Konkurs NOMAM 2015 - wybór najciekawszych gier by Adam Wachowski 2015-04-06 22:39:48
Jeszcze tylko niecałe 2 dni pozostały na napisanie 10-linijkowej
gry w Basicu i wzięcie udziału w tegorocznej edycji konkursu NOMAM,
obejmującej w tym roku trzy 8-bitowe platformy: Atari, Commodore i
Amstrad. Przedstawię poniżej subiektywny wybór najciekawszych moim
zdaniem gier spośród dotychczasowych 19 zgłoszeń na małe Atari.
Plik z daną grą można pobrać klikając na link w nazwie. Miłej
zabawy!
Miejmy nadzieję, że jeszcze pojawi się jakiś polski akcent w
konkursie i zobaczymy zgłoszenie inż. magistra Rafała czy może
Pirxa...
Na koniec przypomnę, że są dwie kategorie: PUR ze standardową
długością linii (120 znaków) oraz EXTREM z liniami rozszerzonymi do
256 znaków. Więcej szczegółów na oficjalnej
stronie konkursu.
Tytuł: „Broad's
Revenge”
Autorzy: Frantisek "Fandal" Houra,
Christian "Irgendwer" Krüger
Nr: #17, język: Turbo BASIC XL, kategoria: EXTREM
Gra jak na 10-linijkowca robi duże wrażenie, jest jakby uproszczoną
wersją "BC's Quest for Tires" – sterujemy panią jaskiniowiec i
musimy przeskakiwać ponad przeszkodami.
Tytuł: „Cemetery
Chase”
(pisane z błędem jako "Cemetry Chase")
Autor: Yoda Zhang
Nr: #25, język: Turbo BASIC XL, kategoria: PUR
Fabuła jest trochę mało sensowna, ale za to ile ta gra daje frajdy!
Nasza postać (reprezentowana przez przerażone oczy) znajduje się w
nocy na cmentarzu i zbiera pojawiające się tam złoto. Przeszkadza
nam ścigający nas bez przerwy duch, a drogę blokują wyskakujące
spod ziemi coraz to nowe nagrobki, które musimy omijać. Naszym
działaniom towarzyszy zapętlony motyw muzyczny, który powoli
przyspiesza wraz z całą rozgrywką. Z biegiem czasu jest coraz
trudniej lawirować między przeszkodami. Pewnym ułatwieniem jest to,
że duch „czyści” po drodze wszystko, co napotka, więc odpowiednio
go naprowadzając można pozbyć się części nagrobków.
Duża grywalność, polecam. Cieszy, że Yoda Zhang (dawniej Kemal
Ezcan) wraca do Atari – przypomnę, że ostatnio pisaliśmy o reedycji
jego gry „Tecno
Ninja”.
Gra wyścigowa z perspektywą pseudo-3D. Gracz musi sterując swym
pojazdem w prawo lub w lewo utrzymać się w torze jazdy i przejechać
w określonym czasie jak największy dystans. Pojazd wewnątrz toru
automatycznie przyspiesza, a na poboczu zwalnia.
Na ekranie prezentowane są 2 liczniki: czasu jazdy (T) i pokonanego
dystansu (D). Wysokość tego drugiego wskaźnika staje się na koniec
naszym wynikiem.
Autor skoncentrował się na oddaniu toru jazdy w Basicu mieszcząc
się przy tym w standardowej długości linii kodu i całkiem dobrze mu
to wyszło. Wstępnie planowane były dodatkowe elementy rozgrywki,
ale ostatecznie zabrakło na to miejsca.
UWAGA: Po uruchomieniu gry musimy poczekać około 50 sekund. Start
następuje po naciśnięciu spacji.
Gra wizualnie prezentuje się bardzo dobrze jak na 10 linii (tor
wygląda lepiej niż w niektórych komercyjnych grach z lat 80.),
efekty dźwiękowe też są dopracowane. natomiast jest dość łatwa,
szkoda, że nie udało się dodać czegoś do rozgrywki (wówczas gra
startowałaby w kategorii EXTREM).
Jeszcze taki drobiazg: bardziej intuicyjne byłoby chyba, gdyby
licznik malał do zera, łatwiej byłoby określić moment końca. Z tego
co widać, przejazd trwa 3 tys. jednostek czasu (około 2 minut).
O grze pisaliśmy
tutaj. Przypomnę, że bohater gry jest bardzo głodny i musi
szybko zjadać rozrzucone wokół pączki, inaczej poziom cukru w jego
krwi opada. Próba wejścia w dziurę (pole bez pączka) kończy grę, a
z każdym ruchem pole manewru maleje.
Gra się całkiem nieźle, a autorowi udało się zmieścić w 10
linijkach również ekran początkowy.
Poruszamy się zielonkawą kulką, na każdym levelu powinniśmy zebrać
jak najwięcej owoców i dojść do mety (oznaczonej szachownicą). Ale
ponieważ kulka sama nie potrafi się zatrzymać, więc musimy tak
planować ruchy, aby zawsze nasz ruch zakończył się na jakimś
fragmencie ściany, inaczej możemy wypaść z planszy i stracić
punkty.
W tej chwili jest 6 poziomów, ale może autorowi uda się jeszcze
dodać coś przed zamknięciem konkursu. Widać niezły potencjał
pomysłu, ale z powodu ograniczonego czasu i niewielkiej ilości
miejsca na kod nie udało się wprowadzić wszystkich planowanych
dodatkowych elementów (poza teleporterami) i dopracować wszystkich
leveli.
Prosta gra na szybki refleks: 4 kierunki wychylenia dżojstika
reprezentowane są przez 4 kolory (różnokolorowe „kółka” umieszczone
na planie krzyża). Kółko wewnątrz krzyża zmienia kolor, a gracz
musi nadążać za zmianami koloru i przestawiać kierunek dżojstika
zgodnie z prezentowanym aktualnie kolorem w środku (prawidłowy
aktualny kierunek sygnalizowany jest dźwiękowo). Punktacja jest
naliczana zgodnie z tym, jak długo utrzymujemy zgodność kierunku z
kolorem. Jedna partia gry trwa kilkanaście sekund, ale stanowi duże
wyzwanie, bo tempo ciągle wzrasta, a na sam koniec jest
szaleńcze.
Gra jest trudna, ale podoba mi się, trochę przypomina mi
Assembloids XE.
W latach 80. w Stanach była popularna gra (niekomputerowa)
"Waterful Ring Toss": w zamkniętym przezroczystym pojemniku
znajdowała się woda i pływające w niej małe kółka, a specjalny
przycisk pozwalał wywołać ruch wody. Zabawa polegała na odpowiednim
naciskaniu przycisku, tak aby nadziać wszystkie te kółka na dwa
słupki umieszczone wewnątrz zbiornika. Czyli wyglądało to tak:
Bill Kendrick przygotował uproszczoną wersję tej gry na Atari: mamy
4 kółka (litery "O") i dwa słupki (utworzone z "I"), a pompowanie
wody następuje po naciśnięciu jednego z klawiszy funkcyjnych START,
SELECT lub OPTION. Gra stara się naśladować właściwości oryginalnej
gry, tzn. przytrzymanie dłużej przycisku powoduje wypchnięcie
większej ilości wody, ale w którymś momencie energia naciśnięcia
się wyczerpuje, trzeba wówczas puścić przycisk i odczekać, aż znów
się nieco „naładuje”. Natomiast w przeciwieństwie do oryginału
grawitacja nie przesuwa kółek w dół słupka, po prostu musimy trafić
kółkiem w jego wolną część.
Na końcu prezentowany jest „antywynik” – im niższy, tym lepszy,
gdyż odpowiada czasowi poświęconemu na rozgrywkę. Żeby zagrać
ponownie, musimy wpisać RUN.
Gra dla dwóch graczy, składająca się z rund, w których naprzeciw
siebie wylatują dwa statki powietrzne: czerwony i niebieski. Runda
jest rozstrzygnięta, jeśli udało się trafić przeciwnika lub
przeciwnik wpakował się w przeszkodę (oznaczoną gwiazdką: *). W
przypadku, gdy statki się miną, znowu startujemy z dwóch stron, a
na planszy pojawia się nowa gwiazdka. Gra toczy się do 16
rozstrzygniętych rund.
Wcielamy się w rolę inżyniera genetycznego i zmieniamy genom
jabłoni: podajemy rozdzielając przecinkami inicjalne parametry
genetyczne D, F i R, a następnie czekamy, aż drzewo zostanie
wygenerowane. Celem jest uzyskanie drzewa, które zaowocuje
największą liczbą jabłek.
Parametry:
- D (od 1 do 8): głębokość drzewa, czyli liczba poziomów
(poziom pierwszy - pień, drugi - gałęzie wystające z pnia
itd.),
- F (od 50 do 68): długość gałęzi w procentach w stosunku do
poprzedniego poziomu (jaki procent długości poprzedniej gałęzi ma
wyrastający z niej nowy poziom),
- R (od 1 do 4): wielkość promienia liści.
W jaki sposób obliczana jest liczba jabłek? Ważna jest wielkość
energii słonecznej zaabsorbowanej przez drzewo (na ekranie
wyświetlana jako sunin). Od tej wielkości odejmowana jest
energia zużyta na stworzenie gałęzi (brang) i liści
(leafg). Ujemny wynik oznacza, że drzewo otrzymuje za mało
energii, żeby przetrwać.
Nie jest to gra dla każdego, długo czeka się na wynik, ale potrafi
zainteresować.
W tym roku znowu wysoki poziom :) anon 2015-04-07 18:00:21
Broad's revenge najlepsza jak dla mnie. I tylko 10 linijek kodu. Wow. Irata4 2015-04-07 18:17:27
„F*ck-Man” to nic innego jak : Puc-Muc! (1988-03)(Striezel Software Industries)(DE)(en)(PD).atr Który jest w katalogu . Bolo 2015-04-07 20:07:03
„Cemetery Chase” wygra!!!! Adam 2015-04-08 20:32:52
Zostało jeszcze tylko pół godziny czasu (dla zdalnych zgłoszeń).
W wątku na AtariAge pojawiły się 2 gry Kevina Savetza: "Procrastination" i "Joy Joy Revolution". Adam 2015-04-08 20:59:09
Zaktualizowałem link do Carrery 3D, bo pojawiła się nowsza wersja Adam 2015-04-08 21:05:07
Minęła 21:00. Jeśli ktoś nie zdążył wysłać swej gry mailem do Bunsena, to albo ma jeszcze kilka dni, tyle że musi osobiście zjawić się z nią na party NOMAM w sobotę w Lubece, albo ma rok na jej dopracowanie... ROBERT 2015-04-08 23:32:37
TO PIERWSZE MI WYGLADA NA ROZBUDOWANA TASME PRZENOSNIKA Z ZX81 :)
FAJNE... DZIALA NA EMULATORZE ? CHYBA BEDE MUSIAL SIE Z NIM ZAPOZNAC... :) anon 2015-04-10 14:58:30
Działa w altirze. Bunsen 2015-04-12 19:21:13
@irata4: Not quite right. Code was written from scratch - compare it! ... and gameplay is different. But it was inspired by the above mentioned.