Gry w produkcji - część VII by Adam Wachowski 2014-07-21 17:45:29

Powoli zbliża się konkurs programistyczny niemieckiego klubu ABBUC (programy można zgłaszać do końca sierpnia) i w kolejnych tygodniach ujawniane są kolejne produkcje szykowane na tę okazję. Poniżej prezentujemy trzy z nich, wraz z niepublikowanymi wcześniej screenshotami:



Serbski koder Vladimir "Popmilo" Janković od lat udziela się na forach Atari, ale nie brał dotychczas udziału przy tworzeniu gier. W październiku 2012 roku zaprezentował pomysł na ciekawy tryb graficzny, uzyskiwany poprzez zmianę kolorów co drugą linię: na przemian linie z pikselami dającymi barwę oraz pikselami określającymi jasność. Powstaje więc mieszanka 4 kolorów podstawowych (czarny, czerwony, zielony, niebieski) oraz 4 odcieni szarości.

Odpowiednie łączenie tych pikseli daje złudzenie palety 16 kolorów, wrażenie to jest szczególnie silne na monitorach maszyn działających w systemie PAL (gdzie następuje pewne uśrednianie kolorów między pikselami sąsiadującymi w pionie, efekt nazywany "PAL blending"). Przykładowy obrazek zaprezentowany wówczas przez Popmilo, skonwertowany z amigowego Ruff 'n' Tumble:


Nowy tryb graficzny został na Atari Age ochrzczony mianem "trybu Popmilo", przed czym wzbraniał się sam Vladimir, wskazując, że jednak istnieją wcześniejsze próby realizujące identyczny pomysł – w 1998 roku w demie XL-Paint Max Preview Tomasz "Tebe" Biela (wówczas jako Madman) prezentuje nową technikę i pisze: "Metoda jest myślę prosta, dziwię się, że nikt na to jeszcze nie wpadł"... Oto obrazek z tego dema:


Ale wracajmy do tematu: Popmilo dostrzegł duży potencjał w tym trybie graficznym i przez jakiś czas szukał sposobu na użycie go w swojej pierwszej grze. Ostatecznie inspiracją stała się gra Minicraft napisana w 48h w ramach konkursu Ludum Dare, którą w 2011 roku stworzył Markus "Notch" Persson, autor niezwykle popularnego Minecrafta. Minicraft polega na eksploracji losowo generowanego świata, zbieraniu zasobów, budowaniu, a na końcu trzeba pokonać złego czarownika.



W powstającej grze The Monk zachowana będzie grafika oryginału, natomiast pewnym zmianom ma ulec fabuła – Popmilo nie chce w tej chwili ujawniać szczegółów, ale na pewno głównym bohaterem będzie tytułowy mnich, a punktem kulminacyjnym będzie finałowa walka z potężnym przeciwnikiem. Przy efektach dźwiękowych i muzyce pomóc ma Michał "Miker" Szpilowski.

Oto próbka generowania mapy pełnego obszaru 128x128 pól – widać wodę, wzgórza, lasy, obszar pustynny:


Dodajmy jeszcze, że Popmilo ma polskie korzenie ze strony mamy i zdarza mu się odwiedzać rodzinę mieszkającą w okolicach Tarnowa, więc może kiedyś przy okazji pojawi się na jakimś naszym zlocie – serdecznie zapraszamy!



Już po pierwszym tygodniu prac MaPa i PG ujawnili testowy filmik pokazujący wstępnie silnik gry. Jego elementy korygowane są na bieżąco i mogą się jeszcze nieco zmienić do końca implementacji, ale rozgrywka na razie wygląda tak: gracz steruje robotem potrafiącym przybierać 3 kolory (stąd tytuł "RGB"), każda zmiana kosztuje nieco energii i powoduje również zmianę barwy wystrzeliwanych przez gracza pocisków.



Na planszy mamy też inne roboty (możliwe kolory: czerwony, zielony, niebieski, fioletowy, błękitny, purpurowy i biały). Celem gry jest dezaktywacja w określonym limicie czasu wszystkich tych robotów. Aby unieszkodliwić obcego robota, trzeba go trafić pociskiem o identycznym kolorze - jeśli kolor pocisku jest inny, trafiony obiekt zmienia barwę. Gracz musi więc dostosowywać swój kolor do aktualnego przeciwnika i jednocześnie uważać na jego strzały.



Jason "therealbountybob" Kendall znany jest jako zapalony gracz organizujący High Score Club na Atari Age oraz autor szeregu gier w Basicu, m.in. Gwobby's Adventure, Gorilla Warfare, Gwobby Strikes Back, Keep on Koastin' 4K.

Od dwóch lat therealbountybob pracuje nad swoją pierwszą grą w asemblerze i będzie nią Ramp Rage. Gra jest tworzona w tradycyjny sposób, wyłącznie na prawdziwym Atari: Jason koduje w asemblerze MAC/65, do grafiki duszków używa programu Genesis, a Envision do fontów i map.


Autor opisuje swoją nową grę jako połączenie River Rat z River Raid oraz Spy Hunter. Generalnie mamy więc do czynienia z manewrowaniem po rzece i przesuwem pionowym terenu, tyle że w tej grze kierunek ruchu jest w dół, a nie w górę. Gracz steruje łodzią motorową, ale istnieje też możliwość przemiany pojazdu w samolot (widoczny na poniższym screenshocie) i pokonywania przeszkód górą. Na swej drodze napotykamy różne "przeszkadzajki" - możemy do nich strzelać, możemy próbować je omijać. Uwaga na malejące zapasy paliwa!



Pozostaje nam tylko trzymać mocno kciuki za powyższe gry i mieć nadzieję, że wszystkie będą gotowe na koniec sierpnia...
xeen 2014-07-21 21:48:27

RGB wygląda bardzo ładnie. Jeżeli grywalność będzie wysoka mamy hit.

Adam 2014-07-21 22:01:05

Jeszcze tylko dodam, że opisywane w pierwszej części naszego cyklu "Dimo's Quest" zostało już oficjalnie zgłoszone do aktualnej edycji konkursu ABBUC, natomiast "Escape the Night Garden" nie zostanie ukończone na czas i możemy tej gry oczekiwać najwcześniej za rok.

blabla 2014-07-22 01:08:05

Minicraft nie tylko się zbiera materiały, również się buduje, nazwa na wyrost.

CharlieChaplin 2014-07-22 01:24:02

RGB - Jac sees no Rasters, no Girls, no Beer... ;-D
But the game looks great, superb use of colours !
Cannot wait to see and test the gameplay...

@Authors: Please do NOT make your game Reset-proof !
I use real Atari and I hate to switch it off to boot another program.

Adam 2014-07-22 08:30:37

@blabla
Napisałem również o budowaniu.

Nie do końca rozumiem, co masz na myśli z tą "nazwą na wyrost". Przecież po to w nazwie jest "mini", żeby odbiorcy wiedzieli, że to prosta gierka. Jak miała się nazywać - Microcraft? :)

xxl 2014-07-22 09:00:08

ten tryb z minicrafta to gr.15 gdzie jedna linia to kolor o niskiej luminancji a druga luminancja w kolorze 0?

Adam 2014-07-22 09:17:02

@xxl: tak

wieczór 2014-07-22 13:12:51

@blabla: gra o ktorej mowisz nazywa sie MinEcraft, a to jest MinIcraft, wiec nazwa adekwatna :)

tebe 2014-07-22 18:39:12

XXL to XLPaint MAX, jest sporo obrazków w tym trybie przerabianych z C64, Vidol narysował kiedyś na gfx compo dwa obrazki MONSTER i ROBOTS, są one w katalogu z przykładami do AIS (Atari Interlace Studio)

Słowacy mieli swój edytor do tego, Raster i spółka kisili go i nikomu nie udostępniali, podkolorowali przykładowe screeny z Blinky Scary School, poza tym XI wielokrotnie wystawiał prace w tym trybie bez migotania, jego prace są w przykładach do G2F, katalog XI, rysowanie raczej byłoby trudne

ogólnie jest pare wariantów tego trybu, albo migotanie i przeplot, daje to 240 linii w pionie czyli XLPaint MAX, albo bez migotania czyli max 120 linii w pionie o proporcjach piksla trybu GRAPHICS 7

PG 2014-07-22 20:49:46

As far as I know, Raster did never have anything in common with a Slovak graphics editor.

tebe 2014-07-22 21:40:59

http://satantronic.atari.sk/?str=xe_utils
Paradox 0.92

Adam 2014-07-22 22:30:24

Czyli wygląda na to, że program autorstwa XI był nieco wcześniejszy, rok powstania 1995-96.

tebe 2014-07-22 22:48:42

tylko że program nie został udostępniony, była wersja demonstracyjna, tylko członkowie grupy mogli pewnie z niego korzystać

tebe 2014-07-22 22:49:59

pewnego dnia dowiecie się że tryby które znaliście ktoś wymyślił na nowo i na nowo je nazwał

Adam 2014-07-22 23:46:36

No więc właśnie, warto wymieniać się wiedzą, żeby inni nie odkrywali na nowo koła. Przydatne są strony takie jak ta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Software-driven_graphics_modes_for_the_Atari_8-bit_computers - przy czym ona też nie jest kompletna :)

XOXO 2014-07-23 09:07:58

offtop mode on: wiadomo coś w temacie "taśm TDC"? kto podszywał się pod AOL? czy zamieciono pod dywan i wyciszono??? ciekawi mnie ta sprawa, czy doprowadzona zostanie do końca czy będzie jak zaginiony malezyjski Boeing?? offtop mode off

mono 2014-07-23 10:39:23

TDC będzie na Głuchołazach więc możesz go osobiście zapytać.

anon 2014-07-23 11:48:59

na ch* drążyć?

XOXO 2014-07-23 16:17:42

Dla poznania faktów. Zaczęto temat, wysunięto oskarżenia, przypuszczenia, przeróżne teorie, czas poznać prawdę, to chyba normalne? Klasycznie powiedziało się "a" fajnie by powiedzieć i "b". Wyjaśnić raz na zawsze niedomówienia i zamknąć temat, a tak smrodek przypuszczeń unosi się w powietrzu.

@mono: ale temat był na ogólnodostępnej stronie internetowej, na portalu który bardzo cenie sobie, dlaczego by poznać zakończenie trzeba wybierać się na zlot by zapytać?

maly_swd 2014-07-23 18:35:04

@XOXO pisz w temacie wątku do tego przeznaczonym. Czyli nie w tym.

adv 2014-07-23 19:25:05

Próbka z Minicraftu wygląda jak nie Atari. Tak samo RGB. Jak porównać szaro-burą Misję, widać, jaki progres jest w tworzeniu gierki. Wykonanie obu gier jest na wysokim poziomie. Czuję, że Laura, Pan samochodzik, Last Ninja itd. będą mieć dobrą konkurencję!

bob_er 2014-07-23 22:24:48

Te tryby kombinowane to się ocenia na real-sprzęcie, a nie na youtubie (czy nawet emulatorze). Zwłaszcza jak przyjdzie Ci zwracać uwagę na mrugający ekran.

bob_er 2014-07-23 22:27:41

tfu, na mrugającym ekranie... :)

Iron 2014-07-23 22:47:57

Co nie zmienia faktu ze RGB zapowiada sie genialnie!!!

Adam 2014-07-24 01:17:04

@bob_er: W "The Monk" nie powinno nic mrugać, nie ma tam interlace'u, tylko zmiana kolorów co linię, ciągle w tym samym trybie GR.15.

Popmilo 2014-07-24 11:10:58

@bob_er: The Monk wygląda super na real-sprzęcie, nie ma migający ekran :)

tebe 2014-07-24 17:32:02

może mrugać jak będzie się trzęsło DisplayLista, wtedy będzie taki BLEND Effect, kiedyś rozważałem użycie tego trybu w demie, jakąś plazmę popełniłem, no ale przełączanie kolorów co linię zabija ramkę, udaje się zrezygnować z WSYNC co linię, odzyskać trochę czasu dla CPU dla ekranu wąskiego i rezygnacji z 5 kolumn z prawej strony ekranu

gonzo 2014-07-24 22:55:33

Popmilo - jestem ciekaw co z tego wyjdzie, zapowiada się bardzo dobrze, jak na razie jesteś w mojej pierwszej trójce jeśli chodzi o ABBUC contest :) wiadomo, że liczy się pierwsze miejsce ;) zobaczymy...
tebe - napisz coś bliżej na czym to polega? tzn. ekran 32 znaki + "rezygnacja z 5 kolumn z prawej strony ekranu"

tdc 2014-07-24 23:44:06

@Mono to ciekawe, prawie nikomu nic nie mówię, a tutaj okazuje się że po Polsce krążą jakieś wieści że będę)

A nawet ja tego nie wiem czy będę:P


@XOXO, na razie nie ma nic nowego.

gonzo 2014-07-25 00:55:56

noszzzz kurza stopa ;) załatwiajcie te swoje sprawy na innych wątkach, hej

Popmilo 2014-07-25 06:41:25

Dziękuję gonzo! Musi pracować dzień i noc, aby zakończyć grę ;)

s2325 2014-08-09 15:58:20

Na stronie a8.fandal.cz pojawił się preview gry Delta Space Arena przypominający wektorową grę Omega Race https://www.youtube.com/watch?v=1EwZINSSfnE

s2325 2014-08-09 22:26:25

Do ściągnięcia już także z atarionline - voy przeniósł.