Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2016 by Adam Wachowski 2016-04-07 23:46:04


W ubiegły weekend ogłoszone zostały wyniki konkursu na najlepszą grę napisaną w 10 linijkach języka BASIC. W tym roku rywalizowało rekordowe 89 gier na 13 różnych platform, w tym 21 na 8-bitowe Atari. Poniżej przedstawiamy część z nich. Szczegółowe wyniki oraz listę przyznanych nagród znajdziecie na tej stronie.

Tutaj znajduje się oficjalne repozytorium na Dropboksie ze wszystkimi grami konkursowymi. A paczkę z kompletem wszystkich plików dla małego Atari (w tym także instrukcje, screenshoty) możecie pobrać stąd.


Kategoria PUR-80

W kategorii najkrótszych linii powstało najwięcej, bo aż 46 gier, z czego jedynie 2 na Atari – i zajęły one całkiem niezłe miejsca w stawce: trzeci był Jump, a siódmy M*N Puzzle.


1. 10 Othello ..../Spectrum 7.00
2. FireFighter64 ./C64 6.86
3. Jump ........../Atari 6.29
. . .
7. M*N Puzzle ..../Atari 5.29
. . .



Bardzo prosta gra, w której sterujemy czymś w rodzaju głowy(?). Postacie puszczają w ruch skakankę, a my mamy przez nią przeskoczyć w odpowiednim momencie (naciskając FIRE). Licznik wskazuje liczbę udanych skoków, błąd powoduje rozpoczęcie gry od nowa.




Kategoria PUR-120

Małe Atari zdominowało następną kategorię – na 22 pozycje tylko 8 powstało na inne platformy. Gry na maszyny z symbolem góry Fuji zajęły pierwsze siedem miejsc (wliczając w to również jedno zgłoszenie na konsolę Atari 2600).

1. Invaders ......./Atari 8.71
2. Graviten ......./Atari 8.00
3. Nuts! ........../Atari 7.71
4. Fleas! ........./Atari 7.43
   Pipeliners micro/Atari 7.43
6. 9LineBlitz ...../VCS 7.14
7. Alpha vs Numeric/Atari 6.86
8. Caverns of Mars /MC-10 6.80
9. Sonar-Peilung ../C64 6.60
10.Nailrace ......./Atari 6.14
   anteat ........./Atari 6.14
12.Tenpest ......../Atari 5.86
13.Gravity X ....../Atari 5.57
14.Duck Hunt ....../Atari 5.14
15.Cave Adventure ./ZX81 5.00
16.Cabbage ......../Atari 4.86
   Maze Run ......./MSX 4.86
18.T-3 TicTacToe ../MSX 4.33
19.A-V-O-I-D ....../Atari 4.25
20.Equilibrium ..../Atari 4.00
21.Type Hero ....../MSX 3.71
22.Minipac ......../MC-10 3.57




Kategorię wygrał uproszczony klon klasycznego Space Invaders: walczymy z jedną falą obcych, którzy oczywiście w miarę odstrzeliwania coraz bardziej przyspieszają. W danym momencie na ekranie może być tylko jeden pocisk gracza, czyli jeśli chybimy, to na możliwość kolejnego strzału musimy poczekać aż nasz ostatni pocisk dotrze do krawędzi ekranu.



Sterowanie: lewo / prawo, FIRE – strzał, RETURN – rozpoczęcie nowej gry.

Autor zamieścił szczegółowy opis na swojej stronie.
Plik do pobrania: link.








Sterujemy psem, który stara się unikać gigantycznych fioletowych pcheł poruszających się wokół – a lepiej nie mieć z nimi kontaktu, bo 3 takie zetknięcia kończą się śmiercią. Rozgrywka jest mocno inspirowana grą Shooting Stars z 1984 roku. Podobny pomysł znajdziemy też w niedawnej grze Agendy Pixeroids, tyle że we Fleas! „przeszkadzajek” jest mniej, a wszystkie obiekty poruszają się co 1 znak.


Grę pobieramy stąd.
Szczegółowy opis kodu znajdziecie tutaj.





Kategoria EXTREM-256 (20)

W tej kategorii również zwyciężyła gra na małe Atari autorstwa Vitoco:

1. Where's my Cheese? /Atari 9.71
2. Gravity Snake ...../C64 7.86
   Fort Knox ........./Atari 7.86
4. Tetris 10 ........./MSX 7.80
. . .
6. Connect4 ........../Atari 7.14
8. Traffic .........../Atari 6.71
16.Steinkraft ......../Atari 5.25
. . .



Świat widziany ślepiami myszy laboratoryjnej szukającej sera. Przed każdą rozgrywką tworzony jest losowy labirynt w zależności od naszych preferencji:
1. określamy poziom trudności: od najłatwiejszego (1) do najtrudniejszego (30), na którym czeka nas 961 pomieszczeń.
2. decydujemy, czy do sera prowadzi jedna ścieżka (Y/N): opcja N może oznaczać z jednej strony łatwiejsze dojście do sera, z drugiej powstanie układu korytarzy, po których będziemy się kręcili w kółko.

Następnie program generuje planszę (co może trwać dłużej przy ustawieniach wysokiej trudności). Gdy jesteśmy gotowi, naciskamy dowolny klawisz.

Sterowanie: lewo/ prawo/ przód (cofać się nie możemy).
Na koniec gra podsumowuje czas rozgrywki.


Grę pobieramy stąd. Chętni, którzy chcą dowiedzieć się, jak został napisany kod, mogą zajrzeć tu.






xeen 2016-04-08 10:35:30

poziom wysoki. respekt dla autorów

mgr_inz_rafal 2016-04-08 11:52:42

Był ktoś jeszcze z PL?

Adam 2016-04-08 12:37:52

@mgr_inz_rafal: Zdaje się, że nie. Tylko Twój Duck Hunt.

mgr_inz_rafal 2016-04-08 13:19:36

Szkoda, liczyłem na jakieś czary-mary od Pirxa :)

Natomiast Invadersy na 10 linijek to zaiste niezły wyczyn.

Adam 2016-04-08 13:35:36

Jak pewnie wiesz, upakowanie w tych 10 linijkach dużej liczby instrukcji jest możliwe dzięki coraz lepszym pomocniczym narzędziom (powstało ich już kilka). Pirx też zastosował 2 lata temu własne rozwiązanie, które skracało mu "normalny" źródłowy kod.

Pirx 2016-04-08 14:46:13

Nie dałem rady - za ambitnie próbowałem, wychodzi mi jakieś 20 wierszy w turbo extreme (255 bajtów na wiersz - tego się nie da nawet ENTERem wprowadzić na atarkę, tylko generatorem tokenów).
Może w przyszłym roczku.

Atari Górą! 2016-04-08 16:03:59

Doom w 256 liniach!!! PeCety i inne konsole mogą się schować!!! dlaczego nie wydaje się gier cały czas na Atari? przecież są lepsze od tego całego chłamu na te "niby nowe" komputery/konsole.

maly_swd 2016-04-09 17:23:25

Pełen szacunek dla ludzików :)
Invaders + Ser to jest coś pięknego.

xeen 2016-04-10 11:36:17

jump - ciekawy pomysł na grę na jeden przycisk. Przy zdjęciu ograniczeń i podrasowaniu mechaniki to mogła by być wciągająca odstresowywaczka ... może z systemem hiscore :)

tebe 2016-04-11 01:42:11

NUTS wersja Pascalowa, http://tiny.pl/g72tf