Witam ponownie! Prace nad programem posuwają się powoli, ale do
przodu. Obecna wersja programu oznaczona jako 0.2 beta zawiera
kilka istotnych zmian, które stanowią, że program powoli staje się
stabilny. Teraz pokrótce omówię co już działa:
- pełna edycja ekranowa semigrafiki w trybie ZX81
- zapis/odczyt danych w formie czystego tekstu
- eksport jako pełny ekran GR8 (HiRes)
- eksport jako czysty blok danych graficznych
(256x192px)
- eksport jako listing Turbo Basica XL (plik tekstowy, wczytywany
przez ENTER)
Do zrobienia lub zastanowienia się pozostało:
- eksport jako plik tekstowy do konwertera dla PC dla
przerzucenia do ZX81
- eksport jako plik tekstowy w formacie ZX81 (muszę się
dowiedzieć, czy tam jest odpowiednik naszego ENTER)
- wydruk pliku dla konwertera dla PC
- informacje o programie
- wyjście z programu ;P
Nad trzema pierwszymi punktami do zrobienia mocno się zastanawiam -
powoli zaczyna brakować pamięci na dane, choć po optymalizacji
nieco się to poprawiło. Sam wydruk w sumie można zrealizować jako
przekierowanie do P: listingu, więc tu mogę oszczędzić na pamięci.
Poza tym - po eksporcie czystych danych tekstowych spokojnie mogę
to zrobić jako oddzielny konwerter, więc nie będę się musiał
martwić o pamięć. Jest to rzecz do przemyślenia przed dalszymi
pracami. Teraz nieco o generowanym listingu. Po wczytaniu Turbo
Basica XL (nie jest tutaj zamieszczony) należy wczytać fonty pod
adres $9c00 - dla ułatwienia na załączonej dyskietce jest plik
FONT.DAT - z dodanym nagłówkiem binarnym (wczytujemy przez
BLOAD"D:FONT.DAT" - przy założeniu, że plik znajduje się w stacji
D:). Następnie wczytujemy wygenerowany automatycznie listing
poprzez instrukcję ENTER"D:NAZWA.LST", który potem możemy uruchomić
lub przeedytować, tworząc na przykład grę w semigrafice ZX81 ;).
Listing jest prosty - zasadniczo ustawia tylko kolory, fonty oraz
czeka na naciśnięcie klawisza. Ale taki wystarcza. Teoretycznie -
modyfikując pierwszą linię (zostawiaąc tylko CLS)i zmieniając tylko
ostatnią linię (getkey) na pause lub stop - można by go wczytać pod
ZX81 bez zmian, o ile poprawnie przepiszemy kody znaków. Miłej
zabawy! Plik do pobrania
stąd.