Gry w produkcji - część II by Adam Wachowski 2014-03-29 21:17:55
Oto druga część naszego cyklu, tym razem prezentujemy zapowiedzi
dwóch polskich produkcji i jednej norweskiej. W przypadku żadnej z
tych gier nie jest jeszcze znana data publikacji, możliwe, że w tym
roku ich jeszcze nie zobaczymy. W każdym razie tradycyjnie trzymamy
kciuki!
07 zgłoś się
Adam "Muffy" Sokołowski (kod) i Krzysztof "Kaz"
Ziembik (grafika) pracują nad atarową wersją mało znanej
polskiej gry na ZX Spectrum o tytule wziętym z kultowego
serialu kryminalnego. Fabuła tej tekstówki paragrafowej
osadzonej w klimatach PRL-u ma niewielki związek z przygodami
porucznika Borewicza, można ją traktować najwyżej jako luźną
parodię - bohaterem jest tutaj porucznik Toporny, który podczas
urlopu natrafia na ślad Aferzysty gospodarczego. W grze jako
miejsce akcji występują: ośrodek FWP "Klawisz" nad Zalewem
Koronowskim (podejrzewam, że inspiracją był ośrodek wczasowy służby
więziennej w Suchej), niedalekie miasteczko bez nazwy, okoliczne
Bory Tucholskie i sama Tuchola (a dokładniej osiedle Rudzki
Most).
Na pomysł przeniesienia tej gry z ZX Spectrum wpadł Muffy. Kod jest
tworzony od podstaw na Atari, zupełnie nowa jest także 4-kolorowa,
realistyczna grafika Kaza, która ma oddawać klimat lat 80-tych.
A tak wygląda oryginał:
Nie jest znany autor oryginalnej wersji (na ekranie ładowania
podany jest tylko pseudonim "Kuba Rozpruwacz"), brak jest też
danych na temat dokładnego czasu jej powstania, gra została
odnaleziona na jakichś starych nośnikach pamięci. Być może twórca
gry umieścił akcję w okolicach Tucholi, ponieważ pochodził z
tamtych stron. A co do momentu powstania - kilka elementów wskazuje
na to, że nie jest to kreacja "po latach", tylko autor opisywał
współczesne dla niego czasy, żartował sobie z rzeczywistości "tu i
teraz". Mamy w grze obecne pewne smaczki z lat 80-tych, mamy
jeszcze milicję, a nie policję, ale w kiosku pojawia się już krem
"Old Space", więc zaryzykowałbym roboczą hipotezę, że gra powstała
około roku 1990.
Może któryś z czytelników AtariOnLine pomoże w rozwiązaniu zagadki
tożsamości autora?
Laura
To jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji ostatnich lat. Cztery
lata temu Arkadiusz "Larek" Lubaszka, autor wielu gier w Turbo
Basicu XL (sygnowanych logiem "ArSoft Corporation") ogłosił
początek prac nad nową grą "Laura", która miała łączyć w sobie
elementy "Robbo", "Boulder Dasha" oraz własnej gry "Hektor"
(1999). Co więcej, w odróżnieniu od wcześniejszych programów Larka,
miała ona powstawać w czystym asemblerze.
Larek powoli rozwijał grę, a z biegiem czasu stawało się dla niego
coraz bardziej jasne, co można było zrobić w niej lepiej. W 2012
roku powziął radykalną decyzję i... zaczął pisać grę zupełnie od
nowa. "Laura" ponownie coraz bardziej nabierała kształtów, w sieci
pojawiały się kolejne filmiki (poniżej stan z grudnia 2013), a
tydzień temu Larek ogłosił, że nie jest to już projekt
jednoosobowy, zespół pracujący nad grą rozszerzył się o grafika i
muzyka.
Przy okazji Larek, aby ułatwić sobie pracę, stworzył kilka narzędzi
pecetowych:
LEO$4+ -
edytor znaków wyświetlanych na Atari w trybie 4+,
Edytor Obiektów - narzędzie graficzne do edycji "klocków"
gry,
Laura Konstruktor - do generowania gotowej gry z własnymi
levelami; program zostanie udostępniony wraz z premierą "Laury", a
wygląda tak:
Najważniejsze informacje dotyczące gry:
ujawniamy pozostałych członków zespołu: stroną wizualną zajął
się znakomity grafik Paweł "Ripek" Szewczyk, a dźwiękową
świetny muzyk Bartłomiej "Wieczór" Wieczorkowski,
gra będzie wymagała 128KB RAM,
do przejścia będą 32 poziomy stworzone przez Larka, w 3 różnych
graficznie światach,
na razie nie zobaczymy nowej grafiki przygotowanej przez Ripka:
do momentu premiery nie będą już pokazywane żadne screenshoty czy
filmiki z gry, pojawiać się będą tylko informacje o postępach.
Kolejne etapy powstawania "Laury" można śledzić na specjalnej
stronie
projektu oraz w wątku
na AtariOnLine.
Dracula Homegrounds
W roku 2010 Jan "GentleBaron" Johnsen, znany wówczas jako
Grevle, udostępnił swoją pierwszą grę Dracula Lives,
napisaną w Turbo Basicu XL. Gra miała oldskulowy klimat wczesnych
lat 80-tych, a tytułowy bohater miał za zadanie uratować miłość
swego życia, Minę. Poniżej filmik:
W kolejnych latach GentleBaron doskonalił swe umiejętności, tworząc
m.in. "Mary
Poppins" (2012) i "Speedway One" (2013). Niedawno postanowił,
że w kolejnej produkcji (o roboczym tytule "Dracula Homegrounds")
ponownie sięgnie po postać hrabiego Drakuli, wykorzystując zdobyte
doświadczenia asemblerowe.
Rozgrywka ma zawierać pewne elementy pierwszej gry, ale fabuła jest
nowa: zamek Drakuli otoczony jest przez wrogów, Mina zostaje
wywabiona na zewnątrz, nasz bohater opuszcza więc zamek i na
terenach go otaczających walczy z kolejnymi przeciwnikami, żeby
odzyskać ukochaną. Gra jest na razie w bardzo wstępnej fazie
zaawansowania - trochę jeszcze miesięcy upłynie, zanim jako Drakula
zatopimy atarowe kły w nowych ofiarach...
Rewelacyjna grafika w 07 zgłoś się! Bardzo mi się podoba! :) Kaz 2014-03-29 22:40:37
Dzieki za mile slowa, to motywujace do dalszej pracy :). A jest co robic, bo Muffy zazyczyl sobie ze 20 ekranow, gotowe jest kilka :(. Dodam, ze grafiki w grze to zwykly tryb czterokolorowy, a ekran tytulowy pieciokolorowy (czwarty kolor w inwersji). Kaczor 2014-03-29 22:51:28
No Kaz, grafika super. Ciekaw jestem reszty w grze. Dobra polska Nyska, ech... stare czasy i ta Milicja. Brawo! larek 2014-03-29 22:57:42
Pierwszy raz słyszę o tej grze (07 zgłoś się). Faktycznie, świetna grafika.
Czy możecie zdradzić więcej szczegółów technicznych: -grafika będzie doczytywana, czy całość w pamięci? -gra pisama w asemblerze? -Kaz, grafika jest kreślona od zera, czy są to "uszlachetniane" ręcznie skany?
Panowie, sprężcie się i skończcie grę! seban 2014-03-29 23:22:04
... no i oczywiście a na grę Larka nie mogę się doczekać, wygląda na bardzo grywalną :) xeen 2014-03-29 23:29:11
jednego malutkiego screena chłopaki od Laury mogliby puścić wieczór 2014-03-30 07:12:02
Nie mogą, bo gra zmienia się nie do poznania. Ale to już Larek w odpowiednim wątku nadmienił :) Cały suspens by uleciał ;)
Słowniczek: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84 http://pl.wikipedia.org/wiki/Suspens Prince 2014-03-30 09:44:48
Trzymam kciuki za powodzenie projektów! nosty 2014-03-30 09:51:08
Larek, w czym stworzyłeś edytor windowsowy do Laury? xxl 2014-03-30 10:05:41
obok pc narzedzi jak g2f, atari font maker, rmt, mads, dir2atr itp. przydalo by sie tez takie do tworzenia map i uwzgledniajace mozliwosci atari - to odnosnie edytora do Laury. MDW2 2014-03-30 10:09:19
Wszystkie produkcje wymiatają. Ale mój odwieczny sentyment do "07 zgłoś się" sprawia, że na tę produkcję czekam najbardziej. No i ta grafika Kaza... Zagram na 100% i już wiem, że zawiedziony nie będę. larek 2014-03-30 10:24:57
Laura Konstruktor jest napisany w Visual Basicu. mono 2014-03-30 11:44:21
07... świetna grafika! Ma niesamowity klimat. 4 kolory powinny wystarczyć każdemu :D No 5. Trzymam kciuki za powodzenie projektu. Gry na ZX nie znałem dotąd. _Muffy 2014-03-30 12:17:36
@Larek
1,2. wszystko w jednym pliczku, całość w MADSie, Grafika rozpakowywana w odpowiednie miejsce w pamięci przy każdej lokacji (DEFLATE) 3. Kaz to piksule :) grey / mystic bytes 2014-03-30 12:50:59
Super graficzka w 07 Zgłoś się. No i nie mogę doczekać się Laury :D Lhuven 2014-03-30 13:01:14
Grafika w "07" wygląda fenomenalnie.. Pabloz74 2014-03-30 13:27:41
Larek - kazdy piksel jest recznie postawiony, a wspomagam sie zdjeciami w tym sensie, ze na przyklad nie narysowal bym nyski bez patrzenia sie na zdjecie, jak wygladaja detale, az takiej pamieci z dziecinstwa nie mam :). W przypadku nyski takie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/POL_NYSA_milicja.jpg/800px-POL_NYSA_milicja.jpg larek 2014-03-30 16:28:54
Muffy, Kaz - dzięki za informacje. Tym bardziej czekam na skończoną grę! _Muffy 2014-03-30 18:45:52
Oczekiwania mogą być zbyt wygórowane - hobbit to to nie jest ;) tebe 2014-03-30 19:00:50
jak na tą liczbę kolorów to Nyska jest perfekcyjna the fender 2014-03-30 19:10:56
Kaz potrafi dobrze rysować używając tylko 2 kolorów (a w zasadzie jednego, bo drugi to tło), więc co dopiero jak ich ma do dyspozycji cztery :) larek 2014-03-30 19:11:12
Nyska jest perfekcyjna, ale ta Warszawa jest genialna. seban 2014-03-30 19:17:42
a co ma nysa na rejestracji? :) co tam jest napisane? :) ja w pierwszej chwili zobaczyłem napis "HINT" :D Adam 2014-03-30 19:22:58
Grafiki Kaza rzeczywiście wyglądają bardzo zachęcająco. Szkoda, że jest szlaban na pokazanie nowej szaty graficznej "Laury"...
A tak w ogóle, gdyby ktoś pytał, to będą jeszcze kolejne części cyklu "Gry w produkcji" :) insert 2014-03-30 19:30:34
Kaz, respekt za grafę! mniejsza o warsztat, to są po prostu dobre ilustracje i mogą podbić grę fabularnie :) Tenchi/Modern Crusaders 2014-03-31 00:04:54
Jak dla mnie już to robią - w życiu bym nie powiedział, że będę kiedyś z zainteresowaniem oczekiwał na tekstową przygodówkę, a tu niespodzianka. Oby tylko projekt został doprowadzony do szczęśliwego finału i ujrzał światło dzienne. seban 2014-03-31 01:26:13
Gdy tylko zobaczyłem "zajawkę" tej gry, od razu przed oczami pojawił mi się "mózgprocesor" :) ta gra będzie miała bardzo podobny klimat chyba :) odislaw 2014-03-31 07:34:21
@seban: też miałem takie skojarzenie jak tylko zobaczyłem grafę Kaza :), jednak dobre ilustracje do gry tekstowej to wielki plus....czekam z niecierpliwoscią na wszystkie gry the fender 2014-03-31 08:14:18
@Tenchi: a ja czekam z zainteresowaniem na kolejne wpisy w wiadomym wątku i ... nic :( Co się dzieje? xoen. 2014-03-31 10:50:09
Nie no, jaka nyska! wieczór 2014-03-31 11:26:30
Warszawa i gliniarz z lizakiem też zarąbiście wypikslowane. A na stronie tytułowej widziałem bym muzykę z serialu - a w zasadzie jakąś skoczną przeróbkę opartą na motywie :) Bo scenariusz jest raczej humorystyczny miejscami :) adv 2014-03-31 12:26:19
Taaa... Znów ktoś przerzuca skany, skądinąd fajne. Przypomina mi się klimat końca lat 80 na comodzie. W kolejnych screenach widać retusz jakiejś widokówki. Przypominają mi się pierwsze, szaro-bure, ale ładnie rysowane gierki tytułowe z Avalonu.
- To były pierwsze skojarzenia. Kaz, po raz kolejny pokazujesz klasę. Wydaje mi się, że się rozkręcasz, albo nie wiedziałem, że jesteś taki dobry ;)
------------- Larek idzie na całość. I bardzo dobrze.
-----
Wydaje mi się, że Drakula potrzebuje wsparcia, podobnego do tego, jaki dostała Laura.
----------------------
@Adam No, a nie mówiłem, ze fajnie się czyta? Bardzo dobra nowinka. pirx 2014-03-31 13:56:25
BTW - napis na tablicy rejestracyjnej jest oczywiście po hebrajsku. mgr_inz_rafal 2014-03-31 15:16:39
Czekamy, czekamy :) 07 zgłoś się to dla mnie podwójne zaskoczenie. Takie, że nie wiedziałem o tej grze oraz, że tak ładnie będzie wyglądać. seban 2014-03-31 22:17:09
@pirx: ?באמת :) 5eba 2014-03-31 22:41:12
07 - respect :) larek 2014-03-31 23:20:47
Tablice rejestracyjne tego typu pojazdów zaczynały się od liter "MO". No i oczywiście były białe litery na czarnym tle.
Kaz, śmigłowca nie przeniosłeś ;) http://img.interia.pl/motoryzacja/nimg/r/s/Warszawy_sluzyly_policji_5574561.jpg
No, świetna ta grafika jest! :) grey / mystic bytes 2014-03-31 23:30:17
@larek: też "dopadł mnie" ten efekt Nyski :D nie mogę się napatrzeć. mng 2014-09-27 11:45:31
graficzka z Warszawa na rogatce klimatyczna. Co prawda skan ze zdjecia, tak samo jak Nyska, ale efekt ladny Kaz 2017-12-19 10:45:19
Nie ma na Atari skanów - nie da się przy tej rozdzielczości i liczbie kolorów. Wszystkie grafiki trzeba zrobić ręcznie.