Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2016 by Adam Wachowski 2016-04-07 23:46:04
W ubiegły weekend ogłoszone zostały wyniki konkursu na najlepszą
grę napisaną w 10 linijkach języka BASIC. W tym roku rywalizowało
rekordowe 89 gier na 13 różnych platform, w tym 21 na 8-bitowe
Atari. Poniżej przedstawiamy część z nich. Szczegółowe wyniki oraz
listę przyznanych nagród znajdziecie na tej stronie.
Tutaj znajduje się oficjalne repozytorium na
Dropboksie ze wszystkimi grami konkursowymi. A paczkę z kompletem
wszystkich plików dla małego Atari (w tym także instrukcje,
screenshoty) możecie pobrać
stąd.
Kategoria PUR-80
W kategorii najkrótszych linii powstało najwięcej, bo aż 46 gier, z
czego jedynie 2 na Atari – i zajęły one całkiem niezłe miejsca w
stawce: trzeci był Jump, a siódmy M*N Puzzle.
Bardzo prosta gra, w której sterujemy czymś w rodzaju głowy(?).
Postacie puszczają w ruch skakankę, a my mamy przez nią przeskoczyć
w odpowiednim momencie (naciskając FIRE). Licznik wskazuje liczbę
udanych skoków, błąd powoduje rozpoczęcie gry od nowa.
7. M*N Puzzle
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Łamigłówka logiczna, w której mamy ułożyć kolejno litery w jak
najmniejszej liczbie ruchów. O grze pisaliśmy tutaj.
Kategoria PUR-120
Małe Atari zdominowało następną kategorię – na 22 pozycje tylko 8
powstało na inne platformy. Gry na maszyny z symbolem góry Fuji
zajęły pierwsze siedem miejsc (wliczając w to również jedno
zgłoszenie na konsolę Atari 2600).
1. Invaders ......./Atari 8.71
2. Graviten ......./Atari 8.00
3. Nuts! ........../Atari 7.71
4. Fleas! ........./Atari 7.43
Pipeliners micro/Atari 7.43
6. 9LineBlitz ...../VCS 7.14
7. Alpha vs Numeric/Atari 6.86
8. Caverns of Mars /MC-10 6.80
9. Sonar-Peilung ../C64 6.60
10.Nailrace ......./Atari 6.14
anteat ........./Atari 6.14
12.Tenpest ......../Atari 5.86
13.Gravity X ....../Atari 5.57
14.Duck Hunt ....../Atari 5.14
15.Cave Adventure ./ZX81 5.00
16.Cabbage ......../Atari 4.86
Maze Run ......./MSX 4.86
18.T-3 TicTacToe ../MSX 4.33
19.A-V-O-I-D ....../Atari 4.25
20.Equilibrium ..../Atari 4.00
21.Type Hero ....../MSX 3.71
22.Minipac ......../MC-10 3.57
1. Invaders
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Kategorię wygrał uproszczony klon klasycznego Space
Invaders: walczymy z jedną falą obcych, którzy oczywiście w
miarę odstrzeliwania coraz bardziej przyspieszają. W danym momencie
na ekranie może być tylko jeden pocisk gracza, czyli jeśli chybimy,
to na możliwość kolejnego strzału musimy poczekać aż nasz ostatni
pocisk dotrze do krawędzi ekranu.
Sterowanie: lewo / prawo, FIRE – strzał, RETURN – rozpoczęcie nowej
gry.
Autor zamieścił szczegółowy opis na swojej stronie.
Plik do pobrania: link.
Sterujemy psem, który stara się unikać gigantycznych fioletowych
pcheł poruszających się wokół – a lepiej nie mieć z nimi kontaktu,
bo 3 takie zetknięcia kończą się śmiercią. Rozgrywka jest mocno
inspirowana grą Shooting Stars z 1984 roku. Podobny
pomysł znajdziemy też w niedawnej grze Agendy Pixeroids, tyle że we Fleas!
„przeszkadzajek” jest mniej, a wszystkie obiekty poruszają się co 1
znak.
Grę pobieramy stąd.
Szczegółowy opis kodu znajdziecie tutaj.
7. Alpha vs Numeric: The Front Line
Autor: Victor „Vitoco” Parada
O tej grze, polegającej na ćwiczeniu szybkości wpisywania
odpowiednich znaków na klawiaturze, pisaliśmy tutaj.
Kategoria EXTREM-256 (20)
W tej kategorii również zwyciężyła gra na małe Atari autorstwa
Vitoco:
1. Where's my Cheese? /Atari 9.71
2. Gravity Snake ...../C64 7.86
Fort Knox ........./Atari 7.86
4. Tetris 10 ........./MSX 7.80
. . .
6. Connect4 ........../Atari 7.14
8. Traffic .........../Atari 6.71
16.Steinkraft ......../Atari 5.25
. . .
1. Where's my Cheese?
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Świat widziany ślepiami myszy laboratoryjnej szukającej sera. Przed
każdą rozgrywką tworzony jest losowy labirynt w zależności od
naszych preferencji:
1. określamy poziom trudności: od najłatwiejszego (1) do
najtrudniejszego (30), na którym czeka nas 961 pomieszczeń.
2. decydujemy, czy do sera prowadzi jedna ścieżka (Y/N): opcja N
może oznaczać z jednej strony łatwiejsze dojście do sera, z drugiej
powstanie układu korytarzy, po których będziemy się kręcili w
kółko.
Następnie program generuje planszę (co może trwać dłużej przy
ustawieniach wysokiej trudności). Gdy jesteśmy gotowi, naciskamy
dowolny klawisz.
Sterowanie: lewo/ prawo/ przód (cofać się nie możemy).
Na koniec gra podsumowuje czas rozgrywki.
Grę pobieramy stąd.
Chętni, którzy chcą dowiedzieć się, jak został napisany kod, mogą
zajrzeć tu.
poziom wysoki. respekt dla autorów mgr_inz_rafal 2016-04-08 11:52:42
Był ktoś jeszcze z PL? Adam 2016-04-08 12:37:52
@mgr_inz_rafal: Zdaje się, że nie. Tylko Twój Duck Hunt. mgr_inz_rafal 2016-04-08 13:19:36
Szkoda, liczyłem na jakieś czary-mary od Pirxa :)
Natomiast Invadersy na 10 linijek to zaiste niezły wyczyn. Adam 2016-04-08 13:35:36
Jak pewnie wiesz, upakowanie w tych 10 linijkach dużej liczby instrukcji jest możliwe dzięki coraz lepszym pomocniczym narzędziom (powstało ich już kilka). Pirx też zastosował 2 lata temu własne rozwiązanie, które skracało mu "normalny" źródłowy kod. Pirx 2016-04-08 14:46:13
Nie dałem rady - za ambitnie próbowałem, wychodzi mi jakieś 20 wierszy w turbo extreme (255 bajtów na wiersz - tego się nie da nawet ENTERem wprowadzić na atarkę, tylko generatorem tokenów). Może w przyszłym roczku. Atari Górą! 2016-04-08 16:03:59
Doom w 256 liniach!!! PeCety i inne konsole mogą się schować!!! dlaczego nie wydaje się gier cały czas na Atari? przecież są lepsze od tego całego chłamu na te "niby nowe" komputery/konsole. maly_swd 2016-04-09 17:23:25
Pełen szacunek dla ludzików :) Invaders + Ser to jest coś pięknego. xeen 2016-04-10 11:36:17
jump - ciekawy pomysł na grę na jeden przycisk. Przy zdjęciu ograniczeń i podrasowaniu mechaniki to mogła by być wciągająca odstresowywaczka ... może z systemem hiscore :) tebe 2016-04-11 01:42:11