Magazyn FLOP nr 60 by Adam Wachowski 2017-06-07 23:47:46


Każdego roku Czesi przygotowują swój magazyn dyskowy FLOP przeznaczony na 8-bitowe Atari. Tradycją stało się, że premiera przypada w kwietniu, tym razem jednak przygotowaniom jubileuszowego sześćdziesiątego numeru towarzyszyły pewne perturbacje. Ostatecznie zamiast na kwietniowej Atariádzie nowy numer ujrzał światło dzienne na zeszłoweekendowej imprezie PLatariáda w Czeskich Budziejowicach. Paczkę z dwoma plikami ATR pobrać możecie stąd, a teraz krótko przedstawię zawartość świeżo opublikowanego numeru.


Po odpaleniu strony A wita nas proste intro.

Kod: Antonín „R0ger” Holík,
muzyka (stereo): Marek „Poison” Pesout,
tekst: Frantisek „Fandal” Houra.


Resztę strony A wypełniają różne teksty w języku czeskim:
- artykuł wstępny Zdenka Buriana,
- opis zawartości magazynu,
- sprawozdanie roczne ołomunieckiego „Atari klubu”,
- kalendarz atarowych imprez na rok 2017 (autor: Jan Křupka),
- informacja o organizowanych od roku 2013 interaktywnych wystawach komputerów Atari (8-bit, ST, 7800, Jaguar) w szkole w Ołomuńcu, w której odbywa się ostatnimi laty Atariáda. Dzięki takim grom jak Jezkovy voči Fandala grać mogą również niewidomi uczniowie (autor artykułu: Zdeněk Burian),
- reportaż z Forevera 2017 (autorstwa R0gera),
- wywiad z R0gerem przeprowadzony przez Fandala,
- Bohdan Milar bardzo szczegółowo porównuje system operacyjny QMEG w wersji 3 i 4,
- Wyjście S-Video z Atari 800XL (autor: Petr Kouřil),
- Jak na PC przygotowywać dwukolorowe dane graficzne na 8-bitowe Atari – opowiada Zdeněk „PG” Eisenhammer,
- realtime text z Atariady 2016.



Najciekawszą propozycją z zestawu wydaje się Spellbinder, skonwertowany przez Fandala z BBC Micro. Akcja gry toczy się na zamku w fikcyjnej krainie Lorraine pod koniec XIII wieku. Wcielamy się w postać maga o imieniu Eldon, a naszym celem jest odnalezienie i pokonanie złego czarownika Zorna, który ukrył się w tym miejscu.

To typowa gra przygodowa, w której eksplorujemy kolejne pomieszczenia, zbieramy przedmioty i używamy ich, zbieramy też składniki czarów i rzucamy zaklęcia.


Na panelu gry po lewej stronie widzimy zbiór ikon odpowiadających akcjom, które możemy wykonywać. Przypisane są do nich kolejne klawisze z cyframi 1-6:
1 - tryb poruszania się,
2 - przyglądanie się / przeszukiwanie,
3 - sprawdzenie zawartości naszych kieszeni (oraz naszego poziomu energii),
4 - zmieszanie składników zaklęcia (trzeba wcześniej poznać odpowiednią formułę magiczną – uwaga, kolejność składników jest istotna!),
5 - rzucenie zaklęcia,
6 - użycie przedmiotu.

Aby wyjść z gry, naciskamy Shift+ESC.


Do przygotowania danego czaru potrzebne jest znalezienie magicznej formuły, odpowiednie składniki oraz moździerz i tłuczek (mortar & pestle).

Lista składników zaklęć:

ASH - Burned ashes (popioły)
SUL - Sulphur (siarka)
TOA - Toad legs (ropusze nogi)
ROO - Dried roots (suszone korzonki)
LEA - Leaves (liście)
FLE - Fleas (pchły)
WIN - Wine (wino)
MUS - Blue mushroom (niebieski grzyb)
FRU - Golden fruit (złoty owoc)
PEA - Black pearl (czarna perła)
WOR - Worms (robaki)

Zaklęcia:

„Uzdrowienie”Heal:
SUL, ROO (+FLE: uzyskujemy „Pełne uzdrowienie”Full heal)
„Zamrożenie”Freeze:
TOA, ASH (+FLE: uzyskujemy „Głębokie zamrożenie”Deep freeze)
„Tarcza powietrzna”Air shield:
WIN, ASH (+FLE: uzyskujemy czar „Tarcza wiatru”Wind shield)
„Bańka powietrzna”Air bubble:
LEA, ROO (+FLE: uzyskujemy czar „Bańka cielesna”Body bubble)
„Uderzenie burzy”Storm hit:
MUS, ASH, ASH, FLE
„Uderzenie pioruna”Thunder hit:
FRU, TOA, TOA, FLE
„Uderzenie słońca”Sun hit:
PEA, ASH, FLE, FLE
„Zatrute robale”Poisoned worms:
WOR, SUL


Opis gry można pobrać np. stąd. Przydatna może być też szczegółowa mapka z podpowiedziami.

Twórcy oryginału z 1987 roku: Etan Shirron, Dan Shirron.
Wersja na Atari:
Kod: Frantisek „Fandal” Houra,
muzyka: Zdeněk „PG” Eisenhammer,
kolory, adaptacja ekranu tytułowego: José Pereira,
testowanie: Lukas Bezdek.





Nowa gra podobna do Loops of Zen XXL-a, tyle że tutaj dzięki multijoyowi dostępny jest tryb kooperacji (do 5 graczy jednocześnie).

Kod: Rudolf Kudla,
muzyka: Antonín „R0ger” Holík.




Reedycja starszej gry logicznej Fandala z nowymi levelami. Musimy wyczyścić każdy poziom ze wszystkich diamentów i dostać się do wyjścia.

Kod: Frantisek „Fandal” Houra,
grafika, muzyka: Zdeněk „PG” Eisenhammer.





Ate'em All, czyli zjadłem je wszystkie – rywalizujemy z innymi graczami próbując zjeść jak najwięcej smakołyków pojawiających się losowo na planszy. Niektóre mają specyficzne właściwości, np. przyspieszają nasze ruchy albo wpływają negatywnie na pozostałych graczy.

Uwaga: w tej grze Multijoy16 umożliwia rozgrywkę maksymalnie 16 jednoczesnym graczom!

Kod: Fandal, muzyka: Irgendwer.




Mniej znana gra z 1982 roku, przerobiona przez Fandala pod kątem obsługi multijoya. Jeden gracz próbuje przedostać się swoimi ludźmi pod ziemią z lewej na prawą stronę ekranu, a 3 pozostałych graczy może mu przeszkadzać, sterując niebezpiecznymi kosmicznymi ptakami u góry ekranu.




Multijoyowa przeróbka gry z 1991 roku. Jak sama nazwa wskazuje, mamy do czynienia z adaptacją klasycznej planszówki „Węże i drabiny”. Każdy gracz w swoje turze przesuwa się o tyle pól, ile wskazała mu kostka. Jeśli zakończy ruch u stóp drabiny, to jest przenoszony w górę na jej drugi koniec, a jeśli zakończy ruch na głowie węża – analogicznie, tyle że spada w dół. Dzięki multijoyowi grać może od 1 do 4 graczy.

Poison 2017-06-08 07:56:57

Yeah! FLOP on the floor, but we dont need more, Army of FLOPcore !Cool Intro, obsessive music, great texts ! Just read it!

larek 2017-06-08 11:07:58

Spellbinder lepiej wygląda niż na BBC Micro.

pgru 2017-06-08 12:51:36

Nie mogę się doczekać :-) aż ktoś zaprojektuje kartridża z wbudowanym tłumaczem(nawet takim bardzo prostackim), który automatycznie by tłumaczył na Atari te magazyny np. włożone do (nie tylko wirtualnej) stacji dyskietek. Być może ktoś to przeczyta i w ramach nadmiaru wolnego czasu ;-) to zrobic.

pirx 2017-06-08 13:37:19

tego nie potrzeba do języka czeskiego - wiem o co chodzi - człowiek patrzy i nic nierozumie, bo generalnie widzimy cały wyraz jako 1 znak graficzny a te znaki nie mają swoich przegródek w mózgu. ale zapewniam Cię, wystarczy przełamać opór umysłu, zacząć czytać po literkach i po chwili rozumiesz (prawie) wszystko.

Adam 2017-06-08 17:06:58

Podpiąłem filmik ze Spellbindera.

Xxl 2017-06-08 19:06:36

Dzieki WiFiPrime tlumaczenie staje sie banalnie proste... mamy nawe stipa ktory umozliwia tlumaczenie tekstu z i na jezyk obslugiwany przez gógle translatora... online. READY []

Anon 2017-06-08 20:18:26

Warszawiacy zrozumieją tłumaczenie, czy będzie tylko dla wybranych?

xxl 2017-06-08 21:20:54

sugerujesz ze rozumienie tekstu zalezy od miejsca zamieszkania?

zbylu 2017-06-09 00:43:04

Piękna gra :) Spellbinder.

krupkaj 2017-06-09 01:18:42

Fix me beautiful: The article about Q-MEG wrote Bohdan, not me.

Adam 2017-06-09 07:38:48

@krupkaj: Fixed. Thanks!

Rastan 2017-06-09 10:25:40

@Adam: a będzie można liczyć na KazKompo 2016 przed wakacjami?

Adam 2017-06-09 22:43:55

@Rastan: przygotowujemy coś specjalnego a propos KK :)

Adam 2017-06-11 21:40:46

Dopisałem listę zaklęć w Spellbinderze i ich składników.