NOMAM - wyniki konkursu na 10-linijkową grę by Adam Wachowski 2015-04-12 23:46:23

W Lubece zakończył się dzisiaj niemiecki zlot miłośników komputerów retro NOMAM („Not Only Marvelous Atari Machinery”), na którym m.in. odbyło się głosowanie na najlepsze 10-linijkowe gry w BASIC-u. W tym roku konkurs obejmował trzy 8-bitowe platformy: Atari, Commodore i Amstrad.


Większość z 39 zgłoszeń była napisana na małe Atari i pierwsze miejsca w swoich kategoriach zdobyły gry właśnie na ten komputer: Carrera 3D (normalna długość linii), Broad's Revenge (długie linie) - gratulujemy! Co ciekawe, na liście znalazła się też praca na Tandy TRS-80 Color Computer (zwany popularnie CoCo). Niestety tym razem nie dotarła żadna gra z Polski.

Większość najciekawszych zgłoszeń prezentowaliśmy niedawno, dzisiaj opiszę dokładniej pozostałe gry na Atari. Kliknięcie na nazwę pozwoli na ściągnięcie gry z naszego archiwum.


Kategoria PUR (zwykła długość linii)

01. „Carrera 3D” – 9.30 pkt
Autor: Daniel "dmsc" Serpell


Grę opisywaliśmy tutaj.

02. „Cemetery Chase” – 8.50 pkt
Autor: Yoda Zhang (Kemal Ezcan)


Grę opisywaliśmy tutaj.

03. „Pear Picker on Ice” – 8.30 pkt (C64)

04. „F*ck-Man” – 7.78 pkt
Autor: Gunnar "Bunsen" Kanold


Grę opisywaliśmy tutaj.

05. „Mini-Breakout” – 6.50 pkt
Autor: Adrian Groves


Jak sama nazwa wskazuje, klon Breakouta. Mam wrażenie, że można było jednak więcej wycisnąć z tych 10 linijek. Nieco przeszkadza, że zawsze startujemy w tym samym miejscu i można zagrać tylko raz, potem trzeba grę uruchamiać od nowa.

06. „Maze” – 6.20 pkt
Autor: Sleepy


Gra tekstowa w języku niemieckim – poruszamy się w labiryncie ponumerowanych pomieszczeń (Raum) szukając wyjścia. W każdym wybieramy numer drzwi i przechodzimy dalej (z odgłosem kroków). Po drodze musimy jeszcze zdobyć klucz i otworzyć nim jeden zamek. Schemat przejść między pokojami jest chyba stały, więc więcej niż raz nie ma co grać.

07. „Virtual Invaders 10%” – 6.10 pkt (C64)
08. „Bad Square Swarm” – 5.89 pkt (C64)
09. „Navigator” – 5.70 pkt (C64)
10. „Stay Alive” – 5.56 pkt (C64)
11. „Racer” – 5.50 pkt (C64)

11. „Glider Fight” – 5.50 pkt
Autor: Jan-Sören "VD TONIC" Haas


Grę opisywaliśmy tutaj.

13. „Mini Break” – 5.30 pkt
Autor: Bill Kendrick


Kolejny klon Breakouta, tym razem mamy 3 życia, a kąt nachylenia odbicia zmienia się w zależności od punktu uderzenia piłeczki w paletkę, można nawet odbijać ją pionowo. Ruchy na boki są mało precyzyjne, przeskakujemy od razu o 3 znaki.

14. „Joy Joy Revolution” – 5.20 pkt
Autor: Kevin Savetz


Gra na refleks dla 1-2 graczy (zagrać może nawet 3-4, jeśli ma się model Atari 400/800), będąca wariantem konsolowej gry muzycznej "Dance Dance Revolution". Od dołu ekranu przesuwa się lista kolejnych ruchów (w postaci strzałek na zielono), które należy naśladować - czyli wykonać ruch dżojstikiem w momencie, gdy zielona strzałka znajdzie się na wysokości nieruchomego wiersza z czerwonymi strzałkami. Właściwy ruch każdego z graczy sygnalizowany jest odpowiednim sygnałem dźwiękowym.
Po każdej strzałce wypisywana jest informacja, czy gracz trafił (OK), czy nie (MISS), a na końcu dostajemy informację, ile procent trafień miał każdy z graczy.
Gra prosta i sympatyczna. Nie pojawiła się w ostatnim wyborze najciekawszych gierek tylko ze względu na późniejszą datę publikacji. Przypomnę jeszcze, że w styczniu ukazała się na Atari zabawna gra "Strictly Gone Bananas" (dla jednej osoby), oparta na podobnym pomyśle.

15. „Apple Max” – 5.10 pkt
Autor: Cliff Hatch


Grę opisywaliśmy tutaj.

16. „Olympics 6502” – 4.80 pkt
Autor: German "devwebcl" Gonzalez-Morris


Gra sportowa: rywalizujemy z komputerem w biegu na sto metrów. Sterujemy poprzez szybkie naprzemienne ruchy dżojstikiem góra-dół, a przyciskiem FIRE rozpoczynamy nowy bieg. Na początku jest bardzo łatwo, ale przeciwnik jest w każdej rundzie nieco szybszy. Gdy wygra, gra się kończy.

17. „Schifoan” – 4.78 pkt (C64)

18. „Re-Action” – 4.10 pkt
Autor: Sean Billings


Grę opisywaliśmy tutaj.

19. „Ringtoss” – 4.00 pkt
Autor: Bill Kendrick


Grę opisywaliśmy tutaj.

20. „Get!” – 3.90 pkt
Autor: Chris "atariland2600" Read


W polu gry w losowych miejscach pojawia się "O", a nasze zadanie polega na w miarę szybkim najechaniu w to miejsce "X"-em. Wówczas pojawia się kolejne "O" i znowu musimy je złapać. Gra kończy się, gdy zbyt wiele czasu zajmuje nam dotarcie do nowego celu.
Sterowanie dżojstikiem. Spacja – rozpoczęcie nowej gry.

Gra się nawet OK, ale nie widać wzrastającego poziomu trudności.

21. „Simon” – 3.70 pkt
Autor: Adrian Groves


Tytuł nawiązuje do zabawy "Simon Says", w której gracz wcielający się w Simona daje innym instrukcje do wykonania. W każdej rundzie prezentowana jest (coraz to dłuższa) losowa sekwencja dźwięków skojarzonych z 4 kierunkami wychylenia dżojstika i 4 kolorami pojawiających się X-ów. Po wysłuchaniu i obejrzeniu sekwencji mamy powtórzyć ją wykonując odpowiednie ruchy dżojstikiem.

Niedopracowane są pewne elementy gry. Niestety nie do końca czytelne są powtórzenia tego samego dźwięku, a szczególnie mylące jest to, że na początku słychać jeszcze ostatni dźwięk z poprzedniej rundy...

22. „Overtake” – 3.67 pkt (Tandy CoCo)

23. „Air-Threat” – 3.60 pkt
Autor: Bostjan "Gury" Gorisek


Fabuła gry wygląda następująco: jest rok 2140, żyjąca od dawna w pokoju ludzkość zostaje zaatakowana przez złych Traxtorów z odległej planety Xus, którzy chcą podbić Ziemię i zamienić ludzi w niewolników. Musimy osłabić ochronę ich statków powietrznych zanim wylądują, trafiając każdy z nich pociskiem – można przepuścić bez trafienia najwyżej 3 z nich.

Od prawej przelatują po kolei statki Traxtorów, zrzucają bomby, a na dole jesteśmy my. Musimy unikać spadających bomb i trafiać cele. Kolejny strzał można oddać dopiero wtedy, gdy w polu gry nie ma już poprzedniego. Detekcja kolizji jest nieco myląca, więc najlepiej celować w przód statku.

24. „Magic Cards” – 3.50 pkt
Autor: Abel "ascrsoft" Carrasco


Gracz wybiera sobie w myślach liczbę z określonego zakresu, a następnie przegląda wyświetlane karty (na których wypisane są stałe zestawy liczb) i wskazuje te zawierające wybraną liczbę. Komputer na tej podstawie zawsze potrafi „zgadnąć”, o którą liczbę chodziło – tak są skonstruowane te karty. Grywalność jest więc praktycznie zerowa.


25. „Hangman” – 3.20 pkt
Autor: Adrian Groves


Popularny „wisielec”. Kuba Husak wycisnął więcej rok temu z tego samego pomysłu.

26. „Chase” – 3.11 pkt
Autor: Holger "Rockford" Bommer


W każdej turze naszą postać oznaczoną "@" i umieszczoną w prawej części planszy stara się złapać przeciwnik (oznaczony "#") startujący z lewej strony i poruszający się na oślep w naszym kierunku, wybierając najkrótszą drogę. Musimy tak się przesunąć, aby przeciwnik uderzył w jedną z przeszkód umieszczonych na planszy – uważając jednocześnie, żeby samemu nie rozbić się o taką przeszkodę lub o ścianę. Plansza generowana jest losowo, mamy chwilę na zorientowanie się w sytuacji i następuje start tury. Gra sprowadza się do tego, aby szybko ukryć się za jakimś elementem planszy. Wszystko toczy się błyskawicznie, pojedyncza rozgrywka trwa najczęściej krócej niż pół sekundy.
Grywalność: nieduża. Z jednej strony "#" dość często rozbija się od razu na początku i żadna w tym nasza zasługa. Z drugiej strony problemem jest fakt, że gra niestety nie sygnalizuje dźwiękowo momentu, od którego można się ruszać, więc zwykle albo trzymamy wcześniej przycisk licząc na to, że nie roztrzaskamy się o przeszkodę, albo jesteśmy spóźnieni z reakcją.

27. „Procrastination” – 3.10 pkt
Autor: Kevin Savetz


Gra w... zwlekanie. Na ekranie widzimy wydłużający się słupek ułożony z ">", a my mamy nacisnąć spację. Im dłużej czekamy, tym więcej punktów dostaniemy, ale nie możemy przesadzić – jeśli słupek osiągnie zbyt duży rozmiar i nadpisze gwiazdkę, przegrywamy i otrzymujemy zero punktów.

Gra jest mało ciekawa, czekamy przez dłuższy czas obserwując powoli rosnący słupek, a tuż przed końcem naciskamy spację. Ponieważ jego wydłużanie jest losowe, więc tak naprawdę nie mamy większego wpływu na maksymalny możliwy w danej rozgrywce wynik.

28. „Hearts & Bullets” – 2.80 pkt (C64)
28. „SOS Aereo” – 2.80 pkt (Amstrad)
30. „Flappy Dot” – 2.78 pkt (C128)

31. „K1nderc0mp” – 1.60 pkt
Autor: Chris "atariland2600" Read


Program wprost nawiązuje do Kindercomp z 1983 roku, zestawu 6 prostych zabaw z komputerem dla dzieci w wieku przedszkolnym.
W tym „K1nderc0mp” mamy dwie opcje:
1) wpisujemy 3-cyfrową liczbę, a potem ta liczba jest wypisywana w poprzek ekranu przy akompaniamencie dźwięków,
2) kursor zostawia ślad i możemy coś narysować.
Grywalność: znikoma.


Kategoria EXTREM (długość linii do 256 znaków)

01. „Broad's Revenge” – 9.50 pkt
Autorzy: Frantisek "Fandal" Houra,
Christian "Irgendwer" Krüger



Grę opisywaliśmy tutaj.

02. „Slide Ten” – 9.20 pkt
Autor: Ingo "1NG" Boller


Grę opisywaliśmy tutaj.

03. „can MaP” – 8.00 pkt (C64)
04. „3peak x 10lines” – 7.90 pkt (C64)
04. „Run Little Man” – 7.90 pkt (C64)
06. „Bounce” – 6.20 pkt (Amstrad)
07. „Micronoid” – 5.56 pkt (Amstrad)
08. „Walls 10%” – 3.90 pkt (C64)
Pabloz1974 2015-04-13 11:46:25

pierwszy !!!

tami 2015-04-13 12:37:13

Nieprawda! Dziś trzynasty.

anon 2015-04-13 12:41:07

Mój faworyt wygrał. Trzeba było obstawiać :).

Bunsen 2015-04-13 13:42:08

But nobody bet against ;)

wieczór 2015-04-13 17:37:05

Szacun dla wszystkich uczestników jak stąd do Kielc... Dla mnie łamgłówki typu jak zmieścić całą logikę w 10 liniach lub np. 256 bajtach to mózg roz...... Zdrowie waszych mózgów, oby służyły jak najdłużej :)

grey / mystic bytes 2015-04-13 17:58:35

What Wiczór said :) Re-we-la-cja.

Enjo 2015-04-14 21:53:39

Zajebisty niebieski T-Shirt:
READY.
[]
Laski na to polecą, a Atarowcy też zrozumieją :)

Bunsen 2015-04-15 09:44:33

I also like 8bitjunkie's T-Shirt with Dimo (from Dimo's Quest) on it :-).

Little story: We waited about 10 minutes for 8bitjunkie in front of the church (the location of the meeting) standing right in position for the photo with the atari flag in our hands. The location is in a residential area of Lübeck and some people passed in the ten minutes with wide opened eyes, wondering about the weird group of 45 years old men shouting loud "Thomas, Photo, Thomas, Photo, Thomas, Photo!!!!"

tdc 2015-04-15 19:09:45

Cacy gierki ;)

jajec 2015-04-18 20:44:12

gra
„Broad's Revenge” – 9.50 pkt\
nie wiezw ze to jest w 10 liniach napisane
nie uwierzę dopóki nie zbocze sory

mgr_inz_rafal 2015-04-18 21:47:03

jajec, na ekranie tytułowym wciśnij BREAK i wpisz LIST.
sory

jajec 2015-04-18 22:36:34

listuje i nadal nie wieze - to nie mozliwe .Jesli 10 lini tyle potrafi - to gdzie te piekne gry na atari

wieczór 2015-04-19 11:17:32

@jajec: nie zadawaj naiwnych pytań. Żadne linie nic nie potrafią, potrafią twórcy. A gier nie ma bo ich nikt nie robi :) Proste.

Adam 2015-04-19 14:42:27

Trudno się nie zgodzić, wartościowe linie kodu same się nie piszą :)

Bunsen poinformował na AtariAge, że rozbudowane wersje najlepszych gier z konkursu na 10-linijkowce byłyby mile widziane przez organizatorów konkursu ABBUC, więc może doczekamy się udoskonalonych wersji niektórych z tych programów.

jajec 2015-04-19 17:23:30

A czy ktos moglby wyjasnic co robia te magiczne line ? :-)
moan by side nauczyc duzo na przykladzie takiej grey.Na razie dla mnie to czarna magia

Adam 2015-04-19 18:21:32

"moan by side" = "można by się"? :)
Tej akurat gry nie analizowałem, ale niektórzy autorzy sami opisują, co się dzieje w ich kodzie, np. w grze "Carrera 3D": http://atariage.com/forums/topic/234337-basic-ten-liners-contest-2015/page-4#entry3217609

jajec 2015-04-19 20:37:03

Sorki :-) taki slang murzyński mi wyszedł :-(
Ciekawym by bylo pokusic się o analizę dowolnej przedstawionej tu gierki - 01 podobna jest do pewnej gry ;-) sierry i ma ładna grafikę.
Analiza taka dla przedszkolaka :-) przypuszczam za po takim tutorialu wielu spróbowało by się z pisaniem czegokolwiek na Atari :-)
.Dla mnie assembler to czarna magia - a tu widze noemalny jezyk i efekty o kotorych myslalem ze sa do osiagniecia tylko przy pomocy asm :-)

pirx 2015-04-20 12:07:00

to dzięki temu, że atarka ma solidne wspomaganie sprzętowe wielu efektów i po inteligentnym przygotowaniu danych animacje mogą zajmować bardzo mało czasu procesora.