Już dziś (czwartek) od 16:00 rusza Polcon wraz z naszymi atrakcjami
retro. Jesteśmy dla tej społeczności sporym zaskoczeniem;) pewnie
dlatego organizatorzy odbierają liczne sygnały od osób, które
bardzo pozytywnie reagują na takie słowa jak: Atari, Amiga,
Commdore i ZX Spectrum;)
Tym razem mamy dla Was opisy naszych punktów programu, są one
napisane dla uczestników Polconu, czyli osób będących np.
humanistami itp. Dodatkowo dodaliśmy opisy naszych autorów wykładów
i pokazów, gdyż są to często dla nich nowi ludzie, więc warto aby
wszyscy nawet Ci najmniej zorientowani wiedzieli kto i o czym
będzie do nich mówił.
W tym miejscu jest wcześniejszy opis naszych atrakcji, krótszy
bardziej zwarty oraz opisany hasłami, które przybliżają poruszaną
tematykę.
Nasze dwie sale znajdują się w budynku Wydziału Inżynierii
Środowiska, który znajduje się na tyłach głównego gmachu
Politechniki Warszawskiej (za gigantycznym kominem).
Oto plan dla sali PRetro:
1.
Czwartek - Dzień z
Demosceną
2.
Piątek - Noc z Demosceną
3.
Sobota - główny dzień
Polconu
4.
Niedziela - ostatni dzień
Czwartek: "Dzień z Demosceną" ;)
16:00 - 17:00 - Pokaz dem
Prezentacja dorobku społeczności
zwanej demosceną. Ta demokratyczna, oparta na rywalizacji grupa
komputerowych zapaleńców kierujących się własnymi zasadami, twórczo
i artystycznie traktuje matematykę, fizykę oraz programowanie.
Stawiając sobie za cel przełamywanie sprzętowych oraz
programistycznych barier, poszerzają granice cyberartyzmu i
postrzegania świata. Często w minimalnej ilości kodu np. 256 bajtów
lub 4 kilobajty starają się zaszczepić nieprawdopodobnie wiele
multimedialnej treści.
17:00 - 18:00 - Pokaz produkcji demoscenicznych z Atari Falcon 030
(Tdc)
Atari Falcon 030 to komputer z
1992 roku, w tym czasie na pecetach był dostępny jedynie Windows
3.1 nieposiadający pulpitu, wielozadaniowości oraz z niemal
nieistniejącymi możliwościami multimedialnymi. Falcon to pierwszy w
historii komputer multimedialny, potrafiący odtwarzać pliki mp3,
filmy oraz umożliwiał tworzenie niezwykłych dem o niespotykanej
jakości zapewnianej przez wyjątkowy sprzęt. To wszystko
spowodowało, że wiele osób tworzących multimedialne oprogramowanie
chciało ten komputer mieć i na nim tworzyć. Doszło do czegoś
niezwykłego, programiści porzucali swoje komputery by tworzyć demka
typu "independent".
18:00 - 20:00 - Niezwykła multimedialna architektura Atari XL/XE
(Tdc)
Prezentacja przygotowana z myślą o
współczesnych programistach (demoscena) i osobach które nie
spotkały się z programowaniem Atari. Komputer Atari z 1979 roku był
pierwszym na świecie komputerem multimedialnym, który od strony
sprzętowej umożliwiał tworzenie gier i dem. To właśnie od tego
niezwykłego komputera rozpoczęła się era komputerów takich jak
dzisiejsze. Prelegent szczegółowo wyjaśnia co tak niezwykłego kryje
się we wnętrznościach Atari, jakie daje to możliwości i dlaczego
zadziwiają one do dziś. Opisy techniczne poszerzone będą o
prezentowanie przykładów ukazujących wykorzystanie danych
możliwości np. we własnych programach.
20:00 - 21:00 - Amiga to jest to! (V0yager + Tdc)
Commodore Amiga to jeden z
najbardziej niezwykłych komputerów domowych w historii, który do
dziś ma swoich wiernych fanów, którzy tworzą nowe programy i
systemy operacyjne. Najmocniejszymi stronami tego komputera są:
możliwości multimedialne, gry, demka oraz niezwykły system
operacyjny. Ten komputer zaprojektowany zupełnie inaczej niż
wszystkie pozostałe, zostanie zaprezentowany przez jednego ze
swoich wielkich miłośników.
21:00 - 22:00 - Video games + crazy + Sikor (Paweł "Sikor"
Sikorski)
Zabawa w klasyczne gry komputerowe
SF, gdzie uczestnicy będą odgrywać (kluczowe) role z gier takich
jak np. Rescue of Fractalus, Pac-Man itp. Publiczność będzie mogła
zasiąść za sterami statku kosmicznego, przeistoczyć się w
podstępnego obcego, który musi przechwycić statek, pilota
uciekającego z rozbitego statku, zbierać kropki lub gonić gracza
jako duszek. Czy zakończenie misji sukcesem będzie równie proste co
w grze komputerowej? Sprawdźcie sami!
Paweł Sikorski zajmuje się programowaniem Atari, od 19 lat jest
wydawcą gier, aktywnie uczestniczy w demoscenie oraz zajmuje się
propagowaniem programowania w języku BASIC.
Piątek:
10:00 - 13:00 - Pokaz dem
Prezentacja dorobku społeczności
zwanej demosceną. Ta demokratyczna, oparta na rywalizacji grupa
komputerowych zapaleńców kierujących się własnymi zasadami, twórczo
i artystycznie traktuje matematykę, fizykę oraz programowanie.
Stawiając sobie za cel przełamywanie sprzętowych oraz
programistycznych barier, poszerzają granice cyberartyzmu i
postrzegania świata. Często w minimalnej ilości kodu np. 256 bajtów
lub 4 kilobajty starają się zaszczepić nieprawdopodobnie wiele
multimedialnej treści.
13:00 - 14:00 - Zagwozdki twórcy gier mobilnych (Paweł
Jastrzębski)
Współczesne urządzenia mobilne
dają niespotykane dotąd możliwości np. tworzenia gier. Paweł
Jastrzębski przybliży problemy współczesnych twórców: jakie gry
nadają się do zrealizowania na urządzeniach mobilnych, a jakie będą
porażką, kontekst społecznościowy współczesnych gier oraz metody
generowania przychodów. To nie wszystko, czeka Ciebie wiele więcej
praktycznych rad na wykładzie Pawła.
Paweł Jastrzębski - student informatyki na Politechnice
Warszawskiej. Programista, pasjonat gier, multimediów oraz urządzeń
mobilnych.
14:00 - 16:00 - Historia gier 3D: część II (Tdc)
Lubimy i gramy w gry 3D, ale jak
rozpoczęła się historia gier? Kto, jak i gdzie rozpoczął tę
dziedzinę rozrywki? W trakcie prezentacji zostaną zaprezentowane
uczestnikom pierwsze gry tak, aby sami mogli zagrać i się
przekonać, czy były coś warte;) Jak myślisz czy pierwszą grą 3D
były Gwiezdne Wojny? a może Star Trek? Jeśli nie wiesz to sam się
przekonaj ;)
Zespół tworzący spektakularne gry w firmie
będącej połączeniem ludzi Georga Lucasa oraz Atari Inc.
Z boku widać komputer Atari 800
16:00 - 17:00 - Komputery Apple - prawdziwy geniusz czy dobry
marketing. Historia firmy, historia produktów i produkty nieudane
(Piotr "Yako" Wasiak)
Fascynująca historia firmy Apple
bogata jest w zaskakujące wydarzenia, wspaniałe sprzęty, które
charakteryzuje niezwykła dbałość o szczegóły, dobre parametry
techniczne i wiele więcej. Jednak nie wszystkie pomysły udało się
zrealizować, nie wszystkie produkty trafiły na rynek oraz nie
wszystkie były udane. Niezwykła podróż po historii jednej z
najsłynniejszych firm świata oraz próba odpowiedzi na pytanie czy
faktycznie mamy tutaj do czynienia z geniuszem?
17:00 - 18:00 - Amiga to jest to! (V0yager + Tdc)
Commodore Amiga to jeden z
najbardziej niezwykłych komputerów domowych w historii, który do
dziś ma swoich wiernych fanów, którzy tworzą nowe programy i
systemy operacyjne. Najmocniejszymi stronami tego komputera są:
możliwości multimedialne, gry, demka oraz niezwykły system
operacyjny. Ten komputer zaprojektowany zupełnie inaczej niż
wszystkie pozostałe, zostanie zaprezentowany przez jednego ze
swoich wielkich miłośników.
18:00 - 19:00 - Video games + crazy + Sikor (Paweł "Sikor"
Sikorski)
Zabawa w klasyczne gry komputerowe
SF, gdzie uczestnicy będą odgrywać (kluczowe) role z gier takich
jak np. Rescue of Fractalus, Pac-Man itp. Publiczność będzie mogła
zasiąść za sterami statku kosmicznego, przeistoczyć się w
podstępnego obcego, który musi przechwycić statek, pilota
uciekającego z rozbitego statku, zbierać kropki lub gonić gracza
jako duszek. Czy zakończenie misji sukcesem będzie równie proste co
w grze komputerowej? Sprawdźcie sami!
Paweł Sikorski zajmuje się programowaniem Atari, od 19 lat jest
wydawcą gier, aktywnie uczestniczy w demoscenie oraz zajmuje się
propagowaniem programowania w języku BASIC.
19:00 - 22:00 - SF w pierwszych grach komputerowych (Tdc + Paweł
"Sikor" Sikorski)
Autorzy postarają się w pierwszej
kolejności pokazać jak się grało w gry i co one miały ciekawego do
zaoferowania. Opisując gry, tło historyczne i sprzętowe, skupią się
również na tym co w grach jest najważniejsze - grywalności w
odniesieniu do treści i istoty SF. Komputery to wprost wymarzone
medium dla SF, gdzie wirtualne światy po raz pierwszy zaczęły żyć
własnym życiem. Czy jednak od razu było tak kolorowo? Czy ten
potencjał był doceniany czy przeceniany? Jakie gry wtedy powstawały
? Z jakimi problemami musieli się zmagać twórcy gier ? Czy gry SF
były niszowe czy stawały się hitami?
Niektóre z gier które zostaną zaprezentowane i omówione: Computer
Space, Space Invaders, Asteroids, STAR WARS, Gyruss, Moon Patrol,
Phoenix, Rescue on Fractalus/Behind jaggi lines, R-Type, Commando,
Arkanoid, Vanguard, Zaxxon, Starquake, Zybex, Robbo, A.D. 2044,
Kolony + Kolony 2106 oraz wiele innych.
22:00 - 4:00 - Noc z Demosceną (Bartek "V0yager" Dramczyk)
To projekcja przebogatego dorobku
demosceny, gdzie wyrafinowane algorytmy okraszone są wysokiej
jakości grafiką oraz muzyką (i nie tylko!). Zaprezentowane zostaną
produkcje z całego okresu istnienia demosceny oraz z całego
spektrum komputerów i konsol, np. Commodore, Atari, Amiga, ZX
Spectrum i inne. Ta noc to niemal niekończąca się prezentacja nowej
dziedziny, czyli undergroundowej cyber-sztuki, gdzie są reguły, ale
nie ma ograniczeń.
To czwarta prezentacja "Nocy z Demosceną", na którą składa się set
opracowany przez Bartka "V0yagera" Dramczyka.
Sobota:
10:00 - 11:00 - Gry tekstowe - wczoraj (Paweł Schreiber)
Każda szanująca się historia gier
wspomina o tym, że wśród pierwszych gier komputerowych poczesne
miejsce zajmowały gry tekstowe. Prawie każda dodaje potem, że
szybko wymarły śmiercią naturalną, zastąpione przez przygodówki
graficzne. Biedna tekstówka dla wielu wygląda dzisiaj jak
skamieniałość trylobita - żyło to sobie kiedyś i przeminęło bez
wielkich konsekwencji. Nic bardziej mylnego. Tekstówki po pierwsze
mają się świetnie, a po drugie - odpowiadają za wiele przełomowych
pomysłów, które na zawsze zmieniły historię gier wideo, choć w
latach 80-tych, kiedy święciły największe tryumfy, nie wszyscy
jeszcze sobie z tego zdawali sprawę. W czasie naszego spotkania
porozmawiamy najpierw o tym, jak tekstówki rozwijały się w latach
70-tych i 80-tych (z naciskiem na to, ile im dała współpraca
poważanych pisarzy SF z branżą gier), a potem - o tym, jak oblicze
gier tekstowych wygląda dzisiaj.
Będzie mowa o takich grach jak: Suspended, Planetfall i Cyborg.
Paweł Schreiber - anglista, teatrolog, wykładowca na Uniwersytecie
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. O grach komputerowych pisze na
blogu jawnesny.pl, a o teatrze w pismach "Didaskalia", "Teatr" i
"Chimera". Współautor programu powstającej na UKW specjalizacji
ludologicznej - GAMEDEC.
11:00 - 12:00 - Multiboard - to bring people together and have a
lot of fun (Stefania Tempłowicz, Tadeusz Makuch, Aleksandra
Olejniczak, Bartosz Matuszewski)
Łączyć ludzi i dawać wiele
radości. O tym jak wspólne pasje, trochę technicznych umiejętności
i wiele zaangażowania pozwoliły poznańskiej drużynie TapBoarders na
stworzenie Multiboard. Multiboard to platforma, która łączy i
integruje ludzi przy wspólnej zabawie, wszędzie gdzie chcemy i
zawsze kiedy chcemy. TapBoarders, ze swoją platformą, jako drużyna
narodowa reprezentowali Polskę na finałach światowych konkursu
Imagine Cup 2013. Dziś dalej pracują nad platformą i chcą ją
zaprezentować wszystkim ceniącym wspólną zabawę i entuzjastom gier
planszowych, z myślą o których powstała.
Dodatkowe materiały: prezentacja na YT
oraz stronka
na Facebooku.
12:00 - 13:00 - Klimaty salonów arcade i giełd komputerowych – tego
się nie zapomina! (Robert "Łapusz" Łapiński)
Nauka, zabawa, przyjaźń,
przygoda... Tymi słowami można opisać niezapomniane klimaty salonów
arcade i giełd komputerowych lat 80tych i 90tych. Dzisiejsi 30 –
40-latkowie doskonale to pamiętają. Przypomnijmy to sobie raz
jeszcze!
Robert "Łapusz" Łapiński jest organizatorem najgłośniejszego
wydarzenia retro - Pixel Heaven, które odbyło się w czerwcu w
Warszawie.
13:00 - 14:00 - Hakowanie to zabawa w psychologa - najciekawsze
przypadki hakerstwa (Piotr "Yako" Wasiak)
Wszystkie nowoczesne technologie:
serwery, firewalle, programy antywirusowe i anty spyware'owe,
algorytmy heurystyczne i moduły sztucznej inteligencji - są na nic!
Gdy zakrada się haker może: cross-site'ować, injectionować,
honeypotować, sniffować, skanować porty, DDoSować, hijackiować
DNSy, fork-bombować - jednak nie musi bo jego najpotężniejszą
bronią jest znajomość ludzkiej psychiki. Nie potrzebuje wyciągać
potężnych armat jak rootkity czy botnet, wystarczy że lepiej od
Ciebie zna Twój mózg!
14:00 - 15:00 - Gry tekstowe - dziś (Paweł Schreiber)
Każda szanująca się historia gier
wspomina o tym, że wśród pierwszych gier komputerowych poczesne
miejsce zajmowały gry tekstowe. Prawie każda dodaje potem, że
szybko wymarły śmiercią naturalną, zastąpione przez przygodówki
graficzne. Biedna tekstówka dla wielu wygląda dzisiaj jak
skamieniałość trylobita - żyło to sobie kiedyś i przeminęło bez
wielkich konsekwencji. Nic bardziej mylnego. Tekstówki po pierwsze
mają się świetnie, a po drugie - odpowiadają za wiele przełomowych
pomysłów, które na zawsze zmieniły historię gier wideo, choć w
latach 80-tych, kiedy święciły największe tryumfy, nie wszyscy
jeszcze sobie z tego zdawali sprawę. W czasie naszego spotkania
porozmawiamy najpierw o tym, jak tekstówki rozwijały się w latach
70-tych i 80-tych (z naciskiem na to, ile im dała współpraca
poważanych pisarzy SF z branżą gier), a potem - o tym, jak oblicze
gier tekstowych wygląda dzisiaj.
Paweł Schreiber - anglista, teatrolog, wykładowca na Uniwersytecie
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. O grach komputerowych pisze na
blogu jawnesny.pl, a o teatrze w pismach "Didaskalia", "Teatr" i
"Chimera". Współautor programu powstającej na UKW specjalizacji
ludologicznej - GAMEDEC.
15:00 - 17:00 - Nowe wspaniałe światy – dystopie w grach wideo
(Paweł Schreiber)
„A Mind Forever Voyaging” to
przygodowa gra tekstowa firmy Infocom z 1985 roku. W
przeciwieństwie do zwykłych przygodówek, w „AMFV” właściwie nie
pojawiają się zagadki, często brak jasno sprecyzowanych wyzwań,
możliwości interakcji ze światem gry są bardzo ograniczone, a
zadaniem gracza jest włóczenie się po mieście przyszłości i baczna
obserwacja tego, co się w nim dzieje. Czy taki model rozgrywki
wystarczy, żeby wypełnić całą grę? Aż nadto. „AMFV” to świetny
dowód na to, że gry wideo są jednym z najlepszych mediów, w których
można budować mniej i bardziej fantastyczne dystopie. W moim
wystąpieniu przyjrzymy się najpierw grze Infocomu, a potem
zobaczymy, na ile skutecznie podobny model udawało się realizować
późniejszym twórcom gier – i czym dystopie w grach różnią się od
dystopii literackich i filmowych. Mam nadzieję, że pod koniec
przeprowadzimy dyskusję z uczestnikami.
Paweł Schreiber - anglista, teatrolog, wykładowca na Uniwersytecie
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. O grach komputerowych pisze na
blogu jawnesny.pl, a o teatrze w pismach "Didaskalia", "Teatr" i
"Chimera". Współautor programu powstającej na UKW specjalizacji
ludologicznej - GAMEDEC.
17:00 - 18:00 - cykl "Początki polskich gier komputerowych":
Ewolucja, czyli jak indyk został dinozaurem a dinozaur indykiem
(Darek Żołna)
Darek Żołna jest jednym z
pierwszych w Polsce autorów rodzimych gier, dla legendarnego studia
L.K. Avalon. Jest autorem między innymi gier Hans Kloss oraz The
Jet Action. Z takim doświadczeniem opowie o tym jak robiło się gry
kiedyś oraz jak tworzenie gier ewoluowało przez ostatnie 20 lat.
Obecnie tworzy nowoczesne gry na smartfony, dlatego wyjaśni jak się
robi gry w erze internetu i połączeń satelitarnych. Porównywanie
tych tematów to ciekawe zajęcie, które prowadzi do wniosku: warto
coś stworzyć ;)
18:00 - 20:00 - cykl "Początki polskich gier komputerowych":
Spotkanie z Tomaszem Mazurem
Zapraszamy na spotkanie z Tomaszem
Mazurem, pionierem polskiej informatyki oraz przedsiębiorczości. W
latach 80. współpracował z pierwszymi rodzimymi pismami
komputerowymi np. z "Komputerem", a później założył jedną z
pierwszych firm produkujących oraz wydających programy, sprzęt i
gry. Firma Mirage Software zapoczątkowała polski rynek gier, w
sumie wydano ponad 85 pozycji. Tomasz Mazur we wczesnych latach 90.
wydał ekskluzywne pismo poświęcone tej branży. Był jednym z
współzałożycieli IM Group, przekształconej następnie w Cenegę,
którą przez kilka lat zarządzał. Do dziś jest aktywnym uczestnikiem
polskiego rynku gier.
20:00 - 22:00 - Demoscena - cyfrowe graffiti (Bartek "V0yager"
Dramczyk)
Komputery trafiły w ręce artystów
już w latach 80. W tym samym okresie narodziła się forma sztuki,
która bez komputerów nie może istnieć. Opowiemy o demoscenie, która
od lat lubuje się w tworzeniu dzieł małych (takich, które zmieszczą
się w 4096 bajtach kodu) i imponujących. Pokażemy kilka spośród
najciekawszych dzieł demosceny i podpowiemy, jak je zdobyć,
ponieważ wszystkie cyfrowe dzieła demosceny można mieć legalnie i
za darmo na własnym dysku.
Bartek "V0yager" Dramczyk to miłośnik komputera Amiga, muzyk -
demoscenowiec od ponad 20 lat. Niezrównany popularyzator idei,
społeczności oraz dorobku Demosceny. W pionierskich czasach był
współpracownikiem Commodore & Amiga, Bajtka, Top Secretu i Magazynu
Amiga, obecnie pracuje jako redaktor magazynu komputerowego
CHIP.
Niedziela:
10:00 - 12:00 - Urok starych komputerów na podstawie 8-miobitowego
Atari (Paweł "Sikor" Sikorski + Tdc)
Słowo "gry" elektryzuje Ciebie?
Chcesz wziąć udział w eksperymencie, wykazać się twórczo? To coś
dla Ciebie!
Paweł Sikorski od lat 90. zajmuje się programowaniem Atari, od 19
lat jest wydawcą gier, aktywnie uczestniczy w demoscenie oraz
zajmuje się propagowaniem programowania w języku BASIC. W tym
wykładzie połączonym z pokazem zaprezentuje na czym polega magia
używania komputera 8bitowego. Opisze wbudowany w większość
komputerów epoki język programowania BASIC, proste przykłady
programowania. Pobieżnie zaprezentuje gry powstałe w różnych
odmianach BASIC.
12:00 - 14:00 - Amiga - fantastyczna przyjaciółka na całe życie
(Bartek "V0yager" Dramczyk)
Amiga powstała z pasji tworzenia -
wyrosła na komputer pełen barw, dźwięków i możliwości
wykraczających daleko poza epokę, w której się narodziła. Podczas
pokazu zajrzymy pod maskę pierwszej Amigi, by odkryć największe
tajemnice tego rewolucyjnego komputera. Postaramy się również
wyjaśnić co trzyma przy Amidze wierne grono fanów, dlaczego Amiga
stała się synonimem kreatywności, mimo że ostatni klasyczny model
Amigi opuścił taśmę produkcyjną prawie dwie dekady temu.
Bartek "V0yager" Dramczyk to miłośnik komputera Amiga, muzyk -
demoscenowiec od ponad 20 lat. Niezrównany popularyzator idei,
społeczności oraz dorobku Demosceny. W pionierskich czasach był
współpracownikiem Commodore & Amiga, Bajtka, Top Secretu i Magazynu
Amiga, obecnie pracuje jako redaktor magazynu komputerowego
CHIP.
Zapraszamy do Wydziału Inżynierii Środowiska tzw. "Festiwal
kocioł", do dwóch naszych sal: "PRetro" (prelekcyjna retrogry) oraz
"gralniomuzealnia" są to sale numer 547 i 548.
W tym miejscu jest do pobrania sporych rozmiarów PDF opisujący
wszystkie ponad 1000 godzin atrakcji Polconu 2013.
Linki:
-
Główna strona Polconu
2013
-
Stronka naszego
działu na Facebooku
-
Polcon 2013 tego nie możesz przegapić (CHIP)
-
Wątek na naszym forum
-
Skrócony opis naszych atrakcji
-
wcześniejsza nowinka o wykładach oraz demoscenie na
Polconie