Już niedługo bo 15 czerwca odbędzie się wyjątkowa, dwudniowa
impreza, w której wielu z nas odnajdzie swoje ulubione tematy,
pasje oraz nawiązania do naszej trudnej socjalistycznej młodości.
Czasy były siermiężne, ale też mieliśmy wiele fajowych atrakcji,
które często nie były dostępne innym krajom z komunistycznego
bloku, a zaliczyć do nich można istny zalew niejednokrotnie
przemycanych komputerów przez żelazną kurtynę.
To wszystko dziś wspominamy z łezką w oku, często chętnie sięgamy
po komiks z Tytusem, Klossem, czy Kajkiem i Kokoszem lub po stare
pisma jak Bajtek, Komputer, Top Secret, Moje Atari czy C&A.
Takim fajnym klasycznym tematom poświęcony będzie PIXEL HEAVEN - to
impreza jakiej jeszcze nie było. Zespół Atarionline wielokrotnie
brał udział w podobnych przedsięwzięciach jednak do tej pory nikomu
nie udało się tak skupić uwagi oraz rozgrzać zainteresowanych,
spoglądam właśnie na
stronkę na FB i
zalajkowało ją prawie 12 tysięcy osób!
Jak udało się tego dokonać?
Powodów jest wiele, a część z nich została poniżej przedstawiona,
przekonajcie się sami:
PIXEL HEAVEN 2013 - Retro
entertaiment days from Loniek on Vimeo.
No computers were harmed during making this
video ;)
Lapusz - organizator podesłał nam oficjalne wieści, opisują one
tylko część atrakcji jakie nas czekają. Pewnie już zdajecie sobie
sprawę, że warto czekać, a następnie pojawić się na PIXEL
HEAVEN!
Oto spis niektórych wydarzeń:
-
Redaktorzy legendarnych pism na
wspólnej scenie
-
Noc z Demosceną v. 3.0
-
INDIE BASEMENT 2013 – panel, konkurs i
prezentacje indyków
-
Q&A z twórcą Alone in the Dark i
serii Little Big Adventure
Faktycznie zapowiada się wspaniale, oto szczegóły:
Redaktorzy legendarnych pism na
wspólnej scenie podczas PIXEL HEAVEN 2013!
Tego jeszcze nie było! Po latach dojdzie do ponownego spotkania
przedstawicieli redakcji absolutnie kultowych pism, które stworzyły
podwaliny pod media growe w Polsce: Bajtka, Top Secretu i Secret
Service.
W ramach Retro Stories podczas PIXEL HEAVEN 2013 wezmą oni udział w
panelu dyskusyjnym pod hasłem „Gdzie oni są? Magiczne czasy
polskiej prasy komputerowej lat 80. i 90.”. Rangi tego wydarzenia
nie trzeba dodatkowo podkreślać, dodajmy tylko, że swoją obecność
potwierdzili dotychczas:
Marcin „Borek” BORKOWSKI
Szef Klanu IBM w Bajtku, a potem Naczelny Zepsołu w Top Secrecie.
Kopalny, Prof. Dżemik, Brat Marcin…
Piotr „Gawron” GAWRYSIAK
Stały współpracownik Top Secretu w latach 90., członek Zepsołu i
Triumwiratu.
Dariusz „Sir Haszak” MICHALSKI
W Top Secrecie zajmował się kurektą oraz tworzył dział „Jest
taktycznie”. Reprezentant Triumwiratu.
Emil „Emilus” LESZCZYŃSKI
Sekretarz redakcji, szybko awansował na sekretarza stanu. Członek
Triumwiratu. Później m. in. naczelny New S Service.
Rafał „Jetboy” PIASEK
Zaczynał w Bajtku potem Top Secret, Secret Service, New S Service,
NEO…
Aleksy „Alex” UCHAŃSKI
Wspólnik spółki autorskiej Alex & Gawron. Obecnie mniej pisze –
więcej zarządza. W czasie Pixel Heaven planuje pozostawać na
urlopie (poza Warszawą), a jednocześnie być obecny na naszym
wydarzeniu.
Bartek „VOyager” DRAMCZYK
Dziennikarz m. in. Commodore & Amiga wydawanego przez Spółdzelnię
Bajtek. Obecnie dziennikarz w CHIPie, aktywny demoscenowiec od
ponad 20 lat. Zakochany w Amidze (z wzajemnością).
Waldemar „Pegaz Ass” NOWAK
To m. in. za jego sprawą 16 marca 1993 r. do kiosków trafił
pierwszy numer Secret Service.
Łukasz „Joseph” BURA
Dziennikarz Secret Service, obecnie właściciel sklepu z grami
Ultima.pl.
Piotr „Raven” LESZCZYŃSKI
Znany z łamów m. in. Top Secret i Secret Service.
Dariusz „Berger” GÓRALSKI
Kolejny reprezentant załogi Secret Service, miłośnik strategii,
autor cyklu „Moje boje, czyli Bergera historia wojskowości”.
Cały panel poprowadzi
Piotr „Micz” MAŃKOWSKI - w latach 90.
redaktor czasopism komputerowych, w tym Secret Service. Autor
„Cyfrowych Marzeń” – wyjątkowej książki poświęconej historii gier
komputerowych.
Solidna porcja unikalnej wiedzy, nieznanych dotąd wstrząsających
faktów oraz śmiertelnego humoru jest zagwarantowana już teraz. Co
się jeszcze wydarzy – tego nie wie dziś nikt. Oczywistym pozostaje
fakt, że wiele pytań od ówczesnych czytelników pozostało bez
odpowiedzi. Przyszedł czas, żeby to nadrobić. Tak więc już teraz
można przesyłać nurtujące Was kwestie pod adres
lapusz@pixelheaven.pl. Wybrane pytania zadane zostaną uczestnikom
panelu 15 czerwca podczas PIXEL HEAVEN 2013:)
Noc z Demosceną v.
3.0 podczas PIXEL HEAVEN 2013!
No i czas na odpoczynek… Po dniu pełnym wrażeń, najlepszy pomysł to
kufel zimnego piwa (albo czegoś innego:) i wygodne miejsce z
widokiem na ekran. A na nim arcydzieła twórców domosceny lat 80. i
90. – dema i intra na ZX Spectrum, małe i duże Atari, C64,
Amigę…
Niewiarygodny pokaz umiejętności i fantazji ludzi, którzy poznali
te maszyny lepiej, niż ich twórcy.
Pasja, kreacja, rywalizacja, zabawa, przyjaźń… po prostu
demoscena – czyli selekcja dem przygotowana przez Bartka „Voyagera”
Dramczyka w ramach kolejnej odsłony Nocy z Demosceną!
Tym razem popłyniemy w górę nurtu czasu, od 2013 roku wstecz, aż do
początków demosceny. Najwytrwalszych siłą rzeczy zastanie
ranek:)
Oddajmy głos Bartkowi, który odpowiada za selekcję dem:
Scena nie jest prostą do scharakteryzowania i ogarnięcia
subkulturą. Wymaga od widza pewnej wiedzy, dotyczącej ograniczeń
sprzętu, na który zostało uruchomione demo, jak i świadomości, jak
mały kod odpowiada za wyświetlanie obrazu i odtwarzanie dźwięku w
intrach 256-bajtowych, 4-kilobajtowych i 64-kilobajtowych.
Dema na każdą z popularnych dziś platform sprzętowych diametralnie
różnią się stylem i wykonaniem. Tylko zagłębienie się w parametry
techniczne Atari, Spectrum, Commodore 64 i Amigi pozwala zrozumieć
dlaczego na ZX-ie kolory są tak żywe, czemu dema na małe Atari są
[często - przyp. red.] w odcieniach jednego koloru, albo skąd tyle
brązów na C64.
Jednak nie zawsze kompletna wiedza o sprzęcie jest potrzebna do
oglądania dem – można się świetnie bawić przy produkcjach
demosceny, bez bagażu wiedzy – w końcu to dynamiczne teledyski,
często świetnie komponujące się motywy muzyczne z obrazem.
Oczywiście jest w tym drugie dno: większość efektów wyliczana jest
w czasie rzeczywistym przez procesor komputera, syntetyczne dźwięki
to parametry trafiające wprost do rejestrów układów generujących
fale, a całe dzieło nie ma najczęściej zamiaru przekazywać
górnolotnych myśli – to poskładana z cyfrowych elementów
abstrakcja, która narodziła się w głowach demoscenowych koderów,
muzyków i grafików, efekt ich wytężonej pracy, który w konkursach
scenowych może być doceniony lub wyśmiany.
Za każdym razem, kiedy przychodzi mi zbierać dema i intra do pokazu
(a właściwie ich kopie w postaci filmów, bo uruchomienie po kolei
200 produkcji skończyłoby się przestojami i restartami komputera),
odkrywam zupełnie nowe intra i dema, czasami muszę sięgnąć po mniej
znane produkcje. Nie znam idealnej metody opowiadania o tym, czym
jest demoscena, za pomocą dem. Dema i intra chyba zrobią to
znacznie lepiej, dlatego tym razem popłyniemy w górę nurtu czasu,
od 2013 roku wstecz, aż do początków demosceny.
Na zachętę, kilka adresów, które lepiej prezentują demoscenę, niż
słowa:
http://curio.displayhack.org/
http://www.youtube.com/user/TheDemoTube
http://pouet.net/
http://www.demovibes.org/
http://startup-sequence.pl/
I jeszcze jedno: demo nie oznacza wersji demonstracyjnej – to
program komputerowy, który demonstruje efekty. I co ważne,
wszystkie dema są DARMOWE, jak intra, grafiki i utwory muzyczne
prezentowane w konkursach demoscenowych.
Scena tworzy też wiele darmowych, dobrych narzędzi do tworzenia
grafiki, muzyki, projektowania dem. To właśnie demoscena
przyczyniła się do powstania najtańszego i przy tym jednego z
najlepszych narzędzi to tworzenia muzyki, jakim jest Renoise
(http://www.renoise.com/).
BARTEK VOYAGER DRAMCZYK
INDIE BASEMENT
2013 – panel, konkurs i prezentacje indyków podczas PIXEL HEAVEN
2013
„Indyki”, choć na wskroś współczesne, mają wiele wspólnego z latami
80tymi ubiegłego wieku. Tak jak ówcześni twórcy – również dzisiejsi
autorzy gier niezależnych rywalizują głównie w kategoriach
grywalności, talentu, innowacyjności i koncepcji. Tak więc znajdzie
się dla nich miejsce podczas PIXEL HEAVEN 2013!

W ramach INDIE BASEMENT 2013 odbędzie się panel dyskusyjny „Indyki
to, indyki tamto” (niedziela 16 czerwca, g. 13.00), w ramach
którego uczestnicy podejmą temat Kickstartera i innowacyjności, nie
zabraknie też polemiki o rosnącej modzie na bycie indie. W
konfrontacji wezmą udział przedstawiciele środowiska
deweloperskiego, akademickiego i dziennikarskiego. Moderator panelu
Dominik Głowacki (Hyper+, 1ndieWorld) pragnie podkreślić, że panel
szerokim łukiem ominie kwestię tego, kto jest indie, a kto nie, bo
rozmowy na ten temat zawsze kończą się fiaskiem i po prostu zdążyły
się znudzić. W dyskusji udowodnimy natomiast, że gry niezależne
istniały dużo, dużo wcześniej niż World of Goo i pozachwycamy się
najlepszymi tytułami. Przede wszystkim jednak, po subiektywnych
ochach i achach, zadamy sobie niewygodne pytania i skrytykujemy
zjawiska towarzyszące rozwojowi gier niezależnych. Ważniejsze od
chóralnej fascynacji są dla nas przepychanki poglądów w dobrej
atmosferze. W panelu udział wezmą mgr Maria Garda, podcasterzy
Piotr Spychała i Dawid Maron, redaktorzy Jakub Wójcik i Jacek
Głowacki, jak również znany z Electro Body Maciej Miąsik.
Ponadto przewidziane zostało miejsce na prezentacje niezależnych
twórców oraz ich gier, a także konkurs na najlepszą grę niezależną
PIXEL HEAVEN 2013. Nagrodą w Konkursie będzie statuetka serwisu
1ndiewolrd.com, a wyboru laureata dokona Jury w składzie: Jacek
Głowacki (onet.pl, indietrendy.blog.pl), Konrad Hildebrand (były
redaktor naczelny portalu Polygamia), Marcin M. Drews (PR Manager w
Ten Square Games), Jakub Wójcik (redaktor naczelny portalu 1ndie
World), Maciej Miąsik (one2tribe). Przewodniczącym jury jest Adrian
Chmielarz (The Astronauts).
Ogłoszenie wyników i wręczenie nagrody odbędzie się bezpośrednio po
zakończeniu panelu dyskusyjnego „Indyki to, indyki tamto”.
PIXEL HEAVEN:
Q&A z twórcą Alone in the Dark i serii Little Big
Adventure!
Jeremy Hartwood, właściciel legendarnej posiadłości Derceto w
Luizjanie, popełnił samobójstwo. Nie było to dla nikogo
zaskoczeniem, gdyż posiadłość znana jest od dawna jako dom
nawiedzony przez złe moce. Sprawa samobójstwa szybko zostaje
porzucona przez policję i zapomniana przez społeczeństwo. Lokalny
handlarz antykami wynajmuje Cię byś zrobił spis wszystkich
wartościowych rzeczy w posiadłości. Po śmiałym wkroczeniu do
Derceto zostajesz rzucony w wir koszmaru, który dla Jeremiego był
życiem codziennym...
Ustalmy rzecz podstawową: żeby mogły powstać takie gry jak seria
Silent Hill, czy Resident Evil, najpierw musiał powstać Alone in
the Dark. Ktoś ma co do tego wątpliwości? Nie widzę.
Zatem z okazji PIXEL HEAVEN po raz pierwszy nasz piękny kraj
odwiedzi – UWAGA! - Frederick Raynal – twórca Alone in the Dark
właśnie.
Podczas sobotniej sesji Q&A, którą poprowadzi Piotr „Micz”
Mańkowski (redaktor m. in. w kultowym Secret Service, autor
„Cyfrowych Marzeń”), uczestnicy PIXEL HEAVEN 2013 dowiedzą się
bezpośrednio z pierwszej ręki, jak powstawały standardy survival
horror w przemyśle growym, które do dziś działają na miliony graczy
na całym świecie. A oprócz tego poruszymy kilka innych, nie mniej
interesujących kwestii!
Czy naprawdę trzeba coś jeszcze dodawać?
Frederick Raynal to legendarny twórca gier i programista. Autor
takich tytułów jak Alone in the Dark, Little Big Adventure, Time
Commando i wielu innych. Jego produkcje wydawane były przez
Infogrames, Adeline Software, No Cliche, F4, Eidos, czy Ubisoft.
Obecnie jest właścicielem studia Ludoid. W roku 2006 został
uhonorowany przez Ministra Kultury i Komunikacji Republiki Francji
odznaczeniem „Ordre des Arts et des Lettre” przyznawanym za
wyjątkowy wkład w sztukę i literaturę. Jest pierwszym twórcą gier,
który otrzymał to odznaczenie.
To jeszcze nie wszystko, pełny opis atrakcji PIXEL HEAVEN 2013
znajduje się na oficjalnej stronce:
www.pixelheaven.pl
...o ile organizator nie ukrywa czegoś przed nami;)
Bardzo polecam fajnie prowadzoną stronę na FB, gdzie znajdziecie
wiele ciekawych zdjęć np. z giełdy komputerowej "Bajtka" przy ulicy
Grzybowskiej, działające flipery, komiksy i wiele, wiele
więcej:
www.facebook.com/pixelheaven
PIXEL HEAVEN 2013 odbędzie się w dniach 15 i 16 czerwca w
warszawskim klubie Centralny Dom Qultury (CDQ) przy ul.
Burakowskiej 12.
Naprawdę nie sposób teraz opisać wszystkich atrakcji jakie nas
czekają na PIXEL HEAVEN, poza specjalnym zinem, turniejem SWOSa
(Amiga) itp. itd. dlatego zwyczajnie kończę ten długi, ale jednak
nieopisujący wszystkiego artykuł. Po prostu wpadajcie i sami
zobaczcie co tam się będzie działo!