"Cropky" na urodziny by Kaz 2011-04-20 15:01:45

W latach 80-tych większość miłośników 8-bitowego Atari chodziła do szkoły. Zapewne na dźwięk słowa "szkoła" kojarzycie pomalowane na zielono ławki, wyskrobane finkami napisy, przedmioty takie jak WOS albo nawet PO, szkolne mundurki, tarcze "wzorowego ucznia", grę w kapsle-kolażyki na szkolnym boisku, magnetofony-jamniki. Na topie były takie zespoły jak Pet Shop Boys, Modern Talking, Europe czy seksowne piosenkarki jak Sabrina czy Samantha Fox, co ambitniejsi słuchali TSA albo Scorpions ;). Wiedzę o Zachodzie czerpało się z harcerskiego "Świata Młodych" czy komputerowego "Bajtka". Aby dobrze wprowadzić się w klimat tamtych lat warto posłuchać na przykład tego (trzeba przeklikać do YouTube):







Na co nudniejszych lekcjach grywało się w mnóstwo gier nie wymagających komputera. Na przykład w statki. Albo w państwa-miasta. Albo... w kropki. Gra ta miała wiele różnych wariantów i odmian. Była na przykład wersja "piłkarzyki" albo "hokej". Chciałem na Atari stworzyć grę, która przypomina te szczęśliwe, szczeniackie czasy... tak powstała koncepcja przeniesienia gry w kropki na komputer. O ile mi wiadomo, nikt jeszcze tego nie zrobił. Uwaga! Szeroko opisywana w internecie i stosunkowo popularna gra w kropki to nie jest ta sama gra! Szkolna wersja nie polega na otaczaniu cudzych kropek, tylko na łączeniu kropek kreskami w taki sposób, żeby pozbawić przeciwnika możliwości ruchu.



Do realizacji pomysłu udało mi się namówić najpierw muzyka Michała "Caruso" Brzezickiego, który obiecał przygotować atarowe wersje kilku znanych przebojów z tamtych lat, do niego należał wybór i aranżacja. Jako drugi do zespołu dał się zaprosić Marek "Xeen" Cora, autor kilku gier. W marcu zeszłego roku napisał, że wchodzi w projekt i od tego czasu zaczęły się prace koncepcyjne. Mimo, że ostatni do projektu dołączył Piotr "Piesiu" Radecki, to mocno zabrał się za stronę graficzną gry i jest bezspornie jednym z najważniejszych twórców tej gry. Początkowo to ja miałem rysować grafikę do gry, ale gdy w czasie konkursu graficznego na AtariOnline.pl ujawnił się talent Piesia postanowiłem, że trzeba taką okazję wykorzystać, bo może się nie powtórzyć - trzeba Piesia koniecznie wciągnąć w robienie gier na Atari :). Projekt po wielu tytułach roboczych w końcu otrzymał nazwę "Cropky" (pomysł Caruso).

Aby uświadomić, z jakim zaangażowaniem i dbałością o szczegóły robiona była gra zacytuję jeden z maili, w którym Piesiu dyskutuje o niuansach grafiki zrobionej w creditsach: "Aha jeszcze jedno, gitara na ekranie z credistami ma niestety niewiele wspólnego z tą jakiej używa Caruso (kiedyś był poruszany ten temat), niestety mimo kilku prób nie udało mi się w zadowalający sposób przedstawić gitarę Washburn, zbyt nietypowy kształt (przynajmniej jak dla mnie, laika) uniemożliwiły wciśnięcie jej między logosiki i żarówkę. (...)"



Opis gry

Gra w kropki w wersji szkolnej jest bardzo prosta. Najpierw na kartce papieru w kratkę tworzy się pole gry - stawia się kropki na przecięciu linii poziomych i pionowych. My z kolegami zazwyczaj rysowaliśmy pole takie jak to widoczne poniżej, ale w wersji komputerowej jest ich do wyboru znacznie więcej niż ten szkolny standard, niektóre nasze propozycje pola gry są mocno "odświrowane". Ale to wszystko dlatego, żeby łatwo się nie znudzić, a za to przećwiczyć granie w ekstremalnych warunkach :).

podstawowe pole gry, które pamiętałem z podstawówki


Po narysowaniu pola gry gracze grają na przemian, raz jeden rysuje linie łączącą kropki, raz drugi. Każdy z nich musi kontynuować linię narysowaną przez poprzednika, ale oczywiście może wybierać kierunek, w którym linia ma podążać. Celem gry jest doprowadzenie przeciwnika w takie miejsce, z którego nie może już wykonać ruchu w swojej kolejce. Gra wymaga wyobraźni i przewidywania możliwych posunięć.

gracze na przemian łącza kropki liniami


Pierwszy gracz zaczyna w wylosowanym przez komputer miejscu. Kropka, od której zaczynamy grę, mruga. Używając joysticka wskazujemy, w która stronę chcemy skierować naszą linię i naciskamy fire. Teraz drugi gracz (lub komputer zastępujący gracza) wykonuje ruch. I ponownie pierwszy gracz ma możliwość wskazania, w którą stronę ma być kierowana linia... A teraz drugi... W pewnym momencie nie ma możliwości dalszego ruchu i pojawia się nam napis "No moves". Albo Ty dokopałeś przeciwnikowi albo on Tobie. Informuje o tym rewelacyjna animka Piesia i wskaźnik punktowy. Tutaj warto zdradzić, że tytuł "wzorowego ucznia" można otrzymać tylko wtedy, gdy w trybie turniejowym dziewięć razy dokopiemy komputerowi.

no i koniec... nie ma możliwości dalszego ruchu
o czym informuje ten napis :)


W grze "Cropky" możemy sobie wybrać grę dla jednego gracza lub dwóch graczy. W tym pierwszym trybie za przeciwnika będziemy mieli komputer - jest to AI, które takie głupie nie jest, żeby cały czas dać się ogrywać :). W drugim trybie oczywiście wymagany jest kolega/koleżanka:



Można wybrać tryb turniejowy, w którym musimy się zmierzyć ze wszystkimi planszami, albo tryb pojedynczej gry - wtedy możemy sami wybrać planszę, na której chcemy trenować:



Możemy też wybrać czy chcemy słuchać muzyki czy dźwięków oraz uruchomić grę:



I jeszcze kilka zdań motywacyjnych od Piesia: "Po wygraniu 9:0 można liczyć na jakąś niespodziankę/nagrodę, a pierwszy gracz, który osiągnie taki wynik i się pochwali tym na AOL okryje sie wieczną chwałą ;D. Można też nadmienić, że w grze zawarty jest pewien trik i jeśli ktoś go odkryje to zostanie ogłoszony prawdziwym megamadefaką ;)." No to wyciągamy zeszyciki... i gramy:



Pozostaje mi tylko wskazać miejsce pobytu gry "Cropky" (działa na standardowym Atari z 64KB) oraz zachęcić do zgłaszania ewentualnych błędów. Gra była testowana, ale przecież zawsze jest jeszcze jeden błąd w programie... :). Jeżeli będzie co poprawiać to koder obiecał, że szybko zostanie wypuszczona wersja poprawiona.

W imieniu autorów gry życzę wszystkim wyniku 9:0!
Kaz 2011-04-20 15:33:04

Bardzo chcialem podziekowac chlopakom (Xeen, Piesiu, Caruso), ze ogromnie sie w projekt zaangazowali, z prostego pomyslu zrobili perelke. A Xeenowi dziekuje dodatkowo za to, ze mimo choroby i goraczki postaral sie skonczyc gre na urodziny serwisu!

Bylo mi bardzo milo pracowac w tym zespole, same pozytywne wrazenia, wielkie dzieki!

jhusak 2011-04-20 16:02:37

śliczne!

caco 2011-04-20 16:03:36

Dziękujemy za prezent na Święta. Grafika super!

0xF 2011-04-20 16:11:46

Grałem akurat w kropki z otaczaniem przeciwnika, a ta gra przypomina mi "mecza" z podstawówki. Świetne wykonanie, grafika Piesia wymiata!

dhor 2011-04-20 16:15:20

Coś pięknego - czekamy, czy malkontenci do czegoś się będą mogli przyczepić :)

Muzyka mogła by być z nieco wcześniejszego okresu :)

Jacques 2011-04-20 16:21:31

Wow, świetny design! :-)

jhusak 2011-04-20 16:25:18

A tak na marginesie pani Sabrina ma niesforny stanik - lubi się zsuwać :)))))))))))))

0xF 2011-04-20 16:27:21

http://fusik.info/piotr/cropki-nie-moge-ruszyc-do-gory-w-prawo.png

Może nie rozumiem zasad?
Wcześniej miałem podobną sytuację z ruchem w dół w prawo.

xeen 2011-04-20 16:30:46

0xF,
linie nie mogą się przecinać.

Ilmenit 2011-04-20 16:32:36

Bardzo ładne! Gratuluję ukończenia.

Immolator 2011-04-20 16:42:54

Świetny feeling! Pięknie wypixlowany. Gratulacje ta zespołu!

Immolator 2011-04-20 16:43:44

Oczywiście gratulacje DLA zespołu ;)

0xF 2011-04-20 16:44:07

Dzięki za błyskawiczne wyjaśnienie.

GZP 2011-04-20 16:44:59

Graficznie to perła nad perły!
Czekam na wersję "piłkarzyki", bo w szkole zawsze w taką graliśmy, z odbijaniem od istniejących już linii. Nie pamiętam teraz rozmiarów boiska.

tebe 2011-04-20 17:07:54

ślicznie, starannie wykonana gra, pogratulować tak szybkiej i takiej jakości realizacji

larek 2011-04-20 17:08:56

"(...)zostanie ogłoszony prawdziwym megamadefaką"
Zaszczytny to tytuł :D

Gra wygląda ślicznie. Niestety dopiero jutro będę mógł sobie uruchomić i zagrać. Mimo wszystko już teraz gratuluję gry!

MWK 2011-04-20 17:28:09

Masakra, znakomita wręcz gra w super oprawie, przepełniona nostalgicznym klimatem! Gratuluje i dziękuje autorom.

GZP, my zawsze graliśmy na jednej stronie z tradycyjnego zeszytu niemniej gdy ktoś wydarł z A4 to było tym lepiej ;-)

Eagle 2011-04-20 17:37:12

Szacun. Design perfect.
Mnie osobiście bardzo zaskoczyło ze gra jest w trybie bitmap.
Pozytywnie oczywiście.

adv 2011-04-20 18:27:47

At first glance looks beautyfull. Congatulations!

xoen. 2011-04-20 18:33:00

FANTASTYCZNE te obrazki "vs",
malutka atarynka i ludzik :D

Lhuven 2011-04-20 18:44:44

coś pięknego!

mono 2011-04-20 18:51:55

Nie no! Świetne! Gratulacje i dzięki wielkie.

The Fender 2011-04-20 19:01:03

Super dizajn :) I te animki funiaste ;)

The Fender 2011-04-20 19:06:42

Aaa jeszcze jedno (odnośnie klipów) - Europe Countdown kopie zad non stop równie mocno ! (3..2...1... GO!)

epi 2011-04-20 19:06:44

Super grafa! Tylko czemu kreski nie są antyaliasowane?

The Fender 2011-04-20 19:07:28

@epi są, widocznie Twoja karta graficzna nie obsługuje ;)

epi 2011-04-20 19:16:47

Patrzę na skrinszoty i widzę, że nie są. Skrinszoty są z jakiejś innej wersji? ;)

jhusak 2011-04-20 19:36:38

poziome i pionowe są :)

jhusak 2011-04-20 19:39:46

Poza tym jest wykorzystana systemowa procedura DRAWTO :) A ona nie ma antyaliasingu.

@xeed, popraw ten antyaliasing, bo CiĘ zlinczują!

A tak nawiasem mówiąc, to rzeczywiście to trochę razi.

jhusak again 2011-04-20 19:44:32

Chociaż z drugiej strony, to wygląda jak pociągnięcie TWARDYM ołówkiem - jest trochę krzywe i w ogóle. Jeśli by zrandomizować 4 pierwsze piksle i 4 ostatnie każdej linii, urozmaiciło by to wygląd planszy podczas rozgrywki - na pewno byłoby wtedy wyglądało to na efekt zamierzony, a tak - nie wiadomo.

michalmarek77 2011-04-20 19:54:16

Kurde bele GRATULACJE! Rocznicy i tej perełki!
Jesteście niesamowici. W weekend robię "Retro game night" - będzie się działo! O ile święta /okej, żona/ nie użyje "VETA" :)

Swoją drogą, jeśli ktokolwiek miałby ochotę na całonocne granie na wszdelakich sprzętach, nie tylko Atari, zapraszam na priv!!! Miejsca dla każdego się znajdzie!

F6 2011-04-20 20:18:14

co to jest? to my nie grałi w szkołe.. :( ale gra super!

epi 2011-04-20 20:21:44

Co do "niuansów grafiki", to przyczepię się jeszcze do żarówki w creditsach, która chyba za mocno się nagrzała i pod wpływem grawitacji szkło nieco spływa w dół. ;)

Xuio 2011-04-20 20:31:59

Swietne! Gralo sie w podstawowce :-)

jhusak 2011-04-20 20:37:06

Trochę potestowałem. Gra jest napisana w Turbo Basicu kompilowanym :) Jeszcze większy plus :), natomiast nie jest odporna na klawisz break.

frywolny_marian 2011-04-20 20:38:30

Fajnie, że Wam Atarowcom chce się jeszcze coś płodzić. Gratuluję, gierka bardzo fajna, szczególnie oprawa audiowizualna, a i gra się przyjemnie.

Eagle 2011-04-20 20:52:10

@jhusak to dlatego chyba wyłączyłem po dwóch minutach monitor w atariwin.
Nic nie kumałem, teraz już wiem dlaczego :)

xeen 2011-04-20 21:06:00

dzięki za miłe słowa. Jakub - może dorobię ten randomizer do linii - dobry pomysł. zamysł był właśnie taki aby nie picować kropkę, aby wyglądały jak bazgrane ołówkiem.

anonymus 2011-04-20 21:29:03

u mnie w szkole grało się inaczej - na 2 różnokolorowe długopisy. Każdy na zmianę stawiał po kropce i jak okrążył przeciwnika - łączył linie i kropki w środku były jego.

SIO2PC 2011-04-20 21:35:44

Wszystkiego najlepszego...kolejnych 7 lat i więcej.


PS. Proszę o pomoc w sprawie SIO2PC. Pomożecie?
Odgrzebałem moje ATARI, które ma zamontowane wewnątrz SIO2PC i wychodzi z ATARI złącze COM męskie.
Jakim kabelkiem mam je podłączyć do PC? Null modem z przeplotem czy innym samorobnym? Rozkręciłem obudowę i podłączone do com-a są piny 2,3,5 oraz 8 i 9. Na płytce widoczne są dwa układy scalone ST232C, 74LS368 oraz kondensatorki.
Kilka lat temu działałem a teraz nie wiem jak to połączyć z PC. Korzystałem z programu ATARI810 i działało.
POMÓŻCIE!

miker 2011-04-20 21:36:10

Tak, ja też znam te "inne" kropki. Ale i tak dobra robota.

(Kurczę, ludzie, róbcie gry w plikach!)

Yosh 2011-04-20 21:40:24

O kurka, czuje się znowu bardzo młody. Super grafika i jeszcze do tego AI.

Naprawdę wypas... choć w mojej podstawówie grało się w to lekko inaczej - pusta kartka, dwa kolory kropek każdy stawia gdzie chce i obtacza innego (takie Go dla ubogich)

Ktoś pamięta tą wersje ? czy to tylko u mnie lokalna ?

Yosh 2011-04-20 21:42:59

Jej jaki ja śpiący... 0xF, anonymous i miker znają... ufff nie czuję się wyobcowany

Tezz 2011-04-20 21:43:31

A great quality production all round! Well done ;)

jhsuak 2011-04-20 21:44:37

@miker, ta gra jest w plikach :) Pod mydosem to chodzi.

jhusak 2011-04-20 21:46:35

A ja jeszcze znam takie niewyraźne kropki przed oczami. Jak się założy okulary, stają się znacznie wyraźniejsze.

jhusak 2011-04-20 21:51:15

SIO2PC - to daj na forum, a ja bym sprawdził zwykły null-modem.

SIO2PC 2011-04-20 21:57:28

Czy nie spalę przypadkiem czegoś jak podłącze zwykły albo krosowany kabel COM? Jakim najlepiej programem rozpocząć, gdyż ATARI810 nie działa pod XP :((( Normalnie pechozol!

Jacques 2011-04-20 21:59:11

W końcu zagrałem na prawdziwym sprzęcie, gra jest ze wszechmiar świetna :-) Drobne uwagi:

1) przydałoby się, żeby również FIRE pozwalał pójść dalej z ekranu tytułowego oraz creditsów
2) nie wiem czy to tylko moje wrażenie, ale monitor mam dobrze dostrojony i normalnie nie ma tego efektu, ale przy świetnej skądinąd grafice tonacja jest nieco zbyt jasna, co sprawia odrobinę wyblakłe wrażenie, ciut ciemniej i byłoby już w ogóle super.


Dzięki za świetną grę! :-)

xxl 2011-04-20 22:07:30

wow! swietnie wykonana gra! rewelacyjna grafika. czy muza w sapach bedzie dostepna?

Kaz 2011-04-20 22:14:48

Namawialem wczoraj Caruso, zeby przygotowal takie SAPy dla ASMA.

ripek 2011-04-20 22:36:49

Nostalgiczna gierka, wykonanie powala! Piesiu grafa mistrzostwo świata.

ripek 2011-04-20 22:42:06

Pamiętam za moich czasów to się maniaczyło w kapsle! ehhh

Philsan 2011-04-20 23:26:44

Top level production!

Piesiu 2011-04-20 23:59:03

Chciałbym podziękować współautorom za kawał dobrej roboty, to ile wersji gry przygotował Xeen w czasie jej produkcji to się w głowie nie mieści, a gra zupełnie do rzeczy (tzn. grywalna z grafiką i muzyką) była już niemal rok temu, od tego czasu była w kółko dopieszczana, w końcu stwierdziliśmy, że tak nie można, bo będziemy to poprawiać w nieskończoność no i nareszcie gra została upubliczniona. Bardzo dziękuję za wszelkie miłe słowa nt. Cropek, jest to niezwykle budujące, ze swojej strony (graficznej) muszę troszkę przeprosić za rozrzut stylistyczny grafiki, rysunki powstawały w tak rozległym przedziale czasowym, że w międzyczasie zupełnie zmieniło mi się podejście do grafiki na Atari i stąd takie różnice.

jell 2011-04-21 00:36:01

z podstawowki pamietam inne kropki (tj. to co fox), a jesli chodzi o "pilke", to tam mozna bylo "krzyzykowac" i odbijac sie od scian.

skoro jest engine - to z kropek mozna i pilke zrobic ;)

nosty 2011-04-21 01:05:12

PIEKNE!
Gra pokazuje jak duzo pomyslowi daje staranna oprawa i zgrany zespol.

Ja tez pamietam wersje gry z otaczaniem, ale pamietam tez jeszcze jedną podobną, tyle ze dla jednej osoby: rysowalo sie krzyz z kropek (taki gruby a la PCK), w kazdym ruchu trzeba bylo dostawic 1 kropke tak by stalo 5 kropek pod rząd (pion lub poziom lub przekatna) i mozna bylo je polaczyc linią przegrywalo sie gdy nie mozna bylo dostawic linii a liczba linii byla jednoczesnie liczba punktow.

vdl 2011-04-21 07:23:56

czy tylko ja tak mam ze jak odpalam teledysk sabriny to wyskakuje:"ten film video zawiera treści od partnera SME, ktory zablokowal go w twoim kraju na mocy praw autorskich", dodam ze to samo mam w domu i w robocie?

jhusak 2011-04-21 08:20:43

@vdl, nie nie tylko ty, wchodzisz na yt i szukasz boys boys boys i znajdujesz.

jhusak 2011-04-21 08:21:31

@xxl, jak chcesz muzykę, na dyskietce z grą są pliki rmt :))))

Jacques 2011-04-21 08:29:35

A muzyka jest genialna, nostalgiczna, bo oparta na znanych hitach z tamtych lat ;-)

vdl 2011-04-21 09:32:42

@Kuba, poradzilem sobie, tylko bylem ciekaw czemu i czy tylko u mnie tak jest

Kaz 2011-04-21 10:29:56

Vdl - u mnie dodatkowo jest link na dole "Obejrzyj na YT" i po kliknieciu przechodzi bezposrednio do teledysku. Tekst rowniez jest inny: "ten film video zawiera treść od partnera SME, mozliwosc jej odtwarzania w wybranych witrynach jest zablokowana."

A z czego to wynika? Zapewne z tego co zawsze - checi kontrolowania tego, kto, gdzie i co oglada.

ziomek z wrocka 2011-04-21 10:34:13

Szacunek :)

urborg 2011-04-21 11:28:20

Bardzo miodny tytulik. Piesiu - ten rok dopieszczania naprawdę widać. Tytuł jest dopieszczony pod każdym względem. Szczerze powiedziawszy nie spodziewałbym się że takie cudo da się wyczarować w Turbo Basicu. Gratulacje dla wszystkich autorów. Silny kandydat na grę roku.

Philsan 2011-04-21 15:45:00

As written, excellent game.
I would prefer, in this and other games, not to press space bar to skip title screens.
It would be better to press fire button.

charlie_cherry 2011-04-21 16:15:00

Świetna gra, świetne wykonanie. W mojej podstawówce grało się jednak w kropki ala 'Go', które pamiętają też Yosh i jell. Super zabawa :). Była jeszcze gra w czołgi, ale tego się nie da raczej przenieść na kompa.

jhusak 2011-04-21 17:17:06

U mnie jest: This video contains content from SME, who has blocked it in your country on copyright grounds.
Sorry about that.

Czyli w Polsce nie do puszczania (niedopuszczalne). To głupie, bo inne linki boys boys boys można oglądać.

xxl 2011-04-21 18:02:10

> Była jeszcze gra w czołgi,

dlugopis przytrzymywalo sie jednym palcem, opieralo o kartke i 'strzelalo'? tez w to gralem na lekcjach ;-)

miker 2011-04-21 18:55:00

Ja tam mam 1 plik RMT, nie wiem jak Wy. ;)

jhusak 2011-04-21 21:26:13

A ja widzę 3 RMT. Co prawda nie za długie:
I1.RMT, T.RMT i J.RMT

jhusak 2011-04-21 21:27:09

Czyli @miker zmontowałeś wszystkie do jednego :)

SIO2PC 2011-04-21 21:37:21

Poradziłem sobie zwykłym kabelkiem bez przeplotów, polutowałem i jest chyba OK. Niestety nie działa u mnie program ATARI810 pod XP. Pomóżcie!
Mam taki komunikat:
"checking system dependencies for Atari810...
locating Atari810...
checking Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 Runtime...
Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 Runtime is not available on your system
checking Microsoft XML Parser...
Microsoft XML Parser found and validated
*** Atari810 setup has NOT completed successfully ***
the following components are missing:
Click Here to Download Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 Runtime"

Wgrałem VBRUN60sp5 - NIC NIE POMOGŁO, potem VBRUN60sp6 i też NIC. Nie potrafię tego programu uruchomić.
W momencie uruchomienia ATARI810 jest komunikat "Configuring atariSioDriver .... Error: Unable to locate atariSioDriver.exe v1.4d" i potem "ActiveX component can't create object".
Zaznaczam, że plik atariSioDriver.exe jest w tym samym katalogu co Atari810.exe.
O CO CHODZI?
Ma ktoś jakiś działający program do SIO2PC, abym mógł testować i uczyć się na nowo moim ATARI? PROSZĘ!

SIO2PC 2011-04-21 21:38:19

error: 42 ActiveX component can't create object at frmSplash.IsDriverOK.New
error: 42 unable to locate atariSioDriver.exe version 1.4d

miker 2011-04-21 21:57:22

@jhusak: tak, przy okazji jednego fajnego toolika przetestowałem (chyba nie myślisz, że jak tak "kopiuj-wklej", hehe). :)

jhusak 2011-04-21 22:18:49

@piesiu, może się czepiam, ale graphic czy graphics?

jhusak 2011-04-21 22:19:59

SIO2PC - załóż wątek, to ci ludzie pomogą.

jhusak 2011-04-21 22:23:31

@miker, copy paste to nie, ale taki format rmt.txt pozwala na edycję muzyki w trybie tekstowym, można tam sobie połączyć noteczymśtam.:)

SIO2PC 2011-04-21 22:33:09

Dziękuję. Poradzę sobie jakoś. Pomogłeś mi przy kabelku JHUSAK.
Miło mi, że mogłem zamienić z klasyką Atari kilka słów. Pamiętam te plansze gier, gdzie napisano "J..... HUSAK".
Wszystkiego dobrego na te święta, zdrowia,szczęścia rodzinnego i wszystkiego najlepszego.
Wszystkim Wam tego życzę.

jhusak 2011-04-22 07:25:02

:) Dzięki za życzenia, życzę również wszystkiego dobrego świątecznie.

Cieszę się, że sobie poradzisz, ale jakbyś miał problemy, to się zarejestruj i pisz wątek. Wiele osób tutaj korzysta z SIO2PC używając jedynie (nie)słusznych platform (hehe) więc na pewno będą chciały Ci pomóc. To tutaj to po prostu nie jest miejsce na takie porady :)

TRELIK 2011-04-22 08:07:23

Ja również mam pytanie odnośnie portu COM.
Czy podłączony powinien być pin 7 w porcie czy też 8 ?
Widziałem 2 różne podłączenia pinów i nie wiem, który jest prawidłowy 2,3,5,8,9 czy może 2,3,5,7,9?
PIN 7 - RTS (Request to Send);
PIN 8 - CTS (Clear to Send)
Czy może lepiej zmostkować 7 z 8 ?

Jacques 2011-04-22 11:07:34

Myślę, że ukryli się w studni ;-)

A te komentarze powinny służyć zasłużonym zachwytom nad Cropky-ami :-)

Cosi 2011-04-22 17:30:28

Wspaniała giera, będę miał na co "konstruktywnie tracić czas" przez święta :)

Scalak 2011-04-22 18:35:47

ku wiecznej chwale CHWALĘ SIĘ zostałem wzorowym uczniem ;) 9:0 godność prawdziwego madefaki pozostawiam innym :P

Kaz 2011-04-22 19:10:25

Scalak - poka skrina :)

BTW: wlasnie zauwazylem, ze u mnie oba teledyski zostaly odblokowane i moge je ogladac bezposrednio z AOL. U Was cos sie poprawilo?

Piesiu 2011-04-22 19:13:16

@Scalak - Wielkie brawa, to naprawdę poważny wyczyn, mam nadzieję, że "outro" wynagrodziło Ci trudy rozgromienia Atarynki ;), teraz czekamy na "hakera", który odkryje tajemny trik :P.

Scalak 2011-04-22 20:12:33

@Piesu - dzięki ;)

Dla Kazowiarków http://www.youtube.com/watch?v=I_9e7mU2bB8

xeen 2011-04-22 20:50:54

fajnie Scalak, że Ci się udało jako pierwszemu:) gratuluję. w skończonym czasie wypuszczę jeszcze wersję z paroma drobnymi poprawkami i Waszymi drobnymi uwagami, postaram się umieścić ten fakt w gierce jakoś dla potomnych że Ty byłeś pierwszy :)

podczas pisania gry byłem tak zmęczony, że nie udało mi się 9:0, mój rekord to 8:1 i z tego co wiem jesteś rzeczywiście pierwszy pierwszy:) Cieszę się, że to działa.

Scalak 2011-04-22 21:21:47

@xeen - nie no... bez przesady... xeen... dzięki za bardzo fajną gierkę Tobie i ekipie!

alex 2011-04-22 22:58:18

Gra wygląda fajnie, ale o ile mnie pamięć nie myli, to w kropki grało się nieco inaczej. Najpierw stawiało się kropki (każdy z graczy swoim kolorem), a potem okrążało przeciwnika.

Kaz 2011-04-22 23:52:53

Alex - polecam lekture tekstu, szczegolnie drugiego akapitu. Gier podobnych, ale innych bylo sporo, rozne warianty, rozne zasady.

pin 2011-04-24 18:09:54

Error - 136 at addr. 1 ($228a)
Programmenu: Dos, Run or Load :)

Dobre :)

pin 2011-04-24 18:12:52

... ukłon w stronę HDD. Odwołanie do D1: i HTW :) - ehh, szkoda bo ładnie to wyglądało. Czy można dopracować wspomniany szczegół?

pin 2011-04-24 18:25:14

Jeśli będzie możliwość poprawienia i jeśli to przy okazji o to chodzi, to nadmieniam iż instrukcja BLOAD TurboBasic nie odwołuje się legalnie do systemu i program nie działa na każdym dosie w następstwie :). Bload można zastąpić poprzez odpowiednie XIO. Dziwi mnie też fenomen wystąpienia błędu 136. Następuje on u mnie po załadowaniu dwóch początkowych grafik.

miker 2011-04-24 20:19:14

pin: poczekaj chwilkę na wersję fajlową, Homesoft jak dotąd nie zawiódł. :)

pin 2011-04-24 20:25:56

... wersja jest fajlowa jak najbardziej, problem tylko w przywiązaniu do określonej konfiguracji sprzętu. Teoretycznie mamy niby już XXI wiek, lecz nawet w przypadku Atari 8 bit dysk twardy jest archaizmem pochodzącym z 1987 roku. Litości :))

Tomaszek1983 2011-04-25 17:46:39

Ja też chętnie dołączę się do postów pochwalnych. Od czasu "Klonów" nie było chyba tak miodnej gry na Atari. Znów zapowiada się parę nocek przy gierce, która swoją prostotą wręcz rozbraja. Brawo za kapitalną oprawę audio-video, za świetne animacje i klimat. A ukrycie triku w grze ( jeszcze go nie odkryłem, ale na pewno spędzę przy grze wiele godzin i może się uda ) to już przysłowiowa wisienka na torcie. Ponieważ na końcu wpisu jest info, że być może ( jeśli błędy zostaną znalezione ) powstanie poprawiona wersja gry to mam takie uwagi. Nie są wytchnięcia błędów, bo takich jak na razie nie znalazłem, ale pewne propozycje, co można byłoby zmienić w ewentualnej, nowszej wersji gry:
1.Obsługa myszki. To może być trudne do zrealizowana w praktyce, bo wymagałoby zapewne znacznego przebudowania programu, ale aż się prosi o obsługę myszki w grze. Nie wiem czy to trudności techniczne czy też inne czynniki zdecydowały o tym, że obsługi myszki w grze nie ma. Klikanie kursorem na jedną kropkę i potem na drugą w celu zrobienia linii byłoby jeszcze bardziej miodne, choć ten system sterowania nie jest zły. Również postawienie kursora i kliknięcie na linii pomiędzy kropkami wydaje się być niegłupim pomysłem i jak mniemam prostszym w realizacji.
2.Wykorzystanie pamięci rozszerzonej. To wspaniale, że gra da się uruchomić na każdym Atari, ale już gorzej, że nie wykorzystuje pamięci rozszerzonej. Mam na myśli długie doczytywanie, najpierw planszy, potem świetnej animacji zakańczającej grę. O ile przy większych planszach to przeszkadza mało, to już przy krótkich partiach jest trochę irytujące. Marzy mi się, żeby nowa wersja gry, jeśli powstanie, potrafiła wykorzystać ewentualnie obecną w komputerze lub na emulatorze pamięć rozszerzoną i ładować się w całości do RAM-u. Posiadacze podstawowego Atari nic nie stracą, a zyskają posiadacze rozbudowanych maszyn i emulatorów. Póki co obszedłem to w sposób mało elegancki - robię zapis stanu gry, żeby nie czekać.
3.Edytor poziomów. Plansze, które zrobiliście w grze są pomysłowe, ale dlaczego nie oddać inicjatywy samym graczom i nie stworzyć edytora do plansz? Zabawy byłoby jeszcze więcej. Taki Cropky konstruktor;) Może tę znakomitą grę, jaką zrobiliście, czeka własny, spontaniczny żywot? W komentarzach nie widzę ani jednej złej opinii, więc produkt się udał doskonale! Może warto to pociągnąć dalej?

Te propozycje i nieznaczne wady jakie tu wymieniłem traktujcie jako uwagi gracza, który jest zadowolony, że dostał świetną gierkę i spędzi z nią na pewno kilka nocek;) Ot, takie moje luźne spostrzeżenia, jak z dobrego zrobić lepsze.

pin 2011-04-25 18:28:06

... dlatego postuluje też o to, by dokonać drobnych poprawek umożliwiających odpalenie tego z HDD. Co do ext ram to wydaje mi się, iż jeśli jest to kompilowany TBXL to problem będzie z tym duży. Podmiana banku PortB pierwsze co zrobi, to zniszczy kompilowany kod TB - mniej więcej pierwsze 16k :). Dla niekompilowanego TBXL do obszaru podmiany banków z czego pamiętam pozostaje około 2100 Bajtów na program, więc szału nie ma... :)

Jacques 2011-04-25 19:46:35

Byle by tylko potem gra działała tak jak obecnie z ramdysku QMEG-a :-) Bardzo wygodne i problem doczytywania z głowy :-)

Gwobby 2011-04-26 19:05:21

Can this be made to work on a 1050 drive (enhanced density) disk? Please!!!

xeen 2011-04-26 19:40:00

dzięki za miłe słowa i uwagi. w wolnej chwili pochylę się nad nimi, jak już pisałem. @Pin, mam nadzieję, że pomożesz z testowaniem czy działa u Ciebie? ;)

pin 2011-04-26 22:56:38

tak, nie ma problemu - chętnie pomogę. pin(at)ghnet.pl

511-872-822 - jak by coś ;)-

pin 2011-05-03 16:23:11

.. uprzejmie donoszę, iż próba ładowania gry po sio kończy się następująco: Error - 2 at addr. 0 ($226f). Błąd wyskakuje po uruchomieniu gry, po wybraniu opcji gry /single/

... ignorując błąd próbuję uruchomić grę poprzez /RUN/ i gra się uruchamia. Próbowałem grę ładować z HDD inną metodą - tzn - przeznaczając dla "ATR" z grą całą partycję i tam po sektorach zgrałem cały obraz dyskietki bootując następnie z tak przygotowanej partycji grę. Gra się uruchamia, lecz dochodzi do zasadniczej części gry i zawiesza się :)

xeen 2011-05-03 19:46:53

dzięki Pin, daj mi troszkę czasu proszę, teraz męczę mini gierkę na Grzybosniadę. Prośba o znaczną cierpliwość i wyrozumiałość:)

pin 2011-05-03 22:23:15

oooooooczywiście :) - luzik. To ja dziękuję za zainteresowanie poprawkami, bo zwykle to słyszę coś w stylu: ********, przecież z magnetofonu działa :)- Tnx za pozytywne myślenie :)