Głęboko w jaskiniach - gra D.I.T.C.H. by Adam Wachowski 2015-01-12 21:08:32




W 2014 roku cicho było o niemieckiej grupie, która przyjęła nazwę Morons of H.A.R. (czyli "Kretyni z Hannover ABBUC Regionalgruppe" – szacun za dystans do siebie). W 2011 roku ich debiut, konwersja Mighty Jill Off, zajął drugie miejsce w konkursie programistycznym klubu ABBUC, ale potem było już gorzej: w kolejnych latach pracowali nad znalezieniem się na podium ze swymi autorskimi grami, jednak deadline'y boleśnie weryfikowały ich zamiary. Dwa razy oddawali na konkurs niedokończone gry, co odbijało się na uzyskanym wyniku: strzelanka HAR'em (2012) miała tylko jeden pełny level i zajęła piąte miejsce, a w 2013 roku, kiedy to rywalizacja była wyjątkowo ostra, niedopracowane Heli in the Caves wylądowało na miejscu nr 7.

Co prawda w kolejnych miesiącach były wypuszczane wersje poprawione (nazywane rozszerzonymi), ale chyba pojawiały się zbyt późno, by bardziej zainteresować graczy. Chłopaki postanowili więc, że nie popełnią kolejny raz tego samego błędu i przeszli na dwuletni cykl oddawania gier. Tak więc w 2014 roku nie wystartowali w konkursie ABBUC, a w bieżącym roku zamierzają mieć gotowy na tip-top "duży", dopracowany projekt.



W międzyczasie jednak, w ramach odskoczni od tego poważnego projektu, koder grupy (Creature XL) postanowił przygotować minigrę D.I.T.C.H. na potrzeby noworocznego dysku NYD 2015. Choroba pokrzyżowała mu nieco plany i wersja z 1. stycznia miała jeszcze wiele bugów (pisaliśmy o niej tutaj), ale zdrowie od tamtego czasu już się polepszyło i teraz możemy zagrać w nową wersję, pozbawioną większości błędów.

Nazwa "D.I.T.C.H." jest akronimem od "Deeper in the Cave, Helipilot", a sama gra stanowi rodzaj epilogu do Heli in the Caves i wykorzystuje silnik oraz częściowo grafikę z tamtej gry. Zaczynamy od scenki, w której z helikoptera wysiada pilot (wyglądający jak postać z Cavernii), a następnie w ciągu jednej minuty próbujemy wydostać się z jaskiń na zewnątrz.




Główna trudność polega na odpowiednim unikaniu kontaktu z przeszkodami i przeciwnikami (trzeba się przyzwyczaić, że kolizje nie są liczone co do piksela). Jak pisze autor, trudniejszy może być fragment gry z przełącznikiem w ostatniej "komnacie". Później można spaść i w ten sposób zakończyć grę albo próbować zdobyć bonusowe punkty za zabicie trzech przeciwników, a następnie za dotarcie do ukrytej strefy. Na zabijanie pozwala bonus "Thrust Kick" – trzeba zrobić podwójny skok, a potem skierować joystick w dół i znów nacisnąć FIRE.



Autorzy:
– kod: Creature XL (Daniel Pralle),
– grafika: Flash (Jan Sommerkorn),
– muzyka i efekty dźwiękowe: OSon (Bastian Buehrig),
– pomysł: Creature XL, Flash.


Plik XEX można pobrać stąd. Gra się całkiem sympatycznie, zaskakująco dobrze jak na coś, co miało być jedynie "odpryskiem" Heli in the Caves. Ciekawi jesteśmy, co też Morons of H.A.R. wypichcą na konkurs ABBUC – czekamy z niecierpliwością!
xeen 2015-01-12 21:36:44

gra nadal ma bugi - choćby na tych rybkach co na drugim screenie.
Raz mi się zawiesiła.
Hint - w ostatniej jaskini z przełącznikiem podczas spadania można skoczyć od razu na platformę z wajchą.

Ogromny potencjał - po tych rzeczach co autorzy zaprezentowali można by wymyślać cuda jeżeli chodzi o levele.

nosty 2015-01-13 01:01:21

Ta gra świetnie pokazuje, że skill programistyczny to za mało, żeby zrobić dobrą grę. Mighty Jill Off było fenomenalne, ale jako konwersja.

A tutaj jest słabiej. Gra jest trudna już od początku, nie ma dobrego zbalansowania trudności. Nie wiem gdzie trzeba dojść w ciągu tej minuty, ale mi się nie udało osiągnąć żadnego checkpointa.
Grafika jest niespójna (już pominę że podkradziona), kanciasty helikopter i czcionki nie pasują do reszty grafiki. Muzyka męczy.
Błędu z rybkami faktycznie autorzy nie mogli nie zauważyć. Przepuszczenie go wiele mówi moim zdaniem o ich podejściu do swojej pracy.

Zgadzam się z Xeenem - mając taki silniczek, można było machnąć świetną platformówkę jak na warunki Atari. A tu czegoś zabrakło.

Ale jedna rzecz mnie urzekła: wślizg. :) Świetnie zrobiony!

wieczór 2015-01-13 02:32:26

@Nosty: Like +1 :)

larek 2015-01-13 09:57:25

Kiedy będzie KazKompo?

poison 2015-01-13 10:39:05

I love this game! good work!

Bolo 2015-01-13 13:30:15

Mi sie podoba zwlaszcza duzy zakres ruchow typu podwojny skok, wslizgniecie rzadko spotykany na Atarii

s2325 2015-01-17 21:13:11

nowa wersja https://www.youtube.com/watch?v=uvbXmBFl_VE

Adam 2015-01-17 21:25:17

Dzięki, podpiąłem do artykułu.

brx 2015-01-17 22:18:46

A doszedł już ktoś do końca tej gry, czy jest to niemożliwe albo jeszcze nikomu się nie udało? Bo jeśli o mnie chodzi, to sry, większość platformówek przechodziłem ongiś na trainerach, a to cholerstwo jest obecnie zupełnie poza zasięgiem moich możliwości, cierpliwości i nerwów :-)

Adam 2015-01-18 14:37:24

Na pewno kilka osób (poza autorem) dotarło do końca, ale nie do końca w "czysty" sposób - patrz wątek na AtariAge: http://atariage.com/forums/topic/232354-nyd-2015/page-4#entry3150114

Adam 2015-01-18 18:52:21

A jak tu już jesteś, brx, to prośba o zerknięcie na maila ode mnie :)