Nie tylko Wiedźmin. Historia gier komputerowych by TDC 2015-04-26 21:53:43

27 kwietnia pojawi się książka pt. "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych", której autorem jest Marcin Kosman. Oto oficjalna informacja:
O książce:

"Nie tylko Wiedźmin. Historia gier komputerowych" opisuje losy twórców, którzy dziś sprzedają miliony gier, a zaczynali od programowania na komputerze kolegi. Przedstawia drogę do sukcesu dzisiejszych milionerów, którzy 20-25 lat temu handlowali nieoryginalnym oprogramowaniem na giełdach komputerowych. Opowiada o grach, które dzięki pasji i ciężkiej pracy swoich autorów uczyniły z zaściankowej branży jedno z kluczowych miejsc na deweloperskiej mapie świata.

"Nie tylko Wiedźmin. Historia gier komputerowych" to luźna opowieść o 30 latach polskich gier, pełna anegdot i dykteryjek, będących efektem wywiadów z ponad 60 rozmówcami. Czytelnik dowie się z niej, że jak polskie gry próbowały zdobyć serca najpierw polskich graczy, a potem również tych spoza kraju, jak rozwijał się rynek i w jaki sposób niewielkie firmy stały się potęgami. Pozna losy i tajemnice Teenagenta, Wiedźmina, Dead Island, Sniper: Ghost Warrior i dziesiątek innych produkcji znad Wisły. Wszystko to wsparte anegdotami i historiami, które nigdy dotąd nie ujrzały światła dziennego.
Nie tylko Wiedźmin - artwork
Nie tylko Wiedźmin - artwork
Która polska firma jako pierwsza podbiła świat? Dlaczego polska branża gier narodziła się na stadionie Legii? Kto zbudował potęgę dystrybucyjną dzięki sprzedaży samolotów wojskowych Amerykanom? Jakie studio wzięło nazwę od psa sąsiada? Dlaczego upadło Metropolis? Co mają wspólnego film "Gliniarz z Beverly Hills" i przygodówka Jack Orlando? Dlaczego na mapach dodawanych do edycji kolekcjonerskiej pewnej słynnej produkcji znalazła się krew? Czemu Dariusz Szpakowski nie chciał nagrać komentarza do serii FIFA? W jaki sposób tragedia 11 września 2001 roku wpłynęła na losy prawdopodobnie najlepszej polskiej strategii? Jak doszło do tego, że pierwszą produkcją na licencji Wiedźmina była gra SMS-owa? To tylko mała część pytań, na które odpowiada "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych".

Autorem okładki jest znany rysownik komiksów, Michał "Śledziu" Śledziński. Książka pojawi się w sprzedaży pod koniec kwietnia, 2 tygodnie później będzie dostępny e-book.

Patronami medialnymi książki są Filmweb.pl, Polygamia.pl i magazyn PSX Extreme.

Premiera 27.04.2015
O autorze:

Marcin Kosman pisze o grach od kilkunastu lat. Zaczynał w miesięczniku PSX Extreme, od ponad 5 lat działa w sieci, aktualnie jako redaktor naczelny serwisu Polygamia.pl. Publikował też m.in. w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz magazynach Play i Komputer Świat Gry. "Nie tylko Wiedźmin. Historia gier komputerowych" to jego pierwsza książka.

Ponadto w książce znajdziemy sporo tematyki związanej bezpośrednio z tym co nas interesuje najbardziej - z tworzeniem gier na Atari. W książce przeczytać można między innymi wspomnienia i opinie Tomasza Mazura założyciela jednej z pierwszych firm w Polsce wydającej gry: Mirage Software Ltd. Tomek był jedną z najbardziej dynamicznych osób zajmujących się grami na Atari, między innymi stworzył pierwsze polskie pismo o grach tzn. "Komputer 44 gry na Atari", następnie jako Mirage wydawał "Świat Atari" wyróżniający się ówcześnie najlepszą jakością i estetyką. Ponadto Tomek ma nieprawdopodobną wiedzę o polskim rynku gier zaczynając od czasów Atari, aż po dzień dzisiejszy. To właśnie te trudne jeszcze peerelowskie początki doprowadziły go do założenia Cenegi, natomiast obecnie kieruje IQ Publishing.

Nie tylko Wiedźmin - okładka

W książce "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych" znajdziemy też z pewnością wiele innych wątków, spodziewać się można historii powstawania gier na Commodore Amiga, peceta itp. Innymi ciekawymi historiami są bohaterowie typowo polscy jak np. Kajko i Kokosz.

W tym miejscu doc lub PDF ściągnąć można fragment rozdziału zatytułowany "TopWare zwiera szeregi". Możemy tu przeczytać między innymi o ataku na WTC w kontekście growym oraz jak polskie firmy komputerowe i growe były (i przecież są obecnie również) brutalnie niszczone przez skarbówkę.


Miłej lektury!
tdc 2015-04-26 21:58:54

Pliki z fragmentem książki są z serwera Pigwa.

Dziękuję Kazowi i Adamowi za pomoc w powstaniu tego tekstu ;)

xeen 2015-04-26 23:27:36

na okładce Robbo jest kobietą :)

tami 2015-04-27 02:29:14

Kopernik też była kobietą i co z tego? ;)

Bolo 2015-04-27 07:12:50

Robbo gender?

nosty 2015-04-27 09:35:41

Ilustracja na okładce wypala mózg przez oczy. W szczególności Kajko i Kokosz.

anon 2015-04-27 11:53:25

W kontekście https://www.youtube.com/watch?v=D23wuJIj-O0 to Kajko i Kokosz wyglądają super :).

StreaK 2015-04-27 16:27:29

Gdzie mozna kupic? Empik?

StreaK 2015-04-27 16:28:34

ach...
http://www.empik.com/nie-tylko-wiedzmin-historia-polskich-gier-komputerowych-kosman-marcin,p1107921294,ksiazka-p

anon 2015-04-27 17:36:35

Ja niestety nie rozumiem ceny książek. Szkoda, że robią z tego produkt luksusowy.

s2325 2015-04-27 17:47:22

32zł za 420 stron to dobra cena moim zdaniem, wkurzają mnie tylko nowe książki z wielkimi marginesami albo z wielką czcionką jak dla słabowidzących. Z tego co pamiętam w pewnym momencie e-booki były droższe od papierowych wydań i tego nie rozumiem.

jhusak 2015-04-28 11:23:31

Fragment w PDF dość wciągający.

mono 2015-04-28 13:30:19

Bo płacisz za treść, a nie za nośnik. Jakoś trudno to ludziom zrozumieć.

marekp 2015-04-28 15:01:24

@mono: Za tyle kupisz flaszkę wódki. Masz i treść i nośnik ;-)

marekp 2015-04-28 15:15:03

Ale ebooka nie widzę :-(

0xF 2015-04-28 15:56:15

Zgadzam się z jhusakiem.

pirx 2015-04-28 16:08:30

Zgadzam się z Foxem.

wieczór 2015-04-28 17:47:25

Zgadzam się z Wami.

tdc 2015-04-28 18:27:59

Pełna zgoda...
...panuje u Atarowców!

tami 2015-04-28 19:36:29

Zgadzam się ze zgadzającymi.

marekp 2015-04-28 23:01:27

Zgadzam się z tami. A co! :-)

tdc 2015-04-29 01:24:49

W pełni zgadzam się z tedecem

tdc 2015-04-29 03:16:56

rekurencja ;)

seban 2015-04-29 11:33:45

Okładka trochę zniechęca ale zawartość wydaje się być interesująca... i wychodzi na to że w tym wypadku potwierdza się powiedzenie "nie oceniaj książki po okładce" :)

@tdc: nie widzę warunku końca w przypadku wywoływania rekurencyjnego... uważaj na stos, bo jak się przepełni to skończy się na "stack overflow" :P

s2325 2015-04-29 13:11:27

To chyba rysowane przez Śledzia Electro Body, KiK, Sołtys, Lew Leon, Wiedźmin, Teenagent, Alex (?) a reszta nie mam pojęcia.

anon 2015-04-29 15:41:15

Może Sołtys?

xxl 2015-04-29 15:54:06

moze DeluxeSki Jump, widze tam narty ;-)

tdc 2015-04-29 18:09:28

@Seban, z pewnością znajdą się osoby, które całym swoim jestestwem potwierdzą, że już dawno, dawno temu mnie to spotkało :P

as... 2015-04-29 20:45:46

To jakoś nie po atarowsku wszyscy zgadzają się ze wszystkimi, piekło zamarza…..

Adam 2015-04-29 20:51:31

Bartłomiej Kluska pisze o tej książce tak:
http://iq.intel.pl/ksiazka-o-tym-jak-zaczelismy-robic-swietne-gry/

tdc 2015-04-29 21:31:00

Nie wiem czy ten gigantyczny tekst to cytat z książki, czy długa recenzja? (przeczytałem tylko początek i koniec bo mi szkoda czasu przed party)

Adam 2015-04-29 21:59:03

Raczej recenzja z mocno rozbudowanym wprowadzeniem.

Może rozwiązaniem byłby kurs szybkiego czytania ;-P

tdc 2015-04-29 22:19:54

...albo zwielokrotnienie oczu i mózgu np. poprzez klonowanie ;)

anon 2015-04-29 23:29:57

S2325, ją to mam jednak problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Przecież wymieniłeś Sołtysa...

s2325 2015-04-29 23:40:09

Na siłę jeszcze Mortyr, otwarta paszcza to Smuś lub Draggy & Croco, uszate to może karzeł z Mieczy Valdgira 1 lub 2.

wieczór 2015-04-30 08:07:13

@tdc: myślałem, że ktoś się pod Ciebie podszywa - TY narzekasz na gigantyczny tekst? (który nawiasem mówiąc, wcale nie jest gigantyczny... Nie ma nawet połowy tego co niekóre wcześniejsze, zamieszczane przez człowieka o 3 literowym nicku :P )

tdc 2015-05-04 15:46:04

He he ;) Wiesz jednak ciężko mi jest zrozumieć tak duży wstęp do recenzji. Recenzja w mojej ocenie powinna być krótka, dając pojęcie dla potencjalnego czytelnika czy jest skierowana do niego, czy może go zainteresować, czy dobrze się ją czyta, czy warto kupić itp.

Jeśli recenzja jest długa to powinna np. analizować konkretne fragmenty książki, czyli np. cytaty i komentarze do nich - np. tak jak to ma teraz miejsce w komentarzach do tej recenzji.