Sommarhack 2013 by Xeen 2013-07-01 11:44:47

Zakończyła się tegoroczna edycja zlotu poświęconego, w głównej mierze, "dużym" komputerom Atari: Sommarhack 2013.

Wyniki:

GFX:









MSX:




xeen 2013-07-01 11:48:50

fajnie, że grafika robiona proceduralnie wystartowała w gfx.

Kaz 2013-07-01 12:54:01

Da ktos rade wrzucic obrazki z gfx compo?

xeen 2013-07-01 14:27:36

wrzuciłem :) ogólnie, jak widać, szału nie ma. Ostatni powinni być pierwszymi - ten procedural gfx jest przyjemny.
Interko DHs - jak zwykle ładne i trzyma poziom. Czy te kule w us policy to prekalk programowy czy zwyczajna animacja?

the fender 2013-07-01 16:02:28

Te grafiki 3D wywołałyby zapewne niejedną falę uniesienia w 96 roku. Dzisiaj to wyglądają bardziej na 60 minut zabawy w dowolnym programie do 3D (zakładam, że modele są importowane) niż przemyślaną i renderowaną wielogodzinnie (wielodniowo) scenę.

Podoba mi się tylko Iron Wolf, jest fajny z nutką artystyczno-pseudokolażowego zacięcia :)

wieczor 2013-07-01 17:51:13

Jeśli modele byłyby skądś brane, to powinna być dyskwalifikacja - sorry, ale autorem grafiki w 3D jest się wtedy gdy się ją zrobi a nie zrenderuje. Nie sądzę żeby ktoś taką manianę odwalał.

XOXO 2013-07-01 18:16:04

a jednak :( rendery w compo - zupełny upadek sceny

grey / mystic bytes 2013-07-01 18:36:24

Sommarhack nie jest wielką imprezą, jeśli dobrze pamiętam przyjeżdża tam max. 20-25 osób. Pewnie że chciałoby się więcej, ale fajnie że wpadło parę rzeczy.

xxl 2013-07-01 19:14:06

czyli prac jest wiecej niz uczestnikow :-)

wieczor 2013-07-01 20:22:51

@XOXO: nie wiem czy mnie dobrze zrozumiałeś: nie mam nic przeciwko renderom w kompo, nie widzę tu żadnego upadku. Chodzi mi tylko o to że do kompo powinno wystawiać się prace wykonane w całości przez siebie ew. korzystanie z gotowych modeli jest niedopuszczalne.

To jest jak najbardziej scenowa dziedzina, osoby którym się wydaje, że zrobienie grafiki 3d to 60 minut zabawy programem, nie wiedzą delikatnie mówiąc o czym mówią :) Taka sama zabawa jak pikslowanie - można by powiedzieć to samo. To że ostateczny efekt powstaje w wyniku rendera nie znaczy że grafę robi komputer.

the fender 2013-07-01 20:37:08

@wieczor: nie wiem jak teraz wygląda scena, kiedyś (~96r) uważane to było za lamerstwo faktycznie.
Mamy jednak rok 2013, postęp jest niesamowity w tej materii + doszedł internet oraz upowszechnienie techniki 3D wśród "niekomputerowców". Ogólnie to w dzisiejszych czasach każdy jest komputerowcem, każdy ma peceta i jak ktoś jest uzdolniony w tym kierunku to ma tony softu i stuffu najlepszego z najlepszych na dysku ;)
Przypuszczam jednak, że mając kilka wolnych chwil w przerwie pomiędzy np pracą a dziećmi to nikt nie będzie się onanizował budowaniem postaci ludzkiej od poziomu spajnów tylko wykorzysta gotowe postaci albo np użyje Posera. Ubieranie w fatałaszki i kolorowanie postaci (malowanie oczu itd) to już zabawa,
Nie twierdzę że wszystko jest podebrane skądś ponieważ np kwiatki i inne grzybki - to się akurat fajnie modeluje "raz dwa". Nie sądzę, żeby dzisiaj ktoś sprawdzał autentyczność modeli, tym bardziej że dostęp jest nieograniczony i łatwo wykorzystać coś gotowego do niewielkiego "tuningu".

Gdybym posiadał umiejętności pozwalające mi zamodelować perfekcyjną postać ludzką w rozsądnym czasie - to na konkurs zamodelowałbym coś raczej niepowtarzalnego (smoka, potwora, transformersa z pociągu PKP) a nie takie zbiory popierdułek i kolejne wariacje na temat Alicji przy stole pełnym ciastek albo Clowna pokazującego faketa.
Patrząc z perspektywy 2013 roku, możliwości i łatwości kreacji to prezentowane prace (nie wszystkie) tchną olewką tematu i amatorstwem.
Stąd moja uwaga i moje spostrzeżenia na temat miałkości obrazków 3D z compo.

Ale oczywiście, ktoś może mieć inne zdanie.

@xoxo: fakt, martwi brak rozdzielenia pixelartu od 3d i jeszcze tzw "tradycyjnego malunku w domenie cyfrowej" (vide nr 05).
Ale może po prostu prac było niewiele? Sądząc po poziomie - na 99% ;)

the fender 2013-07-01 20:44:38

@wieczor: i wiem o czym mówię pisząc o 60 minutach. I nie jest to taka sama zabawa jak pikselowanie, chyba że masz na myśli misterne tworzenie tekstur "od zera".
Jeśli siedzisz w temacie, np ktoś jest grafikiem 3d zawodowo (ogólnie, czyli modelerem też) to w 60 minut można przeszukać bibliotekę modeli, wybrać kilkanaście z nich, dokonać modyfikacji, podobierać tekstury (+ na szybko coś tam dorysować, poprawić balans, kolor, podkolorować etc), poukładać na scenie, dodać kilka świateł + jakiś efekt i wychodzi mniej więcej coś takiego jak w pracy nr 1.

Dziękuję za wytłumaczenie, że grafy nie robi w cudowny sposób samodzielnie komputer. Jednak mając na uwadze parametryczne postaci ludzkie generowane przez Posera - to jednak tak właśnie robi :)

wieczor 2013-07-01 22:15:05

No właśnie widzisz, te przeczesywanie bibliotek czy branie postaci z Posera to ma zastosowanie w biznesie, gdy trzeba zrobić szybko i zarobić a się nie narobić.

Gdy jednak tworzysz kompozycję artystyczną to robisz od podstaw i na tym polega zabawa - co za przyjemność jest w ustawianiu scen z biblioteki? (albo lepiej gdzie jest sens). Nie, nie przeczesuje się bibliotek. Każdy kto w tym siedzi wyśmieje Cię gdy zobaczy obiekt z biblioteki czy postać z posera - a to zobaczy na kilometr.
Przejrzyj to, zobacz co ludzie robią w wolnym czasie:

http://www.evermotion.org/vbulletin/forumdisplay.php?f=320

Nie zmienia to faktu, że poza Iron Wolf poziom prac 3d tu pokazanych jest nieco żenujący.

the fender 2013-07-01 22:16:27

jeszcze jeden edit, przepraszam tym razem ostatni.

Oto jak wygląda temat z Alicji w krainie czarów jeśli ktoś kto ma talent się postara.
(kliknijcie obrazek na stronie, powiększy się)
http://www.digart.pl/praca/6998232/Alice.html#.UdHjeNgSpMF

I takich mniej więcej prac spodziewam się na compo.
Tutaj naprawdę czuć krew, pot i łzy przy tworzeniu oraz mozolność popartą wielogodzinnym ślęczeniem nad jedną pracą i dopieszczanie szczegółów.

Tu nawet nie ma co porównywać z pracą nr 1.

the fender 2013-07-02 07:33:40

Oczywiście moja ocena zmienia się o 180st. jeśli powyższe rendery były wykonywane od początku do końca na Falconie. Ale mówiąc szczerze wątpię inną sprawą jest jak wspomniał Grey - kameralność tej imprezy :)
Tak więc reasumując - możliwe, że moja krytyczna ocena jest nieco na wyrost.

Kaz 2013-07-02 10:01:55

Dzieki Xeen.

The Fender - ostatnia Twoja uwaga jest bardzo istotna. Jezeli praca byla robiona czy renderowana na Falconie to jest to, zgodnie z Twoim zyczeniem, ogromna praca, krew, pot, lzy :) (aczkolwiek nie rozumiem, co ma ilosc pracy do wartosci estetycznej dziela). Warto wiec chyba zapytac autora przed przesadzaniem, ze wszystko zrobil na wspolczesnym pececie i dodatkowo skorzystal z gotowych bibliotek.

the fender 2013-07-02 11:14:41

@Kaz: wiesz co, niby efekt ostateczny jest najważniejszy niemniej inaczej patrzy się na dzieło widząc, że jednak ktoś się namęczył. Pojawia się również pewien szacunek/podziw dla autora za chęć męczarni w imię wyższego celu jakim jest zabawa w retro :) (czyli np. odpalanie softu 3D na retroplatformie zamiast na szybszym piecu/macu).

xxl 2013-07-02 11:32:21

a moze kontest graficzny mial jakis temat przewodni? wyglada jakby sie umowili

wieczor 2013-07-02 11:35:04

Oczywiście robienie na Falconie pociąga dodatkowe wyzwania, jednak najważniejsze jest czy ktoś używał gotowych bibliotek czy nie. Narzędzie ma znaczenie drugorzędne - robota ta sama (z dokładnością do upierdliwości narzędzia, ale to raczej nie powinno mieć wpływu na ocenę kunsztu artysty).

secon 2013-07-02 13:09:08

trochę tak jak by ktoś przyjechał na zlot starych motocykli hondą CBR z napisem junak.

xxl 2013-07-02 14:27:40

akurat lobby tego typu przebierancow jest bardzo aktywne. na tyle, ze sa zloty atari na ktorych na komputer z 16 bitowym procem mowi sie 8-bit atari :-)

the fender 2013-07-02 19:03:14

no cóż, świat się zmienia hehe

0xF 2013-07-02 21:12:03

xxl: lol

adv 2013-07-02 22:12:55

the fender
quote:

martwi brak rozdzielenia pixelartu od 3d i jeszcze tzw "tradycyjnego malunku w domenie cyfrowej" (vide nr 05).



Otóż to. Szczególnie to ostatnie. Może jestem konserwą, ale uważam, że na party powinno być compo dla pixelartu, compo dla 3d, reszta do worka wild gfx compo. W tedy każdy mniej więcej wie na co głosuje, a w zawodach są równe szanse.

grey / mystic bytes 2013-07-02 22:55:00

zgadzam się z przedmówcami :)

xeen 2013-07-02 23:25:11

3d na atari 8 bit - to by dopiero było kompo ;)

as... 2013-07-03 13:16:30

XXL rotfl !!!

adv 2013-07-03 17:15:11

No to proszę: http://youtu.be/Yo7uXaV6Q1s?t=1m22s

secon 2013-07-04 08:58:08

piękne demo i jaki efekty.

jhusak 2013-07-04 09:45:30

Przyjrzyj się dobrze - toż to jedna wielka animacja :)

secon 2013-07-04 10:30:47

no to dałem się nabrac na te efekty :) I na te okrzyki zachwytu w tle.

adv 2013-07-04 10:40:02

Renderowane na innej platformie i skonwertowane. Chyba :)
Jeśli Crrn przeniósłby swoją 3D head z tego dema, to chyba nikt by się nie obraził

adv 2013-07-04 10:43:55

Za pomocą RastaConvertera można skonwertować rendering, ale 3D Compo dla A8 wydaje się nie mieć sensu. W natywnej rozdzielczości i przy założeniach, jak pisze The Fender wygląda to jak należy, ale do tego trzeba konwersji. A to zupełnie inna zabawa - w dobranie parametrów pozwalających na optymalne wyświetlenie w rozdziałce osiągalnej dla A8.

adv 2013-07-04 10:59:28

ConversionCompo nie jest głupim pomysłem. To okazja do powstania czegoś nowego i możliwość dla wystartowania osób, które nie umieją pikslować - IMHO

@Secon W Blureu/Crest są przeniesione na C64 przez animacje części znanych dem z demosceny pc i Amigi. Stąd aplauz.

wieczor 2013-07-04 11:04:39

@adv: ja uważam, że pomysł ten nie jest głupi - on jest bez sensu :) A po co osoby które nie umieją pikslować miały by startować w konkursie pikslowania? :) Co nowego miałoby to wnieść?

A przenoszenie dem przez animację zasługuje akurat na wygwizdanie a nie aplauz, bo nie wiąże się z żadnym wysiłkiem i nie wnosi nic nowego. Tu masz przeniesienie dema z PC, które zasługuje na aplauz:

http://www.youtube.com/watch?v=zVPW40ygds4

the fender 2013-07-04 11:20:50

Nie no, naprawdę nie rozpoznaliście animacji ? :) Panowie :)
A robienie tego dema wbrew pozorom tak naprawdę bez sensu nie jest; w demie występuje jeden efekt i niezła muza. A ten efekt to oczywiście pełnoekranowa animacja w wys.rozdzielczości i wielu kolorach. Design też jest ciekawy, oczywiście ciężko tę produkcję rozpatrywać w konwencji dema tradycyjnego, to raczej demo procedury + nieźle zrobione konwersje.

the fender 2013-07-04 11:22:49

Jeśliby oceniać w kategorii dema, to faktycznie jak napisał wieczor - zasługuje na gwizdy. Animacje są fajnym dodatkiem do dema, ale przecież nie mogą stanowić jego tematu hehe ;)

adv 2013-07-04 11:37:10

@Wieczór ConversionCompo to część GfxCompo. Oddzielna konkurencja, tak jak kiedyś RaytrackingCompo.

Dalej jest dokładnie tak, jak pisze The Fender.

adv 2013-07-04 11:41:22

Ps. Jak ktoś przeniesie w demie na SV2k13 twarz Greya to też będzie aplauz niezależnie od tego, czy konwersja będzie udana, czy nie. Jaśniej nie umiem. :)

jhusak 2013-07-04 15:47:07

@the fender
Lepiej bym tego nie ujął. 1 efekt. Ale jaki. Pełnoekranowa animacja. TIP animator na Atari lekko pływa, niestety. Jeśli by go przyspieszyć do PEWNEGO i GWARANTOWANEGO 25 fps to efekt też będzie zasługiwał na aplauz. I nie jest to trudne wbrew pozorom :D

wieczor 2013-07-04 22:33:42

Panowie, dla mnie konwersja to jest np. coś takiego co panowie commodorowcy zrobili z Second Reality. A to powyżej to nie są żadne konwersje a zrzuty video - program się tworzy raz a potem robi kino. Tylko pytam poraz kolejny: po co?

adv 2013-07-05 10:56:28

@Wieczor: - będzie cytat - "Po co? No bo tak!"

Serio: podlinkowałem Blureu w odpowiedzi na wpis Xeena z 2013-07-02 23:25:11
quote:


3d na atari 8 bit - to by dopiero było kompo ;)



Chodziło oczywiście o żart, animację renderowanego logo Commodore. Reszta nie ma kompletnie znaczenia. Nie przyszło mi do głowy, że ktoś będzie myśleć, że efekty są real time (demo jest stare i już je przerabialiśmy) albo będzie podważać celowość takich produkcji. Nie w tym rzecz.

Oprócz tej dyskusji pojawił się wątek Vintage Studio dla VS2010, odświeżył się wątek RastaConverter by Jakub Debsky i wątek Światy 3D O to chodziło!

BTW: @Carrion czy myślałeś może o takiej fajnej główce 3D, jak w Blureu dla A8? Zabombiście mi się podoba. :)

adv 2013-07-05 11:03:19

Aaa, no i jeszcze kwestia oddzielnych kompotów:

- Conversion Compo dla A8 (coby RastaConverter się nie marnował :)
- Raytrackig Compo dla ST i Falcona (z powodów jak w dyskusji wyżej).

Tyle moich głupawych pomysłów. Na razie. :)

the fender 2013-07-06 11:37:34

Conversion Compo przerobiłbym po prostu na RastaConverter compo jeśli już. W tej kategorii startowałyby obrazki skonwertowane przez RC, warunek - przedstawienie obrazka źródłowego wraz z opisem źródła (np czy autorski, czy jakiś np z Amigi, czy z innego źródła np google images itd). Nie byłaby to stricte rywalizacja, compo miałoby raczej na celu spowodowanie wysypu masowego dobrej jakości obrazków na A8, wykorzystujących go maksymalnie i ekstremalnie. Liczyłby się ogólny efekt wizualny, czyli: mniejsza liczba kolorów + ładniejsza konwersja > większa liczba kolorów ale konwersja paskudna (poziome 'nadmiarowe' linie, jakieś inne paskudztwa np skokowe zmiany kolorów). Mogłoby to być ciekawe :)

the fender 2013-07-06 11:40:23

Tak sobie teraz pomyślałem, że pewnie większość nagród zebrałby z początku autor RC, któremu konwersje wychodzą najlepiej :) więc może w konkursie nie chodziłoby stricte o nagrody rzeczowe, bardziej jakieś uznanie, nie wiem tytuł 'masta of rasta' czy coś :)

adv 2013-07-06 15:44:48

Jak pisałem chodziło mi o wykorzystanie RC, nazwa (CC czy RCC) sprawa drugorzędna.

Carrion w wątku o RC napisał, że robi na SV obrazek na Macu z późniejszym wykorzystaniem RC. Taką pracę trzeba by zakwalifikować do gfx compo ponieważ jest wypikslowana. I to w całości. Reszta, czyli zdjęcia, konwersje obrazków i renderingów z innych platform - niezależnie od źródła - wrzuciłbym właśnie do CC. Nagrody, jak znam życie, pewnie by się znalazły, coby rybka miała przynente.

Życie zweryfikuje.

gl.h 2013-07-10 17:06:17

Obrazki z Alicją. Modele (od biedy) jako takie a kompozycja, klimat i kolorystyka kompletnie leżą.

Rycerz łojący na białym koniu - ładnie wymodelowany, ale widać, że koń na grunt wklejony. Nie pasuje mi realizm 3D do takiej wklejki. To trzeba jakoś tak artystycznie ubrać, jakąś "płaską" konwencję przyjąć.

Niech mi teraz ktoś wytłumaczy, że talentu i pracy starcza na modelowanie postaci, a nie starcza na elementarne wyczucie plastyczne i dopieszczenie obrazka. Albo jakaś szczególna forma sawantyzmu albo sobie szanowni autorzy zrobili jaja i tak chyba należy oceniać konkurs. Z resztą ten kolaż z kotem o tym dobitnnie świadczy. Jego nawet nie ma co komentować.

gl.h 2013-07-10 17:16:32

PS. np. konia z rzędem temu kto odgadnie co jest tematem pierwszego obazka. Dla mnie to bezładnie wysypane modele. Artysta przeważnie stara się by dzieło miało pewną kompozycję. np. Bitwa pod Grunwaldem to niby totalny melanż, ale można tam wyznaczyć linie skupiające uwagę. Tutaj jest wręcz przeciwnie. mam wrażenie, że autor podświadomie maksymalizował sumę kwadratów odległości między modelami.