Gry zaktualizowane i odkurzone by Adam Wachowski 2014-11-28 07:24:25
"Xirius Defect XXL" - skorygowana wersja
W sierpniu 2013 roku Martin "Matosimi" Simeček (m.in.
Ridiculous Reality, Nemezyro, Roxblox) w ciągu
kilkunastu godzin stworzył na konkurs ABBUC pomysłową grę logiczną
Xirius Defect. Niespodziewanie zajęła ona wysokie, czwarte
miejsce, jednak pozostawiała pewien niedosyt z powodu małej liczby
poziomów – co było nieuniknione, biorąc pod uwagę błyskawiczne
tempo jej napisania.
Dzięki wydatnej pomocy Jasona "TheRealBountyBob" Kendalla w
kwietniu 2014 powstała mocno rozszerzona wersja XXL,
zawierająca 10 zestawów leveli, a w każdym zestawie 23 plansze do
przejścia. Dodatkowo pojawiły się też nowe rodzaje "klocków",
których używa się w rozgrywce. Słowem gra mogła już zapewnić dobrą
gimnastykę umysłową na wiele godzin.
Nikomu z graczy nie udało się jednak przejść wszystkich poziomów,
sam utknąłem na piekielnie trudnej planszy o heksadecymalnym
numerze 73 (czyli 115 dziesiętnie). Niedawno okazało się jednak,
że... autorzy właściwie sami nie wiedzą, jak ukończyć ten właśnie
level. Dlatego Matosimi wypuścił teraz korektę gry z podmienioną
planszą.
(feralna plansza 73)
Żeby zachęcić graczy do przejścia przez Xirius Defect XXL, twórcy
gry podali hasła odkodowujące pierwsze 4 zestawy leveli:
Norweski programista Jan Johnsen (używający kiedyś na forach
nicka "Grevle", później "GentleBaron", a ostatnio "BioFreeze")
zrobił sobie przerwę w tworzeniu kolejnej gry o Drakuli (pisaliśmy
o niej
tutaj) i dokonał poprawek w swojej produkcji sprzed 2 lat,
Mary Poppins.
Przypomnę, że gra luźno nawiązuje do przygód bohaterki klasycznej
serii książek dla dzieci (oraz późniejszych adaptacji filmowych i
musicalowych), niani posiadającej magiczne umiejętności. W grze
Johnsena, tak jak w książkach, Mary Poppins lata używając swej
nieodłącznej parasolki.
Zostały wprowadzone drobne modyfikacje graficzne (m.in. korekta
koloru i kształtu głównej postaci) oraz zmiany w rozgrywce (m.in.
szybsze poruszanie się, start z jednym życiem więcej). Grę
pobieramy
stąd.
Chutes
Eric Henneke opublikował na AtariAge prostą gierkę, którą
wiele lat temu napisał ze swoim kolegą Robertem Schlorttem.
W Chutes poruszamy celownikiem naziemnego działka, a
rozgrywka polega na strącaniu skaczących z samolotu spadochroniarzy
– co wcale nie jest proste i wymaga sporej precyzji. Gra kończy
się, gdy na ziemi wyląduje bez szwanku dziesiąty skoczek.
Jeszcze jedna odkurzona staroć: w listopadzie 1985 roku magazyn
Antic zamieścił listing
Vampire Rats! – gry dla dwóch osób, napisanej w Basicu przez
Toma Zarbocka. W 2011 roku forumowicz AtariAge Stanley
"Third Age" Hunt przypomniał tę grę i stworzył jej nową wersję
w Turbo Basicu. Ale jakoś wówczas umknęła ona uwadze AtariOnline,
więc przybliżę ją teraz. Główne zmiany w Vampire Rats 2! to
dodanie opcji gry jednoosobowej (na początku ustawiamy poziom
inteligencji komputera) i powiększenie pola gry (przez użycie trybu
graficznego o większej rozdzielczości).
Fabuła gry pozostała bez zmian – sprowadza się do pojedynku na
śmierć i życie dwóch szczurów-wampirów (hrabia Ratula i
Vampirodent). Po bokach widzimy paski obrazujące malejący poziom
krwi rywali. Żeby ten poziom podnosić, szczur musi wysysać krew z
przeciwnika lub z przypadkowych ofiar, które co jakiś czas
pojawiają się na planszy (wysysanie następuje automatycznie, gdy
szczur zetknie się zębami z ofiarą). Rozgrywka kończy się, gdy
jeden z wampirów straci całą krew.
(dwa szczury i zabłąkana kura)
Poruszamy się tylko na wprost, można też skręcać w prawo lub lewo,
a pociągnięcie joysticka do siebie powoduje skok do przodu – ruch
jest wówczas szybszy, ale tracimy więcej krwi.
Z niezrozumiałych dla mnie powodów Third Age zrezygnował ze
zróżnicowania kolorystycznego walczących szczurów, co powoduje, że
gra jest mniej czytelna niż w oryginale. Nie wszystkim może się też
podobać przejście z "kwadratowych" pikseli na piksele w proporcji
2x1, czego efektem ubocznym jest różna prędkość w pionie i w
poziomie.
Ciekawe czy rysunek "Vampire Rats" dałoby się przenieść do 8 trybu w G2F? ;) Irata4 2014-11-28 17:41:38
Tik-Tak i ciotka Klotka :-) zoltan 2014-11-28 20:39:27
Odnośnie Xiriusa: wie ktoś, czy w Atari800Win PLus da się zrobić tak, żeby przy emulacji myszy było widać tylko wskaźkin z gry, a windowsowy żeby był ukryty? Trochę to przeszkadza :) jhusak 2014-11-28 21:35:27
pewnie fullscreen pomoże... Iron 2014-11-28 21:57:12
Widze ze poprawki tez maja swoje, zycie, moze pora ukonczyc swoje dziela w wersji poprawionej ;) larek 2014-11-28 23:30:13
@zoltan, klawisz F12. zoltan 2014-11-29 19:57:33
@jhusak: fulscreen pomógł, dzięki :) @larek: tak tak, wiem że F12 "łapie" myszkę, ale u mnie efekt końcowy był taki, że zaczynał ruszac się kursor w grze, a ten windowsowy zostawał, czyli miałem na ekranie dwa kursory poruszające się z różną prędkością... GAD ZombiE 2014-11-29 23:22:59
@jhusak: A jak tam Last Ninja? Jest szansa na pełną grę na Atari? :) Tyle, co na razie widziałem, już mnie zdrowo poraziło! jhusak 2014-11-30 23:20:01
Szansa jeeeeest. Ale niezaprędko. Od tego etapu do pełnej gry jest niestety daaleekoo.