodziło. Ale tak to jest jak się na początku wszystkiego nie zaplanuje i potem sie ciągną dziwadła w kodzie za człowiekiem. Jednakże było to pisane pod wpływem impulsu, bez zamiaru kończenia, więc nie ma co rozpaczać.

Przynajmniej wiem na przyszłość co mnie czeka, jak się za coś podobnego wezmę. Zostawiłem pasek, żeby zobaczyć gdzie kod się kończy na VB (muza jest nie uwzględniona). No cóż, uważam że Flimbo jest jak najbardziej w zasięgu Atari. Na tą chwilę jest użyty jeden generator dla pierwszych 6 lini i ostatnich dwóch. Łącznie 56 znaków. W środku jest jeden generator (chociaż w programie jest zaplanowane na dwa), który zajmuje 20 znaków plus 10 na drugi plan. W sumie przy dwóch zestawach można by przeznaczyć pomiędzy 64 a 96 znaków na tylni plan. No można użyć więcej zestawów fontów, ale to już w pamięci ciężko będzie się zmieścić.

Niestety system "bankowania" spritów zabiera 10kb pamięci, ale myślę, że warto bo jest bardzo szybkie. Tylko jest trochę z tym zabawy. No i małe ograniczenia. Największy problem to jest chyba z zaplanowaniem całej grafiki, zgranie wszystkiego. Że nie wspomnę, że rysowanie na drugim tle wymaga zachowania pewnych zasad, dosyć rygorystycznych. (...) Szczerze? Niby takie badziewie a jednak mnie cieszy, że po tylu latach przerwy jeszcze coś mogę zrobić dla Atari."








4. Gra Inserta

Kolega Insert wziął się za naukę programowania w Action!, a zwieńczeniem tej nauki ma być jego autorska gra, w której nie będzie musiał słuchać kodera, gdzie sam sobie będzie sterem, żeglarzem, okrętem. Jestem bardzo ciekawy efektu końcowego, bo graficznie gra zapowiada się miodnie:





5. Epic

Kolega Pepis zabrał się za kodowanie swojej pierwszej gry. Gra ma być labiryntowo-przygodowa, a więc klasyka gier na Atari. Trzymam kciuki za projekt, bo wiem jak trudne jest zrobienie pierwszego kroku.





Pliki:
Flimbo
Epic
Dino

To jeszcze nie wszystkie projekty, o których tu i ówdzie się już mówi, ale autorzy na razie jeszcze nie upublicznili żadnych plików i nie upoważnili mnie do podawania o nich informacji. Miejmy jednak nadzieję, że nawet jeśli nie starczy sił na dokończenie projektów to chociaż zobaczymy wersje beta, preview i tym podobne.
Kaz 2011-03-18 08:44:48

W czasie mojej dwumiesiecznej przerwa na AOL z poczatku roku wiele sie dzialo, jezeli przeoczylem jakies projekty, zapowiedzi - to prosze o informacje.

Grey 2011-03-18 08:53:39

Welcome back, Kaz :)

Jacques 2011-03-18 09:04:19

Flimbo's Quest, ach... Gdyby tak powstało na ATARI...

nosty 2011-03-18 09:37:34

Kaz, blagam! Zamiesciles "film" z Cropky, ktory pokazuje DOKLADNIE to co screen pod nim, a nie zamiesciles filmu z Flimbo, ktory zdecydowanie pokazalby wiecej niz ten niewyrazny screen...

Kaz 2011-03-18 10:10:19

Nosty - o przepraszam bardzo, ale film z "Cropky" zawiera tez muzyke, ktorej na screenie nie ma... Po drugie, filmik z "Flimbo" jest na kanale, po prostu link mi uciekl :)

Cosi 2011-03-18 11:17:18

Trzymam kciuki za Dino. Takiego dużego, ładnie narysowanego i świetnie animowanego bohatera zawsze mi brakowało na Atarce :)
Coś też czuję, że gra Cropky będzie muzycznym hitem ;-)))

Philsan 2011-03-18 11:49:22

Very nice Modern Talking "Brother Louie" song in Cropky!

Tezz 2011-03-18 13:42:20

Happy to see Flimbo's Quest continuing :)

Eagle 2011-03-18 14:45:11

Oczywiście trzeba dodać że wspaniała konwersja muzy z Flimbo zrobiona przez Miker'a.

pajero 2011-03-18 18:28:19

Nie grałem we Flimbo, ale czekam z niecierpliwością na grywalne demo na Atarce.

http://www.mobygames.com/images/shots/l/180610-flimbo-s-quest-amstrad-cpc-screenshot-obtained-a-scroll.png

CharlieChaplin 2011-03-18 19:22:45

Hmm,

regarding new releases - I thought there once was a programmers / game contest announced at aol.pl which should have ended in january or february 2011. I think I once read something about two programs which were submitted to that - weren`t there any further programs submitted or what...???

-Andreas Koch.

P.S.: Modern Talking = arrogant german pop duo with extremely shitty music, luckily they do not exist anymore (but alas Dieter Bohlen still exists on german television)...

nosty 2011-03-18 20:33:37

@Cosi - "Trzymam kciuki za Dino. Takiego dużego, ładnie narysowanego i świetnie animowanego bohatera zawsze mi brakowało na Atarce :) "

A ja trzymam kciuki aby Gonzo'wi chcialo sie wlasnie ŁADNIE narysowac tego dinozaura, bo narazie jest niestety troche jak z kartki wydarty. Nie tak duzo roboty, a szkoda by bylo zostawic gre w wersji grywalnej ale "draft".

Cezar 2011-03-18 21:38:11

Gdyby "Flimbo" brało udział w konkursie gier, to nawet w takiej postaci dałbym jej I-wsze miejsce...:-) Jeśli zostanie ukończona, to wygląda na to, że wszystko wcześniejsze, to słoma i siano...;-)
"Epic" ma szansę zostać przynajmniej grą dziesięciolecia, oby projekt został ukończony...
Wygląda na to, że Atari wchodzi w nową erę...dinozaurów... ;-)
Wszystkie zajawki zapowiadają się naprawdę rewelacyjnie, trzymam kciuki za autorów. :-))

PS

Mówiłem, że jak Kaz wypocznie, to zacznie się dziać... ;-)

The Fender 2011-03-18 22:55:23

crOpky - niesamowicie designerskie logo, wprawdzie wygląda to tylko na planszę tytułową ale ma smaczek. Jeśli reszta grafiki w grze będzie na tym samym poziomie to doczekamy się kolejnej bardzo ładnej gry na Atari :)
Napatrzeć się nie mogę

gonzo 2011-03-18 23:00:26

jeśli chodzi o dino to jest to od dzisiaj zapowiedź prostej, ale wypasionej gierki - ja dużej gry z tego nie zrobię, bo tu trzeba by operować na rozszerzonej pamięci, a ja się na tym nie znam.

nosty - ta animka, a właściwie 6 animek (klawisze 1-6) to ok 50 obrazków, komu zechce się to poprawiać - można to było skonwertować lepiej, ale jak zakładałem (oddzielny) wątek to wogóle nie myślałem o gierce i na razie jest to przecieranie szlaków. jeżeli uda się to doprowadzić do końca to następną gierkę będzie można dopieścić...

trzymam kciuki za wszystkie projekty, ciekawe który pierwszy pokaże się jako final ;)

p.s.
CC - in poland we have discopolo, i feel what you mean

Philsan 2011-03-18 23:21:38

Andreas, don't you like this "sober" video? :-)
http://www.youtube.com/watch?v=K5DALXwOe0s

jhusak 2011-03-19 02:25:05

>P.S.: Modern Talking = arrogant german pop duo with extremely >shitty music, luckily they do not exist anymore (but alas Dieter >Bohlen still exists on german television)...

And extremely popular in Poland in eighties :))))))))))))))

Grey 2011-03-19 04:28:45

Well, I guess it was popular worldwide ;) (esp. in eastern part of the europe).

Grey 2011-03-19 04:31:34

Ale wracając do meritum - wszystkie projekty zapowiadają się smakowicie ;) A zajawka Flimbo to miód posypany cukrem :) I za to jestem w stanie wybaczyć autorowi zszargane nerwy podczas gry w Piekiełko (arf arf!).

Kaz 2011-03-19 08:10:09

Charlie Chaplin - no more games were submitted.

Gonzo - zgadzam sie, z Nostym, ze dobrze jest gre dopracowac do ostatniego piksela. Okey, to duzo pracy. Ale moze podziel sie fazami animacji, ktore masz - ktos oceni ile to pracy i moze sie zglosi do pomocy w wygladzeniu.

Wieczor 2011-03-20 12:20:10

Do Mikera, jeśli to czyta - konwersja do Flimbo fajna, ale ja bym popracował nad basem na poczatku. Tzn nie chodzi mi tyle o brzmienie (wszyscy wiedzą na czym polega problem z basem na atari) co o obwiednię - wydaje mi się że dźwięki są za długo przciągnięte i traci przez to na dynamice. Chodzi mi o te pom pom ...(pauza) parampam pom pom . Przytnij tak gwałtowniej i będzie ok :)

miker 2011-03-20 23:48:00

Wieczor: muza jest taka jaka jest i była już użyta tutaj: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=5903 (trzy kanały, bez wodotrysków, bo na 4 kanale FX-y). Zawsze mozna zrobić nowszą, lepszą. Ew. jakąś od nowa. :)

_pepis 2011-03-22 08:16:22

Moj Epic chyba jednak trochę poczeka na dokończenie/rozwinięcie.. Właśnie rozpoczyna mi się sezon wiosenny (sprzedaję leśno-ogrodnicze) i pewnie nie będę miał na niego czasu.. BTW moja koleżanka zasugerowała zmianę na E-Pic. ;) Dziękuje za umieszczenie w tak szacownym gronie! Dostałem kopa do dalszej pracy...

Kaz 2011-03-24 00:32:40

Pepis - i gitesik! Nie poddawaj sie, bo gra zapowiada sie dobrze.

Wieczor 2011-03-25 23:51:14

Miker: wiem, słuchałem już w RMT :) Ok, w sumie. A zaczynać od nowa nie ma sensu , dużo klimatu tej gry jest właśnie w muzie. Pozostałe tunesy poproszę teraz :) Tytułowy zwłaszcza - mój ulubiony. Jakbyś nie pamiętał to leci tak mniej więcej: papararaaa pa pa pa parara papa ra rapa rarara... Dalej już powinieneś dać radę - dobry jesteś w konwersjach :)