Rok temu w czerwcu
pisałem o powstającej konwersji Gunfrighta. Na
początku kwietnia tego roku
Mariusz Wojcieszek wypuścił
"wersję finalną", ale poczekaliśmy jeszcze z artykułem na poprawki:
w maju pojawiła się ostateczna wersja 1.1 i prezentujemy ją
teraz.
Przypomnijmy, że chodzi o izometryczną grę z 1985 roku, opartą na
silniku
Filmation II znanym z
Nightshade. Nasz
bohater nazywa się Quickdraw, jest wyposażony w sześciostrzałowy
kolt i pracuje jako szeryf w miasteczku Black Rock. Jego celem jest
wytropienie i wyeliminowanie gangu bandytów terroryzujących
okolicę. Gra zaczyna się od strzelania do woreczków z pieniędzmi –
w ten sposób uzupełniamy sobie zapasy gotówki, która jest potrzebna
m.in. na amunicję.
Podczas gry po lewej stronie widać list gończy z aktualnie
poszukiwanym bandytą. Kapelusze widoczne poniżej mówią nam, ile
pojedynków możemy jeszcze przegrać (bo spotkanie z przestępcą
kończy się potyczką nieco podobną do początkowego strzelania do
woreczków). Po prawej stronie prezentowana jest cena nabojów, konia
oraz wysokość grzywny za zabicie niewinnego mieszkańca
miasteczka.
W czasie gry domyślnie jest ustawione sterowanie dżojstikiem, ale
przydatny może być też klawisz
Z, zmieniający kąt ustawienia
"kamery".
Inne istotne klawisze (jeśli ktoś na ekranie głównym wybierze sobie
taki typ sterowania):
Ruch do przodu: klawisze A-F
Obrót w lewo: X, B
Obrót w prawo: C, N
Strzał: górne rzędy klawiszy 1-0, Q-P
Uwaga, na ekranie tytułowym mamy możliwość ustawienia
różnych ułatwień w grze:
S -
starting level (wybór poziomu w zakresie 00-19)
L -
unlimited sheriff on/off (włączanie/ wyłączanie
nieograniczonej liczby żyć)
C -
disable collisions on/off (włączanie/ wyłączanie
ignorowania kolizji między naszym bohaterem a otoczeniem)
M -
unlimited money on/off (włączanie/ wyłączanie
nieograniczonej gotówki)
R -
quick reload on/off (włączanie/ wyłączanie szybkiego
przeładowania)
B -
bandit stuck on/off (włączanie/ wyłączanie braku
poruszania się bandziorów przy pojedynkach)
Adaptacją ekranu ładowania i podkolorowaniem grafiki zajął się
tradycyjnie
José Pereira.
Klimatyczną westernową muzykę przygotował
Saul Cross, znany
ze sceny C64 – była to jego pierwsza próba tworzenia na małe Atari
w RMT. W wersji 1.1 brzmienie tych utworów poprawił
Mario
"Emkay" Krix, lepiej orientujący się w możliwościach
POKEY-a.
Efekty dźwiękowe w grze zostały przeniesione bezpośrednio z beepera
ZX Spectrum, więc są nieco niższej jakości.
Warto jeszcze podkreślić, że na podstawie kodu Mariusza zostały
przygotowane wersje Gunfrighta na maszyny C64, C128 i Commodore
Plus4.
Pliki z grą do pobrania:
XEX,
ATR.
[EDIT 2017-05-23] UWAGA: Linki kierują obecnie do najnowszej
wersji oznaczonej numerem 1.2, zawierającej poprawkę błędu, który
zgłosił asal2 oraz drobne zmiany w obrazku tytułowym.
Pomocne linki:
-
mapa
-
oryginalna instrukcja (PDF)
-
podpowiedzi
Mariusz nie przerywa prac nad portowaniem kolejnych gier na małe
Atari i tradycyjnie ma kilka rozpoczętych projektów. Miło nam
ogłosić, że następną jego grą będzie
Skool Daze, niezwykle
popularny tytuł w Wielkiej Brytanii w latach 80. Produkcja ta
powstała w 1984 roku i jako jedna z pierwszych gier typu
sandbox nazywana była, może trochę na wyrost, "symulatorem
szkoły". Wcielamy się tutaj w rolę łobuziaka Erica i działamy w
obrębie budynku szkoły wśród nauczycieli i innych uczniów, używając
sprytu, procy i pięści.
Konwersja jest dokonywana na podstawie kodu z Commodore'a 64. Stan
na dziś można określić jako zaawansowany, natomiast w grze jeszcze
brakuje pewnych elementów, m.in. dźwięku i animacji tarcz (które
odgrywają istotną rolę w rozgrywce). Co ciekawe, tym razem Mariusz
spróbuje przeportować nie tylko kod, ale i oprawę dźwiękową z C64,
więc na razie żaden muzyk nie został zaangażowany.
Autorzy wersji na Atari:
Mariusz Wojcieszek - kod
José Pereira - adaptacja graficzna na Atari, podkolorowanie
za pomocą PMG
Autorzy oryginału:
Kod, design gry:
David Reidy,
Helen Reidy
Grafika:
Keith Warrington