Premiera gry Line Runner! by Xeen 2012-06-20 21:59:52

Arkadiusz "Nosty" Staworzyński przy muzycznej pomocy Michała "Caruso" Brzezickiego przygotowali dla miłośników małego Atari wspaniałą niespodziankę! Światło dzienne ujrzała gra "Line Runner"! Bez zbędnego przedłużania oddaję głos autorowi produkcji:

Mam przyjemność przedstawić zręcznościówkę Line Runner w wersji na 8-bitowe Atari :) Oryginał autorstwa Roberta Szeleney'a z firmy Djinnworks (www.djinnworks.at) miał ponad 5mln pobrań na Androida i iPhona. I właśnie wersja na Androida wciągnęła mnie tak bardzo, że postanowiłem, w ramach ćwiczeń z assemblera zrobić wersję na nasz komputer.



Gra była technicznie prosta do zakodowania, bo Atari znakomicie pomaga sprzętowo (scroll poziomy, DL z przesuwnymi adresami pamięci dla każdej linii). Natomiast mnóstwo czasu pochłonęła analiza oryginału, tak by wersja Atari była jak najbardziej do niego zbliżona i maksymalnie grywalna. Sporo godzin spędziłem licząc piksele na screenach i poklatkowo analizując animację ludzika na filmach ściągniętych z youtuba. Potem kiedy wszystko już było zakodowane, wypuściłem wersję preview i wydawało się że już prawie "po robocie". Ale jak to bywa od tamtej pory poprawiłem dziesiątki bugów i doszlifowałem masę szczegółów.


W grze jest 15 poziomów o narastającym stopniu trudności. Są bardzo krótkie (każdy można przejść w kilkadziesiąt sekund), ale mam nadzieję że gra dostarczy dużo więcej zabawy. W końcu zrezygnowałem z pomocy testerów, a ponieważ pracując nad grą grałem w nią jednocześnie setki razy, to koniec końców nie potrafię powiedzieć czy finalnie gra jest łatwa, trudna czy bardzo trudna ;)


W stosunku do oryginału dodałem jeden ficzer: raz w ciągu każdego etapu można użyć parosekundowego slow motion - coś jak "bullet time" :) Wymyśliłem to kiedy testowałem na emulatorze któryś z trudniejszych poziomów i udało mi się go przejść dopiero kiedy spowolniłem emulator do 50% nominalnej szybkości.

A właśnie: ta gra nie nadaje się do grania na emulatorze, a już szczególnie na ekranie LCD traci 70% miodności! Wszystko przez szybki scroll poziomy. Naprawdę, w tym wypadku prawdziwe Atari + monitor CRT rządzą. Gra staje się wtedy łatwiejsza i dużo przyjemniejsza dla oczu.

Muzykę napisał specjalnie do Line Runnera nieoceniony Caruso. To 4 minuty bardzo energetycznego bitu fantastycznie podkreślającego nastrój gry. Caruso stworzył też krótką melodyjkę odgrywaną w menu, oraz efekty dźwiękowe.

Na koniec mała niespodzianka dla kolekcjonerów: ponieważ naprawdę zależało mi na dopracowaniu tej gry i włożyłem w nią wiele pracy, chciałem mieć odrobinę satysfakcji i zobaczyć choć raz swoją grę na cartridgu :) Dlatego przygotowałem bardzo skromne, ekonomiczne wydanie: 50 kopii dla kolekcjonerów + 10 egzemplarzy autorskich.
Za pomoc w dopracowaniu nalepki i okładki jak zwykle bardzo dziękuję Dely'emu.



Wydanie tej gry (zarówno plikowe freeware jak i cartridgowe) jest w pełni legalne! Napisałem do autora oryginału - Roberta Szeleney, opowiedziałem mu krótko o naszym komputerze i pokazałem film z gry. Port bardzo mu się spodobał, zgodził się na wydanie, poprosił jedynie o wstawienie swojego (c). Można więc powiedzieć, że to prawie oficjalny port ;)

Cartridge można nabyć po cenie pokrywającej materiały i koszty produkcji na gr8.atari.pl. Na sprzedaż jest 50szt. Kolejnych wydań nie będzie. Realizację zamówień przewiduję w ciągu 2 tygodni. Gra była testowana na Atari 65XE PAL i na 1200XL NTSC.

I na koniec: wersja cartridgowa różni się minimalnie od plikowej - nic co by wpływało na rozgrywkę, ta cartridgowa zawiera po prostu małego easter egga. Ciekawy jestem czy ktoś kiedykolwiek go odkryje... :)

Plik z grą do ściągnięcia stąd, lub ze strony GR8 Software. Zapraszam do grania!
firestorm 2012-06-20 22:57:14

To fantastyczna wiadomosc, bardzo dziekuje Nosty! Zaraz odpalam gre :)

xeen 2012-06-20 23:01:15

ładne wydanie na cartridgu po kosztach - wspaniała inicjatywa! Dziękujemy!
Gra wciąga, ale trudna jest! :) Muzyka Caruso - bardzo klimatyczna.

mgr_inz_rafal 2012-06-20 23:15:21

Kurde, ciężko :) HS 304...

Gierka idelana do bicia rekordów. Kawał dobrej roboty. W weekend test na RealAtari, mniam :)

Aha, czasem ludek mi dwa razy skacze (raz za razem), co w tej gierce oznacza śmierć - mam nadzieję, że to wina emulca albo mojego zbyt ciężkiego palca :)

xxl 2012-06-20 23:17:45

gratluje! doprowadziles to do konca :-)

firestorm 2012-06-20 23:21:33

Nosty, czy to mozliwe ze chodzi na Atari 800 OS A PAL 48kb? Nie wyswietlil sie tylko obrazek tytulowy.

voy 2012-06-20 23:23:24

Gra jest świetna, choć piekielnie trudna. :) A muzyka... normalnie cud-miód!

nosty 2012-06-20 23:29:37

@firestorm - wszystko jest mozliwe :) Ja na emulatorach testowalem tylko na ustawieniu XL/XE zarówno PAL jak i NTSC.
Na real atari testowalem na 65XE PAL i 1200XL NTSC. Obrazek tytulowy sie wyswietlal. Nie mam pojecia czy pojdzie na Atari 800 48kB...

Co ciekawe: emulator Atar800Win po ustawieniu w trybie NTSC czasami szarpie przesuwanymi klockami. A na prawdziwym Atari 1200XL NTSC animacja chodzi gladko.

Wogole, tak jak pisalem ta gra na emulatorach i monitorze LCD znacznie traci. Bieżnia wtedy szarpie i sie rozmywa, co przeszkadza w grze.

kade 2012-06-20 23:30:31

Super produkcja, muzyka jest extra, w koncu cos technicznego! :)

firestorm 2012-06-20 23:39:33

A ja teraz testuje na prawdziwym Atari 800 Pal OS A i staram sie przejsc pierwszy etap ;)

firestorm 2012-06-20 23:45:32

Ciekawy jestem jaka byla konkretnie reakcja Roberta Szeleney'a na port jego gry na Atari. Czy byl tym zszokowany?

nosty 2012-06-21 00:16:07

@firestorm: Reakcja byla dokladnie taka: "Great job on the Atari "port". Looks really cool ;)". Nie byl zszokowany. To czlowiek juz bardziej w moim wieku wiec pewnie pamieta 8 czy 16 bitowce. A skoro dalej uzaleznil zgode na wydanie gry na Atari od umieszczenia w niej: (c) 2012 Djinnworks, to znaczy ze traktuje nasz komputer powaznie ;)

ooz 2012-06-21 06:19:30

Nosty, Caruso gratulacje! Świetnie że, autor zgodził się na publikacje gry.
oczywiście trzymam kciuki również za Twoją autorską produkcje

MDW (bis) 2012-06-21 08:32:41

Gratulacje i szacun wielki!

Mnie ta gra w wersji na iOS zniechęciła do siebie po 3 minutach. Wszystko przez absuralnie wysoki poziom trudności od pierwszego poziomu.

larek 2012-06-21 09:31:55

O, świetnie, że w końcu gra się ukazała. I to jak!
Nosty, dobra robota :)

Gra, jak dla mnie, jest piekielnie trudna, ale cóż tam, może jak trochę potrenuję, to uda mi się przejść pierwszy etap...

mono 2012-06-21 10:37:08

Gratulacje dla zespołu - świetna gra! I ma bardzo fajny klimat.

ilmenit 2012-06-21 11:29:47

Świeta gra. Bez problemu doszedłem do 5 poziomu i tu (na szczęście!) zaczęły się schody :-)

epi 2012-06-21 13:14:40

Z ciekawości: czy gra na NTSC jest o 20% trudniejsza? ;)

Philsan 2012-06-21 18:11:55

Gr8!

michalmarek77 2012-06-21 19:46:30

Coś niesamowitego!!!!
Czapki z głów Panowie! Ta gra to sam miód! Muzyka PERFEKCYJNIE oddaje tempo rozgrywki. A juz myslalem, ze po His Dark Majesty na malym ATARI juz nic mnie nie zaskoczy!!!

nosty 2012-06-21 20:01:59

Dzieki wszystkim za dobre przyjecie gry :)

@epi - tak :) I moim zdaniem gra sie jeszcze lepiej i ta szybkosc jest zblizona do oryginalu.

@MDW - a mnie wlasnie poziom trudnosci oryginalu zachwycil :) Dali popalic od pierwszej chwili i tym sie ta gra odrozniala od innych.

Generlanie w mojej wersji dwa pierwsze levele zaprojektowalem jako "trening" i bylem przekonany ze sa do przejscia prawieze z marszu. Kolejne ustawilem wg wlasnego poczucia trudnosci.
Przyznaję ze 3 albo 4 ostatnich nie udalo mi sie przejsc, ale zakladam ze jest to mozliwe :)

anonymus 2012-06-21 20:19:34

Gra fajna, natomiast skoro sam Autor nie potrafi przejść, to chyba ciut bez sensu tak podnosić poprzeczkę. Tym niemniej czapki z głów za eleganckie wykonanie.

adv 2012-06-21 20:23:51

@Nosty Gratulacje! Bardzo podoba mi się wersja kolekcjonerska z notką copyrightową Szeleneya.

Caco 2012-06-21 20:37:20

Gratulacje! Gra super. Wykonanie 1 liga!

urborg 2012-06-21 20:43:32

Trudna. Pierwsze kilkanaście razy ginąłem po kilku sekundach gry. Potem udało mi się wreszcie przekroczyć magiczną granicę 100 punktów. Dalej jednak znowu schody. Do tego żeby przejść pierwszy poziom brakuje mi chyba jeszcze sporo. Grałem jednak na emulatorze. Ciekawe jak by się grało na prawdziwym Atari i joysticku? Co do telewizorów LCD - mam wrażenie że wiele nowoczesnych wypasionych modeli TV niestety dodaje conajmniej kilkaset milisekund opóźnienia w wyświetlaniu obrazu. Dzięki rozmaitym funkcjom "ulepszania obrazu" być może osiągają lepsze parametry np kontrastu czy czerni, ale niestety coś za coś. Gra się na tym o wiele gorzej niż na starych telewizorach CRT. Poza tym wykonanie pierwsza klasa. Fajnie też, że jest wersja kartridżowa. Nosty - gratulacje!

nosty 2012-06-21 21:10:24

@Urborg - ale chyba nie na pierwszym poziomie?? Widze ze naprawde są różne oceny z przewagą "trudna+". To dobrze. Praktyka naprawde przychodzi szybko.
Dla mnie najwieksza trudnoscia bylo nie mylenie krotkich i dlugich skokow.
Pomaga tez wyciwczenie tricku, ze skok mozna w dowolnym momencie przerwac przewrotem i odwrotnie.

Ciekawe ze nikt nie skomentowal "bullet time" :) Niepotrzebny? :>

ilmenit 2012-06-21 21:57:06

Bullet time nie ma czasu włączyć. Trzeba by mieć bullet time, żeby go włączyć ;-)

nosty 2012-06-22 01:11:49

Wlasnie odpisywalem na zamowienia. Chyba naprawde wszyscy są spragnieni nowych wydan gier, bo przez dobe przyszlo 41 zamowien!
Zaskoczyly mnie maile wyslane pol godziny (!) po premierze zaczynajace sie slowami: "jesli zostaly jeszcze jakies egzemplarze..." :))

Dziekuje wszystkim za tak duze zainteresowanie taką prosta grą! :)

Wieczór 2012-06-22 01:29:35

Nie potwierdzam jakoby na emulatorze szarpało. U mnie ładnie płynnie chodzi, chociaż domyślam się że na CRT i real sprzęcie to po prostu "płynie". Myślę że gra będzie trudniejsza na zwykłym joyu, przynajmniej takim wychyłowym - siłą rzeczy większa bezwładność. Co do trudności - nie jest prosto (na pierwszym poziomie bez slow motion ciągle nie mogę w odpowiednim momencie zacząć rolować pod trzema klockami pod rząd) ale jest to trudność do przetrenowania. Czyli ogólnie - zbalansowane jest dobrze.

Rastan 2012-06-22 09:32:19

Świetna gierka. Doskonała muzyka.

xoen. 2012-06-22 10:52:33

..w końcu i na atarca, proszę proszę.

uicr0Bee 2012-06-22 11:40:18

Normalnie od kolekcjonera do kodera :)

Gra wciągająca, brawo i dzięki!

urborg 2012-06-22 16:41:47

Nosty to człowiek orkiestra - sam programuje gry i je profesjonalnie wydaje :)

rako 2012-06-22 18:18:54

TRUDNA.... ale wciąga bardzo, jest naprawdę Bardzo Dobra. jaki jest koszt gry na cartridgu? i czy jeszcze jest?

charlie_cherry 2012-06-22 19:18:52

Wciąga, acz trudna. Muzyka miażdży - pozytywnie. Bullet time jest bardzo potrzebny :)b

Bluki 2012-06-23 12:55:15

Gra świetna, bo wciągająca. Jednak też chyba trochę za trudna dla mnie. Rozciągnięcie czasu przydaje się, jak najbardziej.
Nosty: „Dziekuje wszystkim za tak duze zainteresowanie taką prosta grą!”
- A kto powiedział, że dobra gra to tylko taka, którą trzeba rozgryzać przynajmniej przez pół roku?

Tak, czy inaczej, Nosty, jesteś wielki :)

_m 2012-06-23 14:20:58

@Nosty, gdyby Ci się dalej chciało portować z Androida, to ja poproszę to: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.noodlecake.pixman&hl=pl ;-)

pin 2012-06-24 16:43:38

Bardzo dobra gra, choć łatwa to ona nie jest. I tak wyjątkowo z początku grałem dłużej, niż Urborg ;)-

Wielka szkoda, że użyto do muzyczek player grający w mono. Reverse stereo zrobione z 4 kanałowego muzaka dało by mu porządnego kopa. Jeśli nie wiecie o czym mowa, to polecam odpalić byle MPT pod starym MegaPlayerem MacGyvera ;)-

Uprzejmie też donoszę, iż "u mnie działa" :D

Caruso 2012-06-25 00:50:30

@pin: nie użyłem stereo bo chciałem, żeby muza grała tak samo na każdej Atarce, również tych bez dodatkowego POKEY'a.

Dziękuję wszystkim za miłe słowa. :-)

koala 2012-06-25 11:52:27

Giera mega wypas! Gratulacje dla autorów! (Potwierdzam że gierka piekielnie trudna, 1 etap jakoś przeszedłem, ale na drugi mi nerwów nie starczyło - grałem na emulcu)

Gothrukk 2012-06-25 12:41:01

Z niecierpliwością oczekuję dostawy wersji pudełkowej :)
A tak swoją drogą to fajnie mi się w to gra na padzie od 7800.
Brakuje mi tylko możliwości wyłączenia muzyki w grze ( tzn bez wychodzenia do menu) Bo jak już ktoś wcześniej zauważył łatwo zacząć skakać w rytm tego doskonałego kawałka, a to kończy się bardzo szybko "skuchą"

nosty 2012-06-25 13:49:18

@Pin dla mnie wyzwaniem bylo juz poprawne odtwarzanie muzyki 2x na ramke. O bajerach pomysle przy nastepnej grze :)

Sterowanie ustawilem tak, ze mozna grac w 3 ukladach:
- gora / dol joem
- skok w gore joyem / roll fire
- skok fire / roll w dol joyem

Mi sie najwygodniej gra na opcji 2 na joyu z dolnym fire.

Z wypowiedzi widze ze poziom trudnosci i stopniowanie jest ok :) Poniewaz kazdy poziom mozna przejsc jesli dobrze licze 40 sekund, to gra musiala byc dosyc trudna. Ja przechodze w tej chwili 3 pierwsze poziomy z marszu, kolejnych kilka z niewielkim wysilkiem.

pin 2012-06-26 01:14:45

@Caruso - wynika z tego, że nie zrozumiałeś chyba do końca tego o czym pisałem. Chodzi o odegranie muzaka 4-chn tak, by na gołej Atarce zagrał normalnie, a na "stereo" zagrał np. tak: podstawowy Pokey normalnie, dodatkowy to samo, co podstawowy - tylko z jakimś tam zadanym opóźnieniem. Daje to niezły efekt i zachowuje 100% treści muzyki dla użytkownika zwykłego komputera, jak i dla użytkownika z rozszerzoną maszyną. Bardzo miłe i nikomu nie szkodliwe rozwiązanie.

@Nosty - dla użytkowników stereo, tak dla ogólnie przyjętej kultury to można by było po prostu skopiować rejestry podstawowego pokeya na drugi tak, by oba grały to samo. Nie powinno to znacznie skomplikować kodu - być może :D :)

pin 2012-06-26 01:32:31

@Epi - to pytanie było najlepsze. FORTL ;) - !!!

pin 2012-06-27 23:25:08

... a te megapixele, to jak - od Commodore'a? ;)-

nosty 2012-06-28 12:08:31

jakie megapixele?? :)

gonzo 2012-07-01 00:41:14

gierka jest dopieszczona nieprzyzwoicie ;)

DEFTRONIC 2012-08-18 16:43:42

Pojawiła się krótka recenzja w Retro Gamer nr 106.