CYBERCOŚ by Larek 2015-01-06 17:33:24




Założenia:

1. Program „Cybercoś” napisany jest na 8-bitowe Atari w Turbo-Basicu XL i przedstawia przezroczyste cyber-zwierzątko, które „żyje” na ekranie.
2. Chciałbym, aby poniższy program był depozytem inwencji twórczej młodych programistów.
3. Nadaję temu programowi typ SUW (Społecznościowe Uczestnictwo W programowaniu) – każdy może uczestniczyć w programowaniu dopisując swoje listingi, które nie zaburzą działania w/w programu. Umawiamy się, że nie stosujemy wstawek maszynowych ani „wirusów”.

Pomysł i historia powstania w/w programu:

Pomysł powstał w latach 80-tych, ale realizacji dopiero dziś. Pierwotnie miała być to głowa robota, która wykonuje ruchy mimiczne oraz rozmawia z użytkownikiem. Obecny wygląd „Cybercosia” zaprojektowała moja córeczka Karolinka. Na początek zadbałem o to, żeby to coś ożyło na ekranie - patrz rys.1


rys. 1

Program działa w czasie rzeczywistym w jednej dużej pętli DO-LOOP. Jest przygotowany na dokonywanie najróżniejszych przeróbek według waszych życzeń.

Z czego składa się „Cybercoś”?










Układy, jakie posiada „Cybercoś”

1. Nerwowy – Czułek, Mózg, Oko, Uszy, Nozdrza
2. Oddechowy – Płuca, Nozdrza
3. Pokarmowy – Chwytak gębowy, Chwytak jedzenia, Przełyk, Jelita, Wątroba, Trzustka, Jelito grube, Odbytnica
4. Układ moczowy – Nerki, Moczowód, Pęcherz, Cewka moczowa
5. Układ sygnalizacji pragnień – Ogon
6. Układ ruchowy - Nóżki
7. Serce


Układ nerwowy:

Czułek reaguje ruchem na pojawiające się kostki żywności, mózg kojarzy, o co chodzi :-), oko widzi, co się pojawia i sobie mruga – patrz grupa rysunków nr 8.


Układ oddechowy:

Płuca cały czas poruszają się – „oddychają” – patrz grupa rys.9


Układ pokarmowy:

Zaczyna się od złapania kostki żywności. Chwytak jedzenia przenosi ją ponad głowę i upuszcza. Kostka spada na podłoże, Chwytak gębowy podnosi to i przenosi do przełyku. Następuje praca Jelit, Wątroby i Trzustki. Resztki dostają się do Jelita grubego i ulegają kondensacji a potem, jako niepotrzebne ulegają wydaleniu. Wydaliny w postaci wiadomej upadają pod ogonem :-) - patrz grupa rysunków nr 10.


Układ moczowy:

Jeśli nawodnienie całego organizmu przekroczy pewne wartości maksymalne uruchamia się praca nerek, które napełniają pęcherz. Gdy pęcherz pełny – wiadomo „Cybercoś” musi się wysiusiać a mocz, wiadomo – wylatuje pod ogonem na podłoże. – patrz grupa rysunków nr 11


Układ sygnalizacji pragnień:

Jeśli „Cybercoś” chce pić albo jeść zawiadamia to specjalnym układem ogona. – patrz grupa rysunków numer 12.


Układ ruchowy:

Nóżki poruszają się, co jakiś czas, więc „Cybercoś” przesuwa swoją pozycję do przodu, wszystkie nieczystości przesuwają się również poza ekran. Przemieszcza się również tekstura podłoża.


Serce:

Wiadomo – bije, bo gdyby nie biło „Cybercoś” by umarł… ;-)








Układ ruchowy i pracę Serca – zobaczcie sobie sami…


Karmienie „Cybercosia”:

W emulatorze należy uaktywnić z menu myszkę, jako pióro świetlne, wcisnąć klawisz F12, i ostatecznie prawy klawisz myszki, aby pojawił się wskaźnik. Kliknięcie u dołu ekranu na odpowiednią ikonkę podaje „Cybercosiowi” odpowiednie pożywienie. Z karmieniem nie należy się spieszyć, trzeba obserwować nozdrza „Cybercosia” – jeśli są małe nie można podać następnej kostki, trzeba zaczekać aż zje poprzednią, wtedy nozdrza się poszerzą.
Dla cierpliwych proponuję nadzór, aby cyber-zwierzak nie zdechł z głodu albo pragnienia dokarmiając go albo pojąc wodą w sytuacji przypadkowego niedoboru pożywienia – nie grozi mu przekarmienie ani przewodnienie, bo skutecznie działają układy wydalnicze.


Najlepsze modyfikacje w/w programu będą nagrodzone poprzez wyrażenie uznania i przyjęcie do grona domowych programistów Atari – a to najwyższa nagroda, jaką można uzyskać – prawda? … q;-)
Dla chętnych jest propozycja rozwinięcia oprogramowania dla obiektów na poniższych obrazkach.






Prawda o programie:

Program działa w jednej głównej pętli DO-LOOP a czasami wyskakuje do kilku procedur poza pętlę – i tyle!. Tuż po dokonaniu niniejszego opisu moja córcia zdecydowała o zmianie nozdrzy na okrągłe, bo poprzednie jej się nie podobały – oczywiście uwzględniłem wskazówki mojej współpracownicy ;-)
Program chciałem rozbudować jeszcze o różne wymyślone przypadki – np. choroby „Cybercosia”, spanie, bawienie się, mycie się, wzrost itd., ale pomyślałem, że mogę to pozostawić dla programistów pomocników, którzy mogą modyfikować do woli program i wymyślać różne ciekawostki, aby uatrakcyjnić go.


Do powyższego opisu dołączyłem:

1. program z „Cybercosiem” zawarty na wirtualnej dyskietce.atr

CYBERCOS.ATR

2. powyższe dwa obrazy jako pliki z rozszerzeniem .a8s o nazwie:

ROBOTY.A8S

MASZYNY.A8S

3. Dołączam również dość szybki i prosty program do robienia rysunków w GR0 i przy użyciu pióra świetlnego – daje możliwość zapisania na dysk w postaci DATA.
Nazwa programu: RYSOWAN5.TBA (znajduje się na dyskietce Cybercos.atr)

Klawiszologia:
X – kasuje znak po kliknięciu na nim
C – kopiuje kliknięty znak
I – inverse video dla znaku, którym rysujesz
TAB – zapis na dysk

4. program do tworzenia bloków działających jednocześnie w głównej pętli DO-LOOP (inaczej mówiąc – bloków poruszających wszystkimi narządami i odnóżami jakiegoś obiektu naraz, nie wstrzymując działanie całego programu) - między innymi program „Cybercoś” działa na tej zasadzie.
Nazwa programu: ANIMJED1.TBA – krótki opis jest w REMach w listingu tego programu a przykład bloku wynikowego na dysku pod nazwą BLOK1.LST.


To tyle, dziękuję i pozdrawiam czytelników Atarystów-programistów ;-)





Piotr "Amentes" Zyśk
Białystok, sierpień 2014 r.






Powyższy materiał otrzymałem do Amentesa kilka dobrych miesięcy temu, ale z początku nie miałem czasu dokładnie się temu przyjrzeć, a później, jak już zobaczyłem, co jest grane, to nie wiedziałem, jak to ugryźć... I w zasadzie do tej pory nie wiem ;)
Publikuję zatem cały opis "Cybercosia" praktycznie bez żadnych poprawek, czy zmian. Może to ktoś ogarnie, bo - przyznam - pomysły Amentesa mnie przerastają :D
skojarzylomisie 2015-01-06 19:16:28

https://www.youtube.com/watch?v=r16GL3N4PdM

s2325 2015-01-06 21:02:41

Nowy wynalazek z Instytutu Wszechzbytków Profesora Talenta.

mono 2015-01-07 09:40:15

"Tak dziala elektrokapuściocha" :)

trophy 2015-01-07 13:27:57

Ten program to jest sztuka, która uczy! Powinien być wystawiony na Ars Electronica, na "żywym" Atari.