Gridrunner – port z VIC-20 by Adam Wachowski 2016-10-18 23:27:09
Karolj „Heaven” Nadj jest ostatnio aktywny przede wszystkim
jako koder dem grupy Desire, ale jeszcze kilka lat temu zdarzało mu
się również tworzyć gry. Na AtariAge wspominał wielokrotnie o
swojej nieopublikowanej konwersji Gridrunnera, jednej z
wczesnych gier legendarnego Jeffa Mintera i dzisiaj w końcu
swoje dzieło udostępnił (w wersji beta).
Bardzo dynamiczna rozgrywka Gridrunnera była zainspirowana
atarowską grą arcade Centipede, a tytuł przyszedł Jeffowi do
głowy, gdy zobaczył pierwsze plakaty filmu Blade Runner,
który wówczas miał premierę. Gridrunner został już wydany na małym
Atari w 1983 roku, ale jak sam Minter wspominał, kod powstał zbyt
pospiesznie i grywalność była niższa niż oryginału na Commodore
VIC-20 (1982).
Nowa wersja na Atari została właśnie oparta na tej pierwszej
wersji, zajmującej zaledwie 3 i pół kilobajta pamięci. Co ciekawe,
Minter jeszcze kilka razy wracał do tego tytułu na różnych
platformach, oczywiście mocno wzbogacając gameplay – m.in. w
ostatnich latach ukazały się Gridrunner Revolution (2009)
oraz Gridrunner iOS (2012).
Tak wygląda rozgrywka w nowej wersji na Atari. Poza inną, mniej
gęstą siatką linii i większymi obiektami warto zwrócić uwagę na
digitalizację mowy:
Heaven stworzył tę konwersję w 2009 roku, ale nie publikował jej z
powodu drobnych błędów (o niektórych sam już nie pamiętał).
Najwyraźniej uznał jednak, że zbyt długo leży w jego szufladzie i
trzeba ją w końcu pokazać światu. Muszę jednak zmartwić wielu
graczy – na fizycznym sprzęcie ta wersja zawiesza się po ekranie
tytułowym. Heaven obiecał poprawkę, miejmy nadzieję pojawi się
wkrótce.
Twórcy gry:
Oryginalny kod na VIC-20: Jeff Minter
Kod wersji Atari: Karolj „Heaven” Nadj
Muzyka tytułowa i digitalizowane sample: Michał „Miker”
Szpilowski
Obrazek tytułowy (konwersja z okładki gry): Terrence „Tezz”
Derby
Plik (wersję beta) można pobrać
stąd, a instrukcja w postaci XEX znajduje się
tutaj.
the fender 2016-10-19 09:05:59
Ekran tytułowy do Gridrunnera miażdzy jądra. maly_swd 2016-10-19 09:29:55
Ekran tytułowy - mega :)
Gra też wygląda całkiem całkiem. Xerwer 2016-10-21 21:25:52
Witam Ta gra przypomina mi bonusową gierkę z Lotusa 3 - miała mniej przeszkadzajek, ale miodność była niezła... pin 2016-10-21 22:18:47
... ekran tytułowy zrywa synchro na ATARI!
Sprawdzał to któryś na prawdziwym komputerze, czy jak zwykle na emulatorze? ;) pin 2016-10-21 22:19:41
przy rozpakowywaniu dodatkowo nie wycisza pokeya i zostaje przeważnie jakiś dźwięk. pin 2016-10-21 22:22:18
.. ;) - no łatwo to tu nie jest Adam 2016-10-21 22:28:02
Pin, fajnie by było, gdybyś czasem czytał treść artykułów - wiedziałbyś, że na razie działa tylko pod emulcem :) pin 2016-10-21 23:48:38
jest piątek, więc jestem usprawiedliwiony :P Adam 2016-10-22 00:04:17
Heaven zapytany teraz o poprawkę stwierdził, że zajmie się nią po Silly Venture, więc jeszcze chwilę poczekamy :) pin 2016-10-22 00:45:19
luz, ja też ogarniam swoje prace przed kompo :) mgr_inz_rafal 2016-10-22 11:07:34
A ja już się nie mogę doczekać tytułów muzyczek z SV :)