W Lubece zakończył się dzisiaj niemiecki zlot miłośników komputerów
retro NOMAM („
Not Only Marvelous Atari Machinery”), na
którym m.in. odbyło się głosowanie na najlepsze 10-linijkowe gry w
BASIC-u. W tym roku konkurs obejmował trzy 8-bitowe platformy:
Atari, Commodore i Amstrad.
Większość z 39 zgłoszeń była napisana na małe Atari i pierwsze
miejsca w swoich kategoriach zdobyły gry właśnie na ten komputer:
Carrera 3D (normalna długość linii),
Broad's Revenge
(długie linie) - gratulujemy! Co ciekawe, na liście znalazła się
też praca na Tandy TRS-80 Color Computer (zwany popularnie CoCo).
Niestety tym razem nie dotarła żadna gra z Polski.
Większość najciekawszych zgłoszeń prezentowaliśmy
niedawno, dzisiaj opiszę dokładniej pozostałe gry na Atari.
Kliknięcie na nazwę pozwoli na ściągnięcie gry z naszego
archiwum.
Kategoria PUR (zwykła długość linii)
01. „
Carrera
3D” – 9.30 pkt
Autor:
Daniel "dmsc" Serpell
Grę opisywaliśmy
tutaj.
02. „
Cemetery
Chase” – 8.50 pkt
Autor:
Yoda Zhang (Kemal Ezcan)
Grę opisywaliśmy
tutaj.
03. „
Pear Picker on Ice” – 8.30 pkt (C64)
04. „
F*ck-Man”
– 7.78 pkt
Autor:
Gunnar "Bunsen" Kanold
Grę opisywaliśmy
tutaj.
05. „
Mini-Breakout”
– 6.50 pkt
Autor:
Adrian Groves
Jak sama nazwa wskazuje, klon Breakouta. Mam wrażenie, że można
było jednak więcej wycisnąć z tych 10 linijek. Nieco przeszkadza,
że zawsze startujemy w tym samym miejscu i można zagrać tylko raz,
potem trzeba grę uruchamiać od nowa.
06. „
Maze”
– 6.20 pkt
Autor:
Sleepy
Gra tekstowa w języku niemieckim – poruszamy się w labiryncie
ponumerowanych pomieszczeń (
Raum) szukając wyjścia. W każdym
wybieramy numer drzwi i przechodzimy dalej (z odgłosem kroków). Po
drodze musimy jeszcze zdobyć klucz i otworzyć nim jeden zamek.
Schemat przejść między pokojami jest chyba stały, więc więcej niż
raz nie ma co grać.
07. „
Virtual Invaders 10%” – 6.10 pkt (C64)
08. „
Bad Square Swarm” – 5.89 pkt (C64)
09. „
Navigator” – 5.70 pkt (C64)
10. „
Stay Alive” – 5.56 pkt (C64)
11. „
Racer” – 5.50 pkt (C64)
11. „
Glider
Fight” – 5.50 pkt
Autor:
Jan-Sören "VD TONIC" Haas
Grę opisywaliśmy
tutaj.
13. „
Mini
Break” – 5.30 pkt
Autor:
Bill Kendrick
Kolejny klon Breakouta, tym razem mamy 3 życia, a kąt nachylenia
odbicia zmienia się w zależności od punktu uderzenia piłeczki w
paletkę, można nawet odbijać ją pionowo. Ruchy na boki są mało
precyzyjne, przeskakujemy od razu o 3 znaki.
14. „
Joy
Joy Revolution” – 5.20 pkt
Autor:
Kevin Savetz
Gra na refleks dla 1-2 graczy (zagrać może nawet 3-4, jeśli ma się
model Atari 400/800), będąca wariantem konsolowej gry muzycznej
"Dance Dance
Revolution". Od dołu ekranu przesuwa się lista kolejnych ruchów
(w postaci strzałek na zielono), które należy naśladować - czyli
wykonać ruch dżojstikiem w momencie, gdy zielona strzałka znajdzie
się na wysokości nieruchomego wiersza z czerwonymi strzałkami.
Właściwy ruch każdego z graczy sygnalizowany jest odpowiednim
sygnałem dźwiękowym.
Po każdej strzałce wypisywana jest informacja, czy gracz trafił
(
OK), czy nie (
MISS), a na końcu dostajemy
informację, ile procent trafień miał każdy z graczy.
Gra prosta i sympatyczna. Nie pojawiła się w ostatnim wyborze
najciekawszych gierek tylko ze względu na późniejszą datę
publikacji. Przypomnę jeszcze, że w styczniu ukazała się na Atari
zabawna gra "
Strictly Gone Bananas" (dla jednej osoby),
oparta na podobnym pomyśle.
15. „
Apple
Max” – 5.10 pkt
Autor:
Cliff Hatch
Grę opisywaliśmy
tutaj.
16. „
Olympics
6502” – 4.80 pkt
Autor:
German "devwebcl" Gonzalez-Morris
Gra sportowa: rywalizujemy z komputerem w biegu na sto metrów.
Sterujemy poprzez szybkie naprzemienne ruchy dżojstikiem góra-dół,
a przyciskiem FIRE rozpoczynamy nowy bieg. Na początku jest bardzo
łatwo, ale przeciwnik jest w każdej rundzie nieco szybszy. Gdy
wygra, gra się kończy.
17. „
Schifoan” – 4.78 pkt (C64)
18. „
Re-Action”
– 4.10 pkt
Autor:
Sean Billings
Grę opisywaliśmy
tutaj.
19. „
Ringtoss”
– 4.00 pkt
Autor:
Bill Kendrick
Grę opisywaliśmy
tutaj.
20. „
Get!”
– 3.90 pkt
Autor:
Chris "atariland2600" Read
W polu gry w losowych miejscach pojawia się "O", a nasze zadanie
polega na w miarę szybkim najechaniu w to miejsce "X"-em. Wówczas
pojawia się kolejne "O" i znowu musimy je złapać. Gra kończy się,
gdy zbyt wiele czasu zajmuje nam dotarcie do nowego celu.
Sterowanie dżojstikiem. Spacja – rozpoczęcie nowej gry.
Gra się nawet OK, ale nie widać wzrastającego poziomu
trudności.
21. „
Simon”
– 3.70 pkt
Autor:
Adrian Groves
Tytuł nawiązuje do zabawy "Simon Says", w której gracz wcielający
się w Simona daje innym instrukcje do wykonania. W każdej rundzie
prezentowana jest (coraz to dłuższa) losowa sekwencja dźwięków
skojarzonych z 4 kierunkami wychylenia dżojstika i 4 kolorami
pojawiających się X-ów. Po wysłuchaniu i obejrzeniu sekwencji mamy
powtórzyć ją wykonując odpowiednie ruchy dżojstikiem.
Niedopracowane są pewne elementy gry. Niestety nie do końca
czytelne są powtórzenia tego samego dźwięku, a szczególnie mylące
jest to, że na początku słychać jeszcze ostatni dźwięk z
poprzedniej rundy...
22. „
Overtake” – 3.67 pkt (Tandy CoCo)
23. „
Air-Threat”
– 3.60 pkt
Autor:
Bostjan "Gury" Gorisek
Fabuła gry wygląda następująco: jest rok 2140, żyjąca od dawna w
pokoju ludzkość zostaje zaatakowana przez złych Traxtorów z
odległej planety Xus, którzy chcą podbić Ziemię i zamienić ludzi w
niewolników. Musimy osłabić ochronę ich statków powietrznych zanim
wylądują, trafiając każdy z nich pociskiem – można przepuścić bez
trafienia najwyżej 3 z nich.
Od prawej przelatują po kolei statki Traxtorów, zrzucają bomby, a
na dole jesteśmy my. Musimy unikać spadających bomb i trafiać cele.
Kolejny strzał można oddać dopiero wtedy, gdy w polu gry nie ma już
poprzedniego. Detekcja kolizji jest nieco myląca, więc najlepiej
celować w przód statku.
24. „
Magic
Cards” – 3.50 pkt
Autor:
Abel "ascrsoft" Carrasco
Gracz wybiera sobie w myślach liczbę z określonego zakresu, a
następnie przegląda wyświetlane karty (na których wypisane są stałe
zestawy liczb) i wskazuje te zawierające wybraną liczbę. Komputer
na tej podstawie zawsze potrafi „zgadnąć”, o którą liczbę chodziło
– tak są skonstruowane te karty. Grywalność jest więc praktycznie
zerowa.
25. „
Hangman”
– 3.20 pkt
Autor:
Adrian Groves
Popularny „wisielec”. Kuba Husak wycisnął więcej rok temu z tego
samego pomysłu.
26. „
Chase”
– 3.11 pkt
Autor:
Holger "Rockford" Bommer
W każdej turze naszą postać oznaczoną "@" i umieszczoną w prawej
części planszy stara się złapać przeciwnik (oznaczony "#")
startujący z lewej strony i poruszający się na oślep w naszym
kierunku, wybierając najkrótszą drogę. Musimy tak się przesunąć,
aby przeciwnik uderzył w jedną z przeszkód umieszczonych na planszy
– uważając jednocześnie, żeby samemu nie rozbić się o taką
przeszkodę lub o ścianę. Plansza generowana jest losowo, mamy
chwilę na zorientowanie się w sytuacji i następuje start tury. Gra
sprowadza się do tego, aby szybko ukryć się za jakimś elementem
planszy. Wszystko toczy się błyskawicznie, pojedyncza rozgrywka
trwa najczęściej krócej niż pół sekundy.
Grywalność: nieduża. Z jednej strony "#" dość często rozbija się od
razu na początku i żadna w tym nasza zasługa. Z drugiej strony
problemem jest fakt, że gra niestety nie sygnalizuje dźwiękowo
momentu, od którego można się ruszać, więc zwykle albo trzymamy
wcześniej przycisk licząc na to, że nie roztrzaskamy się o
przeszkodę, albo jesteśmy spóźnieni z reakcją.
27. „
Procrastination”
– 3.10 pkt
Autor:
Kevin Savetz
Gra w... zwlekanie. Na ekranie widzimy wydłużający się słupek
ułożony z ">", a my mamy nacisnąć spację. Im dłużej czekamy, tym
więcej punktów dostaniemy, ale nie możemy przesadzić – jeśli słupek
osiągnie zbyt duży rozmiar i nadpisze gwiazdkę, przegrywamy i
otrzymujemy zero punktów.
Gra jest mało ciekawa, czekamy przez dłuższy czas obserwując powoli
rosnący słupek, a tuż przed końcem naciskamy spację. Ponieważ jego
wydłużanie jest losowe, więc tak naprawdę nie mamy większego wpływu
na maksymalny możliwy w danej rozgrywce wynik.
28. „
Hearts & Bullets” – 2.80 pkt (C64)
28. „
SOS Aereo” – 2.80 pkt (Amstrad)
30. „
Flappy Dot” – 2.78 pkt (C128)
31. „
K1nderc0mp”
– 1.60 pkt
Autor:
Chris "atariland2600" Read
Program wprost nawiązuje do
Kindercomp z 1983 roku, zestawu 6 prostych zabaw z
komputerem dla dzieci w wieku przedszkolnym.
W tym „K1nderc0mp” mamy dwie opcje:
1) wpisujemy 3-cyfrową liczbę, a potem ta liczba jest wypisywana w
poprzek ekranu przy akompaniamencie dźwięków,
2) kursor zostawia ślad i możemy coś narysować.
Grywalność: znikoma.
Kategoria EXTREM (długość linii do 256 znaków)
01. „
Broad's
Revenge” – 9.50 pkt
Autorzy:
Frantisek "Fandal" Houra,
Christian "Irgendwer" Krüger
Grę opisywaliśmy
tutaj.
02. „
Slide
Ten” – 9.20 pkt
Autor:
Ingo "1NG" Boller
Grę opisywaliśmy
tutaj.
03. „
can MaP” – 8.00 pkt (C64)
04. „
3peak x 10lines” – 7.90 pkt (C64)
04. „
Run Little Man” – 7.90 pkt (C64)
06. „
Bounce” – 6.20 pkt (Amstrad)
07. „
Micronoid” – 5.56 pkt (Amstrad)
08. „
Walls 10%” – 3.90 pkt (C64)