SV2K12 - stuff z XL/XE by Xeen 2012-12-12 12:36:14

Pojawiły się produkcje z SillyVenture 2012 na platformę XL/XE.















Stuff do ściągnięcia stąd. Miłego odbioru!
xxl 2012-12-12 13:11:02

zobaczcie plik zrodlowy PONGa - GENIALNIE zdefiniowane cyfry !!!

klaus 2012-12-12 13:25:53

intro pixels niezłe! ;) poziom gfx compo wysoki, jedyne na co moglbym pomarudzić to prace na msx compo

xxl 2012-12-12 13:32:06

"PIXEL" nalezy uruchamiac na atari a jesli emulator to Altirra ze wzgledu na muzyke na GTIA.

xeen 2012-12-12 13:50:26

sonar - o co chodzi z tym wpisem w txt ? :)

crrn 2012-12-12 14:07:19

czy kolejność grafik w tym newsie to kolejność miejsc na SV?
Jeśli Tak To Zgadzam Się! ;)

xeen 2012-12-12 14:11:38

Jeny, w żadnym wypadku - wyniki nie są znane!!! kolejność jest przypadkowa....

crn 2012-12-12 14:14:32

jasne, jasne ;)
btw: ooz jest ziomalem z naszego pięknego kraju... prawda? to dla czego kula ziemska w jego grafice pokazana jest tak jak widzą to amerykany???
przy okazji predostatnia grafika - ta z kosmonautami ma niezły potencjał.... szkoda że jest B/W

crrn 2012-12-12 14:17:47

wcięło mój poprzedni post :(
ale...
@xeen - jasne, jasne! ;)

Wieczór 2012-12-12 14:22:29

@xeen - wydaje mi się że chodzi o powszechne używanie G2F i multicoloru, podczas gdy sonar jest po prostu grafikiem i robi po bożemu - w 4 kolorach. Zobacz jego grafę, jest zarąbista a przypuszczam, że nie osiągnęła takiego aplauzu jak inne bo za mało kolorowa....

@xxl: chodzi o to że definicje są przyrostowe, tzn dodawane są nowe linie do poprzedniej cyfry? Istotnie bardzo cwany pomysł, genialny w swej prostocie :) Tzn. prostocie - trzeba oczywiście było na to wpaść :)

xeen/agenda 2012-12-12 14:27:41

tak, jakby sonar podkolorował prace, to naprawdę praca robiłaby wrażenie. teraz mi się też podoba, zresztą

Wieczór 2012-12-12 14:35:10

Ale ja właśnie zrozumiałem, że nie chce, woli czyste Atari ( :) ) i jest zdemotywowany obecnym trendem. Stąd ten wpis

xeen/agenda 2012-12-12 14:45:48

dobrze zrozumiałeś, imho. Ale ja zadałem pytanie (nie wprost) - dlaczego jest zdemotywowany. W jego pracy widać postęp i gdyby jednak przekonał się do g2f'a to mogło by być fajnie ;)

Odyn1ec 2012-12-12 14:51:28

Xeen, sprawdź pocztę - chodzi o kolory tradycyjnie.

Odyn1ec 2012-12-12 14:52:52

crrn - ale to praca Piesia raczej:)

sOnar 2012-12-12 15:00:57

Dziękuję panowie za miłe słowo. Naprawdę się namęczyłem w 4 kolorach by to wypixelizować. Cieszy mnie to że potraficie to zobaczyć i docenić. Fachowcy w każdym calu.

Chwilowo rezygnuję jednak z grafikowania. Na jak długo - nie wiem. Zajmę się teraz zbieraniem i pisaniem artów do NEMO ZINA na małe Atari. Jacyś chętni? Engine już jest. Jest i pierwszy artykuł. Co do grafik kolegów którzy wystawili prace na SV - fajne prace panowie. Bardzo mi się podobają. Tak trzymać!

sOnar 2012-12-12 15:02:13

Dziękuję panowie za miłe słowo. Naprawdę się namęczyłem w 4 kolorach by to wypixelizować. Cieszy mnie to że potraficie to zobaczyć i docenić. Fachowcy w każdym calu.

Chwilowo rezygnuję jednak z grafikowania. Na jak długo - nie wiem. Zajmę się teraz zbieraniem i pisaniem artów do NEMO ZINA na małe Atari. Jacyś chętni? Engine już jest. Jest i pierwszy artykuł. Co do grafik kolegów którzy wystawili prace na SV - fajne prace panowie. Bardzo mi się podobają. Tak trzymać!

Odyn1ec 2012-12-12 15:46:35

Chłopaki z Agendy chyba sobie jaja robią:)
Jak dla mnie Papa jest Ripka, Kurs na planetę - Piesia, i My bad day - Ooza

0xF 2012-12-12 15:56:07

Jak odpalić grę TDC ?

grzybson/SSG 2012-12-12 17:36:03

Mogę się tylko dołączyćd o braw dla sonar-a. W dobie dominacji G2Fa i tym podobnych tak wymuskana grafika tylko w 4 kolorach to perełka.

@sOnar: Jakiego zina? Napisz coś więcej :D

adv 2012-12-12 21:11:30

Jak dla mnie:
1. - egzekwo -Kurs na Planetę Skarbów i Flame follow me - za wykonanie i pomysłowość
2. Prisoner - za wykonanie - za oldschoolowy klimacik ala Rembrant

pin 2012-12-12 21:31:42

.. 0xF - a jak ją próbujesz odpalić?

przeoczyłem jeden problem, gdyż TDC użył nazwy plików rozpoczynające się od cyfry. Dla Sparty to żaden problem, nie wiem jednak pod jakim jeszcze dosem to zadziała.

urborg 2012-12-12 21:36:36

Ten myszur zrywający kwiatki to mój. Trochę tu ma dziwne kolory, przynajmniej w moich zamierzeniach miały być inne, chcoiażby niebo bardziej błękitne, a kwiatki po prawej w przeciwieństwie do tych po lewej różowe a nie fioletowe. Swoją drogą na Big screenie też wyglądał inaczej niż planowałem - za jasne przepalone kolory :/ Zastanawiam się czym to jest spowodowane? Co pochrzaniłem?

urborg 2012-12-12 21:41:25

tak to miało wyglądać:
http://imageshack.us/photo/my-images/545/myszur13.png/

pin 2012-12-12 21:53:22

jeśli pracę przygotowujesz na PC to nigdy nie będzie tak, że na prawdziwej Atarce będziesz miał dokładnie to samo. Jest wiele czynników i nie ma sensu tego wywlekać. Weźmiesz 5 projektorów na party i każdy może świecić inaczej.

s2325 2012-12-12 22:37:45

intro High Tide http://www.youtube.com/watch?v=yyds9qa3lZ4

urborg 2012-12-12 23:05:43

@pin

Nie chcę niczego wywlekać. Zastanawiałem się co zrobić żeby na przyszłość było lepiej?

pin 2012-12-12 23:44:21

@Urborg - sprawdź pracę na dowolnym Atari.

s2325 2012-12-13 01:29:54

intro Old School http://www.youtube.com/watch?v=UWst2C6Zps0
intro Pixels http://www.youtube.com/watch?v=3Ua8Wyrw8Ao
intro Press Play on Tape z ciekawą symulacją wczytywania z taśmy http://www.youtube.com/watch?v=T19rOB48w-A
demo Arigato http://www.youtube.com/watch?v=RSnV3jCOFF0

tdc 2012-12-13 02:49:04

@0xF
Nie wiem jakiego rodzaju masz problemy, jeśli z plikami jak pisał Pin to oba ATRy mają DOSa i pod nim wszystko powinno działać.

Tu masz wątek na forum gdzie można porozmawiać o tym:
http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=2243&page=1

Wieczór 2012-12-13 04:57:20

@s235: Jak dla mnie intro Pixels było najfajniejsze - nie wiem skąd ostatnie miejsce, u mnie miało maxa. Muza Yerza na GTIA niszczy system. Może problem polega na tym że na big screenie te pixele się zrobiły jeszcze większe, a już nawet Atarowcy przyzwyczaili swe oczy do HD :(

@tdc: może ma te same problemy co ja, tzn. grę uruchomił, ale nie przeczytał instrukcji :) Powiem szczerze, że klikałem joystickiem (najpierw na emulcu nawet myszą po okienkach, lol) i różnymi klawiszami ale na bank nie tymi które wymieniłeś w wątku :)

s2325 2012-12-13 07:57:32

trochę muzyki
Back to the Scene http://www.youtube.com/watch?v=x28n_U9GM2A
Indie http://www.youtube.com/watch?v=jK_kOCTmUAw
Quickshot http://www.youtube.com/watch?v=T5DLyAXWgyU
Ten Past Midnight http://www.youtube.com/watch?v=q0NRyLfhBYc
Tiger's Dream http://www.youtube.com/watch?v=b9VnPWOddjw
Były jeszcze dwa kawałki naśladujące muzykę z polskich gier z czasów świetności Atari w Polsce. Nie jestem nimi jakoś szczególnie zachwycony, ale grając nie przeszkadzałaby mi.

xxl 2012-12-13 08:31:14

interko "PIXEL" na YouTube sie rozjezdza

urborg 2012-12-13 09:21:33

PS. Wracając do grafiki Myszura - w obrazku pośród drzew ukryte zostało 7 twarzy (mordek) ciekawe czy ktoś to wypatrzył?

0xF 2012-12-13 10:58:13

@pin, tdc:
SV2K12_STUFF_AtariDOS.atr z AArea bootouję pod Altirrą, 320K Rambo PAL.
R GAME:CALAM_PL
L CALAMANI.EXE
Rezultat: czarny ekran, a potem powrót do DOSa.

AOLfan 2012-12-13 13:55:25

Tu nie ma miejsca na stuff z AArea :P

nosty 2012-12-13 16:17:50

Fajne ze do PONG'a dolaczone zostaly zrodla. Wyzwaniem, ktore nie daje mi spokoju jest zrobienie takiej samej gry mniejszej wielkosci ;)
Choc cyfry faktycznie pomyslowo zdefiniowane (35 bajtow w sumie jesli dobrze licze). Ale czemu nie uzyc definicji z tabeli znakow?

nosty 2012-12-13 16:24:30

Jesli dobrze licze, to Rocky tym królikiem dokonal rzeczy epokowej: stworzyl nowy gatunek pornografii ;)

Są filmy porno, ksiazki, gry, grafiki, poezje, ale nigdy nie slyszalem o pornograficznym kodzie! :D

pin 2012-12-13 19:29:27

... nie jestem fanatykiem MyDOS'a i wydaje mi się, że spora część produkcji nie zadziała. Jeśli któraś nie działa, to trzeba będzie ją wykopiować na inną dyskietkę z innym dosem, lub - TDC - zgraj grę na ATR z dosem z którym to zadziała.

Inna sprawa to fakt, że jeśli ktoś z Was korzysta z emulatora, to najlepszym rozwiązaniem jest użycie pliku ATR w formacie Sparta dos. Wszystko jest tam wstępnie skonfigurowane - włącznie ze Sparta Commanderem i skojarzeniami typów plików. Wskazane jest użycie aktualnej wersji SDX (4.45)

pin 2012-12-13 20:06:05

... a - i emulator w tryb 1MB ram.

0xF 2012-12-13 20:09:41

Pod SDX i z 1 MB jest to samo. Wsadziłem do Altirry SDX445_sdx128.car, nawet upgradnąłem Altirrę na najnowszą (2.20-test22) - ładuje się i wraca do commandera.

pin 2012-12-13 20:17:20

moment - sprawdzę to.

pin 2012-12-13 20:25:03

Sprawdziłem to właśnie na upublicznionej wersji pliku *.atr. Wszystko działa. Ładowane po SIO2PC do real Atari.

To może inaczej - Fox; możesz sprawdzić to pod Atari800win?

i jeszcze jedna uwaga, bo widzę że zapomniałem. Po każdym cold reset istnieje konieczność "wyłączenia" Atari celem zainicjowania SDX. Można tego uniknąć, co zresztą chciałem zrobić a zapomniałem. W tym celu wychodzimy do katalogu głównego i tam wpisujemy polecenie:

BOOT INIDOS.SYS

Od tej pory każdy zimny reset wymusi restart dosa, jeśli mamy pod D1 zamapowany plik ATR ze stafem.

pin 2012-12-13 20:35:44

... właśnie próbuję uzyskać stan w którym gra nie chce ruszyć no i właściwie cały czas w uparty sposób działa prawidłowo ;)- Sprawdzał to ktoś z Was na Atari800win?

xxl 2012-12-13 21:16:33

u mnie niestety nie dziala - wchodzi do selftestu

pin 2012-12-13 21:31:17

@XXL - bo masz niestandardowy komputer ;)-

a tak na serio, to co trzeba zrobić, by zobaczyć Self Test? ;)-

xxl 2012-12-13 21:44:49

na standardowym atari nie dziala

jhusak 2012-12-13 21:45:28

@pin, stock atari XL/XE
@nosty, myślałem o znakach z romu, ale by nie pasowały.
Wyciągając ten kod z szuflady zapomniałem, że ma on błąd :) Liczy tylko po prawej stronie :)
Błąd naprawiłem i jeszcze jeden bajt się zaoszczędził...
@xxl, dzięki, też uważam, że to fajny hack.

Tak sobie jeszcze myślę, jak to jeszcze lepiej zrobić :)

xxl 2012-12-13 21:50:36

moze wyciagniecie z uszkodzonego atr generuje blad w binarce gry. udostepnij plik to sie sprawdzi.

pin 2012-12-13 22:44:58

@XXL - nie rób ze mnie i przy okazji z siebie debila. Plik ATR sprawdzałem i działa. Nie wiem w jakim przypadku nie działa u Ciebie, bo niczego konkretnego nie napisałeś i o taką informację proszę. Fox napisał, że ma problem być może na Altirze. Poprosiłem o test na Atari800win.

U mnie to wszystko działa, a jak Ci nie działa to weź sobie byle utilz do obsługi ATR i wyssaj sobie stamtąd wszystko to, co Cię interesuje. Czy określiłem sprawę w sposób zrozumiały? - bo dość mam przy*alania się o byle g*wno.

xxl 2012-12-13 22:51:27

przepraszam ze na atariwin+ 4.1 tez nie dziala

pin 2012-12-13 22:59:19

1. który obraz *.atr
2. jak odpalasz dos
3. bootujesz i co widzisz
4. co sie dzieje, bo nadal nic z tego nie wynika.

Rozmowa z Tobą to najczęściej jest taka jak w tym kawale, co "autobus się zepsuł" ;)-

xxl 2012-12-13 23:17:26

wersja udostepniona przez TDC w tym watku http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=2243&page=1#Item_0 dziala.

xeen 2012-12-13 23:21:00

w stuffie z tej nowinki podmieniłem też na tę wersję TDC'a

pin 2012-12-13 23:23:17

... i chwała Bogu.

tdc 2012-12-14 04:49:27

Ja na compo udostępniłem dwa ATRy z dosem, na którym gra była tworzona i działa, co potem się z tym stało to nie wiem. Tym bardziej nie wiem co serwują na AArea, jeśli zmieniono DOSa to nie jest to dobry pomysł, jeśli zapodział się jakiś plik to również (a może ten DOS nie czyta plików z cyframi jak pisał PIN).

Gra była kończona pod Altirrą, więc musi działać ;)

I jak pisał xxl, lepiej sięgać na forum bo niebawem będzie nowsza wersja.

0xF 2012-12-14 15:48:29

@pin: Pod Atari800Win PLus 4.1 te ATRy nawet się nie bootują. Ściągnij http://www.atari.org.pl/files/sv2k12_stuff_ataridos.zip to zobaczysz.

Wersja TDCa z forum działa bez problemu.

tdc 2012-12-14 16:42:16

Sprawdziłem tego gigantycznego ATRa z AA i faktycznie u mnie się też nie uruchamia. Ktoś bardzo udziwnił chcąc uporządkować ten stuff, bo zmiana DOSa nie jest dobrym pomysłem. Sprawdziłem:

1. wymagane do uruchomienia pliki są (nie sprawdzałem czy są uszkodzone, a być nie mogą bo uszkodzenie plików doprowadza do pięknych, multimedialnie efektownych zawieszeń systemu)

2. Plik z obrazkiem się uruchamia

3. MyDOS 4,53/4 co prawda daje więcej wolnej pamięci (a to istotne bo jeśli dawałby mniej to właśnie to mogłoby być problemem), ale może właśnie dlatego że trzyma sobie coś pod systemem. A gra Calamanis zajmuje prawie całą pamięć pod systemem - więc stawiam że to jest powód, uszkodzony nie potrafi wczytywać plików.


Ja nie polecam pracy z MyDOSem, wg moich odczuć jest ciekawy, ale niepraktyczny. Kiedyś Candle na Głuchołazach mówił mi coś że mu się wpisy w katalogu zapełniły i stracił przez to czas i nerwy. Mi najbardziej przeszkadza to że gdy przejdę do DOSa to tracę całą pamięć RAM, więc przy pracy w Action! omijam ten DOS duuużym łukiem, wolę sięgnąć po DOSa który mi nie robi takich dowcipów (czyli jest bardziej praktyczny).

epi 2012-12-14 18:12:51

Hahahaha, a cóż to za DOS, którego używasz, w którym to wpisy w katalogu się nie zapełniają?

nosty 2012-12-14 19:08:48

@xxl i inni - moze do wyciagania uzywaliscie pluginu pod total commanderem?
On czasami nawala i uszkadza pliki. Przy czym nie wyswietla zadnego bledu.

pin 2012-12-14 19:14:05

... też omijam Mydosa stromym łukiem gotyckim. Wrzucenie stafu w tej postaci miało wyłącznie na celu udostępnienie plików w postaci Atari DOS i udostępnienie tego w jednym kawałku a nie w 5 plikach. Zawsze można to skopiować na inny dos. Jedno natomiast co muszę powiedzieć to fakt, iż 100% prac (nie włączając w to pracy XXL'a) działa pod nową Spartą. Wierzcie mi, przygotowanie do SV zajęło mi 2 tygodnie przed wyjazdem, oraz 3 z 4 dni zlotu. Skopiowanie kilku plików na inny ATR w rozpoznawalnym formacie nie ukrywajmy - dla nikogo z nas nie stanowi problemu. Nieprawdaż?

Co to *.atr w formacie sparty to zainstaluje jakiś emulec i sprawdzę problem.

xxl 2012-12-14 19:56:26

@Tdc: w programah pisanych "pod" DOS powinno sie umieszczac ostrzezenie o jaki DOS chodzi :D

pin 2012-12-14 20:12:11

... w Atari800 win plus nie mam opcji dla carta SDX. Już wiem dlaczego nie używam emulatorów. No nic - po SIO2PC na real Atari plik ATR w całości mi działa.

pin 2012-12-14 20:14:05

@XXL - w programach XXL powinno się umieszczać informację na jakim sprzęcie nie zadziała. Lub lepiej na czym zadziała, bo będzie tego znacząco mniej ;)-

pin 2012-12-14 20:16:00

Emulator zassałem stąd:

http://a800win.atari-area.prv.pl/

jeden z pierwszych wyników wujka google. Czy jest to aktualna wersja?

xxl 2012-12-14 20:24:44

oswiadczam, ze moje programy nie dzialaja na c64, dzialaja za to na atari xl/xe :D

tdc 2012-12-14 20:51:14

...oraz mocno dopalonym spectrumie :D

@Epi, nie chodzi o zapełnianie, ale o to że mi się coś takiego nie przytrafiło, a Candlowi tak, bo ten DOS ma jakieś tam ograniczenie do iluś tam plików (jeśli dobrze pamiętam to można to zmienić, ale dłubanie w czymś takim przed compo jest stratą cennego czasu, szczególnie że początkowo nie wie się w czym problem).

@Pin, to sporo roboty...

@xxl, dałem na compo dwa ATRy, nie przyszło mi do głowy że ktoś będzie chciał ingerować w integralność ATRa ;)

xxl 2012-12-14 21:03:27

Tdc: ale ja nie mam do Ciebie o to pretensji :) udostepniles prace ktora wymaga okreslonego srodowiska podczas ladowania i ok. ja zrobilem podobnie - udostepnilem prace z wlasnym loaderem - moja tez oskalpowali ;)

daj mi swojego maila ... moj xxl@atari.pl

pin 2012-12-14 21:13:00

Brak loadera nie jest "skalpowaniem" pracy. Loader / dos jest do zastąpienia, lub powinien być, lub może być. Tym razem tak właśnie było. Największym problemem jest tu fakt, iż TDC nie potrafi określić sprawy po imieniu, np. MOJA PRACA DZIAŁA POD DOSEM II+D. Taka kwestia by zakończyła bezsensowną dywagację. Ograniczenie liczby plików dla AtariDOS to najczęściej 64 pliki na katalog. Sparta DOS X - 1423 wg. starej specyfikacji. W czymże więc jest tu problem?

xxl 2012-12-14 21:21:16

jak to? DOSy nie sa wymienne ? ;) jak ja nazwalem sprawe po imieniu: plik z moja praca dziala pod xbiosem to jakis pajac powiedzial ze to calodysk :D

tdc 2012-12-14 21:36:05

@Pin, potrafię, tylko że "moja praca" działa z innymi DOSami, nie testowałem ale zakładam że np. pod spartą działa.

mgr_inz_rafal 2012-12-14 21:48:04

Proponuję na następnym compo wczytywać prace z kaset :)

pin 2012-12-14 22:07:06

@TDC - pod Spartą X działa. Dla mnie to nie problem, bo działa - dla innych to jest problem, bo:

1. pod emulatorem Altirra nie działa
2. pod emulatorem Atari800win ponoć też nie działa.

Nie używam emulatorów, więc nie wiem dlaczego nie działa. Odpaliłem Atari800win i nie widzę tam wsparcia dla SDX - odpuściłem w związku z tym.

@XXL - nie pajacuj. xBios działa jak na razie na niewielkiej części hardware'u w temacie pamięci masowej i nie stanowi żadnej sensownej alternatywy na dzień dzisiejszy. Poza tym, ten pajac to zapewne ja, bo związanie pracy / programu z xBios, który ogranicza się do najprostszych urządzeń SIO stanowi fakt, że praca staje się mimowolnie całodyskiem mimo, iż posiada strukturę plików. To moja wypowiedź. Powód jest jeden - związanie na stałe programu z określonym środowiskiem. Moim skromnym zdaniem to błąd. Dodam więcej - zły błąd ;)-

xxl 2012-12-14 22:17:03

nie, ten pajac to ne Ty :-)

> Powód jest jeden - związanie na stałe programu z określonym środowiskiem. Moim skromnym zdaniem to błąd. Dodam więcej - zły błąd ;)

mowilismy juz kiedys o wizaniu programow z mozliwoscia dzialania tylko spod sparty - tu mamy to samo zdanie. to zly blad :-) czy plik wymagajacy do dzialania sparty to calodysk?

jhusak 2012-12-14 22:19:09

Panowie, bo się będą z tych naszych śmiesznych dosowych przepychanek komodziarze śmiać :D
Oni nie mają tych problemów :)

pin 2012-12-14 23:01:16

@Kuba - bo komodziarze mogą pomarzyć o DOS'ie, czy bezpośrednim dostępie do sektora itd. Dlatego w zamierzchłych czasach to Atari było "górą" jeśli chodzi o użytki ;)-

@XXL - Zły przykład, bo programy dla SDX jako takie (poza bardzo drobnymi i nieistotnymi wyjątkami) są przeznaczone wyłącznie dla Sparta DOS wyłącznie ze względu na to, że mają bezpośredni związek z owym dosem. Wywlekanie więc takiego argumentu mija się z celem, bo nie jest to np. gra przeznaczona dla ogólnie rzecz ujmując użytkownika "końcowego". Wyłącz z tego gierki bodajże grupy Mec, bo to jest wyjątek potwierdzający regułę ;)-

xxl 2012-12-14 23:32:58

niewygodne fakty z zycia sparty? tym gorzej dla faktow :D

> bo komodziarze mogą pomarzyć o DOS'ie, czy bezpośrednim dostępie do sektora

bezposredni dostep do sektora to opozycja idei dos... dlaczego komodziarze moga marzyc o bezposrednim dostepie do sektora?

pin 2012-12-14 23:49:44

@XXL - bo nie mają takowego dostępu i nie mogą mieć pełnowymiarowego dos'a ;)-

Co do faktów, to stopień zgodności jest wystarczający. Ogólnie rzecz ujmując 99% softu godnego uwagi działa, a reszta stanowi pomijalną mniejszość. Nawet w przypadku Atari widoczny jest postęp w kwestii peryferiów i mając sensowny warsztat należy liczyć się z tym, czym dysponuje user. I/O to nie tylko SIO, bo urządzenia równoległe stanowią raczej podobny udział w kwestii hardware'u. Wystarczy tylko pomyśleć i uwzględnić coś więcej, niż tylko fakt możliwości szeregowego przesyłania danych ;)-

xxl 2012-12-15 00:02:21

pelnowymiarowy dos to ten ktory zajmuje 1/3 pamieci? commodore dos nie zajmuje pamieci wcale... obsluga filesystemu zajmuje sie urzadz a nie komputer, droga panow z c64 tyle ze 30 lat pozniej podazaja kostruktorzy nowych peryferiow do malego atari :D

pin 2012-12-15 00:42:49

Rozwiń te 1/3 pamięci, bo każdy z nas chciałby się z tym zapoznać ;)-

Obsługa FS przez urządzenie to utopia.

bob_er 2012-12-15 09:45:26

Co też Waszmościowie chcą od MECowych gierek dla SDX? Oświadczam, iż wszystkie one z możliwości SDX korzystają, i bez SDX by ich nie było.

xxl 2012-12-15 10:22:57

Bober: :) no wlasnie :) luzik. moje korzystaja z mozliwosci xbios.

@Pin:
alez prosze bardzo:) wezmy pod uwage rodzine ataridos - na maszynie 64k podczas pracy z dos mamy swobodny dostep do 40kb ram :) 2/3 pamieci? to jeszcze nic. ze sparta na maszyne 128 kb ram swobodny dostep do ram w ilosci ... 40 kb :D 4 bakni pamieci zajete przez dos czyli samej bankowanej 64kb polyka dos. - nawet w regulaminach konkursow jest czy byl zapis zeby pozostawiac ta pamiec dla dos :D oczywiscie mozna uzyc sztuczek (przy czym i tak nie bedzie to swobodny dostep do pamieci przy dos) ale wtedy programy dla jednego dos nie beda dzialac z innym dos :)

> Obsługa FS przez urządzenie to utopia.

a stacja na c64? - chociaz tam poszli jeszcze dalej :D na atari sam masz jedno z tych urzadzen :D sio2sd bylo jednym z pierwszych tego typu rozwiazan - z poziomu atari bez zadnego sterownika masz dostep do filesystemu FAT :D
nawet stacje takie jak ca2001 i ldw2000 technicznie sa przygotowane do obslugi filesystemu... kwestia oprogramowaniastacji.

pin 2012-12-15 13:14:06

@XXL - nie biorę pod uwagę Atari dos. Biorę pod uwagę SDX, pod którym można wygospodarować pamięci niewiele mniej, niż pod xBios. Gdzieś to wyczytał, że Sparta zajmuje 4 banki ext ram? ;)- Otóż zajmuje jeden dla siebie, drugi może być zajęty przez sterownik s_vbxe.sys, np. dla obsługi ekranu 80-cio znakowego. Za te dobroci mogę poświęcić 2 z 64 banków ext ram.

@Bober - napisałem o tym, bo XXL będzie wypominać do końca świata i jeszcze jeden dzień dłużej (ponoć to już niebawem), że istnieją na tym świecie gry, które bez SDX nie zadziałają ;)-

@XXL - jak widać w przypadku C64 to obsługa FS przez urządzenie bardzo ogranicza jego rozwój, nie mówiąc o komforcie użytkowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu do tej pory nie istnieje na ten komputer ani sensowny dos, czy HDD obsługiwany tak, jak ma to miejsce w przypadku małego Atari :P Nie mów mi tylko o GEOS'ie, który może i wygląda, lecz do niczego nie służy :D

xxl 2012-12-15 14:16:47

> Biorę pod uwagę SDX, pod którym można wygospodarować pamięci niewiele mniej, niż pod xBios.

kiepski zart :-)

> jak widać w przypadku C64 to obsługa FS przez urządzenie bardzo ogranicza jego rozwój

o czym Ty gadasz... a8 mimo ze starsze o przynajkniej 4 lata to pierwszy dysk twardy pojawil sie duzo pozniej niz na c64 :D

> Dzięki takiemu rozwiązaniu do tej pory nie istnieje na ten komputer ani sensowny dos,

po co maja robic cos bezurzytecznego?

pin 2012-12-15 18:33:55

Co do ilości pamięci, to niechaj Mono się wypowie. Onegdaj debatowaliśmy w temacie ramu pod SDX i zapewniam Cię, że nie jest tak źle jak piszesz :P

Pierwszy HDD do Atari to 1987r. Na PBI/ECI. W którym roku został opracowany interface do C64?

Bezużyteczny, to jest jak na razie xBios ;)-

xxl 2012-12-15 18:43:49

> Pierwszy HDD do Atari to 1987r. Na PBI/ECI. W którym roku został opracowany interface do C64?

opracowany? 84r w sprzedazy? 85r. http://www.floodgap.com/retrobits/ckb/ltk/

pin 2012-12-15 19:38:31

... i jak wyglądała organizacja danych na nośniku (HDD)? - tak jak na 1541?

xxl 2012-12-15 20:05:51

fizycznie zapisywal sektory 512 wiec jak :D nie sprawdzaj od kiedy atari ma dostep do sektora 512 - oszczedz sobie :)

pin 2012-12-15 21:50:05

... nawet nie zamierzam ani o tym nie myślałem. Nie w tym rzecz ;)- Jak dla usera wygląda obsługa takiego HDD?

xxl 2012-12-15 22:11:15

jak kazdego innego urzadzenia zewnetrznego. masz linka wyzej.

pin 2012-12-15 22:19:44

...nic z tego nie wynika. Bo jeśli wygląda to i działa na zasadzie takiej jak zwykła stacja do komody - to masakra. Chodzi głównie o to, czy istnieje możliwość organizowania danych w obrębie katalogów. Dodatkowo obsługa tego wszystkiego ... ehhh, jeśli tak mają wyglądać nowoczesne rozwiązania dla komputerów 8-bitowych to powiem Ci, że się cieszę że w przypadku Atari mamy (jedyny chyba 8-bit sprzęt) pełnego dosa i możliwości z tym związane. Sam wiesz jak jest zorganizowany system i fakt ten zaliczyć można do zalet a nie wad sprzętu. Ty jednak cały czas to negujesz i forsujesz rozwiązania nieżyciowe, lub niedopracowane. Mowa w tym przypadku o xBios, który działa na bardzo określonym urządzeniu i dając nowe możliwości wprowadza niepotrzebne ograniczenia. Temat wałkowany już chyba z bazylion razy ;)-

xxl 2012-12-15 22:56:23

> Chodzi głównie o to, czy istnieje możliwość organizowania danych w obrębie katalogów.

oczywiscie

> Mowa w tym przypadku o xBios, który działa na bardzo określonym urządzeniu i dając nowe możliwości wprowadza niepotrzebne ograniczenia.

urzadzeniach :D

grey / mystic bytes 2012-12-18 16:58:10

http://artcity.bitfellas.org/index.php?a=search&text=silly+venture%2C2012&type=tag

s2325 2012-12-23 21:52:04

Autor dema RGBA wrzucił właśnie poprawioną wersję na youtube http://www.youtube.com/watch?v=Xh-SsB0RAys