Gry w produkcji - część VII by Adam Wachowski 2014-07-21 17:45:29
Powoli zbliża się konkurs programistyczny niemieckiego klubu
ABBUC (programy można zgłaszać do końca sierpnia) i w
kolejnych tygodniach ujawniane są kolejne produkcje szykowane na tę
okazję. Poniżej prezentujemy trzy z nich, wraz z niepublikowanymi
wcześniej screenshotami:
The Monk
Serbski koder Vladimir "Popmilo" Janković od lat udziela się
na forach Atari, ale nie brał dotychczas udziału przy tworzeniu
gier. W październiku 2012 roku zaprezentował
pomysł na ciekawy tryb graficzny, uzyskiwany poprzez zmianę
kolorów co drugą linię: na przemian linie z pikselami dającymi
barwę oraz pikselami określającymi jasność. Powstaje więc mieszanka
4 kolorów podstawowych (czarny, czerwony, zielony, niebieski) oraz
4 odcieni szarości.
Odpowiednie łączenie tych pikseli daje złudzenie palety 16 kolorów,
wrażenie to jest szczególnie silne na monitorach maszyn
działających w systemie PAL (gdzie następuje pewne uśrednianie
kolorów między pikselami sąsiadującymi w pionie, efekt nazywany
"PAL blending"). Przykładowy obrazek zaprezentowany wówczas przez
Popmilo, skonwertowany z amigowego Ruff 'n' Tumble:
Nowy tryb graficzny został na Atari Age ochrzczony mianem "trybu
Popmilo", przed czym wzbraniał się sam Vladimir, wskazując, że
jednak istnieją wcześniejsze próby realizujące identyczny pomysł –
w 1998 roku w demie XL-Paint Max
PreviewTomasz "Tebe" Biela (wówczas jako Madman)
prezentuje nową technikę i pisze: "Metoda jest myślę prosta,
dziwię się, że nikt na to jeszcze nie wpadł"... Oto obrazek z
tego dema:
Ale wracajmy do tematu: Popmilo dostrzegł duży potencjał w tym
trybie graficznym i przez jakiś czas szukał sposobu na użycie go w
swojej pierwszej grze. Ostatecznie inspiracją stała się gra
Minicraft
napisana w 48h w ramach konkursu Ludum Dare, którą w 2011
roku stworzył Markus "Notch" Persson, autor niezwykle popularnego
Minecrafta. Minicraft polega na eksploracji losowo generowanego
świata, zbieraniu zasobów, budowaniu, a na końcu trzeba pokonać
złego czarownika.
W powstającej grze The Monk zachowana będzie grafika
oryginału, natomiast pewnym zmianom ma ulec fabuła – Popmilo nie
chce w tej chwili ujawniać szczegółów, ale na pewno głównym
bohaterem będzie tytułowy mnich, a punktem kulminacyjnym będzie
finałowa walka z potężnym przeciwnikiem. Przy efektach dźwiękowych
i muzyce pomóc ma Michał "Miker" Szpilowski.
Oto próbka generowania mapy pełnego obszaru 128x128 pól – widać
wodę, wzgórza, lasy, obszar pustynny:
Dodajmy jeszcze, że Popmilo ma polskie korzenie ze strony mamy i
zdarza mu się odwiedzać rodzinę mieszkającą w okolicach Tarnowa,
więc może kiedyś przy okazji pojawi się na jakimś naszym zlocie –
serdecznie zapraszamy!
RGB
Czeski duet MPG Productions, czyli Marek "MaPa" Pavlík oraz
Zdeněk "PG" Eisenhammer, znany jest z wysokiej jakości gier.
Wystarczy przypomnieć chociażby triumfujące w konkursie kilka lat
temu gry Ocean Detox i Marbled oraz zeszłorocznego Rolltrisa
(trzecie miejsce). Również w tym roku autorzy ci chcą powalczyć o
podium konkursu ABBUC i również tym razem mamy do czynienia z
bardzo ciekawą graficznie produkcją.
Już po pierwszym tygodniu prac MaPa i PG ujawnili testowy filmik
pokazujący wstępnie silnik gry. Jego elementy korygowane są na
bieżąco i mogą się jeszcze nieco zmienić do końca implementacji,
ale rozgrywka na razie wygląda tak: gracz steruje robotem
potrafiącym przybierać 3 kolory (stąd tytuł "RGB"), każda zmiana
kosztuje nieco energii i powoduje również zmianę barwy
wystrzeliwanych przez gracza pocisków.
Na planszy mamy też inne roboty (możliwe kolory: czerwony, zielony,
niebieski, fioletowy, błękitny, purpurowy i biały). Celem gry jest
dezaktywacja w określonym limicie czasu wszystkich tych robotów.
Aby unieszkodliwić obcego robota, trzeba go trafić pociskiem o
identycznym kolorze - jeśli kolor pocisku jest inny, trafiony
obiekt zmienia barwę. Gracz musi więc dostosowywać swój kolor do
aktualnego przeciwnika i jednocześnie uważać na jego strzały.
Ramp Rage
Jason "therealbountybob" Kendall znany jest jako zapalony
gracz organizujący High
Score Club na Atari Age oraz autor szeregu gier w Basicu, m.in.
Gwobby's Adventure, Gorilla Warfare, Gwobby Strikes Back, Keep on
Koastin' 4K.
Od dwóch lat therealbountybob pracuje nad swoją pierwszą grą w
asemblerze i będzie nią Ramp Rage. Gra jest tworzona w
tradycyjny sposób, wyłącznie na prawdziwym Atari: Jason koduje w
asemblerze MAC/65, do grafiki duszków używa programu Genesis, a
Envision do fontów i map.
Autor opisuje swoją nową grę jako połączenie River Rat z River
Raid oraz Spy
Hunter. Generalnie mamy więc do czynienia z manewrowaniem po
rzece i przesuwem pionowym terenu, tyle że w tej grze kierunek
ruchu jest w dół, a nie w górę. Gracz steruje łodzią motorową, ale
istnieje też możliwość przemiany pojazdu w samolot (widoczny na
poniższym screenshocie) i pokonywania przeszkód górą. Na swej
drodze napotykamy różne "przeszkadzajki" - możemy do nich strzelać,
możemy próbować je omijać. Uwaga na malejące zapasy paliwa!
Pozostaje nam tylko trzymać mocno kciuki za powyższe gry i mieć
nadzieję, że wszystkie będą gotowe na koniec sierpnia...
xeen 2014-07-21 21:48:27
RGB wygląda bardzo ładnie. Jeżeli grywalność będzie wysoka mamy hit. Adam 2014-07-21 22:01:05
Jeszcze tylko dodam, że opisywane w pierwszej części naszego cyklu "Dimo's Quest" zostało już oficjalnie zgłoszone do aktualnej edycji konkursu ABBUC, natomiast "Escape the Night Garden" nie zostanie ukończone na czas i możemy tej gry oczekiwać najwcześniej za rok. blabla 2014-07-22 01:08:05
Minicraft nie tylko się zbiera materiały, również się buduje, nazwa na wyrost. CharlieChaplin 2014-07-22 01:24:02
RGB - Jac sees no Rasters, no Girls, no Beer... ;-D But the game looks great, superb use of colours ! Cannot wait to see and test the gameplay...
@Authors: Please do NOT make your game Reset-proof ! I use real Atari and I hate to switch it off to boot another program. Adam 2014-07-22 08:30:37
@blabla Napisałem również o budowaniu.
Nie do końca rozumiem, co masz na myśli z tą "nazwą na wyrost". Przecież po to w nazwie jest "mini", żeby odbiorcy wiedzieli, że to prosta gierka. Jak miała się nazywać - Microcraft? :) xxl 2014-07-22 09:00:08
ten tryb z minicrafta to gr.15 gdzie jedna linia to kolor o niskiej luminancji a druga luminancja w kolorze 0? Adam 2014-07-22 09:17:02
@xxl: tak wieczór 2014-07-22 13:12:51
@blabla: gra o ktorej mowisz nazywa sie MinEcraft, a to jest MinIcraft, wiec nazwa adekwatna :) tebe 2014-07-22 18:39:12
XXL to XLPaint MAX, jest sporo obrazków w tym trybie przerabianych z C64, Vidol narysował kiedyś na gfx compo dwa obrazki MONSTER i ROBOTS, są one w katalogu z przykładami do AIS (Atari Interlace Studio)
Słowacy mieli swój edytor do tego, Raster i spółka kisili go i nikomu nie udostępniali, podkolorowali przykładowe screeny z Blinky Scary School, poza tym XI wielokrotnie wystawiał prace w tym trybie bez migotania, jego prace są w przykładach do G2F, katalog XI, rysowanie raczej byłoby trudne
ogólnie jest pare wariantów tego trybu, albo migotanie i przeplot, daje to 240 linii w pionie czyli XLPaint MAX, albo bez migotania czyli max 120 linii w pionie o proporcjach piksla trybu GRAPHICS 7 PG 2014-07-22 20:49:46
As far as I know, Raster did never have anything in common with a Slovak graphics editor. tebe 2014-07-22 21:40:59
http://satantronic.atari.sk/?str=xe_utils Paradox 0.92 Adam 2014-07-22 22:30:24
Czyli wygląda na to, że program autorstwa XI był nieco wcześniejszy, rok powstania 1995-96. tebe 2014-07-22 22:48:42
tylko że program nie został udostępniony, była wersja demonstracyjna, tylko członkowie grupy mogli pewnie z niego korzystać tebe 2014-07-22 22:49:59
pewnego dnia dowiecie się że tryby które znaliście ktoś wymyślił na nowo i na nowo je nazwał Adam 2014-07-22 23:46:36
No więc właśnie, warto wymieniać się wiedzą, żeby inni nie odkrywali na nowo koła. Przydatne są strony takie jak ta: http://en.wikipedia.org/wiki/Software-driven_graphics_modes_for_the_Atari_8-bit_computers - przy czym ona też nie jest kompletna :) XOXO 2014-07-23 09:07:58
offtop mode on: wiadomo coś w temacie "taśm TDC"? kto podszywał się pod AOL? czy zamieciono pod dywan i wyciszono??? ciekawi mnie ta sprawa, czy doprowadzona zostanie do końca czy będzie jak zaginiony malezyjski Boeing?? offtop mode off mono 2014-07-23 10:39:23
TDC będzie na Głuchołazach więc możesz go osobiście zapytać. anon 2014-07-23 11:48:59
na ch* drążyć? XOXO 2014-07-23 16:17:42
Dla poznania faktów. Zaczęto temat, wysunięto oskarżenia, przypuszczenia, przeróżne teorie, czas poznać prawdę, to chyba normalne? Klasycznie powiedziało się "a" fajnie by powiedzieć i "b". Wyjaśnić raz na zawsze niedomówienia i zamknąć temat, a tak smrodek przypuszczeń unosi się w powietrzu.
@mono: ale temat był na ogólnodostępnej stronie internetowej, na portalu który bardzo cenie sobie, dlaczego by poznać zakończenie trzeba wybierać się na zlot by zapytać? maly_swd 2014-07-23 18:35:04
@XOXO pisz w temacie wątku do tego przeznaczonym. Czyli nie w tym. adv 2014-07-23 19:25:05
Próbka z Minicraftu wygląda jak nie Atari. Tak samo RGB. Jak porównać szaro-burą Misję, widać, jaki progres jest w tworzeniu gierki. Wykonanie obu gier jest na wysokim poziomie. Czuję, że Laura, Pan samochodzik, Last Ninja itd. będą mieć dobrą konkurencję! bob_er 2014-07-23 22:24:48
Te tryby kombinowane to się ocenia na real-sprzęcie, a nie na youtubie (czy nawet emulatorze). Zwłaszcza jak przyjdzie Ci zwracać uwagę na mrugający ekran. bob_er 2014-07-23 22:27:41
tfu, na mrugającym ekranie... :) Iron 2014-07-23 22:47:57
Co nie zmienia faktu ze RGB zapowiada sie genialnie!!! Adam 2014-07-24 01:17:04
@bob_er: W "The Monk" nie powinno nic mrugać, nie ma tam interlace'u, tylko zmiana kolorów co linię, ciągle w tym samym trybie GR.15. Popmilo 2014-07-24 11:10:58
@bob_er: The Monk wygląda super na real-sprzęcie, nie ma migający ekran :) tebe 2014-07-24 17:32:02
może mrugać jak będzie się trzęsło DisplayLista, wtedy będzie taki BLEND Effect, kiedyś rozważałem użycie tego trybu w demie, jakąś plazmę popełniłem, no ale przełączanie kolorów co linię zabija ramkę, udaje się zrezygnować z WSYNC co linię, odzyskać trochę czasu dla CPU dla ekranu wąskiego i rezygnacji z 5 kolumn z prawej strony ekranu gonzo 2014-07-24 22:55:33
Popmilo - jestem ciekaw co z tego wyjdzie, zapowiada się bardzo dobrze, jak na razie jesteś w mojej pierwszej trójce jeśli chodzi o ABBUC contest :) wiadomo, że liczy się pierwsze miejsce ;) zobaczymy... tebe - napisz coś bliżej na czym to polega? tzn. ekran 32 znaki + "rezygnacja z 5 kolumn z prawej strony ekranu" tdc 2014-07-24 23:44:06
@Mono to ciekawe, prawie nikomu nic nie mówię, a tutaj okazuje się że po Polsce krążą jakieś wieści że będę)
A nawet ja tego nie wiem czy będę:P
@XOXO, na razie nie ma nic nowego. gonzo 2014-07-25 00:55:56
noszzzz kurza stopa ;) załatwiajcie te swoje sprawy na innych wątkach, hej Popmilo 2014-07-25 06:41:25
Dziękuję gonzo! Musi pracować dzień i noc, aby zakończyć grę ;) s2325 2014-08-09 15:58:20
Na stronie a8.fandal.cz pojawił się preview gry Delta Space Arena przypominający wektorową grę Omega Race https://www.youtube.com/watch?v=1EwZINSSfnE s2325 2014-08-09 22:26:25
Do ściągnięcia już także z atarionline - voy przeniósł.