Kaz Kompo 2015 – aktualizacja by Adam Wachowski 2016-12-20 23:55:33
W dotychczasowej paczce gier kandydujących do tytułu najlepszej gry
2015 roku podmieniamy jedną pozycję. Dodatkowo kilka słów o grach,
których wcześniej bliżej nie omawialiśmy.
Dimo's Quest - Lurch Edition
Skontaktował się z nami Thomas "8bitjunkie" Schulz, autor
Dimo's Quest. Wiedzieliśmy, że w marcu 2016 pojawiła się na
AtariAge nowsza wersja Dimo, nazwana Dimo's Quest - Setz Dich
Durch Und Sei Kein Lurch!
Ale, jak się okazuje, wersja ta swoją premierę miała jednak pół
roku wcześniej, na corocznym walnym zgromadzeniu klubu ABBUC, czyli
w październiku 2015. Tak więc włączamy ją do naszej paczki za rok
2015.
A ponieważ zawiera ona w sobie wszystkie levele z noworocznej
edycji Dimo (NYD 2015 Edition), więc na prośbę Thomasa
zastępujemy nią tamtą świąteczną wersję. Uwaga: wszystkie
dotychczasowe głosy oddane na NYD Edition przechodzą na
Lurch Edition.
A skąd się wziął taki tytuł? W rymowanym podtytule Setz Dich
Durch Und Sei Kein Lurch! autor zachęca, aby nie być "Lurch",
co po niemiecku jednocześnie oznacza i "płaza", i – w przenośni –
"mięczaka".
Zmiany w stosunku do wcześniejszych wersji:
• nieco poprawiona grafika ekranu tytułowego
• gra i wszystkie levele znajdują się teraz na jednej stronie
dysku
• razem mamy zebrane 32 poziomy z Dimo's Quest oraz NYD
2015 Edition.
• w menu głównym można sobie wybrać dowolnie poziom od którego
zaczynamy
• dla każdej planszy przechowywany jest highscore, mamy też łączną
sumę wszystkich najlepszych wyników
• możliwość wyjścia z levelu (ESC), zatrzymania gry (pauza).
Twórcy:
• kod i design gry - Thomas „8Bitjunkie” Schulz
• grafika - Tobias Prinz
• muzyka - Hilton Theissen
Autorzy leveli: 8Bitjunkie, Dirk „Yellowman” Troeger, Holger
„Wizard” Hinterschitt, Gunnar „Bunsen” Kanold, Milan Hinterschitt,
T0bey
Gra jest dostępna w dwóch wersjach językowych: angielskiej i
niemieckiej. Tak jak i inne gry z serii Dimo nie działa ona w NTSC,
obsługuje tylko wersję PAL.
Nową wersję paczki z grami Kaz Kompo 2015 uwzględniającą wersję
Lurch Edition pobieramy STĄD.
A co jeszcze ciągle można znaleźć w tej paczce?
Popeye Arcade
W styczniu 2015 roku na forum Atari Age użytkownik Aking zebrał
różne drobne modyfikacje, które były robione dla klasycznej wersji
na konsolę Atari 5200, ostatnie poprawki pojawiły się w lipcu. W
sierpniu Mike „Homesoft” Langer przeportował plik na
8-bitowe Atari i kolejnymi usprawnieniami zajęli się już Darryl
„darryl1970” Guenther (grafika) oraz Paul „Playsoft” Lay
(kod). A pod koniec roku nastąpiło przeportowanie w drugą stronę, z
powrotem na 5200...
Nowa wersja została nazwana Popeye Arcade, bo celem było
zbliżenie się do wersji z salonów gier. W porównaniu ze znanym nam
od wielu lat Popeye z małego Atari:
• Przerobiona została grafika w całej grze, m.in. wygląd i fazy
ruchu postaci (Popeye, Oliwia, Brutus, Wiedźma Morska, Wimpy,
Groszek) oraz wiele elementów tła, w tym worek bokserski, butelki,
woda. Niektóre zmiany są dużym postępem w stosunku do oryginału
(spójrzcie np. na Brutusa).
• Mamy ekran tytułowy z animacją wypuszczania dymu z fajki.
• Poprawiono obsługę kolizji.
• Dodano animację wody w drugim i trzecim poziomie.
Ostatnia wersja została opublikowana w listopadzie 2015 roku, a
poniższy filmik pokazuje rozgrywkę z prawie bliźniaczej wersji z
Atari 5200 (różniącej się od naszej animacją ciosu Popeye, u nas
sprajt jest nadal rozszerzany do podwójnej szerokości). Autor
filmiku prezentuje też, jak zmieniał się wygląd głównych
postaci:
Modyfikacja klasycznego Silent Service z kwietnia 2015, autor zmian
Binarygeek opisywał je jako lepsze zbalansowanie rozgrywki,
co tak naprawdę oznaczało: „teraz jest o wiele łatwiej”.
Co pojawiło się w nowej wersji:
• Możliwość używania peryskopu w nocy, a także pod wodą do 250 stóp
(zamiast 46).
• Gracz ma do dyspozycji około 500 torped, bez żadnej pauzy na
przeładowanie. Przy czym program jest w stanie śledzić maksymalnie
jednocześnie 4 z nich.
• Nieograniczona liczba pocisków działa pokładowego
• Działo pokładowe może strzelać pod wodą do głębokości 250
stóp.
• Maksymalna szybkość łodzi podwodnej została zwiększona z 20/10
węzłów do 60/30 węzłów.
Ja rozumiem że każdy wkład w tytuł wymaga wysiłku jednakże dla mnie poprawienie pozycji z iluś tam lat wstecz nie wpływa na jego ocenę w stopniu znacznym choć doceniam .Do tej pory pamiętam spory z kolegą który na każdym kroku wytykal wszystkie potknięcia Atarowskich wersji znanych gier ,i po tylu latach gdybym się z nim spotkal i zaprezentował wersje poprawione to tym samym przyznal bym sie do tego iz tamte wersje ktorych zawzięcie bronilem były nic nie wartymi namiastkami ... a przecież sie grało i tak nie było, w kazdym razie czekam na nowosci :Projekt M,Rick,Prince of Persja ,i inne ktorych zapowiedzi czytalem bądź dema odpalalem, wiec sory no bonus. rudi 2016-12-22 09:22:26
Zgadzam się z Irata, zwłaszcza że nowa wersja nie oferuje w żadnym stopniu lepszego gameplay-u - a różnice prócz lepszego kontrastu kolorów (ale kto w latach 90-tych miał własny kolorowy monitor) są wręcz symboliczne. urborg 2016-12-22 17:02:47
Przyznam że przeróbka Popeye bardzo podoba. W tej grze bohater wyglądał jak bezładna kupka pikseli, a teraz w końcu przypomina postać jaką znamy z kreskówki. Bluto i Olive też wyglądają dużo lepiej. No i tło jest w końcu czarne zamiast szare. Niby tylko zmiany w wyglądzie, ale całość robi dużo lepsze wrażenie.