Gry konkursu ABBUC 2013 by Adam Wachowski 2013-10-20 20:30:25

Każdego roku klub ABBUC (Atari Bit Byter User Club), zrzeszający głównie niemieckojęzycznych użytkowników Atari, ale nie tylko, organizuje konkurs programistyczny na 8-bitowe Atari. W konkursie startują dowolnego typu programy (w tym np. narzędziowe), ale nie oszukujmy się, najwięcej emocji budzi to, co tygrysy lubią najbardziej, czyli gry.

Tegoroczna edycja konkursu to rekordowa liczba 12 startujących gier (w tym jedna kolekcja złożona z 6 mini-gier i trzy mocne polskie produkcje z muzyką stRinga) i wszystko wskazuje na to, że zapowiada się wyjątkowo zacięta rywalizacja, z czego jako gracze możemy się tylko cieszyć. Gry na razie są dostępne tylko dla członków ABBUC, a jeśli autorzy zdecydują się je upublicznić, to najwcześniej będzie to możliwe po ogłoszeniu wyników głosowania (za tydzień, w sobotę 26 października).

Oto rywalizujące tytuły w kolejności alfabetycznej:


Najpierw powstała flashowa gra "Quartet" (2010), przeniesiona w zeszłym roku jako "Assembloids" na Commodore 64, a teraz dzięki Markowi "xeenowi" Corze (m.in. "Frogs", "Blah Blah") gra trafia na Atari XL/XE. Wymagająca dobrego refleksu rozgrywka polega na jak najlepszym rozmieszczaniu pojawiających się w środku kawałków 4 twarzy - w coraz szybszym tempie. Wciąga.
"Assembloids XE" to pierwsza gra na Atari używająca połączenia trybu graficznego GR.9 (16 odcieni jednego koloru) oraz hi-resu.

Autorzy: Marek "xeen" Cora, Adam Wachowski, Michał "stRing" Radecki

O grze pisaliśmy tutaj.





Specjalizujący się w shooterach Jason "T.M.R." Kelk, znany głównie na scenie C64, ale tworzący ostatnio również na Atari (ubiegłoroczne "Callisto"), ponownie próbuje sił w swoim ulubionym gatunku. Mamy tu do czynienia ze strzelanką z przesuwem ekranu w pionie, pierwszą grą tego typu na Atari, która w całości jest zrealizowana w pikselach 4x1, z tłem w trybie GR.9.

Autorzy: Jason "T.M.R." Kelk, Der Luchs

O grze pisaliśmy tutaj i tutaj.





Konwersja z ZX Spectrum przy użyciu nieoficjalnych rozkazów procesora 6502C oraz xBiosa, z muzyką grającą podczas ładowania? Od razu wiadomo, że autorem takiej gry nie może być nikt inny, niż Krzysztof "xxl" Dudek... W 30. rocznicę wydania oryginalnej gry otrzymujemy jej zupgrade'owaną, przyspieszoną wersję na Atari, z poprawioną grafiką i nową muzyką. Postapokaliptyczna rzeczywistość, zabójczo szybki pościg między drzewami w konwencji pseudo-3D - czegóż chcieć więcej?

Autorzy: Krzysztof "xxl" Dudek, Adam Wachowski, Jarosław "Odyn1ec" Wyszyński, Michał "stRing" Radecki

O grze pisaliśmy tutaj.





Strzelanka stworzona w Atari Basicu, ze wstawkami w asemblerze, Jak mówi autor Cliff Hatch, zaczął ją pisać jeszcze na początku lat 80-tych, potem była bardzo długa przerwa, aż ostatecznie wrócił do niej w tym roku. Celem gry jest zniszczenie robotów zagrażających kopalniom na Palladium 5.

Autor: Cliff Hatch



Bohaterem nowej gry grupy Morons of HAR (mającej na koncie "HAR'em" i "Mighty Jill Off") jest helikopterek, który eksploruje jaskinie, strzelając do różnych latających przeciwników i zdobywając nowe umiejętności. Jak wynika z udostępnionych filmików, akcja początkowo jest wolna, ale potem mocno się rozkręca. Już wkrótce ma się pojawić wersja deluxe tej gry.

Autorzy: Daniel "Creature XL" Pralle, Sebastian "Exin" Kinner, Nils "505" Feske, Jan "Flash" Sommerkorn

O grze pisaliśmy tutaj.





Znany z "His Dark Majesty" Jakub "Ilmenit" Dębski przygotował na konkurs ciekawie zapowiadającą się grę będącą bardzo rzadkim na Atari połączeniem turowej gry logicznej i RPG. Bohaterem gry, luźno inspirowanej "Hoplite", jest młody Predator przybywający na Ziemię na swoje pierwsze polowanie. Tutaj znajdziemy instrukcję.

Autorzy: Jakub "Ilmenit" Dębski, Paweł "ripek" Szewczyk, Michał "stRing" Radecki

O grze pisaliśmy tutaj.




Pomysłowa wariacja na temat Tetrisa: zamiast przesuwania i obracania spadających klocków sterujemy rzędami elementów klocków u dołu "studni", przesuwając je w lewo i w prawo.
Gra na pewno bardzo efektownie wygląda (zgodnie z deklaracją autorów osiągają oni do 21 różnych kolorów w jednej linii) i dobrze brzmi (muzyka przeniesiona z Amigi), podobno jest również bardzo grywalna. Ma spore szanse na podium, a może i na wygraną. Przypomnę, że autorzy "Rolltrisa" zdobywali już pierwsze miejsce w konkursie ABBUC z "Ocean Detox" (2010) i "Marbled" (2011) - przy czym konkurencja była wówczas wyraźnie słabsza.

Autorzy: Marek "MaPa" Pavlík, Zdenek "pseudografx" Eisenhammer

O grze pisaliśmy tutaj.





(zrzut ekranu dzięki uprzejmości jednego z członków ABBUC)



Jan "Grevle" Johnsen (autor gier "Mary Poppins", "Rocket Rescue", "Dracula Lives") przygotował tym razem konwersję wyścigowej gry "Speedway"/"Race" z mało znanej w Polsce konsoli z lat 70-tych Magnavox Odyssey 2 (sprzedawanej w Europie jako Videopac). Uatrakcyjnił przy okazji rozgrywkę przyspieszając grę, dodając wybór ustawień graficznych (np. tryb "Star Wars") i listę najlepszych wyników.

Autorzy: Jan "Grevle" Johnsen, Mario "Emkay" Krix

O grze pisaliśmy tutaj.










(zrzuty ekranu dzięki uprzejmości jednego z członków ABBUC)



Strzelanka z dużą liczbą dynamicznych przeciwników. Ciekawa graficznie (częściowo wsparta grafiką z klasycznych gier na inne ośmiobitowce, np. "Armalyte" z ZX Spectrum), miła muzycznie (muzyka skonwertowana z "Ruff 'n' Tumble" z Amigi), jest pierwszą ukończoną grą z udziałem José Pereiry, który od lat działa na scenie Atari.
Jak twierdzą autorzy, całkiem sporej ilości rzeczy nie udało się zrobić na czas (choćby levelu z bossami) i nadal trwają prace nad dokończeniem gry. Kolejne informacje po ogłoszeniu wyników konkursu ABBUC będą umieszczane na blogu: http://atariage.com/forums/blog/387/entry-10443-x8/

Autorzy: Lyren "Xuel" Brown, José Pereira

O grze pisaliśmy tutaj.




xmgatz 2013-10-20 22:49:03

Się dzieje. :-)

stRing 2013-10-20 22:53:43

Link instrukcji do Hunt nie działa.

xeen 2013-10-20 23:01:02

u mnie działa ;)
dzięki Adam za podsumowanie - to teraz czekamy na wyniki ;)

stRing 2013-10-20 23:37:32

Teraz u mnie też.

xxl 2013-10-21 23:40:12

gra Deathchase XE przechowuje postepy w grze oraz tabele wynikow w pliku gry, gre oczywiscie mozna przenosic czy zmienic jej nazwe nie ma to znaczenia, zapisze zawsze we wlasciwym miejscu.

as... 2013-10-22 14:23:23

XXL dałeś czadu!

rako 2013-10-23 09:50:22

cisza, cisza... a tu taki wysyp, super sprawa - kilka naprawdę świetnych pozycji

muffy_ 2013-10-27 00:25:08

<maruda>ciekawe kiedy się pojawią...</maruda>

Odyn1ec 2013-10-27 15:36:57

Się pojawiły na stronie ABBUCa

Odyn1ec 2013-10-27 15:37:56

wyniki głosowania, nie gry

Adam 2013-10-27 16:22:25

1. X:8 - 424
2. Assembloids XE - 418
3. Rolltris - 385
4. Xirius Defect - 352
5. The Hunt - 335
6. Deathchase XE - 331
7. Heli in the Caves - 323
8. Battle Eagle - 301
9. BASIC Ten Liners - 253
10. Speedway One - 243
11. Dev War - 234
12. Fujitime - 204
13. ATL+Viewer - 203
14. Slovenian Quiz - 183

muffy_ 2013-10-27 16:42:38

jak ktoś może niech się już dzieli :)

Dziwi mnie natomiast 3 miejsce z kolejną wariacją tetrisa (ileż można) - ale ... poczekam na gierkę

Adam 2013-10-27 16:46:13

Rolltris (wraz ze źródłami oraz wersją na Atari 5200!): http://atariage.com/forums/topic/218019-rolltris-3rd-place-abbuc-sw-contest-2013/
Xirius Defect: http://atariage.com/forums/topic/218018-xirius-defect-4th-place-abbuc-sw-contest-2013/

muffy_ 2013-10-27 17:02:47

Dzięki - czekamy więc na resztę :)

Rastan 2013-10-27 17:39:15

Speedway One na 10tym -> skandal !

Rastan 2013-10-27 17:40:05

Deathchase XE na 6tym -> skandal^2 !

muffy_ 2013-10-27 17:44:18

a na dodatek The Hunt za mało doceniony, czy to przypadek? :)

Adam 2013-10-27 19:01:24

"Deathchase XE" rzeczywiście jakoś zaskakująco dla mnie nisko.

"The Hunt" mało doceniony pewnie dlatego, że na prawdziwej maszynie zrywało synchronizację obrazu przy ekranie tytułowym, a sama gra okazała się zbyt skomplikowana dla niektórych. Tak by wynikało z wpisów na AtariAge.

muffy_ 2013-10-27 23:02:57

tak,
szczególnie to (sparafrazuję, nie zacytuję) :
- dawałem 1 pkt gdy nie wiedziałem o co chodzi..."

ech...