Projekt HiScore by Xeen 2012-09-20 11:51:39

Jakiś czas temu opisaliśmy mechanizm uzyskania dodatkowej pamięci w Atari dość tanim kosztem - MapRam. Obiecaliśmy wtedy, że wkrótce przedstawimy przykłady jej wykorzystania i ... oto słowo stało się ciałem! Krzysztof "XXL" Dudek przygotował specjalną wersję bardzo znanej gry Super Cobra, która dzięki wykorzystaniu tej pamięci pozwala na zapamiętywanie najlepszych wyników z rozgrywki. Taka metoda zapisu jest bardzo popularna np. w Pinballach i niewątpliwie znacząco uatrakcyjnia rozgrywkę i motywuje do grania i pobijania wyników.

Jak to działa w tym przypadku?

Uruchamiamy grę na Atari z Mapram, lub na emulatorach Altira/Atari800, który to ten mechanizm obsługują (Altira - System / MemorySize / MapRam), pamiętając o tym, by dysk ATR z grą był w statusie "R/W" czyli pozwalał nam na zapis danych.





Gramy, gramy, gramy. Po skończonej rozgrywce naciskamy Reset i cieszymy oko najlepszym wynikiem zapisanym na dyskietce i statystyką dotyczącą ilości rozgrywek. Prawda, że fajne i proste? No ale co dalej - aż się przecież prosi aby z takimi informacjami zrobić znacznie więcej poza zapisem? Po pierwsze na screenie rzuca się w oczy napis ANONYMOUS. Warto pokusić się zatem o personalizację! Do czego służy tajemniczy Token? No i URL strony? Dużo niewiadomych - ale o tym napiszemy wkrótce, w następnym odcinku dotyczącym zapamiętywania najlepszych wyników z gier, a może i przy okazji całkiem nowych gier z tym systemem, kto wie:) Można już napisać, że gry tego rodzaju oczywiście wcale nie muszą korzystać z MapRam, do obsługi zapisu wcale nie trzeba będzie wykorzystywać przycisku Reset - tak jak w prezentowanej Super Cobrze. Pozostawiając Was w celowej niepewności, życzę miłego odbioru! Sama gierka do potestowania dostępna jest o tutaj.
xxl 2012-09-20 12:34:03

- jest rowniez odczyt hiscore, jesli zaladujemy gre nie startujemy od zera w tabeli hiscore - wyniki sa zaladowane automatycznie.

- personalizowac taki pliczek mozna na stronie, samemu lepiej niczego nie zmienic ;-)

- nowe gry nie musza wykorzystywac mapram dla hsc - to dotyczy tylko starych gier.

xxl 2012-09-20 12:38:33

na emulatorze po reset wejdziemy do selftestu, drugi reset i mamy to co trzeba.

nie tylko Altirra obsluguje MapRAM, dzieki Mono takze Atari800.

anonymus 2012-09-20 12:41:36

Proszę nie szargać mojego dobrego imienia;)

mono 2012-09-20 12:45:58

Emulatorz atari800 również obsługuje MapRAM. Należy na wersję z CVS nałożyć łatę i skompilować: http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=2037&page=1#Item_1 .

xeen 2012-09-20 13:04:31

z atari 800 uzupełniłem, a XXL napisał już nieco więcej na temat następnego odcinka.

mono 2012-09-20 13:24:00

Dzięki. Opcja jest ulokowana w menu System Settings / XL/XE MapRAM. Można też włączać ją z cli za pomocą przełącznika -mapram.

xxl 2012-09-20 14:42:22

mozna dodac do artka filmik:

http://youtu.be/3dWe2BzDSIA

larek 2012-09-20 19:05:12

Zaraz, zaraz, a gdzie jest opis, jak przerobić Atari, żeby MapRam działał? Ja doszukałem się tylko informacji, że "Simius przeprogramował MMU Atari i teraz 2KB RAM, które normalnie znajduje się pod rejestrami sprzętowymi można włączyć w obszar SELF TESTu czyli od $5000-$57FF." Atariki podaje jakiś schemat, ale czy to jest to "przeprogramowanie"?. Napiszcie najpierw jak, gdzie i co mamy zmienić w normlanym Atari, żeby to wszystko miało sens!

xxl 2012-09-20 19:46:31

nie wiem. nie znam sie. o takie sprawy najlepiej pytac Simiusa, on jest autorem MapRAM. jesli masz rozszerzenie pamieci to prawdopodobnie masz juz wymienione MMU w podstawce - bedzie latwiej - bedziesz musial jeszcze raz wymienic mmu na takie z zaprogrmaowanym mapram... najlepiej zapytac Simiusa...

xxl 2012-09-20 19:56:42

tu masz obrazek o co chodzi w mapram http://xxl.atari.pl/wp-content/uploads/2012/09/mapram.png

xeen 2012-09-20 20:56:06

larek, masz rację, ale oddzielmy dwie sprawy. SC to tylko przykład wykorzystania MapRAM aby zaimplementować obsługę high score'a i właśnie na podstawach HS skupiał się (w założeniach) ten artykuł. Napisałem na końcu celowo, że oczywiście w ogólności nie potrzeba MapRAM aby obsługiwać HS , dlatego nie było chyba sensu "trzymać w ukryciu" HS bez opisu przeróbki, do której mógłbym dotrzeć za czas jakiś (tym bardziej, że mam go - czasu w sensie - tyle co wszyscy, heh), Oczywiście pochylam się nad Twoim postulatem i zapisuję na (niestety) długiej liście TODO, że jest potrzeba opisania MapRAM i postaram się to zrobić w skończonym czasie. Jeżeli jest szansa, że ktoś z Was w tym pomoże - zapraszam do zrobienia kolejnego dobrego uczynku w światku Atari.

Co do samego HS - moim zdaniem : rewelacja

To zupełnie nowy wymiar, który jak (ja też) domniemuję będzie ustandaryzowany. Jak dobrze pójdzie też chciałbym użyć tego mechanizmu do zapamiętywania najlepszych wyników w swoich projektach. Zresztą drugi artykuł z tej serii pokaże, że chodzi o znacznie więcej niż pamiętanie punktów.

jhusak 2012-09-20 23:37:16

xxl, jakbyś tworzył dobry serial. Najpierw mapram, potem tajemnicza zapowiedź, potem przykład i dalsze tajemnicze zapowiedzi :) A w następnym odcinku ...

Lubię takie przemyślane i strategiczne projekty. Nie jest łatwo. Wypbraźcie sobie, że Kaz teraz rozwija aol, a za 2-5 lat to będzie największy serwis atarowski; Kiedy upadnie Atari i wszyscy stracą zainteresowanie retrogamingiem i wrócą do retrogamingu z 2012 :D, Kaz wykupi/zawłaszczy prawa do znaczka Atari przez zasiedzenie :)

Czyż nie?

atarak 2012-09-21 08:04:42

Łeeee.... Odpalam sobie emulator z M.A.M.E i mam prawdziwe highscore w Super Kobrze :) No i gram na wypasie jak na automacie a nie jak na Atari, je je je.

Kaz 2012-09-21 09:21:46

Jhusak - ja tylko leciutko sprostuje: obecnie aol rozwijaja glownie Xeen i TDC, bo pisuja najwiecej artkow/newsow, i im sie nalezy uznanie za wklad. Nie liczac wielu osob, ktore pisuja fantastyczne rzeczy na forum, ktore spokojnie moglyby byc artkami - jak robi to Bluki czy Tenchi. Ja od okolo poltora roku wycofalem sie i tylko asystuje :). Jak bede miec wiecej wolnego czasu to sie to zmieni.

xxl 2012-09-21 15:02:42

jhusak :D
atarak, nie tylko hi score, poczekaj na kolejny "odcinek" ;-)

Wieczór 2012-09-21 15:22:15

Czyżby save state'y ?

xxl 2012-09-21 16:50:01

save state jest w qmegu :-)

jhusak 2012-09-21 23:50:54

Multiplayer przez sieć :)

CePe 2012-09-22 00:00:33

Atarak to ma zimne luty i nie wie co pisze... SPAĆ, dzieciaku!

cpt. Misumaru Tenchi 2012-09-22 00:32:36

Cóż, nie da się zaprzeczyć że oryginalne automatowe wersje które były podstawą do konwersji na sprzęty domowe faktycznie są najbardziej "na wypasie". Ale nie muszę chyba nikomu opisywać dzikiej radości jaka towarzyszyła możliwości zagrania w ulubioną automatówkę czy konsolówkę na swoim domowym, "gorszym" sprzęcie. Dziś mając wolny dostęp do oryginałów bez potrzeby martwienia się o ilość wrzucanych monetek wciąż lubię odpalić sobie nawet te najbardziej żałosne porty i z łezką oku wspominać jak to się ciupało zdając nie zauważać faktu iż to czasami były wręcz kompletnie inne gry... Super Cobrze na malucha akurat nic nie brakuje pod względem grywalności i jako posiadacz C=64 zawsze zazdrościłem jej atarowcom, bo moja ówczesna machina poza kilkoma klonami nie doczekała się oficjalnego portu (według GB64 dopiero w 2008 pojawiła się fanowska konwersja).

xxl 2012-09-22 11:33:04

przyklad USERBARA:

http://atari.pl/hsc/1up.php?i=1.1

http://atari.pl/hsc/1up.php?i=1.2

http://atari.pl/hsc/1up.php?i=1.3

gregor 2012-09-22 20:02:41

No no. Mega fajne te juzerbary.

Atariteca 2012-10-08 18:20:26

A guide in Spanish for those Altirra -Google Translate is your friend!

http://atariteca.blogspot.com/2012/10/participar-en-high-score-de-jugadores.html

mono 2012-10-16 13:24:30

Obsługa MapRAM została oficjalnie włączona do atari800 (można pobrać aktualne źródło z cvs już bez potrzeby nakładania łaty). Dziękuję Kr0tki.