Mniej popularnym zastosowaniem układu GTIA (Graphic Television
Interface Adaptor) jest generowanie dźwięku. Dziś zaprezentujemy
kolejny (po
Lyndon Sharp Engine,
XM 2 GTIA OCTODE Engine,
QChan Engine) konwerter z formatu muzycznego .xm do formatu
playera Tritone odtwarzającego muzykę za pomocą układu GTIA na
Atari. Tritone engine należy do czołówki 1-bitowych
syntezatorów, autorem silnika na ZX Spectrum jest Shiru, format
danych wersji Atari nie jest zgodny z pierwowzorem.
Muzykę najlepiej tworzyć za pomocą edytora Milky Tracker
korzystając z przykładowych instrumentów z pliku music.xm.
Tritone engine odtwarza trzy kanały dźwięku oraz jeden kanał
perkusji. Kanały mają różną głośność - pierwszy kanał gra
najciszej, trzeci najgłośniej.
GTIA (źródło: Atariki)
Szybkość odtwarzania ustawiamy komendą Fxx (w pierwszym rzędzie
tracka) lub parametrem BPM, można także używać E5x (fine-tune), co
pozwala dostroić dzwięki według potrzeb. E5x 0...8...F - 8 oznacza
bez strojenia, wartości mniejsze oznaczają wyższą częstotliwość,
większe wartości oznaczają niższą częstotliwość.
Konwersję wykonuje program xm2GTIAtr.exe nazwa_utworu.xm;
utworzony plik nazwa_utworu.xex uruchamiamy na Atari XL/XE.
Niezbędne pliczki, oraz przykładowy MP3 z prawdziwego Atari do
ściągnięcia i przesłuchania
tutaj.
---
Uzupełnienie: wspomniany wyżej przykładowy plik MP3 zgrany z
prawdziwego Atari można odsłuchać poniższym odtwarzaczem:
Dla przypomnienia krótka instrukcja obsługi odtwarzacza MP3 na
stronie: kliknij na ikonkę odtwarzania, żeby usłyszeć muzykę, potem
można regulować głośność ikonką po lewej lub zatrzymać przez
kliknięcie ikonki pauzy po prawej. Można też wskazywać myszką na
pasku postępu odtwarzania, od którego miejsca ma teraz grać.
stRing 2013-08-11 20:52:49
Może kiedyś :) xeen 2013-08-11 21:04:10
gra bardzo przyjemnie :) szkoda, że emu nie są gotowe na takie rarytasy xxl 2013-08-11 21:21:58
tu do sciagniecia wygenerowany przykladowy plik http://atari.pl/droid.xex xxl 2013-08-11 22:38:56
@xeen: atari800 3.0 radzi sobie calkiem ok, Altirra tez moze byc, natomiast pod atari win plus jest kicha.
tutaj przykladowy mp3: http://atari.pl/droid-good.mp3
@stRing: sprobowac nie zawdzi :) Kaz 2013-08-12 12:50:34
Dorzucilem w nowince odtwarzacz MP3, zeby mozna bylo sobie odsluchac przykladu podanego przez xxl-a od razu w przegladarce. Kaz 2013-08-12 12:54:07
A co do samego konwertera i odtwarzacza - efekt brzmi rewelacyjnie. A czy da sie oprocz odtwarzania dzwieku wstawic jakis obraz, jest czas na cokolwiek, chocby scroll albo PMG? Wolfen 2013-08-12 13:31:43
...albo czy mozna laczyc output dzwieku Pokey/GTIA? xxl 2013-08-12 17:15:24
@Kaz: jest mozliwe wlaczenie grafiki - przykladowo w grze MazezaM na ekranie tytulowym leci animacja podczas odtwarzania - w przypadku tego silnika spadnie jakosc dzwieku. natomiast wlaczenie grafiki PMG nie wplywa jakos znaczaco na jakosc dzwieku.
@Wolfen: mozna, trzeba napisac odpowiedni plajer :-) wieczor 2013-08-14 00:09:26
Ciekawe jakby spadło obciążenie gdyby zmusić to do grania przez pokeya tzn. mam na myśli na 4 osobnych kanałach po AUDC. Powinno być prościej odpada np. miksowanie. xxl 2013-08-14 00:43:30
obciazenie byoby takie samo, roznica bylaby w glosnosci. Zlew 2015-09-13 16:57:32
w gruncie rzeczy to każdy tracker co daje radę .xmom przejdzie, tylko w Milkym trzeba otworzyć i zapisać na koniec (konwertery z jakiegoś powodu nie lubią MPT)