"Budzisz się na zimnej posadzce, w obcym ci miejscu, z potężną
dziurą w pamięci i tylko jedną myślą: jak się stąd wydostać? Musisz
nieźle pokombinować, żeby wyrwać się z absurdalnej rzeczywistości,
w której się znalazłeś. Jedno jest pewne - wiele jeszcze zobaczysz
na swej drodze..."
Zawsze uwielbiałem takie rozpoczęcia historii, w których główny
bohater doznaje amnezji i wraz z czytelnikiem czy widzem musi
odkryć tajemnicę swojego bytu, jak choćby w historii Zelaznego o
księciu Corwinie czy Ludluma o agencie Bourne. Tym bardziej cieszy
mnie, że taki wstęp powstał do atarowskiej gry Ridiculous
Reality, która jest dziełem zespołu słowacko-polskiego. Liderem
projektu jest Martin "MatoSimi" Šimeček, znany z
takich gier jak "Roxblox", "H3x0r Deluxe", "Laser Blaster",
"Monex", "Belljumper", "Fireball", który kodował grę. Grafiką i
designem gry zajął się debiutant w roli twórcy gier Atari - Adam
Wachowski (na naszym forum pod ksywą "Adam"). Także grafiką, a
konkretnie ekranem początkowym i końcowym zajmował się inny Adam,
Adam "Ooz" Powroźnik, dobrze znany w środowisku Atari ze
swoich przepięknych grafik. Muzykę i projekty poziomów dostarczył
do gry Michał "stRing" Radecki, również weteran atarowskiej
sceny.
Ponieważ mamy w zwyczaju na AtariOnline.pl prezentować nowych
twórców, to przedstawiam kilka słów od Adama Wachowskiego, skąd
wzięła się u niego chęć do robienia gry na Atari: "Jakieś 20 lat
temu miałem ileś niezrealizowanych pomysłów na Atari (głównie
graficznych, ale nie tylko), tyle że jakoś nie miałem wtedy
wystarczająco ochoty/zapału, żeby wyjść poza Basic. Rok temu
uznałem, że może warto jednak coś zrobić, przy okazji odkryłem, że
istnieje G2F dający mimo wszelkich swoich wad komfort pracy
nieporównywalnie lepszy niż dawna praca joystickiem na A8 :) Nadal
przymierzam się do asemblera, ale jeszcze jestem w nim za cienki i
uznałem, że na początek wezmę udział w cudzym projekcie, nie
pochłonie on aż tyle czasu, co pisanie całości samemu. A
przypadkiem się zdarzyło, że trafiłem akurat na "RR", która jest
naprawdę dobrą grą nawet bez grafiki :)"
No to przyjrzyjmy się zwiastunowi i ekranom "Ridiculous Reality".
Jest ona platformówką logiczną, wariacją na temat gry "Continuity". Gra jest połączeniem
układanki z przesuwanymi elementami (jak np. w "Problemie Jasia") z
elementami zręcznościowymi. Przesuwanymi elementami są tutaj
pokoje, po których porusza się nasz bohater. Ale łatwo nie jest -
pomiędzy pokojami możemy przejść tylko jeśli sąsiadujące ze sobą
krawędzie dokładnie pasują do siebie (układ ścian i korytarzy w
miejscu styku jest identyczny).
Cel na każdym poziomie jest taki sam: musimy zebrać wszystkie
klucze, wówczas otwierają się drzwi do kolejnego poziomu. Jesteśmy
na drodze bez powrotu: nie można cofnąć się do wcześniejszych
poziomów. Wypadnięcie z pokoju w niedopasowanym miejscu powoduje,
że wracamy do miejsca zebrania ostatniego klucza (lub punktu
startowego, jeśli jeszcze niczego nie zebraliśmy). Jak zapewniają
autorzy, gra zapewni kilka godzin rozrywki.
Na widok mapy przełączamy się trzymając wciśnięty FIRE i w tym
trybie możemy dowolnie przesuwać pokoje wykorzystując jedno wolne
miejsce. Na mapie wyróżnione są niezebrane klucze, drzwi i pozycja
gracza. Filmik dobrze ilustruje zasady rozgrywki:
Gra nie jest jeszcze dostępna, ponieważ została wystawiona do
konkursu organizowanego przez klub ABBUC. Zapewne będzie
opublikowana po konkursie czyli późną jesienią. Zapowiada się
smakowicie, więc czekam na publikację i trzymam kciuki za grę w
konkursie. Powodzenia panowie!
Info o grze przed chwilą pokazało się też na blogu MatoSimiego
tutaj. Warto poczytać, bo jest sporo ciekawych informacji o
powstawaniu gry.
Kaz 2012-09-08 14:08:47
Bardzo ladnie wykonane, tak zawsze powinno byc, ze dobra gra jest wsparta dobrym wykonaniem. grzybson/SSG 2012-09-08 14:10:17
Pomysł z przesuwającymi się pokojami jak w "Cube". Nieźle! Bartek 2012-09-08 14:20:51
Zapowiada się świetna produkcja. :-) Super Cobra 2012-09-08 14:42:06
super sprawa! Genialna gra się zapowiada. maly_swd 2012-09-08 14:43:23
To na małe Atari?
Gdzie i kiedy mozna to bedzie kupic? klaus 2012-09-08 14:46:27
wow! miazga! :) ps. Nosty co z I hate babelki? :) ;) ripek 2012-09-08 15:29:36
Trzeba przyznać że wygląda to naprawdę świetnie ! _mac 2012-09-08 15:35:33
WOW xxl 2012-09-08 15:39:28
gra wyglada rewelacyjnie!!! Ramos 2012-09-08 16:10:32
Rewelacyjna gra. mono 2012-09-08 16:10:59
Całość po prostu świetna! Chętnie zakupię wersję na carcie (jak będzie dostępna). Ryszard Niebezpiecznoręki 2012-09-08 16:12:56
Moje niebezpieczne ręce same składają się do oklasków ! :) luki 2012-09-08 17:21:23
WRESZCIE! Nie port, nie logiczna, wreszcie prawdziwa, nowa, oryginalna gra na Atari!!! Mam nadzieję na wydanie kolekcjonerskie na cartach! Muffy 2012-09-08 17:40:32
Ale to przecież jest port z flasha... l 2012-09-08 17:41:21
Calisto, RR, zapowiada się super jesień! M 2012-09-08 19:32:09
@Muffy - daj linka do wersji flash Cobra/Samar/C64 2012-09-08 19:43:38
w sumie pora na Benefactor'a - fajnie wygląda ten mały ludzik:) M 2012-09-08 20:22:18
Jeśli ta wersja FLASH to tylko to Continuity, które jest też na iOSa, to wersja Atari, przynajmniej tak wynika z wideo, bije je na głowę! the fender 2012-09-08 21:25:27
Super! :) Grałem kiedyś w wersję flash i tak pomyślałem mimowolnie o Atari. Jak widać inni nie tylko pomyśleli, ale i zrobili :) Drakon 2012-09-08 21:27:35
Przypomina to nieco Where is my Heart. Genialne. Ilmenit 2012-09-08 21:32:25
Wykonanie 10/10! Bluki 2012-09-08 22:49:53
Ja z zachwytami poczekam na gotową grę. Nie jeden raz po zapowiedzi jakieś super nowości zapadała głucha cisza :( pin 2012-09-08 22:53:40
@Kaz :) - "Muzykę i projekty poziomów dostarczył do gry Michał "stRing" Radecki, również weteran atarowskiej sceny."
...a mi się wydawało, że siuśkiem to ja jeszcze jestem, bo do weterana mi jeszcze brakuje. Przynajmniej na scenie :P Adam 2012-09-08 23:01:10
@Bluki Spokojnie, gra jest gotowa, tyle że regulamin ABBUC nie pozwala na jej publikowanie przed ogłoszeniem wyników. nosty 2012-09-08 23:21:19
Piekna gra! Choc jak gralem kiedys troche w Continuity, to wydawalo mi sie ze te "puzzle" sa zawsze dziecinnie latwe.
Wkurzajace zasady maja w tym Abbucu :P Adam 2012-09-08 23:33:58
@Nosty "wydawalo mi sie ze te "puzzle" sa zawsze dziecinnie latwe." Poczekasz, zobaczysz :) Zaczyna się łatwo.
"Wkurzajace zasady maja w tym Abbucu :P" Nie, no sytuacja jest chyba klarowna. Każdy może się zapisać do tego klubu (z tego co widzę na stronie składka 2.60 euro miesięcznie). Po dwóch składkach zaczynasz dostawać różne materiały tworzone na potrzeby klubu. Zebrana kasa idzie m.in. na nagrody w tym konkursie. Jak ktoś chce dostać gry szybciej, to płaci. pin 2012-09-09 00:00:41
Jeśli chodzi o zasady konkursu i głosowań Abbuc ... hehehh - byłem, że tak powiem członkiem (klubu). Najbardziej rozbawiło mnie, jak otrzymałem materiały do głosowania na Abbuc kompo. Otrzymałem listem wydrukowane skrinszoty prac, oraz zdjęcia hardłeru :) - na tej podstawie miałem oddać głos. Oczywiście olałem to posyłając w niepamięć, bo to nie jest normalne (albo status mojego członkostwa upoważniał do głosowania na takim poziomie - nie wiem) :)- pin 2012-09-09 00:03:11
.. przepraszam za dwa posty. Objawił się INTERNAL SERVER ERROR 500, czy coś tam takiego. Błąd zgłaszany już ileś tam dni temu przez ileś tam osób :) - Nie wiem, czy to ważna sprawa :) Adam 2012-09-09 00:18:10
@pin No ale z tego, co rozumiem, dostaje się też dostęp do pobierania plików w sekcji Downloads na stronie ABBUC. Tam też nie było tych gier? ciekawski 2012-09-09 00:28:43
może na torrentach już jest do pobrania? xxl 2012-09-09 00:34:32
> do weterana mi jeszcze brakuje
Pin, kiedy jakas twoja kolekcja muzyczna? Bluki 2012-09-09 00:53:05
Może ten INTERNAL SERVER ERROR 500 to duch TEKLI buszujący po serwerze :D pin 2012-09-09 00:55:36
@Adam - nie wiem, bo wszystkie materiały otrzymywałem po niemiecku. Nie wiem, czego one dotyczyły tak do końca ;)- Mój angielski jest mizerny, lecz jestem się w stanie doczytać bez problemu o co biega ... ten język jest jednak niezbyt oficjalny za naszą zachodnią granicą ;)-
@Ciekawski - ...... (poszukaj, pewnie znajdziesz)
@XXL - zastanawiałem się nad tym niejednokrotnie, być może jest to dobry pomysł wart realizacji. Wiesz, nie chcę pytać czy zakodujesz bo nie wiem, czy się to uruchomi na moim Atari :P :D "Same słodkości" - mniam ;)- Wolfen 2012-09-09 12:47:49
Bomba! (i pare granatow :) nie mge sie doczekac kiedy bedzie dostepna :) Kade 2012-09-09 14:22:26
jestem pod wrazeniem :) xmgatz 2012-09-09 17:51:13
Zapowiada się miodnie. gregor 2012-09-09 18:50:44
Ładna. mgr_inz_rafal 2012-09-09 18:53:00
Zacna gierka :) A czy używa nielegalnych rozkazów? ;-) Tezz 2012-09-09 20:35:34
Really nice production. Great to see that we did get Continuity over to the A8 in the end. Good job to all involved ;) bartcom 2012-09-09 21:44:29
Jeśli się to uda doprowadzić do końca, będzie to duże wydarzenie. Poziom jakości może przekraczać górne granice jakości gier na A8.
@pin - o nie, Pin, siuśkiem to ja jestem. taka jest chyba atarigradiacja; tak to zresztą w realu odczuwam... szczególnie hmm... post party. anonymus 2012-09-10 07:06:29
gierka wygląda super luks. Lubię to! adv 2012-09-10 11:04:46
Ciekawe połączenie zręcznościówki i gry logicznej. Dobra gra dla dzieci - rozwija wyobraźnię przestrzenną, zdolności syntezy i przewidywania. grey / mystic bytes 2012-09-10 11:10:55
Gra prezentuje się (pod KAŻDYM względem) po prostu fenomenalnie !
Gratulacje dla autorów ! Artykuł w ONET.PL 2012-09-11 07:05:43
"Zepsute ATARI - dla nich to nie problem." http://technowinki.onet.pl/inne/artykuly/10-pytan-do-komputerowego-archeologa-czyli-indiana,1,5237462,artykul.html jury 2012-09-11 14:36:07
Eee, a co to niby ma wspólnego z tą grą?
Co do RR to ja pierdziu, wygląda toto naprawdę super. atarak 2012-09-12 09:49:54
A czy to musiało mieć coś wspólnego z tą grą ? jury 2012-09-12 12:55:49
No wypadało by aby komentarz pod artykułem dotyczył artukułu. the fender 2012-09-12 21:12:29
Widać komentarz sugeruje, że gra zepsuje Atari ;) Irata4 2012-09-13 15:00:46
kolejna super gierka się szykuje Simi 2012-09-15 16:14:31
Zbieram szczenę z podłogi... rewelka! gedzior84 2012-09-18 10:07:29
O kurcze, czegos takiego jeszcze nie widzialem! Czekam z niecierpliwością :) Adam 2012-10-11 00:35:04
Ridiculous Reality jest umieszczone na drugim dysku (plik SMAG46B.ATR): http://skriegel.de/atari/SMAG.zip