Gry konkursu ABBUC 2013 by Adam Wachowski 2013-10-20 20:30:25
Każdego roku klub ABBUC (Atari Bit Byter User Club),
zrzeszający głównie niemieckojęzycznych użytkowników Atari, ale nie
tylko, organizuje konkurs programistyczny na 8-bitowe Atari. W
konkursie startują dowolnego typu programy (w tym np. narzędziowe),
ale nie oszukujmy się, najwięcej emocji budzi to, co tygrysy lubią
najbardziej, czyli gry.
Tegoroczna edycja konkursu to rekordowa liczba 12 startujących gier
(w tym jedna kolekcja złożona z 6 mini-gier i trzy mocne polskie
produkcje z muzyką stRinga) i wszystko wskazuje na to, że zapowiada
się wyjątkowo zacięta rywalizacja, z czego jako gracze możemy się
tylko cieszyć. Gry na razie są dostępne tylko dla członków ABBUC, a
jeśli autorzy zdecydują się je upublicznić, to najwcześniej będzie
to możliwe po ogłoszeniu wyników głosowania (za tydzień, w sobotę
26 października).
Oto rywalizujące tytuły w kolejności alfabetycznej:
Assembloids XE
Najpierw powstała flashowa gra "Quartet" (2010),
przeniesiona w zeszłym roku jako "Assembloids"
na Commodore 64, a teraz dzięki Markowi "xeenowi" Corze
(m.in. "Frogs", "Blah Blah") gra trafia na Atari XL/XE. Wymagająca
dobrego refleksu rozgrywka polega na jak najlepszym rozmieszczaniu
pojawiających się w środku kawałków 4 twarzy - w coraz szybszym
tempie. Wciąga.
"Assembloids XE" to pierwsza gra na Atari używająca połączenia
trybu graficznego GR.9 (16 odcieni jednego koloru) oraz
hi-resu.
Autorzy: Marek "xeen" Cora, Adam Wachowski, Michał "stRing"
Radecki
Specjalizujący się w shooterach Jason "T.M.R." Kelk, znany
głównie na scenie C64, ale tworzący ostatnio również na Atari
(ubiegłoroczne "Callisto"), ponownie próbuje sił w swoim ulubionym
gatunku. Mamy tu do czynienia ze strzelanką z przesuwem ekranu w
pionie, pierwszą grą tego typu na Atari, która w całości jest
zrealizowana w pikselach 4x1, z tłem w trybie GR.9.
Konwersja z ZX Spectrum przy użyciu nieoficjalnych rozkazów
procesora 6502C oraz xBiosa, z muzyką grającą podczas ładowania? Od
razu wiadomo, że autorem takiej gry nie może być nikt inny, niż
Krzysztof "xxl" Dudek... W 30. rocznicę wydania oryginalnej
gry otrzymujemy jej zupgrade'owaną, przyspieszoną wersję na Atari,
z poprawioną grafiką i nową muzyką. Postapokaliptyczna
rzeczywistość, zabójczo szybki pościg między drzewami w konwencji
pseudo-3D - czegóż chcieć więcej?
Autorzy: Krzysztof "xxl" Dudek, Adam Wachowski, Jarosław "Odyn1ec"
Wyszyński, Michał "stRing" Radecki
Strzelanka stworzona w Atari Basicu, ze wstawkami w asemblerze, Jak
mówi autor Cliff Hatch, zaczął ją pisać jeszcze na początku
lat 80-tych, potem była bardzo długa przerwa, aż ostatecznie wrócił
do niej w tym roku. Celem gry jest zniszczenie robotów
zagrażających kopalniom na Palladium 5.
Autor: Cliff Hatch
Heli in the Caves
Bohaterem nowej gry grupy Morons of HAR (mającej na koncie
"HAR'em" i "Mighty Jill Off") jest helikopterek, który eksploruje
jaskinie, strzelając do różnych latających przeciwników i
zdobywając nowe umiejętności. Jak wynika z udostępnionych filmików,
akcja początkowo jest wolna, ale potem mocno się rozkręca. Już
wkrótce ma się pojawić wersja deluxe tej gry.
Autorzy: Daniel "Creature XL" Pralle, Sebastian "Exin" Kinner, Nils
"505" Feske, Jan "Flash" Sommerkorn
Znany z "His Dark Majesty" Jakub "Ilmenit" Dębski
przygotował na konkurs ciekawie zapowiadającą się grę będącą bardzo
rzadkim na Atari połączeniem turowej gry logicznej i RPG. Bohaterem
gry, luźno inspirowanej
"Hoplite", jest młody Predator przybywający na Ziemię na swoje
pierwsze polowanie. Tutaj
znajdziemy instrukcję.
Autorzy: Jakub "Ilmenit" Dębski, Paweł "ripek" Szewczyk, Michał
"stRing" Radecki
Pomysłowa wariacja na temat Tetrisa: zamiast przesuwania i
obracania spadających klocków sterujemy rzędami elementów klocków u
dołu "studni", przesuwając je w lewo i w prawo.
Gra na pewno bardzo efektownie wygląda (zgodnie z deklaracją
autorów osiągają oni do 21 różnych kolorów w jednej linii) i dobrze
brzmi (muzyka przeniesiona z Amigi), podobno jest również bardzo
grywalna. Ma spore szanse na podium, a może i na wygraną.
Przypomnę, że autorzy "Rolltrisa" zdobywali już pierwsze miejsce w
konkursie ABBUC z "Ocean Detox" (2010) i "Marbled" (2011) - przy
czym konkurencja była wówczas wyraźnie słabsza.
Autorzy: Marek "MaPa" Pavlík, Zdenek "pseudografx" Eisenhammer
Gra edukacyjna, testująca znajomość słówek w języku słoweńskim.
Najwyraźniej mamy do czynienia z rozszerzoną wersją zeszłorocznego,
mieszczącego się w 4KB Basica "Slo-Quizu". Ze
względu na podobieństwo naszych języków wiele wyrazów będzie
zapewne łatwych do odgadnięcia dla polskich graczy.
Autor: Bostjan "Gury" Gorisek
(zrzut ekranu dzięki uprzejmości jednego z członków ABBUC)
Speedway One
Jan "Grevle" Johnsen (autor gier "Mary Poppins", "Rocket
Rescue", "Dracula Lives") przygotował tym razem konwersję
wyścigowej gry "Speedway"/"Race" z mało znanej w Polsce konsoli z
lat 70-tych Magnavox Odyssey 2 (sprzedawanej w Europie jako
Videopac). Uatrakcyjnił przy okazji rozgrywkę przyspieszając grę,
dodając wybór ustawień graficznych (np. tryb "Star Wars") i listę
najlepszych wyników.
Ten-liners ("Box1ng", "Deathrace without Jason Statham",
"Heisser Draht", "Moonlander", "Perfect Pitch", "Catch the X")
Ile można zmieścić w 10 linijkach Basica? Całkiem sporo, na
przykład prostą gierkę. "Ten-liners" to zbiór 6 mini-gier
napisanych w Atari Basic, każda ma najwyżej 10 linii kodu.
Znajdziemy wśród nich m.in.: boks, wyścig samochodowy i lądowanie
na Księżycu. Wszystkie powstały w kwietniu w trakcie odbywającego
się w Niemczech corocznego party NOMAM ("Not Only Marvelous Atari
Machinery").
Autorzy: The NOMAMs (1NG, Thorsten Günther, Seaman, Bunsen,
Sleepy)
(zrzuty ekranu dzięki uprzejmości jednego z członków ABBUC)
X:8
Strzelanka z dużą liczbą dynamicznych przeciwników. Ciekawa
graficznie (częściowo wsparta grafiką z klasycznych gier na inne
ośmiobitowce, np. "Armalyte" z ZX Spectrum), miła muzycznie (muzyka
skonwertowana z "Ruff 'n' Tumble" z Amigi), jest pierwszą ukończoną
grą z udziałem José Pereiry, który od lat działa na scenie
Atari.
Jak twierdzą autorzy, całkiem sporej ilości rzeczy nie udało się
zrobić na czas (choćby levelu z bossami) i nadal trwają prace nad
dokończeniem gry. Kolejne informacje po ogłoszeniu wyników konkursu
ABBUC będą umieszczane na blogu: http://atariage.com/forums/blog/387/entry-10443-x8/
Martin "MatoSimi" Simeček, regularny uczestnik konkursu
ABBUC (w ostatnich latach "Ridiculous Reality", "Roxblox", "h3x0r
deluxe") nie zdążył tym razem dokończyć na deadline tajemniczej,
skomplikowanej technicznie gry, nad którą pracował.
Zrobił więc tak: ostatniego dnia usiadł o 7 rano przed komputerem z
pomysłem na grę logiczną i jednoosobowo, w ciągu 16-godzinnego
maratonu napisał w asemblerze kod gry, stworzył do niej grafikę i
muzykę, w ostatniej chwili wysłał na konkurs, a następnie
opowiedział swoją historię na
blogu.
Powstała gra logiczna jest, jak pisze autor, nieco podobna zasadami
do jego gry "Light Up!" z 2006 roku, a celem gracza jest odkrycie
wzoru chemicznego śmiercionośnej broni.
Link instrukcji do Hunt nie działa. xeen 2013-10-20 23:01:02
u mnie działa ;) dzięki Adam za podsumowanie - to teraz czekamy na wyniki ;) stRing 2013-10-20 23:37:32
Teraz u mnie też. xxl 2013-10-21 23:40:12
gra Deathchase XE przechowuje postepy w grze oraz tabele wynikow w pliku gry, gre oczywiscie mozna przenosic czy zmienic jej nazwe nie ma to znaczenia, zapisze zawsze we wlasciwym miejscu. as... 2013-10-22 14:23:23
XXL dałeś czadu! rako 2013-10-23 09:50:22
cisza, cisza... a tu taki wysyp, super sprawa - kilka naprawdę świetnych pozycji muffy_ 2013-10-27 00:25:08
<maruda>ciekawe kiedy się pojawią...</maruda> Odyn1ec 2013-10-27 15:36:57
Się pojawiły na stronie ABBUCa Odyn1ec 2013-10-27 15:37:56
wyniki głosowania, nie gry Adam 2013-10-27 16:22:25
1. X:8 - 424 2. Assembloids XE - 418 3. Rolltris - 385 4. Xirius Defect - 352 5. The Hunt - 335 6. Deathchase XE - 331 7. Heli in the Caves - 323 8. Battle Eagle - 301 9. BASIC Ten Liners - 253 10. Speedway One - 243 11. Dev War - 234 12. Fujitime - 204 13. ATL+Viewer - 203 14. Slovenian Quiz - 183 muffy_ 2013-10-27 16:42:38
jak ktoś może niech się już dzieli :)
Dziwi mnie natomiast 3 miejsce z kolejną wariacją tetrisa (ileż można) - ale ... poczekam na gierkę Adam 2013-10-27 16:46:13
Rolltris (wraz ze źródłami oraz wersją na Atari 5200!): http://atariage.com/forums/topic/218019-rolltris-3rd-place-abbuc-sw-contest-2013/ Xirius Defect: http://atariage.com/forums/topic/218018-xirius-defect-4th-place-abbuc-sw-contest-2013/ muffy_ 2013-10-27 17:02:47
Dzięki - czekamy więc na resztę :) Rastan 2013-10-27 17:39:15
Speedway One na 10tym -> skandal ! Rastan 2013-10-27 17:40:05
Deathchase XE na 6tym -> skandal^2 ! muffy_ 2013-10-27 17:44:18
a na dodatek The Hunt za mało doceniony, czy to przypadek? :) Adam 2013-10-27 19:01:24
"Deathchase XE" rzeczywiście jakoś zaskakująco dla mnie nisko.
"The Hunt" mało doceniony pewnie dlatego, że na prawdziwej maszynie zrywało synchronizację obrazu przy ekranie tytułowym, a sama gra okazała się zbyt skomplikowana dla niektórych. Tak by wynikało z wpisów na AtariAge. muffy_ 2013-10-27 23:02:57
tak, szczególnie to (sparafrazuję, nie zacytuję) : - dawałem 1 pkt gdy nie wiedziałem o co chodzi..."