Czas na "Vectora"! by Kaz 2011-04-01 00:04:13

Wiele osób, nie tylko ze sceny Atari, słyszało o projekcie kolegi Piotra "0xF" Fusika pod tytułem "Vector". W zamierzchłych czasach był to projekt gry trójwymiarowej, zalążek, który nigdy nie zamienił się w pełnoprawną, ukończoną grę. Na nic zdawały się wówczas społecznościowe apele do Piotrka, listy otwarte i pogróżki, że jeżeli nie ukończy gry, to... :). Mogliśmy jedynie podziwiać silnik do generowania trójwymiarowych powierzchni, bo został on użyty także w demie "Numen".

W nowince z czerwca 2009 roku pisałem o nim: "Koledzy Eru i Fox zrobili jeszcze jeden silnik, który nadaje się do gier 3D. Jest to obecnie najbardziej zaawansowany i najlepszy silnik jaki można sobie wyobrazić na komputery 8-bitowe. Jak na razie nikt nie zrobił wydajniejszego, chociaż autorzy wspominali kiedyś, że można by jeszcze co nieco go usprawnić :). Dość powiedzieć, że oprócz poruszania się we wszystkich kierunkach mamy też skakanie, przysiadanie, poruszanie się w górę i w dół (różny poziom powierzchni), skalowane obiekty, a to wszystko praktycznie całoekranowo, z możliwością puszczania muzyki w tle. Gdyby tak jeszcze dodać broń... mamy grę na poziomie technicznym wyższym niż "Wolfenstein 3D" na peceta. Powiedzmy, że "Duke Nukem"... zresztą właśnie z tej gry pochodzi edytor poziomów, z którego korzystał Fox do testowania silnika! Początkowo na tym silniku powstawała gra demonstracyjna Vector, ale z braku odpowiedniego wsparcia (twórców poziomów), Fox zdecydował o zamknięciu projektu."

Ale co się odwlecze to nie uciecze. 0xF postanowił po latach wrócić do koncepcji trójwymiarowej gry. Postanowił przy okazji udowodnić krytykantom, którzy czepiali się jego wektorów, że są zbyt wolne, że demo "Numen" straciło przez to na dynamice, a gra też nie byłaby wystarczająco szybka - że to nieprawda, że taka gra może być bardzo dynamiczna. 0xF opracował metodę generacji ultraszybkich wektorów i - tu uwaga - z naddatkiem wystarczy do tego 64KB pamięci. Procedura jest w stanie generować do 146 trójwymiarowych obiektów w jednej ramce!



Gra, która prezentuje ultraszybkie wektorki została nazwana Vector Reloaded, jest to oczywiste nawiązanie do Fox-owej gry, która nigdy nie powstała. Moim zdaniem równie dobrze mogłaby się nazywać "Vector - The Revenge", ale nie czepiajmy się nazwy. Dostajemy bowiem do rąk prawdziwą perełkę - cztery etapy gry pełne kosmicznej przemocy. W pierwszym etapie dowództwo wzywa nas do zniszczenia wrogich robotów, które zaatakowały powierzchnię naszej planety. Musimy omijać przeszkody terenowe i pociski robotów, możemy latać góra-dół i lewo-prawo. Rozwałka 3D kończy się w przestrzeni kosmicznej, gdzie musimy wyłapać naszych kosmonautów z rozbitych statków. Trzeci etap to strzelanina z wrogimi statkami kosmicznymi i niszczenie nieprzyjacielskich baz. Na koniec będziemy ratować rozbitków orbitujących w pasie asteroid... I tak w kółko, bo to gra arcade.

Aby nie przedłużać - krótki opis ekranu. Na górze mamy licznik punktów, wskaźnik liczby żyć oraz energii, a także licznik poziomów i etapów. Naciskamy przycisk fire i... spuszczamy manto kosmicznym najeźdźcom. Po drodze zbieramy rozbitków oraz przechwytujemy zbiorniki z energią (literka E). Im dalej dojdziemy, tym więcej zdobędziemy punktów. Ot i cała filozofia.

Z technikaliów muszę jeszcze wspomnieć o tym, że ekran tytułowy to najnowsze osiągnięcie 0xF i moje w dziedzinie grafiki hi-res (pomysł mój, implementacja koderska Piotrka). Po raz pierwszy ma miejsce prezentacja trybu nazwanego "6HR". Dlaczego tak? Bo jest to 6 kolorów (a dokładniej odcieni jednego koloru) w wysokiej rozdzielczości, w dowolnym miejscu ekranu!!! Tego jeszcze nie było! Niedowiarkom, którzy sądzą, że to podkolorowanie duszkami - zwracam uwagę na detale, szczególnie na ukośnych krawędziach - widać wyraźnie, że duszkami tego nie dałoby się zrobić, bo grafika jest z dokładnością do jednego piksela...

Byłem zamieszany nie tylko w tworzenie nowatorskiego trybu 6HR. Maczałem bowiem palce w całej grafice do gry. Oczywiście zawsze mogło być lepiej, ale jak na ograniczony czas realizacji jestem zadowolony z efektów. Do czołówki wykorzystaliśmy utwór Andrzeja "Andy" Kidaja.



Niech Vector będzie z Wami! :) Gra do ściągnięcia z katalogu tutaj, a poniżej filmik wideo z fragmentami gry:

Kaz 2011-04-01 00:12:53

Gratuluje dobrej roboty Fox! Nieprzychylne komentarze beda usuwane :D

Grey / MSB 2011-04-01 00:21:17

Zajebi*.* gra !!!!! Gratulacje Panowie !

EagleSoft 2011-04-01 01:17:25

No ładne cacko.

jhusak 2011-04-01 02:37:56

Ale jazda! Zawsze podziwiałem i będę podziwiał tych, co ZROBILI coś w sposób bardzo uproszczony, ale z jakimi jajami! Ja bym od razu olał taki projekt z powodu: Co? brak ukośnych linii? - to się u nas nie przyjmie!. I co? Olałem. Chociaż w w głowie takie pomysły się rodziły...

jhusak 2011-04-01 02:37:57

Ale jazda! Zawsze podziwiałem i będę podziwiał tych, co ZROBILI coś w sposób bardzo uproszczony, ale z jakimi jajami! Ja bym od razu olał taki projekt z powodu: Co? brak ukośnych linii? - to się u nas nie przyjmie!. I co? Olałem. Chociaż w w głowie takie pomysły się rodziły...

Krótki 2011-04-01 02:53:43

Doskonała gra! Widzę mnóstwo ciekawych detali. Dobrze pomyślany system punktacji - za każdego kolejnego trafionego wroga dostaje się 100 pkt. więcej niż za poprzedniego, ale gdy któregoś się ominie, licznik się zeruje. Opłaca się ryzykować. Do tego po przejściu 4 etapu, jeśli zdobyło się co najmniej 150tys. punktów, pojawia się obrazek w którym dużo lepiej niż na ekrenie tytułowym widać efekt 6 kolorów w hiresie. W jaki sposób to osiągnęliście?

Po przejściu 4 etapu gra zaczyna się od nowa, ale na wyższym poziome trudności. Początkowy poziom trudności (1 .. 8) można też ustawić klawiszem SELECT. (Im wyższy poziom, tym więcej przeciwników, zatem łatwiej zdobyć 150tys. punktów.) Przypomina to najlepsze gry arcade z lat 80. Polecam!

Kaz 2011-04-01 09:11:19

Tezz, Xeen, EagleSoft - sorry panowie, ale pisalem, ze "nieprzychylne" komentarze beda usuwane (przynajmniej do 12-tej) :D

as... 2011-04-01 09:34:22

Szczęka na podłodze!!! Masakra!!! w pozytywnym tego słowa znaczeniu!

analmux 2011-04-01 09:44:48

nice work, guys!

pirx 2011-04-01 09:51:55

oj, dobre, oj, nawet bardzo!

JAC! 2011-04-01 10:13:53

If only it had been released at a different date ;-)

Very nice Title picture, btw!

Kaz 2011-04-01 11:34:47

Krotki - niezle musiales nabic punktow, bo ten drugi obrazek w podkolorowanym hiresie nie pokazuje sie od razu. Na pomysl wpadlem po konsultacjach z Foxem, tryb 6HR zostanie opisany i zaprezentowany wkrotce, beda dostepne zrodelka (takze zrodla gry).

marekp 2011-04-01 11:46:00

Jak przeczytam to samo jutro to uwierzę :-)

Kaz 2011-04-01 11:55:59

Marekp - przeciez mozesz sciagnac gre i sobie pograc, w co tu wierzyc?

vv0jtas 2011-04-01 12:11:54

Też myślałem, że to Prima Aprilis ...

Krótki 2011-04-01 12:41:45

@Kaz: Tylko raz mi się udało, jak wystartowałem z 6 poziomu trudności. No ale grałem na prawdziwym komputerze i joysticku, tak jest łatwiej niż na pececie.

A o szczegóły techniczne pytam, bo chcę popracować nad dodaniem obsługi tego 6HR do emulatora Atari800 - najwyraźniej zapomniałeś dodać że efekt jest widoczny tylko na real sprzęcie. A może Altirra to też obsługuje?

xeen 2011-04-01 13:24:19

toen napis reloaded w gr9 fajnie wygląda, btw
dziarskie fonty na ten tryb

marekp 2011-04-01 13:32:11

Nie mogłem spróbować. Teraz mogę. Grałem! Dobra robota :-)

pirx 2011-04-01 13:48:17

miałem 5 minutek żeby pograć i mówię tak: klimat powala! uwielbiam takie gry!

larek 2011-04-01 13:53:09

Jest już po 12-tej, więc mam nadzieję, że coś się wyjaśni :p
http://www.atariprotos.com/5200/software/blaster/blaster.htm

jell 2011-04-01 14:04:32

noca tatq wrzucil to na fb i od razu nasunelo sie - brawo ten pan! bardzo ladnie opracowany i bardzo fajnie pomyslany zart primaaprilisowy ;)

co prawda ciezko odniesienia do vectora wyszukac (3d?) ale i tak - calosciowo zart na plus ;)

tatqoo 2011-04-01 21:04:27

Zdrada. Łyknąłem jak młody kogut.

Kaz 2011-04-01 21:46:08

Tatqoo - ale przynajmniej sie przyznajesz, a paru takich udaje, ze "oczywiscie, ze wiedzieli" :D

larek 2011-04-01 22:21:08

Gra jest przednia! Aż dziwię się, że wcześniej nie wpadła mi w oko i jej całkowicie nie znałem.

jell 2011-04-02 13:00:53

Kaz: tradycyjnie insynuujesz cos, nie podajac szczegolow - prosze, jak juz masz jakies zarzuty do kogokolwiek - precyzuj tresc i o kogo chodzi...

ps. jesli chodzilo o mnie: ja nie udaje ze wiem o jaka gre chodzilo - dowiedzialem sie dopiero od larka, ale data wypuszczenia + ciezkie nawiazanie do vectora - trzeba bylo czegos wiecej by sie domyslic?

jell 2011-04-02 13:24:09

Kaz: z reszta - spytaj swoich konfidentow o date/godzine i tresc mojego pierwszego commenta pod wspomnianym wpisem tatqoo.

Kaz 2011-04-02 13:34:07

He he, jakie "zarzuty do kogokolwiek"? Nie jestes na sali sadowej, wyluzuj. A jeszcze ten postulat, zeby "ujawniac o kogo chodzi"... Moze liste mam zrobic? I pietnowac na kanale atari8 w kazdy poniedzialek i piatek? ;)

PS. Jak juz piszesz w takim stylu to powinienes pojsc dalej: "Kaz bezpodstawnie oskarzyl blizej nieznana grupe osob, posadzajac ja o nie zrozumienie jego bezczelnego oszustwa i publicznie w ten sposob te nieznane osoby ponizajac. Ten przykry, typowy dla AtariOnline.pl incydent mial miejsce 1 kwietnia czyli w dniu, w ktorym kazdy spodziewa sie zabawnych wiadomosci, a nie tak okrutnego potraktowania niesmiesznym zartem." :)

as... 2011-04-02 14:03:54

panowie chili out !!!

Kaz myślałem że Twoje forum jest mniej wojenne! I piszę się tutaj o atari :)
Po co te wojenki... Atari ma nas łączyć a nie dzielić!!!

szkoda zdrowia i czasu na takie przekomarzanki :)

jell 2011-04-02 14:20:22

Kaz: --paru takich udaje, ze "oczywiscie, ze wiedzieli"--
pisales ze chcesz sie od jakiegos syfu z aa odgrodzic, a sam siejesz u siebie ferment. bezcelowo tego nie napisales, co nie?

nie, nie chce bys pietnowal kogokolwiek - tylko jak juz piszesz o "paru takich", po czym pokretnie cos insytuujesz cudzyslowiem - samo sie pytanie nasuwa "o co k. kaman"?

tym bardziej twoje oba komentarze mnie raza, bo wczesniej pisalem ze na prawde podoba mi sie i forma i wykonanie zartu. doceniam je.

z tym ps.: prosze, nie rob ze mnie tedeca, wczesniejsza czesc byla niesmaczna, tej juz nie potrafie nawet skomentowac...

as: prosze, skoncz - ani to wojna, ani przekomarzanie. rozmowa polega na wymianie zdan. czasem sie zdanie oponenta akceptuje. innym razem odrzuca, co nie oznacza ze "oni stoja tam gdzie stalo zomo", bo ktos raczyl miec inne zdanie od obowiazujacego w danej partii ;)

Anonim/AOL 2011-04-02 16:07:21

Proszę Państwa, "jeden taki" już zdążył donieść co się tu dzieje na "konkurencyjnym" portalu... Brawo ten Pan, znowu zaistniał !!! ;D

larek 2011-04-02 16:36:57

Uderz w stół a nożyce się odezwą... ;)

Panowie, żart był wyśmienity. Sam się na niego nabrałem. Na swoje usprawiedliwienie dodam tylko, że nabrałem się tydzień przed prima aprilis (nie zdradzę chyba wielkiej tajemnicy, że widziałem grę wcześniej) i jakoś nie skojarzyłem wtedy faktów. Oczy mi się dopiero otworzyły 1 kwietnia :)

Kaz, jeśli w ten sposób mam poznawać tak doskonałe nowe-stare gry, to możesz mnie nabierać częściej :)