Nowa gra z BBC na Atari by Kaz 2012-04-18 17:24:32

Plan A zawiódł, nie udało się zbombardować i unieszkodliwić zbuntowanego centralnego komputera w bazie wojskowej. Teraz czas na Plan B...



Tak mniej więcej zaczyna się legenda gry Plan B wydanej przez Bug-Byte Software na komputery BBC Micro i Acorn Electron w 1986 roku. A ledwie dwadzieścia sześć lat później możemy cieszyć się amatorską konwersją tej gry na Atari! Sprawcami niespodzianki, przeportowania gry na nasz komputer, są Frantisek "Fandal" Houra i Zdenek "PG" Eisenhammer, w grze wykorzystano muzykę Michała "Mikera" Szpilowskiego.

Oryginalna gra jest całkowicie czarno-biała, nasza swojska wersja jest podkolorowana, ma też nieco zmienioną obsługę i niektóre elementy graficzne. Muzyka Mikera dodaje dynamiki całości.



O co w grze chodzi? Sterujemy robotem wojskowym wewnątrz kompleksu wojskowego, musimy odnaleźć i zniszczyć wszystkie części komputera, a potem uciec z bazy. Misja brzmi znajomo, prawda? Już tyle razy ją wykonywaliśmy w innych grach, że nie potrzebujemy więcej wskazówek :). Wiadomo, co nas czeka - wrogie roboty, które odbierają nam energię. Ale możemy za to zbierać zbiorniki z olejem i klucze, które zwiększają nam poziom energii, ekstra pociski do uzupełniania magazynku. Przez niektóre elementy bazy przechodzimy po ich uprzednim rozwaleniu pociskami, ale trzeba pamiętać, żeby przypadkiem nie unicestwić przydatnych przedmiotów. Nie zawsze ścianki czy inne elementy do rozwalenia są oczywiste, trzeba grać uważnie. Należy też odnaleźć 10 kluczy, które otwierają drzwi frontowe, nie licząc innych kluczy, przydatnych po drodze.

Acha, parę słów o sterowaniu:
Kaz 2012-04-18 17:41:49

Ciekawe, kto pierwszy przygotuje mape calosci? :)
Dobrze by ja wtedy bylo wrzucic na mapy.atari8.info

xeen 2012-04-18 17:44:16

wow, fajne!

s2325 2012-04-18 17:45:23

Czy jak włączę artefakty to się zrobi dziwnie jak w Bertyksie?

Mr_Grelec 2012-04-18 17:51:20

Very nice. That looks so good :) great game.

miker 2012-04-18 18:02:54

Miker porobił też FX-y, które podczas grania hałasują na wszystkich 4ch voice'ach (jak w Zybexie), także nic się nie zagłusza. :)

A, gra się pojawiła w 55. numerze czeskiego maga FLOP, a na stronie Fandala też się wkrótce pojawi.

at0mic 2012-04-18 18:11:07

rewelacja!

Kaz 2012-04-18 18:11:37

Brawo Miker, fx tez sa okey :)
To, gdzie sie cos pojawi nie jest tak interesujace, jak to gdzie sie juz pojawilo :D

nosty 2012-04-18 20:46:31

Gra mimo techniczj popranosci (sporo animowanych obiektow) i przyjemnego wyglądu jest do D..Y! :P
Sorry za ostre slowa ale ta gra jest niegrywalna. Nie znoszę gier w ktorych raz zabici wrogowie odradzają sie np. po ponownym odwiedzeniu planszy. Bo kto umarł ten nie żyje, jak mawiał poeta.

Ale tu jest jeszcze gorzej: wrogowie odradzają sie natychmiast w losowej pozycji. Rzucilem to w cholere po 5 minutach grania kiedy usilowalem dostac sie do lokacji pozyzej lecąc wąskim tunelem w gore, ale nie mialem szans bo za kazdym razem nad glową materialozowala mi sie kulka/piłka i zżerała energie.

Nie kupuję tego...

jury 2012-04-18 21:08:21

Hehe, też coś takiego mam, że jak trafiam na grę w której przeciwnicy się odradzają to natychmiast ją porzucam :)

xeen 2012-04-18 21:11:17

ee tam - w starquake też przeciwnicy się odradzali :)
a do góry to przypuszczam że trzeba pokombinować, aby się dostać :)

Kaz 2012-04-18 21:28:30

He he, znowu marudzenie emerytow growych :), to przeciez gra zrecznosciowa, moze byc trudna i nie fair. Tu sie nie spaceruje, tu sie gra :D

stRing 2012-04-18 21:30:13

No tak ale czy mapy.atari8.info jest w ogóle aktualizowana? Wysłałem tam kiedyś mapę do Knight Lore i się nie pojawiła :(

Kaz 2012-04-18 21:33:54

String - a to moze juz nie jest aktualizowana, szkoda. Napisz do Vasco, moze ma kontakt do goscia od map.

Wracajac do Plan B - gra mi sie bardzo podoba. W komnacie z kurkiem przy rurach jest po lewej tajne przejscie do kolejnej czesci bazy... (The Cellar). Fajne to to, malo albo wcale nie bylo takich gier na Atari, gdzie byly takie ukryte komnaty.

mgr_inz_rafal 2012-04-18 22:20:19

Z wyglądu trochę przypomina Starquake - choćby z tego względu spróbuję sobie zagrać :)

Tylko, kurde, nie ma kiedy :(

A odnośnie odradzających się wrogów - jeśli balans jest dobry, to nie ma problemu. Zdarzają się dobre "survival horrory" (mam na myśli PC), gdzie wrogowie się odradzają, a amunicji zawsze brakuje. Jeśli natomiast odradzanie jest podyktowane chęcią sztucznego przedłużenia rozgrywki, to już może być trochę demotywujące.

Ale to już święte prawo autora zrobić gierkę tak, jak mu się podoba :) Katalog gier jest duży, każdy znajdzie coś dla siebie :)

cpt. Misumaru Tenchi 2012-04-18 22:36:47

@Kaz
Strona z mapami niestety od dawna nie żyje. Usiłowałem namierzyć autora jako że miałem do niego sprawę, ale maile tam podane niestety też już nie istnieją. Polecam z miejsca spróbować innych sposobów, jeżeli takowe masz.

Vasco/Tristesse 2012-04-18 23:13:09

Nie przypominam sobie, aby ktoś wysyłał mi jakieś mapy.

Kaz 2012-04-18 23:22:21

Vasco - a odbierasz maile z peter@atari8.info ? Bo zapewne wszyscy probuja sie skontaktowac przez ten adres na stronie glownej mapy.atari8.info.

Super, ze jest szansa aktualizacji!

Faust 2012-04-18 23:26:36

Że tak jesteśmy w grach z BBC... czy ktoś wie, czy oprócz mockup'a powstało coś więcej albo może powstanie w temacie ELITE:)

cpt. Misumaru Tenchi 2012-04-19 00:18:12

@Kaz & Vasco
Właśnie z tego maila mi odbiło, twierdząc że taki adres nie istnieje.

vdl 2012-04-19 05:18:56

mape i solucje mozna znalezc tu:
http://www.acornelectron.co.uk/eug/sols/bugbyte/s-pla1.html

jury 2012-04-19 07:43:45

quote (Kaz):


He he, znowu marudzenie emerytow growych :), to przeciez gra zrecznosciowa, moze byc trudna i nie fair. Tu sie nie spaceruje, tu sie gra :D


Gwarantuję Tobie że to nie miało mieć nic wspólnego z marudzeniem. Ba, to nawet nie była choćby maleńka próba krytyki, wspomniałem tylko grzecznie, że też od razu porzucam gry w których wrogowie się odradzają.

secon 2012-04-19 09:40:56

Super graficzka trochę jak w Starquake:)
dziś wgrywam na side.

xeen 2012-04-19 10:08:17

wczoraj chwilę pograłem, przyznam że bardzo przyjemna produkcja - duża dawka retro klimatu.

co do odradzających się wrogów - można zastosować taktykę Rosjan i po prostu taranować, taranować tam gdzie nie da się tego zrobić czysto :)

Kaz 2012-04-19 12:03:25

Jury - ok, Twoje zeznania przyjete i zostana wykorzystane przeciwko Tobie kiedy indziej ;). A powaznie - peace, relax, luz :).

adv 2012-04-19 12:39:26

Graficznie bardzo mi się podoba.

Wieczór 2012-04-21 12:19:52

Kurrrrrde!!!!!!!!!!!! Jakieś kody? :)

Kaz 2012-04-21 15:36:55

Wieczor - poczekaj, moze ktos spiraci i dorobi niesmiertelnosc albo inne udogodnienia :D

Vasco/Tristesse 2012-04-23 10:53:10

Nie czytam wiadomości z adresu peter@, ponieważ to nie mój email. Z Peterem od dawna nie mam kontaktu.

Nie znalazłem na stronie mapy.atari8.info innego emaila, więc nie wiem na jakie inne "tam podane maile" były wysyłane wiadomości.

Jeżeli ktoś mi prześle nową mapę, to oczywiście chętnie ją zamieszczę.

Walter_J64bit 2012-04-26 15:40:35

Say, this grate BBC to Atari does the game run on an NTSC Atari?

Lukas Bezdek 2012-05-02 13:50:49

Juz zrobiłem mapę pre wersji atari a zrobilem także trainer dla nieśmiertelności i nieskończoności przedmiotów.
Wszystko pojawi się niedługo na naszej stronie internetowej http://atari.panprase.cz/

Lukas Bezdek 2012-05-02 23:45:31

Tak tu jest moja mapa
http://imageshack.us/photo/my-images/17/planbs.png