Konkurs programistyczny ABBUC – co nas czeka w tym roku? by Adam Wachowski 2016-07-24 16:12:02


Do końca lipca można zgłaszać swoje prace na 2 konkursy: software'owy i hardware'owy organizowane przez największy klub na świecie zrzeszający miłośników 8-bitowego Atari, czyli niemiecki ABBUC (Atari Bit Byter User Club).

Najistotniejszą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami jest rozdzielenie konkursu programistycznego na dwie kategorie: gry i aplikacje – teraz w każdej z nich niezależnie można zdobyć główną nagrodę 500 euro.

Jakich gier możemy się spodziewać w tym roku? Jeszcze nie wszyscy twórcy ujawnili swoje plany, ale już teraz wiadomo o kilku planowanych zgłoszeniach. Dodam tylko, że prezentowane poniżej screenshoty pochodzą z wersji roboczych, w ostatecznej wersji mogą wyglądać nieco inaczej.



W rozgrywce chodzi o budowanie drapacza chmur i o reakcję we właściwym momencie na nadciągające kolejne piętra: należy upuścić poruszające się elementy w taki sposób, aby jak najlepiej pasowały do tych już ułożonych poniżej. Podobny pomysł zrealizował w ubiegłym roku Jason Kendall (proste Gravity), ale tutaj mamy do czynienia z produkcją nieporównywalnie bardziej dopracowaną.

Przypomnijmy, jak gra wyglądała w grudniu – od tego czasu większych zmian w rozgrywce raczej nie było:



Dla pełnej jasności: powyższy filmik ozdobiono muzyką niepochodzącą z małego Atari... W projekcie Skyscraper uczestniczyli również José Pereira (pomoc w grafice) oraz Michał „stRing” Radecki (muzyka).



Część z Was zapewne pamięta nasz artykuł z 2014 roku, w którym zapowiadaliśmy grę The Monk. Jej autor Vladimir „Popmilo” Janković nie dokończył wówczas kodowania gry i próbuje teraz drugiego podejścia, tym razem przygotowując wersję mocno okrojoną w stosunku do początkowych zamiarów.

Aby ułatwić sobie sprawę, Popmilo zrezygnował na razie z efektownego triku graficznego wykorzystującego efekt tzw. „PAL blending” i dającego złudzenie 16 kolorów (w skrócie chodziło o mieszanie co drugą linię 4 odcieni szarości oraz 4 barw). Zamiast tego postawił na prostotę i postanowił przenieść grafikę do trybu znanego jako 10++, oferującego 9 niezależnych kolorów oraz grube kwadratowe piksele (rozmiaru 4x4 pikseli hi-resowych).


Wstępnie gotowa jest więc strona graficzna, trwają prace nad silnikiem gry i przygotowaniem jakiejś rozgrywki. Co do reszty: muzykę i efekty dźwiękowe stworzył dawno temu Michał „Miker” Szpilowski, dobrze działają też procedury początkowego generowania mapy świata.

Popmilo zarzeka się, że tym razem w końcu wystawi grę w konkursie, nawet jeśli odbędzie się to kosztem snu w ostatnich dniach, a gameplay będzie bardzo prosty. Na ulepszenia i na bardziej dopracowaną wersję, bliższą pierwotnym planom, czas ma przyjść później. Czy uda mu się tym razem zdążyć w terminie? Okaże się za tydzień...


(wygenerowana losowo mapka gry)




Thomas „8BitJunkie” Schulz, autor Dimo's Quest, planuje tym razem wystawić prostą gierkę Get Up!, w której mamy za zadanie pokierować statkiem kosmicznym od dna morskiego aż do gwiazd – przy czym w grze nie strzelamy, tylko unikamy kolejnych przeszkód.





Grę będzie można, co ciekawe, kupić w porządnie wydanej kolekcjonerskiej wersji kasetowej.






• Kolejny weteran konkursu, wspomniany już Jason „TheRealBountyBob” Kendall zapowiada prostą grę kosmiczną opartą na silniku Ramp Rage, produkcji wystawionej przez siebie w konkursie 2 lata temu.

• Wśród zgłoszonych już gier jest quiz NameThisGame, który stworzył Robert Stuart – szczegóły nie są na razie znane.

• W kategorii narzędziowej wystartuje m.in. program Bugbiter 240i konwertujący pliki BMP na format Atari – autorem jest Martin „Bugbiter” Kaspar.

• Prawdopodobnie swój program użytkowy wystawi również Paweł „Sikor” Sikorski.


Lista oficjalnie zgłoszonych programów znajduje się tu.

Szczegółowe zasady konkursu programistycznego w języku angielskim znajdziecie tutaj, a konkursu hardware'owego w tym miejscu.

UWAGA: przypominamy, że konkursowe gry są najpierw udostępniane członkom klubu, którzy mają kilka miesięcy na ocenę zgłoszeń, a wyniki głosowania są publikowane na dorocznym walnym zgromadzeniu ABBUC-a (odbywającym się w ostatni weekend października). Jeśliby ktoś chciał, to nie ma problemu z zapisaniem się do klubu, wystarczy wpłacić roczną składkę.
larek 2016-07-24 20:33:56

PlatmanA8 wygląda na razie całkiem ładnie.
Skyscraper jako prosta i przyjemna gierka (na taką wygląda) też może być.
Jednak jakichś wielkich hitów nie widzę.

the fender 2016-07-25 10:15:34

Faktycznie PlatmanA8 wygląda bardzo zachęcająco. Niestety jak gołe plansze (a nawet ze scrollem i spritami) mają się do powstania gotowej gry wiemy aż za dobrze :] 3mam kciuki.
Skyscraper fajny. Szczególnie z tym dubstepem w tle :D
Reszta hmm.... no coś się dzieje i ludzie programy piszą :) Na uwagę zasługuje oczywiście 1k strzelanka, która nie dość że nieźle wygląda (jak na realia Atari8bit) to jeszcze szybko działa i zajmuje tyle co xbios :D

xeen 2016-07-25 14:50:24

bardzo podobny design co Platman ma gierka naughty ones na Amigę.

http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=1960

Adam 2016-07-25 15:15:50

Nie napisałem tego powyżej, ale oryginalnie ta gra powstała jako "Plat-Man" vel "PlatMan" na Amigę - rok 1995:
http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=2305

José Pereira 2016-07-25 16:27:03

Hi.

It's almost for sure that we'll not have Platman ready in time to enter on the contest (or Andrea gets a way to work on the code 25hours a day :grin:) but is for all maybe even better in case that andrea have time during Summer and may the game be available to all soon wnen if entered it would be to all by around October :)...

Regarding Skyscraper it has some more and nice stuff you'll have to wait to see ;)...

And me and Xuel this year don't had time and some personal things to do something but we promise that in 2017 we'll come back more stronger than ever :grin: (and maybe, if we find time we may finally add all the stuff we intended and have a final version of X:8 during 2017 :)).


Greetings to all.
José Pereira

the fender 2016-07-25 17:05:12

@José: No problem, we have a lot of time :) October is a good point, especially if it is OktoberFest ;)

But seriously : please don't hurry.
Better product is more fun. In Poland we have saying "Longer waiting results better breakfast" :)

Adam 2016-07-25 17:20:24

Thanks, José, for the details. Good luck in competition with Skyscraper. Regarding Platman - have you considered taking part in Silly Venture 8-bit Atari game compo (in November)?

IRATA4 2016-07-27 19:23:03

PlatmanA8 w pierwszej chwili na myśl mi przyszło VBXE,z pozostałych też faworyta mam.