Rozpoczęła się szósta edycja corocznego konkursu na najlepszy
10-linijkowy program napisany w języku BASIC. Konkurs organizuje
Gunnar „Bunsen” Kanold, a wyniki zostaną zaprezentowane
podczas niemieckiego zlotu miłośników komputerów retro
NOMAM
(
Not Only Marvelous Atari Machinery) odbywającego się wiosną
w Lubece.
Coś, co zaczęło się od zabawy w kodowanie na żywo podczas party na
8-bitowym Atari, rozrosło się z biegiem lat do konkursu
obejmującego zgłoszenia z całego świata i prace obejmujące dowolne
dialekty języka BASIC na każdą 8-bitową maszynę.
Książka z programami na Atari z 2014 roku
Rywalizacja będzie prowadzona w następujących kategoriach
różniących się maksymalną liczbą znaków w linii:
1. Kategoria
PUR-80: do 80 znaków w linii.
2. Kategoria
PUR-120: do 120 znaków w linii.
3. Kategoria
EXTREM-256: do 256 znaków w linii.
We wszystkich kategoriach skróty poleceń są dozwolone.
Zgłoszenia można przesyłać do poniedziałku
15 kwietnia, godzina
18:00 czasu środkowoeuropejskiego na adres
GKANOLD-małpka-GMAIL-kropka-COM). Wraz z kodem powinien być
dostarczony również plik tekstowy zawierający opis i instrukcję gry
oraz informację o sposobie uruchamiania pod rekomendowanym
emulatorem. Dodatkowo autorzy są proszeni o dostarczenie kodu
również w postaci dłuższej (jedna instrukcja per linia) – tego
wymogu nie było w zeszłych latach.
Pełen regulamin można znaleźć
tutaj. Ogłoszenie zwycięzców odbędzie się w
sobotę 22 kwietnia podczas party NOMAM. Zapraszamy do
rywalizacji!
W momencie publikowania tej nowinki na
oficjalnej liście jest łącznie 12 zgłoszonych
programów. Poniżej prezentujemy 3 dotychczasowe zgłoszenia
stworzone na 8-bitowe Atari (niestety tylko jedna gra jest w tej
chwili dostępna do ściągnięcia).
- Minimalinvasiv
Autor: Florian „Flo” Dingler
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120
Ze screenshotu wygląda to na prostszą wersję
Space
Invaders.
- Surround
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120
Vitoco stworzył grę
Surround, będącą uproszczoną wersją gry
z Atari 2600 o tej samej nazwie. Wygrywamy jeśli przeciwnik rozbije
się o ściankę lub jeden z pozostawianych za sobą "śladów".
- Descend
Autor: Kevin Savetz
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120
Jak można się było spodziewać, Kevin Savetz przygotował również
wersję 10-linijkową swojej prostej gry Kaverns of Kfest, o
której pisaliśmy w poprzednim artykule.
Wersja w Basicu nazywa się
Descend, od wersji asemblerowej
różni się głównie wolniejszym działaniem i brakiem możliwości
przesuwania się góra-dół: położenie pionowe jest wyznaczane przez
program, wraz z postępem rozgrywki znajdujemy się coraz bliżej
dolnego krańca ekranu.
Grę można pobrać
stąd. Więcej informacji o grze, w tym opis kodu, możecie
znaleźć
tutaj.