Niebawem koniec wystawy "Demoscena: Digital Art" by TDC 2016-04-19 22:13:55

Już tylko do niedzieli (24 IV) w PKiN będzie można odwiedzić wystawę jedyną w swoim rodzaju: "Demoscena: Digital Art".

Tematyka tam zaprezentowana dotyczy tego czym jest demoscena jako całość, na przestrzeni dziesięcioleci, niemniej jest tam wiele tematów, które zainteresują nas Atarowców. Po pierwsze w jednej z salek projekcyjnych prezentowane są non-stop demka 8bitowe, a osoby z dużym zacięciem mogą próbować odszukać wszystkich nawiązań do Atari w całej wystawie, ale ostrzegam w setce pewnie się nie zmieszczą ;)

Na jednym ze stanowisk uruchomiona jest specjalna wersja demka Numen, jednego z najgłośniejszych demek w historii demosceny 8-bitowego Atari. Można usiąść, założyć słuchawki i doświadczyć 12 minutowego demka z prawdziwego kineskopu CRT, nie z jakiegoś tam emulatora, który ledwo daje sobie radę z demkami :P



Oto garść szczegółów:

Numen
Grupa Taquart
Pierwsze miejsce demo-compo Lato Ludzików 2002

Jedno z najbardziej znaczących dem w historii małego Atari. Kilkanaście minut nowych efektów i trybów graficznych, zaprezentowało jedynie czterech polskich autorów. Trudno znaleźć produkcję, która tak poruszyła i widzów, i autorów dem. Powszechnie uważa się, że to produkcja epokowa.

Bardzo kolorowa, dzięki wykorzystaniu nowo odkrytych trybów graficznych niemożliwych do osiągnięcia na innych komputerach 8-bitowych. Niewiarygodne, płynne animacje np. "bump mapping", w typowej rozdzielczości: Atari, Commodore 64 czy Amstrada CPC, jednak na Atari dostępne jest równocześnie nie 4, ale 30 odcieni koloru. Doskonale nadaje się to do takich efektów trójwymiarowego światłocienia.

"Duke Nukem 3D" to pecetowa gra, Fox napisał silnik 3D z nim zgodny (tzw. "Build" na PC). Gra "Vector" na Atari nie została ukończona, ale świat 3D został wykorzystany w tym demie. Mapy można samodzielnie tworzyć w pecetowych narzędziach.

Największe obiekty 3D, płynnie animowane (50 fps PAL), stały się możliwe dzięki zaprojektowaniu nowego, brawurowego trybu graficznego Atari, który wspiera wydajne rysowanie dużych trójkątów w rozdzielczości 160x240. To prawdziwa magia Atari.

Perfekcyjnie animowane w 3D układanie kostki Rubika na naszych oczach (43 tryliony to ilość możliwych kombinacji na kostce 3x3x3).

Geniusz demka to niezwykle barwne grafiki i animacje ukazujące możliwości sprzętu, które działają na komputerze z 1979 roku! Wtedy konkurencyjne w większości przypadków kompletnie nie miały grafiki, a jedynie tekst (np. Commodore PET, Apple I itp.), a pecet, ZX Spectrum i Commodore 64 jeszcze przez kilka lat nie pojawiły się na rynku! Dodatkowo po raz pierwszy zobaczyliśmy tak zaawansowane efekty np. blur - tak wydajne i w tak wysokich rozdzielczościach. Wiele efektów 3D jest trudnych do uzyskania na sprzęcie 8-bitowym.

To oczywiście nie wszystko! Dlatego Numen to absolutnie światowy poziom demka na 8-bitowy komputer.

Za tymi niezwykłymi osiągnięciami stoją: Piotr "Fox" Fusik - odpowiedzialny za znaczną cześć kodu największych niespodzianek demka. Kolejnym magikiem jest Marcin "Eru" Żukowski, który również był odpowiedzialny za kod. Grafikę narysował Michał "Dracon" Garbaciak, a muzykę skomponował niezwykle ceniony zwycięzca wielu konkursów Łukasz "X-Ray" Sychowicz.

Więcej informacji na stronie numen.scene.pl



Gorąco zapraszamy na wystawę "Demoscena: Digital Art", bo to już ostatni moment, aby pobawić się dorobkiem demosceny oraz ewentualnie dać rodzinie, przyjaciołom, czy znajomym zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi. Trzeba przyznać, że trudno znaleźć lepszą okazję do tego, gdy wszystko można zobaczyć, dotknąć czy też obejrzeć film dokumentalny opisujący tę unikalną społeczność twórców.
blasph 2016-04-20 01:22:23

"Numen" od strony koderskiej absolutnie mnie rozwalil i wedlug mnie nie ma dema na 8 bitowcach z szybszymi wektorami w 160x200. Reszta kodu tez na poziomie nie osiagalnym na innych platformach..hehehe" miszcz "i basta .Ale jakis godny następca by sie przydał ;) przeca to nie kres możliwości naszego cudownego a8 :)

tdc 2016-04-20 04:10:29

Zgadzam się, czekamy na następcę ;)

0xF 2016-04-20 10:44:32

Zapętloną wersję Numena, która powstała na potrzeby wystawy, można pobrać z http://numen.scene.pl/ Podczas prac nad nią wynikło kilka niespodzianek, może kiedyś to opiszę.

as... 2016-04-20 10:55:12

Opisz opisz, swoją droga dobrze by było aby to flagowe demo poszło na Rapidusie....

Dracon 2016-04-21 10:42:14

@blasph: a od strony graficzno-dźwiękowej? :)
Mówi się, że NUMEN tak przy okazji przekonał paru ludzi do powrotu na ataroscenę, czy Ciebie też? ;)

_rocky 2016-04-21 15:00:09

Widzę, TDC lobbuje..

tebe 2016-04-21 16:09:50

na Rapidusie? za dużo nielegali ;)

kris3d 2016-04-21 22:41:23

@as, ja widziałem NUMENA na Rapidusie u Pinokia już dwa lata temu, chyba że to inne torusy mi pokazywał wtedy w nocy;)

grey / mystic bytes 2016-04-21 23:01:40

@kris3d: Pin po pijaku to mógł Ci pokazywać nie torusy a tors :D

_rocky 2016-04-22 02:31:43

Na głazach (pin) robił za podstawkę do piwa...

as... 2016-04-22 08:10:28

@kris3d,
zapewne to był Reditus na Rapisusie....
https://www.youtube.com/watch?v=YvjlP4rpbNY

tdc 2016-04-23 13:44:35

@Rocky, wstrętny Tdc lobbował na swoim wykładzie w ramach tej wystawy również produkcje Mad Team, uruchamiając demka i omawiając je, pokazując inne osiągnięcia (co robię od lat).

A bardziej poważnie: chętnie będę lobbował dowolną grupę, jednak ta musi chcieć np. podzielić się z nami swoją wiedzą. Przykładowo z każdym demkiem wiążą się różne ciekawe historie itp. nikt poza autorami nie zna ich itp. Dlatego niech koder, swaper grupy podeśle do dowolnej osoby z Atarionline opis jakiegoś fajnego np. demka itp. a chętnie opublikujemy podobny opis.