Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze! by Adam Wachowski 2017-05-21 21:26:50


Rok temu w czerwcu pisałem o powstającej konwersji Gunfrighta. Na początku kwietnia tego roku Mariusz Wojcieszek wypuścił "wersję finalną", ale poczekaliśmy jeszcze z artykułem na poprawki: w maju pojawiła się ostateczna wersja 1.1 i prezentujemy ją teraz.

Przypomnijmy, że chodzi o izometryczną grę z 1985 roku, opartą na silniku Filmation II znanym z Nightshade. Nasz bohater nazywa się Quickdraw, jest wyposażony w sześciostrzałowy kolt i pracuje jako szeryf w miasteczku Black Rock. Jego celem jest wytropienie i wyeliminowanie gangu bandytów terroryzujących okolicę. Gra zaczyna się od strzelania do woreczków z pieniędzmi – w ten sposób uzupełniamy sobie zapasy gotówki, która jest potrzebna m.in. na amunicję.


Podczas gry po lewej stronie widać list gończy z aktualnie poszukiwanym bandytą. Kapelusze widoczne poniżej mówią nam, ile pojedynków możemy jeszcze przegrać (bo spotkanie z przestępcą kończy się potyczką nieco podobną do początkowego strzelania do woreczków). Po prawej stronie prezentowana jest cena nabojów, konia oraz wysokość grzywny za zabicie niewinnego mieszkańca miasteczka.

W czasie gry domyślnie jest ustawione sterowanie dżojstikiem, ale przydatny może być też klawisz Z, zmieniający kąt ustawienia "kamery".

Inne istotne klawisze (jeśli ktoś na ekranie głównym wybierze sobie taki typ sterowania):
Ruch do przodu: klawisze A-F
Obrót w lewo: X, B
Obrót w prawo: C, N
Strzał: górne rzędy klawiszy 1-0, Q-P


Uwaga, na ekranie tytułowym mamy możliwość ustawienia różnych ułatwień w grze:
S - starting level (wybór poziomu w zakresie 00-19)
L - unlimited sheriff on/off (włączanie/ wyłączanie nieograniczonej liczby żyć)
C - disable collisions on/off (włączanie/ wyłączanie ignorowania kolizji między naszym bohaterem a otoczeniem)
M - unlimited money on/off (włączanie/ wyłączanie nieograniczonej gotówki)
R - quick reload on/off (włączanie/ wyłączanie szybkiego przeładowania)
B - bandit stuck on/off (włączanie/ wyłączanie braku poruszania się bandziorów przy pojedynkach)


Adaptacją ekranu ładowania i podkolorowaniem grafiki zajął się tradycyjnie José Pereira.

Klimatyczną westernową muzykę przygotował Saul Cross, znany ze sceny C64 – była to jego pierwsza próba tworzenia na małe Atari w RMT. W wersji 1.1 brzmienie tych utworów poprawił Mario "Emkay" Krix, lepiej orientujący się w możliwościach POKEY-a.

Efekty dźwiękowe w grze zostały przeniesione bezpośrednio z beepera ZX Spectrum, więc są nieco niższej jakości.


Warto jeszcze podkreślić, że na podstawie kodu Mariusza zostały przygotowane wersje Gunfrighta na maszyny C64, C128 i Commodore Plus4.

Pliki z grą do pobrania: XEX, ATR.

[EDIT 2017-05-23] UWAGA: Linki kierują obecnie do najnowszej wersji oznaczonej numerem 1.2, zawierającej poprawkę błędu, który zgłosił asal2 oraz drobne zmiany w obrazku tytułowym.

Pomocne linki:
- mapa
- oryginalna instrukcja (PDF)
- podpowiedzi



Mariusz nie przerywa prac nad portowaniem kolejnych gier na małe Atari i tradycyjnie ma kilka rozpoczętych projektów. Miło nam ogłosić, że następną jego grą będzie Skool Daze, niezwykle popularny tytuł w Wielkiej Brytanii w latach 80. Produkcja ta powstała w 1984 roku i jako jedna z pierwszych gier typu sandbox nazywana była, może trochę na wyrost, "symulatorem szkoły". Wcielamy się tutaj w rolę łobuziaka Erica i działamy w obrębie budynku szkoły wśród nauczycieli i innych uczniów, używając sprytu, procy i pięści.

Konwersja jest dokonywana na podstawie kodu z Commodore'a 64. Stan na dziś można określić jako zaawansowany, natomiast w grze jeszcze brakuje pewnych elementów, m.in. dźwięku i animacji tarcz (które odgrywają istotną rolę w rozgrywce). Co ciekawe, tym razem Mariusz spróbuje przeportować nie tylko kod, ale i oprawę dźwiękową z C64, więc na razie żaden muzyk nie został zaangażowany.



Autorzy wersji na Atari:
Mariusz Wojcieszek - kod
José Pereira - adaptacja graficzna na Atari, podkolorowanie za pomocą PMG

Autorzy oryginału:
Kod, design gry: David Reidy, Helen Reidy
Grafika: Keith Warrington
pin 2017-05-21 22:36:26

.. jakby trzeba było pozycję numer dwa przetestować na srAtari, to zgłaszam się na ochotnika ;)

asal2 2017-05-21 23:32:53

Wydaje mi się, że ta gra ma jeszcze pewien błąd, gdyż w pewnym momencie podczas na dole ekranu pojawiły mi się dziwne znaczki. Może dobrze byłoby to sprawdzić i ewentualnie poprawić?

José Pereira 2017-05-22 02:48:30

There is some possibility that a real final of Gunfright version might appear with some fixes like better and was missing some pixels and drawings on the loading screen compared to other versions...
regarding Skool Daze I'm reallly proud of the PMGs colourings on the different screens and I think, in my opinion, that the A8 version will be the most colourfull looking of all versions untill today because of ours greater palette and specific way of dealing with PMGs in hi-resolution.
And is just a question of time and life because there's many more in gfxs working and ideas but little were started so please be patient because at any time more surprises may come...
Thanks.

Jacques 2017-05-22 14:26:36

Barbarian z C64 - pleeeeaaaaaseeeeeee! :-)

Jos¨Ś Pereira 2017-05-22 14:58:51

Yes, Barbarian, the Palace software house is/was in working but by Tezz (Chimera , Manic Miner and co-working with Vega in Bomb Jack and also with Mariusw in Saboteur) that after the first tries porting almost the same gfxs as C64 ones he then moved onto more colourfull and real taking advantage of the A8 greater palette and is at this moment very similar to the Amstrad CPC version looking, like for example, the forest screen has the all trees in many browns and greens shades instead of the C64's anwfull and in distance that used gray instead of brown.
Tezz also get a way and never done that has PF2<->PF3 on gfxs together on/with the guys moving and none or almost not noticeable colour clash...
But I'll let to him more information if it'll ever come...

Jos¨Ś Pereira 2017-05-22 15:22:41

Me again and I'm trying to find the screen(s) of Tezz's latest Barbarian version but could only find that gfxs re-working and the explanation for the PF2<->PF3 at AtariAge where he said that is also here on AtariOnline together with the screens. Lets see if I can find it or maybe someone here can help...
At the meantime here's my gfxs work for using similar method(s) for an after the I he or other coder decides to also do Barbarian II: http://atariage.com/forums/topic/207092-my-1st-one-in-2013-indeed-2nd that you just need to scroll down a little bit to see.

mariuszw 2017-05-22 21:06:59

@pin: odezwę się, jak będę miał wersję działającą na prawdziwym Atari - obecna ładuje się pod $0800
@asal2: w pierwszej wersji był błąd, i znikał dolny panel gdy się aktywowało nieskończone życia. Chodzi Ci o ten sam błąd? Jeśli nie, to możesz coś powiedzieć, co robiłeś w grze? U mnie podczas testów nic nie wyszło.
@Jacques: jak napisał Jose, Tezz robi Barbariana.

asal2 2017-05-22 21:55:44

@mariuszw: Ściągnąłem po prostu z tej strony plik *.xex i trochę pograłem. Nie wiem jaka tam jest dokładnie wersja. Za pierwszym razem błąd pojawił się gdy zabiłem przeciwnika, za drugim gdy sam zginąłem. Może to jednak tylko przypadek. Ekran wyglądał tak jak na obrazku pod poniższym linkiem:

https://megawrzuta.pl/download/2d11120808085e91f39e9d78555a108a.html

Ale tak w ogóle gra jest naprawdę niezła, podziwiam wkład pracy.

xxl 2017-05-22 21:58:44

"odezwę się, jak będę miał wersję działającą na prawdziwym Atari - obecna ładuje się pod $0800"

nie ma problemu zeby programy ladujace sie od $800 startowaly na prawdziwym atari...

pin 2017-05-22 22:52:18

Weź już chłopie wyluzuj z tym prawdziwym Atari, bo już chyba sam nie wiesz co to takiego.

Nadmieniam, iż program ładowany do takiej lokalizacji w klasycznym znanym przypadku nie wstanie na ponad 50% używanych obecnie urządzeń "pamięci masowych". Jeśli autor sobie tego życzy to niech ma świadomość tego, co traci. Amen.

xxl 2017-05-23 08:15:09

Mylisz sie :-) ladowanie od $800 nie jest niczym niezwyklym. to nie urzadzenia "pamieci masowej" maja problem z takimi programami :D

tebe 2017-05-23 09:31:39

kiedyś popełniłem tak loader, który umożliwia ładowanie od $0000, plik XEX zamieniał na bloki ładowane do pamięci dodatkowej, potem loader pod ROM-em (256 bajtów) ładował to do pamięci podstawowej i uruchamiał

Luca/FIRE 2017-05-23 09:45:43

A Skool Daze Plus/4 port would have been considered too?

pin 2017-05-23 10:37:20

@XXL - raczej nie w tym przypadku, czego jesteś idealnym przykładem :)

tebe 2017-05-23 11:03:17

Pin, Ty też wyluzuj, spróbuj pisać na inne tematy tyle co tutaj piszesz na nic nie znaczący temat

Czarny_faraon 2017-05-23 12:05:28

Błąd o którym pisze asal2 nie występuje na real atari.

Czarny_faraon 2017-05-23 12:21:49

Błąd pojawił mi się jednak w innym miejscu. Pojawił się gdy postać stoi w punkcie startowym i ginie. Pojawia się także po pojedynku z bandziorem. Grę ładuje spod side2 na atari 130xe bez przeróbek.
Nie wiem czemu nie mogę poprawić komentarza powyżej?

mariuszw 2017-05-23 13:02:23

@Czarny_faraon, @asal2: Dzięki za screenshot i więcej szczegółów o błędzie. Myslę, że powinno dać się znaleźć i naprawić problem.

mariuszw 2017-05-23 13:05:16

@Luca / FIRE: Skool Daze Plus/4 has not been considered yet. If you - or other Plus/4 coder is interested in doing the port, please contact me via AtariAge (user mariuszw). I will pass my source code and I will share the knowledge about the game. Game is definitely doable on Plus/4.

Adam 2017-05-23 23:03:38

Mariusz podesłał poprawioną wersję v1.2 Gunfrighta, zaktualizowałem nowinkę.

José Pereira 2017-05-24 00:02:21

Yeah, I know that they're minor changes but @Adam could you also change the loading screen to the v1.2?
Thanks.

José Pereira 2017-05-24 00:10:05

@Adam: forget previous post. Now that I loaded v1.2 file I realized that Mariusz didn't change the loading picture so it's the same. I'll contact him.
Sorry.

Jacques 2017-05-25 12:27:44

Are there any news from Tezz regarding Barbarian? Is it serious attempt, how far is he?

With all due respect, Mariusz's conversion most likely would have much shorter ETA ;-)

Anyway, fingers crossed that this long-time pain of Atarians missing Barbarian is finally cured ;-)