Nowa gra: Spycat by Adam Wachowski 2016-10-02 12:52:57
Niezawodny Fandal z pomocą Mikera przygotował kolejną
konwersję z komputera BBC Micro, tym razem grę Spycat,
wydaną przez Superior Software w 1988 roku (pełny tytuł Spycat:
An Interactive Exposé of M.I. 4½).
Autorem oryginału był Peter Scott, jeden z najciekawszych
twórców gier na brytyjskie komputery BBC Micro i Acorn Electron
(jego dziełem był m.in. Ransack! przeniesiony niedawno na
Atari).
Fabuła gry żartobliwie nawiązuje do skandalu otaczającego głośną
wówczas, bestsellerową książkę „Łowca szpiegów”
(Spycatcher), której publikacji próbował zakazać rząd
Wielkiej Brytanii, co wywindowało w górę słupki sprzedaży. Książka
zawierała wspomnienia Petera Wrighta, byłego pracownika brytyjskich
służb specjalnych (MI5).
Bohaterem gry jest Peter Correct, tytułowy Spycat, pracownik MI
4½, który wkrótce ma być odesłany na emeryturę po 50 latach
służby i dowiaduje się, że dostawać będzie grosze ze względu na
ostatnie cięcia budżetowe. Czuje się upokorzony i zdradzony przez
własne państwo. Postanawia więc: znaleźć 3 tajne dokumenty
badawcze, przenieść je na mikrofilm, następnie zdobyć maszynę do
pisania oraz paszport i odlecieć na Grenlandię, by tam móc napisać
swoje pamiętniki i zarobić kupę kasy…
Zadaniem gracza jest realizacja tego planu. Na swej drodze spotkamy
znajome postacie, które w instrukcji do gry zostały opisane jako
Sir Clive Amstrad (w roli „Q”), pani premier Margo
Thatch czy radziecki ambasador Mikhail Gorbochops.
Trzeba przy tym uważać na wszelkie „przeszkadzajki” oraz na miejsca
oznaczone trupią czaszką (ostrzegające przed zagrożeniami takimi
jak podłoga pod napięciem). Utraconą energię można przywrócić tylko
poprzez specjalne pigułki energetyczne lub glukozowe.
Graficznie właściwie jest tak samo jak w oryginale, z dokładnością
do bardziej stonowanej i minimalnie bogatszej palety tła oraz
użycia sprajtów dla głównej postaci, dzięki czemu jej kolory są
niezależne od otoczenia.
W grze daleko nie zajdziemy, jeśli nie opanujemy klawiszologii.
Sterujemy działaniami bohatera na dwa sposoby – poprzez klawisze
funkcyjne i spację lub przez wciskanie konkretnych klawiszy.
Po prawej stronie górnego panelu widzimy listę niesionych
przedmiotów (możemy ich mieć maksymalnie 3). Przechodzimy pomiędzy
nimi używając OPTION lub odwołując się bezpośrednio przez
klawisze 1-3.
Pośrodku panelu widać zbiór ikon odpowiadających możliwym
działaniom gracza. Nawigujemy pomiędzy nimi za pomocą
SELECT, a wybór zatwierdzamy spacją. Ale można też
zapamiętać konkretne klawisze odpowiadające każdej z akcji:
RETURN – podniesienie / opuszczenie bieżącego przedmiotu O – otwarcie drzwi U – użycie bieżącego przedmiotu P – pauza + – włączenie dźwięków - – wyłączenie dźwięków
Autorzy:
Peter Scott (kod i grafika wersji oryginalnej),
Frantisek „Fandal” Houra (kod wersji Atari),
Michał „Miker” Szpilowski (muzyka).
(czasem Spycat pokazuje, co ma pod płaszczem… ;) )
larek 2016-10-02 13:13:53
A miałem dzisiaj iść wcześniej spać... ;)
Wygląda super! Dzięki. Adam 2016-10-02 13:14:03
Mam nadzieję, że Fandal ma na swoim radarze również inne gry Petera Scotta, bo da się z nich bez problemu wybrać jeszcze coś ciekawego do konwersji :) mono 2016-10-02 13:48:23
mapka: http://www.stairwaytohell.com/gamehelp/MAP-SpyCat-BC/index.html online: http://bbcmicro.co.uk//jsbeeb/?autoboot&disc=http://bbcmicro.co.uk//gameimg/discs/Disc041-Spycat.ssd - warto odpalić i przeczytać opis gry na początku (szkoda, że fandal go nie przeniósł do wersji Atari) Adam 2016-10-02 13:57:54
Dzięki, mapkę podpiąłem teraz do artykułu. atarka 2016-10-02 18:08:45
Ogólnie super sprawa. Można dodać ten opis, chyba to nie będzie problemu. Tak czy inaczej ekstra sprawa, kolejna gra. mono 2016-10-02 18:09:46
I to jaka! Mój ulubiony typ :) Dzięki Fandal. bolo 2016-10-02 18:30:26
Mi się podoba muza, graficznie niezle, troche jednak skopano pasek energii moim zdaniem odislaw 2016-10-03 10:09:46
już to napisałem wcześniej na youtube, ale powtórzę - zajebiście to wygląda, szacun za konwersję prośba 2016-10-03 10:57:48
DO WSZYSTKICH ORGANIZATOROW EVENTOW!!!!
Proszę zastanowic sie nad wprowadzeniem trzech stopni biletow na wasze imprezy a mianowicie:
- bilet normalny - bilet ulgowy - bilet typu "DRACON" - kasownik jak w autobusie/metrze/tramwaju - na minuty lol 2016-10-03 13:47:53
lol maly_swd 2016-10-03 14:31:49
A gdzie bilet dla nienormalnych ?
* A gierka szacun :) grey/msb 2016-10-03 14:46:51
Gierka świetna, fajna muzyka i grafika. Zawsze jak oglądam takie tytuły przychodzi mi na myśl "szkoda, że takie perełki nie pojawiały się lata temu". Jesionen 2016-10-03 21:34:29
Świetna !!! nosty 2016-10-03 21:46:51
Świetna wiadomość. Zaraz potestuję. BTW. Peter Scott specjalizował się w przenoszeniu gier z mocniejszych platform na 8-bitowce. Z tego co wiem, portował tak: Hostages, The Last Ninja, Brabarian. No i perełka w tym zestawie: Sim City przeniesione z Amigi na BBC Micro funkcjonalnie prawie 1:1 i powszechnie uważane za najlepszy klon tej gry na 8-bitowce. Kiedyś nawet korespondowałem z Peterem na temat możliwości sportowania i wydania tej gry na Atari. Był bardzo pozytywnie nastawiony. Niestety z innych przyczyn nic z tego nie wyszło. Dracon 2016-10-03 23:04:58
@prośba: żałosny człowieczku, skoro wyczytałeś coś z forum i tak cię to "zabolało" to wracaj tam i normalnie dyskutuj a nie tu tchórzliwie się udzielasz, w dodatku w temacie zupełnie innym niż przewidziany. Beka z ciebie typie i tyle. :> prośba 2016-10-04 15:29:40
Można i tak. Ciekawi mnie natomiast szanowny przedmówco, czy jak idziesz do kina to w kasie też próbujesz uzyskać bilet tylko na "smakowitą" końcówkę? A jak kupujesz dajmy na to płaszcz u krawca to zadowalasz się jeno rękawem czy wewnętrzną kieszenią? A w końcu jak masz "bekę" ze mnie to z całości czy li tylko z dwu i pół zdania?? nodez 2016-10-04 18:02:55
swietna giera Yeltzyn 2016-10-05 17:52:49
@prosba: A ile kosztuje bilet typu "DRACON"? Adam 2016-10-05 18:05:18
@Prośba, Dracon, Yeltzyn: Drodzy Panowie, proponuję przejść z tą fascynującą dyskusją do odpowiedniego wątku na forum, bardziej powiązanego z kwestią biletów na SV niż ta nowinka.