Gry w produkcji - część I by Adam Wachowski 2014-03-20 20:50:00

O dwóch pierwszych grach pisaliśmy na AtariOnLine.pl w listopadzie, obaj autorzy zapowiadają wystawienie swych dzieł w konkursie programistycznym ABBUC i dla obu jest to pierwsza gra w asemblerze na małe Atari. Trzecia gra to poprawiona wersja klasycznego tytułu "Chimera" z 1985 roku.


Dimo's Quest


W 1993 roku Thomas B. Schulz, znany jako 8Bitjunkie, napisał logiczno-zręcznościową grę "Dimo's Quest" na Amigę, silnie inspirowaną "Chips's Challenge" (1989) na Atari Lynx. Rzecz dzieje się w żabim królestwie Greenfoot, nasz bohater Dimo musi zebrać wszystkie słodycze, aby zdobyć rękę królewny Dori. Czeka na niego 51 plansz do przejścia i wiele łamigłówek do rozwiązania.


Po 20 latach 8Bitjunkie postanowił stworzyć "demake" swojej gry, pisząc wersję na starszą platformę: 8-bitowe Atari. Levele będą zaprojektowane od nowa ze względu na przyjęcie poziomego układu rozgrywki (z przesuwem wyłącznie prawo-lewo i planszami o szerokości do 8 ekranów), ale autor chce częściowo wykorzystać pomysły z oryginalnych poziomów.

Nie wiadomo jeszcze, czy starczy czasu na intro i animowane przerywniki pomiędzy levelami, obecne w wersji oryginalnej. Wiadomo natomiast, że do projektu dołącza Tobias Prinz, autor grafiki do wersji amigowej, co daje nadzieję na atrakcyjną wizualnie grę. Poniżej filmik z aktualnego stanu implementacji, jeszcze z roboczą grafiką:



Dodatkowa dobra wiadomość jest taka, że wkrótce po konkursie ABBUC 8Bitjunkie zamierza udostępnić publicznie pecetowe narzędzie (napisane w Delphi) służące do edycji poziomów. Tak więc każdy będzie mógł zaprojektować własne levele i stworzyć własną wersję gry. Kto wie, może w najbliższych latach czeka nas seria kolejnych części tworzonych przez fanów, do czego przyzwyczailiśmy się w przypadku Robbo i Boulder Dasha?



Escape the Night Garden


W fazie developmentu jest również gra "Escape the Night Garden". Jej autor Steve "snicklin" Nicklin ujawnił, że chce ją wystawić w konkursie ABBUC - jeśli nie zdąży w tym roku, to wystartuje w roku 2015.


Przypomnijmy fabułę: główny bohater o imieniu Horacy zwiedzał rozległy park przy wiejskiej rezydencji, który po zmroku został zamknięty - z naszym bohaterem wewnątrz. Zadaniem gracza jest jak najszybsze wydostanie stamtąd Horacego.

Jak zdradził nam Steve, gra jest obecnie w trakcie przebudowy i dostosowywania do możliwości xBiosa. Dzięki, jak to określa autor gry, "niesamowitym cechom" tego systemu, można będzie wprowadzić znacznie większą liczbę poziomów, alternatywną grafikę, lepszą animację i być może dodatkową muzykę (na razie w grze jest jeden wpadający w ucho utwór Michała "Mikera" Szpilowskiego).


Rozgrywka ma się opierać na przestawianiu przełączników w odpowiedniej kolejności, uaktywniających przejścia do kolejnych partii parku.

Filmiki z kolejnych wersji gry udostępniane są tutaj


Chimera+


Coraz bliżej jest do premiery gry "Chimera+", nad którą pracuje Terrence "Tezz" Derby (m.in. współautor kodu i grafiki do "Bomb Jacka"). Oryginalna "Chimera" na Atari była nieco okrojona w stosunku do innych platform, ponieważ tworzono ją z myślą o uruchamianiu również na maszynach mających 48KB RAM. Tezz zamierza dodać brakujące elementy i zapowiada następujące zmiany:



Liczymy na to, że gra pojawi się wkrótce i że Tezz z nową energią wróci do zakończenia prac nad innymi grami, które ma na warsztacie, takimi jak długo oczekiwany "Manic Miner" czy "Barbarian"... Trzymamy kciuki!
Bluki 2014-03-20 21:59:51

To co mnie wkurzało w Chimerze, to obracanie robota. Dobrze, że ktoś o tej zmianie sterowania pomyślał.

stRing 2014-03-20 22:36:04

Ja nigdy Chimery nie ukończyłem, jako dzieciak łaziłem robotem bez celu, może teraz będzie okazją dokończyć tę grę.

stRing 2014-03-20 22:37:20

"okazja ukończyć" miało być, przepraszam :)

Yolk / xmgatz 2014-03-20 22:56:28

Fajnie, że Tezz pracuje nad Chimerą, ale dla mnie ważniejszy jest Manic Miner. Jak w końcu zostanie wydany, to do kompletu z Jet Set Willy (mówię tu o porcie XXL'a i wersji na VBXE, bo oryginalna wersja na Atari miała grafikę z piekła rodem) będzie tym na co czekałem od lat 80tych, kiedy to zjadała mnie zazdrość jak chodziłem grać w te dwie gry do kolegi który miał ZX Spectrum. :-)

Swoją drogą chyba największym problemem przy portowaniu tych gier była grafika Atari - brak kolorów w HiResie. Ale teraz jak już mamy VBXE to chyba nie powinno to już być takie trudne?

XXL, może zrobiłbyś jakąś kolejną konwersję z BBC Micro, albo Spectruma, co? Masz gwarantowane uwielbienie tłumu i miejsce w panteonie gwiazd.

xxl 2014-03-21 08:35:02

nie chce zapeszyc ale najprawdopodobniej w tym roku jedna z zapowiadanych przeze mnie gier bedzie konczona.

MaW 2014-03-21 08:56:18

Mam nadzieję, że w Chimerze+ znajdzie się miejsce na oryginalny atarowy obrazek pokazujący się podczas ładowania gry-jak dla mnie bardziej klimatyczny niż ten szkaradek, który jest teraz.

Czarny_faraon 2014-03-22 10:50:16

Ciekawe czy w Chimerze+ starczyło by PMG nie tylko na postać robota ale na podkolorowanie przedmiotów do zebrania?

jhusak 2014-03-22 12:14:57

Niestety tylko wtedy, jak są schowane za ścianą...

xoen. 2014-03-22 14:09:19

jaki niesamowity obrazek! daMN!

Adam 2014-03-22 16:05:55

@MaW - celem Tezza jest przywrócenie tego, czego brakuje w stosunku do innych wersji. Wątpię, żeby umieścił w grze dwa obrazki ładowania.

@xoen - chodzi Ci o tytułowy obrazek z "Dimo's Quest"? Wzięty został z oryginalnej gry z Amigi, po przepuszczeniu przez Rasta Converter stał się ekranem tytułowym na Atari.

adv 2014-03-22 16:39:43

@Adam Fajna nowinka ;)

Przez chwilę myślałem, że filmik z Dimo's Quest to Amiga.

Chimera na Atari ma fajną muzyczkę kiedy się wciśnie spację. Osobiście mnie obracanie robota kojarzyło się z jego ograniczonymi możliwościami chodzenia. To była fajny element wyróżniający grę, ale jak się gra klawiaturą, to może być uciążliwe.