Gry konkursu ABBUC 2015 – część II by Adam Wachowski 2015-08-03 21:17:11


W drugiej części prezentujemy dwie kolejne gry startujące w tegorocznym konkursie programistycznym niemieckiego klubu ABBUC.



Początkowo miała to być konwersja na Atari XL/XE gry Food Swap, będącej dodatkiem do Pou (popularna aplikacja typu tamagotchi na komórkę, polegająca na opiekowaniu się wirtualnym stworzonkiem). Ta minigra jest wariantem takich gier, jak Bejeweled czy Candy Crush Saga, a wygląda następująco.

Jednak w miarę postępów prac Víctor „Vitoco” Parada dodawał nowe elementy i zmieniał nieco zasady; ostatecznie projekt przekształcił się w Toy'Swap z dziecięcymi zabawkami zamiast jedzenia i innymi regułami. Obecnie w grze mamy dwa poziomy trudności po 50 rund, a w każdej rundzie w określonym czasie trzeba osiągnąć zadane cele (do 3 różnych zadań w tej samej rozgrywce). Plansza początkowa jest generowana losowo, więc nigdy nie wiadomo, jak trudne okaże się ukończenie danej rundy.


Vitoco poza napisaniem kodu sam zadbał o grafikę i stronę dźwiękową, a wśród używanych narzędzi były m.in. asembler MADS, Raster Music Tracker (RMT), Atari FontMaker, Altirra. Historię powstawania gry można było śledzić na chilijskim forum retrograczy Retronia.

Warto jeszcze podkreślić, że Vitoco postarał się, aby można było sterować rozgrywką za pomocą całej gamy urządzeń: gra obsługuje dżojstik, klawiaturę, pistolet świetlny, trackball oraz mysz ST.



Sikor już któryś raz startuje w konkursie ABBUC i jak zwykle prezentuje tam autorską grę w swoim ulubionym Turbo Basicu. Joystick Mastah to prosta gra na refleks, całkowicie w trybie tekstowym. Autor opisuje ją tak:

Czy uważasz się za mistrza joysticka? Pokaż to! Każdy poziom zmienia się co 50 punktów, skracając czas reakcji i zmieniając ilość możliwych do wylosowania opcji. W pierwszym poziomie - działamy tylko z fire, w drugim - fire lub lewo-prawo, aż do wszystkich kierunków i fire.

Jak widzimy na obrazku, w centrum ekranu pojawia się odpowiedni napis: FIRE, LEFT, RIGHT, UP lub DOWN, na który musimy jak najszybciej zareagować, aby zdobyć możliwie dużo punktów.

Zgodnie z tradycją Sikora wspomógł swoją muzyką niezawodny Miker.
anon 2015-08-03 23:08:37

Słabo coś w tym roku

Adam 2015-08-03 23:22:38

Wiele wskazuje na to, że w tym roku najmocniejsze tytuły na małe Atari ukażą się poza konkursem ABBUC. Przy optymistycznym scenariuszu zobaczymy do końca roku: z Polski - gry Rick Dangerous, Laura, Hobgoblin 2, dokończone porty The Great Escape i Fairlight, a z reszty świata prawdopodobnie Prince of Persia czy Manic Miner.

Adam 2015-08-03 23:37:12

A Toy'Swap wygląda sympatycznie :)

Jacques 2015-08-04 08:33:02

Ciekawe kiedy Pang się "szczęśliwie odnajdzie" ;-)

nosty 2015-08-04 09:29:02

Toy'Swap wygląda na produkcję zrobioną z dbałością o szczegóły, dopieszczoną. Takie lubię. Za to właśnie lubię np. gry Larka: mogą być niewielkie, ale dopracowane w detalach. Więc trzymam kciuki za tę produkcję.

Co do wyminionych gier "do końca roku" to jesteś Adam zbytnim optymistą.
Z Ricka będę się cieszył jeśli ukaże się do końca przyszłego roku. Z tego co wiem są gotowe dwa levele, a chłopaki są perfekcjonistami, więc pozostałych dwóch nie zrobią po łebkach. No ale szansa, że zwiększą nagle tempo x4 oczywiście jest.
Prince of Persia? Zdaje się, że na razie są tylko screeny.
Manic Miner - tu lepiej, ta gra jest chyba gotowa od lat. Nie wiem co wstrzymuje Tezza.
Poczekamy, zobaczymy...

Adam 2015-08-05 13:39:30

@nosty: tak jak napisałem, chodziło o "optymistyczny scenariusz".

Co do Ricka - to nie jest tak, że jeśli chłopaki robili 2 levele w X lat, to następne dwa zajmą tyle samo. Podejrzewam, że najwięcej pracy pozostało przy przerobieniu i dostosowaniu grafiki (bo jak rozumiem, sam układ poziomów ma być identyczny z C64 i nad tym pracy nie będzie), a silnik gry jest prawie skończony i nie będzie ulegał już większym zmianom. Oczywiście mogę się mylić.

Jeśli chodzi o Prince of Persia - istnieje trochę więcej niż statyczne screeny, ale ostatnio prace się nieco zatrzymały.

Tezz miał i ma kilka rozgrzebanych projektów na różnych etapach zaawansowania, zrobił sobie dłuższą przerwę od Atari w okolicach 2014 roku, a priorytety ustawił sobie tak: najpierw Chimera+ (zrobione), potem Manic Miner, następnie Barbarian. Również mam wrażenie, że pozostało naprawdę niewiele przy MM - tym bardziej koniec roku wydaje się w tej chwili realny.