Gry konkursu ABBUC 2015 – część I by Adam Wachowski 2015-08-01 20:52:54
Jak co roku największy klub na świecie zrzeszający miłośników
8-bitowego Atari, niemiecki ABBUC (Atari Bit Byter User
Club), organizuje dwa konkursy: software'owy i hardware'owy. W
porównaniu z ostatnią edycją wprowadzono dwie istotne zmiany w
regulaminie: termin dostarczenia prac został przesunięty o miesiąc
wcześniej (na koniec lipca) oraz wprowadzono dodatkowe „wymagania
prawne”: jeśli chcemy zgłosić konwersję jakiejś gry, to musimy mieć
zgodę właścicieli praw do danego tytułu.
Deadline właśnie minął, więc można już ogłosić ostateczną listę 7
startujących w tym roku gier (w kolejności zgłoszeń):
Gravity – TheRealBountyBob, Radix
Toy'Swap – Vitoco
Bomber – José, Xuel, Poison, Rockford
Jim Slide – 1NG, Poison
Joystick Mastah – Sikor, Miker
3plex – MatoSimi
Little Game – Winfried Fiedler
Przypomnę, że gry zostaną najpierw udostępnione członkom klubu
(zapisać może się każdy, jeśli opłaci składkę), którzy będą mogli
zagrać i ocenić punktowo każdą z nich, a następnie podczas
corocznego głównego zjazdu ABBUC (prawdopodobnie koniec
października) nastąpi wyłonienie tej najlepszej. Dopiero później
gry te będą mogły być upublicznione, natomiast decyzja o tym należy
do autorów, nie do ABBUC.
Poniżej prezentujemy pierwszą partię kandydatów do nagród:
Jim Slide
Autorzy:
- Ingo „1NG” Boller – pomysł, kod, grafika
- Marek „Poison” Pesout – muzyka
Gra jest rozwinięciem 10-linijkowca Slide Ten, o którym
pisaliśmy
tutaj i który w kwietniu zdobył 2. miejsce w konkursie NOMAM
Basic Tenliners w kategorii EXTREM (wydłużone linie). Sterujemy
ślizgającym się Jimem, który na każdym ekranie musi zebrać jak
najwięcej owoców i dojść do mety (oznaczonej szachownicą). Musimy
starannie planować swoje ruchy, aby ślizgając się zatrzymywać się
zawsze na jakiejś ściance i nie wypaść z planszy.
Tym razem Ingo „1NG” Boller zamiast 10 linijek Basica
napisał ok. 3,5 tys. linii w asemblerze, a poziomów jest 47, nie 6.
Całość ozdobiło 5 utworów Marka „Poisona” Pesouta.
Gra powstała przy użyciu środowiska WUDSN, emulatora Altirra oraz 6
innych programów napisanych przez autora gry w C#. Jeden z nich,
edytor poziomów, jest do pobrania
stąd.
1NG planuje wydać grę na jesieni. Nie wyklucza, że w późniejszej
wersji grafika będzie udoskonalona, jeśli znajdzie jakiegoś
chętnego do współpracy specjalistę od pixel artu.
Na Facebooku powstał specjalny profil
informujący o grze, głównie w języku niemieckim i częściowo
angielskim. Każda osoba, która go „zalajkuje”, będzie miała szansę
wygrać za kilka miesięcy egzemplarz edycji specjalnej gry – poza
dyskiem z grą w zestawie znajdzie się między innymi koszulka z
postacią Jima.
Bomber
Autorzy wersji na Atari:
- Lyren „Xuel” Brown – kod
- José Pereira – design, grafika
- Marek „Poison” Pesout – muzyka, efekty dźwiękowe
- Holger „Rockford” Bommer – ekran tytułowy
Wydawca: Markus „Powersoft” Rösner
Oryginalna gra z 1992 roku:
- kod, efekty dźwiękowe: Simon Collis (Uzzy)
- design, grafika tytułowa: Gremlin/ Entropy
- grafika: Shaun Pearson
W zeszłym roku do konkursu ABBUC José Pereira i Xuel
zgłosili grę „Ransack” przeniesioną z BBC Micro. W tym roku w
Bomberze bazują na grze z Commodore'a 64 o tym samym tytule,
powstałej w 1992 roku. Wystarczy rzut oka, aby stwierdzić, że to
ewidentnie odmiana klasycznego Kaboom! firmy Activision,
znanego również użytkownikom małego Atari. Fabuła jest tutaj
następująca: gracz ma za zadanie uratować miasto przed szaleńcem
rzucającym setki bomb poprzez wyłapanie ich wszystkich do
specjalnych pojemników. Jest 48 poziomów z coraz to narastającą
trudnością rozgrywki.
W wersji na Atari m.in. wprowadzono dodatkowe tła, o wiele więcej
kolorów (oryginał jest dość szary), muzykę autorstwa Poisona
oraz bardziej przyjazny poziom trudności. Jeśli spojrzycie na
końcówkę tego
filmiku z rozgrywki na C64, to możecie przeżyć mały szok: ale
żeby przejść całą grę, autor filmiku grał na emulatorze z
prędkością 25%, a potem przyspieszył rozgrywkę 4 razy – inaczej nie
byłby w stanie przebrnąć choćby przez połowę Bombera...
A oto ekran tytułowy i początkowy fragment rozgrywki z wersji
Atari:
Gravity
Autorzy:
- Jason „TheRealBountyBob” Kendall – kod, design gry
- Jacob „Radix” Svanholm – muzyka
Na koniec propozycja Jasona Kendalla, weterana konkursu
ABBUC, autora wielu gier w Turbo Basicu, a ostatnio po raz pierwszy
gry asemblerowej „Ramp Rage” (patrz
niedawny artykuł).
W Gravity, która jest bardzo prostą, ale podobno grywalną
gierką, Jason wraca do swego ulubionego Turbo Basica. Autor nie
chce na razie ujawniać wszystkich zasad gry, w każdym razie gracz
musi wykazać się refleksem, aby ułożyć klocki aż do góry ekranu.
Urozmaiceniem rozgrywki jest kilka różnych poziomów bonusowych.
Jeśli chodzi o stronę dźwiękową, to Jason użył muzyki
skonwertowanej na RMT z Amigi: utworu „Brainless 3” autorstwa
Jacoba Svanholma, znanego jako Radix z grupy
Solitude.
Grafika jest ładna, tylko czy z grywalnością będzie też dobrze? W Kaboom! była możliwość używania ehm... wiosełek i to miało sens. adv 2015-08-02 12:27:05
Poison made very good work. Music and graphics are really cool! Adam 2015-08-02 12:39:25
Rzeczywiście na razie nie jest przewidywane użycie wiosełek (paddles) w Bomberze, ale może zostanie dodane.
@Iron: proszę nie mylić "dużej liczby kolorów" z "bardzo dobrą grafiką" ;) José Pereira 2015-08-07 19:30:05
Hi to all. Here's a video of the game: https://www.youtube.com/watch?v=LkMRGVS43NI
Final version of the game to enter on the competition. The game now has Keyboard, Joystick and Paddle game controls and new designed screens that are radomly generated after the first one/original looking. The bombs have different behaviour and there's a surprise if any of you ever get into the last level. Adam 2015-08-24 22:30:26
Skorygowałem informacje o autorach: w grze 3plex nie ma muzyki Poisona (była podkładem do filmiku wystawionego przez MatoSimiego, stąd pomyłka - jak się okazuje, w samej grze nie ma jednak żadnych dźwięków), a autorem rysunku na ekranie tytułowym Bombera jest Rockford.