10 linijek kodu – konkurs BASIC Tenliners 2017 by Adam Wachowski 2017-02-08 23:45:07


Rozpoczęła się szósta edycja corocznego konkursu na najlepszy 10-linijkowy program napisany w języku BASIC. Konkurs organizuje Gunnar „Bunsen” Kanold, a wyniki zostaną zaprezentowane podczas niemieckiego zlotu miłośników komputerów retro NOMAM (Not Only Marvelous Atari Machinery) odbywającego się wiosną w Lubece.

Coś, co zaczęło się od zabawy w kodowanie na żywo podczas party na 8-bitowym Atari, rozrosło się z biegiem lat do konkursu obejmującego zgłoszenia z całego świata i prace obejmujące dowolne dialekty języka BASIC na każdą 8-bitową maszynę.

Książka z programami na Atari z 2014 roku


Rywalizacja będzie prowadzona w następujących kategoriach różniących się maksymalną liczbą znaków w linii:

1. Kategoria PUR-80: do 80 znaków w linii.
2. Kategoria PUR-120: do 120 znaków w linii.
3. Kategoria EXTREM-256: do 256 znaków w linii.

We wszystkich kategoriach skróty poleceń są dozwolone.

Zgłoszenia można przesyłać do poniedziałku 15 kwietnia, godzina 18:00 czasu środkowoeuropejskiego na adres GKANOLD-małpka-GMAIL-kropka-COM). Wraz z kodem powinien być dostarczony również plik tekstowy zawierający opis i instrukcję gry oraz informację o sposobie uruchamiania pod rekomendowanym emulatorem. Dodatkowo autorzy są proszeni o dostarczenie kodu również w postaci dłuższej (jedna instrukcja per linia) – tego wymogu nie było w zeszłych latach.

Pełen regulamin można znaleźć tutaj. Ogłoszenie zwycięzców odbędzie się w sobotę 22 kwietnia podczas party NOMAM. Zapraszamy do rywalizacji!


W momencie publikowania tej nowinki na oficjalnej liście jest łącznie 12 zgłoszonych programów. Poniżej prezentujemy 3 dotychczasowe zgłoszenia stworzone na 8-bitowe Atari (niestety tylko jedna gra jest w tej chwili dostępna do ściągnięcia).



Ze screenshotu wygląda to na prostszą wersję Space Invaders.



Vitoco stworzył grę Surround, będącą uproszczoną wersją gry z Atari 2600 o tej samej nazwie. Wygrywamy jeśli przeciwnik rozbije się o ściankę lub jeden z pozostawianych za sobą "śladów".



Wersja w Basicu nazywa się Descend, od wersji asemblerowej różni się głównie wolniejszym działaniem i brakiem możliwości przesuwania się góra-dół: położenie pionowe jest wyznaczane przez program, wraz z postępem rozgrywki znajdujemy się coraz bliżej dolnego krańca ekranu.

Grę można pobrać stąd. Więcej informacji o grze, w tym opis kodu, możecie znaleźć tutaj.
xeen 2017-02-09 21:22:01

Czy dałoby zrobić w 10 linijkach to: https://www.youtube.com/watch?v=gQN4rkHqG6Q

pirx 2017-02-09 21:28:40

byłoby ciężko, ale takie rzeczy ludzie popisali, że kto wie?

Adam 2017-02-09 22:47:16

Xeen - pewnie tak, skoro udało się zmieścić np. takie gry jak Joyas (2014): https://www.youtube.com/watch?v=9Ao1ee7l_IQ

A jeśli nie w pełnej wersji, to przynajmniej w uproszczonej, być może z innymi klockami.