Gra RGB - zapowiedź by Adam Wachowski 2014-09-04 23:40:16

Kolejną grą zgłoszoną na konkurs programistyczny ABBUC jest RGB autorstwa MPG Productions (duet: Marek "MaPa" Pavlík i Zdeněk "PG" Eisenhammer), z gościnnym udziałem Adama "Ooza" Powroźnika. Pisaliśmy już o niej tutaj, ale gra warta jest odrębnej prezentacji.

W grze mamy 8 poziomów o rosnącym stopniu trudności, na każdym z nich gracz musi w zadanym czasie wyeliminować wszystkie roboty. Niszczy się je poprzez dezaktywację ich składników kolorystycznych RGB (red, green, blue) – kolory robotów są kombinacją tych trzech barw podstawowych, począwszy od czystego składnika (np. czerwień), kombinacje dwóch barw składowych (np. fiolet), aż po złożenie trzech barw (biel).

Aby dezaktywować dany składnik, trzeba po prostu trafić przeciwnika pociskiem w tym samym kolorze. Czyli jeśli chcemy zniszczyć zielonego robota, to wystarczy nam jeden pocisk, a jeśli fioletowego, to dwa: niebieski i czerwony (w dowolnej kolejności). Aby zmienić barwę swoich pocisków, należy skorzystać ze specjalnego, migającego w różnych kolorach "rekalibratora" lub zebrać odpowiedni bonus. Oprócz śledzenia na zegarze uciekającego czasu trzeba zwracać uwagę na to, aby poziom energii naszego bohatera nie osiągnął zera.



Filmik jest bardzo obiecujący – staranne wykonanie, ładna grafika z niezwykle efektownym użyciem kolorów oraz budująca klimat muzyka zapowiadają dużą "miodność" produkcji. Zdaniem wielu osób RGB to główny faworyt do wygranej konkursu ABBUC i taka opinia chyba nie dziwi. Byłoby to już trzecie zwycięstwo MPG Productions w konkursie ABBUC po Ocean Detox (2010) i Marbled (2011).


Skład zespołu:

MaPa – pomysł, kod
PG – grafika wewnątrz gry, projekty poziomów, muzyka i efekty dźw.
Ooz – dodatkowa grafika (ekran tytułowy i końcowe), czcionki

Testerzy: Fandal, Matosimi, TheRealBountyBob
xeen 2014-09-05 11:29:29

Ponoć gra powstawała ok... 1.5 miesiąca.
Wow!

xxl 2014-09-05 11:57:55

Ten sklad robi bardzo kolorowe gierki :-)

wieczór 2014-09-05 12:17:42

@xeen: to jest zapewne to, co nieraz mowiłem a powtorze raz jeszcze - zaden kosmos: plan, projekt, implementacja na koncu :) Skraca czas powstania czegokolwiek do kilkudziesieciu razy :)

A gra jest sliczna :) BTW; gdzies mozna poczytac szczegołowo o technikach robienia takich wielokolorowych gier na Atari (RGB, Little Princess, Crownland etc.) . Wiem oczywiscie o DLI, kolorowaniu sprite'ami itp, ale jednak pokolorowanie statycznego obrazka to jedno, a swobodne (mniej lub bardziej) uzycie tego w grze to co innego, dlatego bardziej mi chodzi o podejscie algorytmiczne niz technikalia (załozmy ze jak uzyc techniczne sprite'ow i DLI wiem ;)

jhusak 2014-09-05 12:44:32

Za dużo kolorów...

Hospes 2014-09-05 12:51:03

Za mało kolorów... :) a tak na bardziej poważnie. Piękna produkcja. Taka plastyczna. Dla mnie bardzo słitaśne ;)

Adam 2014-09-05 12:53:42

@Wieczór: akurat w tej grze każdy poziom jest przesuwany tylko w poziomie i jakichś dynamicznych zmian w DLI nie ma. Na całym ekranie gry mamy stałe trzy kolory pola: czarny, biały i szary, a pozostałe dwa są ciągle zmieniane. Zajęte są też 2 playery na postać gracza, więc kluczowe było tutaj precyzyjne zaplanowanie rozłożenia pozostałych PMG, żeby wyciągnąć tyle kolorów, ile się da. Cała sztuka polega na tym, żeby gracz nie zauważał podczas gry narzuconych ograniczeń :)

wieczór 2014-09-05 13:17:49

@Adam: no ja to rozumiem, fizycznych rzeczy sie nie przeskoczy :) Ale chodziło mi własnie o takie planowanie mappingu - w grze z natury rzeczy nie mozna tego hardcodowac, musi byc jakas metoda ktora pozwoli w miare swobodnie tym operowac (przy załozeniu ograniczen) zeby budowac plansze, poruszac obiektami itp. Np. przy okazji Zmierzchu ( ;) ) zauwazyłem te technike z parzystym/nieparzystym przeplotem.

Adam 2014-09-05 14:22:16

A tak, Zmierzch... :) Przeplot co drugą linię jest prosty technicznie, a jednocześnie skuteczny wizualnie (jeśli się umie go używać).

Tak z ciekawości - Ty się interesujesz tymi technikami, bo sam chcesz zaprogramować któregoś dnia zaawansowaną graficznie grę? Czy tylko podnosisz swój poziom wiedzy ogólnej o Atari? :)

wieczór 2014-09-05 14:55:30

Wiedze o Atari jako takim staram sie podnosic sam :) Ciekawia mnie tricki w jaki sposob te mozliwosci wykorzystac. Wiem co technicznie maszyna potrafi i jak to osiagnac. Ostatnio mnie własnie ciekawi multikolorowosc w grach np. tych co wymieniłem i wtedy wiedzac jak to zostało zrobione, bede wiedział ktore tricki do czego moga byc uzyte. Natomiast jesli zrobie gre na Atari, to raczej na pewno bede chciał aby to wygladało i miało wysoka jakosc. Mam pare pomysłow, na razie sie przygladam ;) Tak jak mowie maszyne znałem dosc dobrze, teraz w zasadzie bardziej przypominam sobie to co zapomniałem robiac inne rzeczy na innym sprzecie. A z zamierzchłych czasow nie przypominam sobie zeby ktos robił takie rzeczy, no pomijajac moze np. Henry's House.
Moja metodyka pracy polega na tym, aby najpierw eksplorowac dostepne narzedzia i techniki ;)

Anon 2014-09-05 15:31:09

"Ekran tytułowy i końcowy " - tak chyba to powinno brzmieć. A sama gra wygląda faktycznie obiecująco.

wieczór 2014-09-05 15:33:14

@Anon: przypuszczalnie koncowych jest wiecej niz jeden (porazka/sukces) :)

Kosa0 2014-09-05 19:28:48

Ku......a
Gdzie byly takie fierki w latach 90 ?
Pytam sie ? gdzie?

jok 2014-09-05 20:31:22

nie będę się wypowiadał na temat grywalności, ale ta gra jest na serio bardzo fajnie zrobiona - szacun dla autorów

pin 2014-09-05 20:56:07

Bardzo ładna gra. Mam nadzieję, że bez zbędnych xbiosów działa ;)

maly_swd 2014-09-05 21:00:32

Piękne... i kolorowe i piękne:)

Mike 2014-09-05 21:12:24

KosaO: chyba raczej gdzie były w latach w 80 -tych!
Sprzęt w sumie ten sam...;) Komodowcy mogli by pomarzyć....:)

Anon 2014-09-05 21:26:36

Żenada i porażka. Zawiodłem...

maly_swd 2014-09-05 22:45:29

@Anon mówisz o sobie?

Kaczor 2014-09-05 23:15:45

Ja pier---e, dawno takiej giery nie widziałem, nawet bym kupił. Te animacje i kolory. Bardzo dużo szczegółów animowanych, a diabeł tkwi w tym ;-)
Wygląda jak połączenie Misji z Atari i Elektro Body z PC. Miód i malina, brawa!

@maly 2014-09-06 04:41:30

Tak, spokojnie ;-)

Iron 2014-09-06 09:33:54

Mi sie podoba wizualnie, jak zagram na real hardware to bede sie dalej wypowiadal ;)

trophy 2014-09-06 11:45:38

Takich gier oczekiwałem od XL/XE w latach 1987-1993.

Kaczor 2014-09-06 11:57:07

Pierwszy raz gdy zobaczyłem to pomyślałem że to produkcja na VBXE.

Irata4 2014-09-06 12:44:01

Kolejna gra pokazująca niewykorzystany potencjał "malucha"
Jak dla mnie BOMBA :-)

Wolfen 2014-09-06 13:32:31

...czyli mam rozumiec ze to ruszy na golym Atari 65XE bez jakichs VBXE, etc? :o

Adam 2014-09-06 13:50:45

@Wolfen: Tak.

Wolfen 2014-09-06 14:31:31

Wyglada naprawde przemiodnie :) bede czekac z niecierpliwoscia :)

adv 2014-09-06 19:22:45

Hurá kolegové Atarowcy!

crrn 2014-09-06 20:04:27

WOW. nie grałem i pewnie nie będę, ale graficznie to jest chyba pierwsza gra która wyglądem wzbudza szacunek. Grafika mnie rozwaliła, a ja, sorry tylko na to zwracam uwagę ;)
jako stary commodorowiec uważam że to graficznie jedna z lepszych 8 bitowych gierek pod względem grafiki. szacunek dla Ooz'a.

Adam 2014-09-06 21:30:53

@crrn: Jest trochę więcej ciekawych graficznie gier na Atari niż ta jedna :)

A co do drugiej części Twego komentarza - być może umknęło Ci, że grafikę wewnątrz gry robił PG, nie Ooz.

Kaczor 2014-09-06 22:51:36

Nie wiem co podobało się CRRN ale mnie akurat podoba się grafika w samej grze którą wykonał PG, oczywiście też z szacunkiem do Ooz.

grey / mystic bytes 2014-09-07 00:49:14

Gierka jest niesamowicie miodna :) Gdyby ukazała się nakładem którejkolwiek z polskich firm - na pewno bym ją kupił :)

A co do "kolorowych" gierek z lat 90s - to przecież było kilka takich tytułów - np. Plastron z roku 1990 (firma HARLEQUIN), Ninja Commando, Mountain Bike Racer (Zeppelin Games).

wieczór 2014-09-07 00:58:34

Cavernia

grey / mystic bytes 2014-09-07 01:08:25

@wieczór: chciałem napisać też Cavernia, ale looknąłem na screeny i jest mniej kolorowa niż mi się wydawało. więc odpuściłem (anyway jest i tak w pytę ! zajebisty gameplay).

z polskich tytułów (jeśli chodzi o kolorki) warto wspomnieć Turbicana firmy ASF z roku bodajże 1993.

grey / mystic bytes 2014-09-07 01:11:02

Hmm, w sumie chyba się pospieszyłem - wrzuciłem sobie klip na YT i Turbican był bardzo kolorowy, owszem, ale głównie w intrze do gry :) jednak pamięć już nie ta :D

wieczór 2014-09-07 12:42:17

Moze mniej kolorowa niz Ci sie wydawalo, ale jednak dosc kolorowa. Ty jestes STkowiec to masz spaczone spojrzenie.

grey / mystic bytes 2014-09-07 13:04:31

Idę o zakład że mam więcej oryginalnych gier na malucha niż Ty :D Zaczynałem od małego Atari, miałem ASF 50 m od siebie :) Codziennie dzwoniłem i naciągałem Rodziców na nowe gierki :D (mieli w ofercie także tytuły innych firm). Także proszę mi tu nie imputować niczego :D

bob_er 2014-09-07 13:27:34

to zdaje się szło 'proszę mi tu nie emacypować' :P.

wieczór 2014-09-07 14:34:59

A to oryginalne są jakieś bardziej kolorowe? :) Poza tym bez takich alibi mi tu, bo do sklerozy już się tu przyznałeś, może i zaczynałeś od małego Atari, ale teraz jesteś 16-bitowy, co nie ulega frekwencji :)

larek 2014-09-07 16:12:27

Oryginalne są bardziej kolorowe, gdy doliczymy kolory z okładek kaset/dyskietek. Pirackie kopie nie miały tego, a jak się już taka trafiła, to było to czarno-białe ksero ;)

mng 2014-09-07 20:22:27

henry's house

ming 2014-09-07 20:33:06

btw. ktos mi moze powiedziec, czym sie roznia wersje 1,2,3 xex z katalogu?

wieczór 2014-09-07 20:54:24

To są ogólnie różne wersje gry odnalezione kiedykolwiek. Różnią się sumą kontrolną. Niektóre mają dodany obrazek, innym czegoś brakuje, są różnie zckrackowane itp. Różnice są indywidualne i jakiś spójny opis na razie nie istnieje, ale jest w planie. Oczywiście redagowany przez wszystkich bo pojedyncza osoba nie ma ani wiedzy ani środków aby to ogarnąć.

mng 2014-09-07 21:15:38

komplet zyc wystarczyl na jedna plansze... wyszedlem z wprawy :/

trophy 2014-09-07 21:31:41

W Henry's House wpisz "CPM" bez cudzysłowów - nieśmiertelność, która przyda się do trenowania.

mng 2014-09-07 21:34:22

az tak zdesperowany nie jestem... ale fajnie bylo popatrzec na te plansze po 20 latach

mng 2014-09-07 21:36:13

kiedys gierki byly wymagajace, nie ma przepros

wieczór 2014-09-07 22:10:18

Henry's House szczególnie. Wymaga sporej precyzji przy poruszaniu, często przed skokiem trzeba się ustawić co do piksela :) No i dobrej synchronizacji w paru punktach (mój nightmare to sypialnia i te za.... termoforki przy drabinkach). No ale do przetrenowania - poza paroma losowymi wydarzeniami wyzwalanymi na niektórych planszach - deterministyczna (i dobrze, bo by się nie dało grać ;) )

trophy 2014-09-07 22:20:25

Nie ma co się porywać z kosą na Księżyc - warto pamiętać o nieśmiertelnościach.

mng 2014-09-07 22:23:44

zrobilem sie mieciutki. ta gierka to nostalgiczna podroz w czasie, pomyslec, ze w kolorze widywalem ja od swieta. rgb tez fajny klimat, ale dziecku nie pokaze, za duzo przemocy ;)

wieczór 2014-09-07 22:24:44

http://neobits.com.br/wp-content/uploads/media/winnersdont-1024x768.jpg

mng 2014-09-07 22:52:05

chcesz namiar na dilera?

wieczór 2014-09-07 23:21:12

@mng: to był komentarz do rady trophy'ego :)

grey / mystic bytes 2014-09-08 07:16:52

Larek dobrze prawi :D Jak sobie przypomnę te kolorowe okładki (zwłaszcza zachodnich tytułów)... :D To działało na wyobraźnię, mimo iż w samej grze było już z tym "nieco" gorzej :D

grey / mystic bytes 2014-09-08 08:39:50

https://www.youtube.com/watch?v=vElU-Q94nz8

mng 2014-09-08 17:34:21

geat promise, big disappointment ;)
dopiero po latach czlowiek docenia te krowie piksele. w swiecie, w ktorym wirtualna rzeczywistosc wizualnie coraz lepiej oddaje ksztalty. Wtedy nie miales watpliwosci, ze jestes w grze. Obecnie obie rzeczywistosci zaczynaja sie nakladac. Zalazek matrixa

adv 2014-09-08 20:11:13

Nice in colours looks:

Old games: Henrys house, Master of the Lamps, Electra Glide, Arcanoid, Fire Chief

New games: Flowersmania, BombJack, h3xOr, Assembloids, Marbled

Całkiem nieźle wygląda Space Harrier, choć niektórzy mieli zastrzeżenia. Nowe tytuły biją stare na głowę. Ktoś da więcej?

grey / mystic bytes 2014-09-08 20:25:55

Dla mnie faworytem kolorowych gierek jest Black Lamp - nota bene wydany w 1989 roku przez Atari Corp. Można było? Można :)

mng 2014-09-08 20:53:46

ale ja to przechodzilem bez cheata? utknalem na sypialni :D i jak to dziecko ma usnac w takim halasie ;)

larek 2014-09-08 22:32:57

Gra Black Lamp kolorowa? Kilka kolorów jest, to fakt, ale żeby od razu faworyt kolorowych gier... No nie wiem.
Moim zdaniem w Black Lamp jest ładna i dość szczegółowa grafika... co zawsze utrudniało mi granie, bo trudno cokolwiek zauważyć na tle, gdzie nadźgano mnóstwo szczegółów. Taka grafika nadaje się do statycznego obrazka, ale nie do dynamicznej gry.
Oczywiście dopuszczam myśl, że tylko ja mam takie zdanie :P

wieczór 2014-09-08 22:58:09

Nie no , bez przesady - tak kolorowa, mniej więcej podobnie jak ta powyżej :)

http://www.atarimania.com/8bit/screens/black_lamp_5.gif

Tylko kolory inaczej rozłożone, fakt, tło z odcieni jednego koloru (ale w RGB tło jest czarne ;) , tym niemniej naraz na ekranie trochę tych kolorów jest i zmieniają się często :)

larek 2014-09-09 02:05:31

Zdecydowanie mniej niż więcej. Black Lamp ok. 13 kolorów* na ekranie (pewnie zależy to też od scenerii, ale w komnatach tyle jest), RGB ok. 26 kolorów*.



*) mogę się mylić

xxl 2014-09-09 08:55:54

Jeszcze Crownland jest bardzo kolorowy.

mng 2014-09-09 11:33:06

Larek, tamto tlo to rzeczywiscie porazka. Mozna dostac oczoplasu nawet przy statycznym obrazku ;)

adv 2014-09-09 18:19:53

Drop Zone - kolory średnie, ale bardzo ważne. Nigdy nie grałem w Alley Cat, ale chyba nie było najgorzej.

Nie ma dostępu do Kaz Kompo z poprzednich lat. Tam ze screenów coś można sobie przypomnieć.

GAD ZombiE 2014-09-25 18:37:45

Da się skądś ściągnąć tę grę RGB?

PG 2014-09-25 21:22:34

It will be available after the ABBUC contest results are published, which should be before the end of October.

GAD ZombiE 2014-09-25 22:33:31

Thanks PG. It looks great. I really wish to play it!