Gridrunner – port z VIC-20 by Adam Wachowski 2016-10-18 23:27:09



Karolj „Heaven” Nadj jest ostatnio aktywny przede wszystkim jako koder dem grupy Desire, ale jeszcze kilka lat temu zdarzało mu się również tworzyć gry. Na AtariAge wspominał wielokrotnie o swojej nieopublikowanej konwersji Gridrunnera, jednej z wczesnych gier legendarnego Jeffa Mintera i dzisiaj w końcu swoje dzieło udostępnił (w wersji beta).

Bardzo dynamiczna rozgrywka Gridrunnera była zainspirowana atarowską grą arcade Centipede, a tytuł przyszedł Jeffowi do głowy, gdy zobaczył pierwsze plakaty filmu Blade Runner, który wówczas miał premierę. Gridrunner został już wydany na małym Atari w 1983 roku, ale jak sam Minter wspominał, kod powstał zbyt pospiesznie i grywalność była niższa niż oryginału na Commodore VIC-20 (1982).


Nowa wersja na Atari została właśnie oparta na tej pierwszej wersji, zajmującej zaledwie 3 i pół kilobajta pamięci. Co ciekawe, Minter jeszcze kilka razy wracał do tego tytułu na różnych platformach, oczywiście mocno wzbogacając gameplay – m.in. w ostatnich latach ukazały się Gridrunner Revolution (2009) oraz Gridrunner iOS (2012).

Tak wygląda rozgrywka w nowej wersji na Atari. Poza inną, mniej gęstą siatką linii i większymi obiektami warto zwrócić uwagę na digitalizację mowy:



Heaven stworzył tę konwersję w 2009 roku, ale nie publikował jej z powodu drobnych błędów (o niektórych sam już nie pamiętał). Najwyraźniej uznał jednak, że zbyt długo leży w jego szufladzie i trzeba ją w końcu pokazać światu. Muszę jednak zmartwić wielu graczy – na fizycznym sprzęcie ta wersja zawiesza się po ekranie tytułowym. Heaven obiecał poprawkę, miejmy nadzieję pojawi się wkrótce.


Twórcy gry:

Oryginalny kod na VIC-20: Jeff Minter
Kod wersji Atari: Karolj „Heaven” Nadj
Muzyka tytułowa i digitalizowane sample: Michał „Miker” Szpilowski
Obrazek tytułowy (konwersja z okładki gry): Terrence „Tezz” Derby

Plik (wersję beta) można pobrać stąd, a instrukcja w postaci XEX znajduje się tutaj.

the fender 2016-10-19 09:05:59

Ekran tytułowy do Gridrunnera miażdzy jądra.

maly_swd 2016-10-19 09:29:55

Ekran tytułowy - mega :)

Gra też wygląda całkiem całkiem.

Xerwer 2016-10-21 21:25:52

Witam
Ta gra przypomina mi bonusową gierkę z Lotusa 3 - miała mniej przeszkadzajek, ale miodność była niezła...

pin 2016-10-21 22:18:47

... ekran tytułowy zrywa synchro na ATARI!

Sprawdzał to któryś na prawdziwym komputerze, czy jak zwykle na emulatorze? ;)

pin 2016-10-21 22:19:41

przy rozpakowywaniu dodatkowo nie wycisza pokeya i zostaje przeważnie jakiś dźwięk.

pin 2016-10-21 22:22:18

.. ;) - no łatwo to tu nie jest

Adam 2016-10-21 22:28:02

Pin, fajnie by było, gdybyś czasem czytał treść artykułów - wiedziałbyś, że na razie działa tylko pod emulcem :)

pin 2016-10-21 23:48:38

jest piątek, więc jestem usprawiedliwiony :P

Adam 2016-10-22 00:04:17

Heaven zapytany teraz o poprawkę stwierdził, że zajmie się nią po Silly Venture, więc jeszcze chwilę poczekamy :)

pin 2016-10-22 00:45:19

luz, ja też ogarniam swoje prace przed kompo :)

mgr_inz_rafal 2016-10-22 11:07:34

A ja już się nie mogę doczekać tytułów muzyczek z SV :)