NRV i jego silnik do gier platformowych by Adam Wachowski 2017-08-31 21:43:42


Chilijczyk Nelson "NRV" Ramirez opublikował na AtariAge napisany przez siebie kod silnika do platformówek na 8-bitowe Atari, tworzony głównie w 2010 roku. Ma nadzieję, że udostępnione źródła oraz grywalny przykład mogą być komuś pomocne.

Silnik charakteryzuje się nieco bardziej zaawansowaną fizyką niż w przypadku typowej gry na małym Atari – można tutaj odrębnie określić szybkość chodzenia, skakania, spadania, pływania, wspinaczki oraz tempo przyspieszenia do tych szybkości. Silnik umożliwia też danie graczowi pewnej kontroli podczas skoków i spadania.

W obsłudze postaci sterowanej przez gracza wykorzystywany jest system stanów. Od aktualnego stanu zależy, jak nasza postać może się w danym momencie poruszać i jakie kolizje z otoczeniem są sprawdzane. Na potrzeby debugowania NRV dodał zmianę koloru postaci w zależności od bieżącego stanu.

Kod był pisany w MADS-ie i testowany pod emulatorem Altirra. Zaprezentowany został jeden level skonstruowany za pomocą programu Envision PC (wersja reborn), a sterowanie ustawiono następująco: FIRE to strzał, dżojstik w górę to skok. Oto fragment rozgrywki:



Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.

Całą paczkę z kodem i plikami XEX można pobrać stąd. Wewnątrz dostępna jest zarówno wersja NTSC, jak i PAL (w przypadku niewłaściwego systemu widać tylko czarny ekran).

* * *

Wygląda na to, że NRV znów jest bardziej aktywny jeśli chodzi o małe Atari, bo – poza opublikowaniem w ostatnich dniach tego silnika – wrócił po jakichś 6 latach przerwy do swojego sztandarowego, niedokończonego dzieła Project-M. Najnowsze modyfikacje były na razie kosmetyczne, ale przynajmniej jest jakaś szansa, że projekt posunie się do przodu.


Jak ktoś chce sobie przypomnieć jedną z pierwszych informacji o demie Project-M na AtariOnline, jeszcze z 2010 roku, to niech kliknie tutaj.
mgr_inz_rafal 2017-08-31 22:20:43

Takie podobne gierki do tego kwadratu to u nas Koala robi.

Adam 2017-08-31 22:22:31

Ale Koala chyba nie publikuje ich kodu?

mgr_inz_rafal 2017-08-31 22:43:42

Chyba nie publikuje. Przynajmniej nie w Internecie, bo coś byśmy wiedzieli.

Gorgh 2017-09-01 07:19:26

Jak pierwszy raz zobaczyłem filmik z tego dema, to myślałem, że to jest zrobione na PC w sdl czy allegro. Podobne projekty robi się na tych silnikach. Brawo!

the fender 2017-09-01 09:30:00

No i zarąbisty engine do platformera, są nawet przeciwnicy.
Idealny może nie tyle do jakiejś arcadówki, ile do mocno zręcznościowej przygodówki skakanej.
Szacunek, jak robiłem swego czasu swój w Blitzu na PC chodził podobnie szybko :) I też bohaterem był kwadrat hehe.

rag 2017-09-01 09:50:55

Thomas Was Alone?

Irr 2017-09-01 11:46:54

Ladna mi kosmetyka... Idzie do przodu ten projekt M

Mściwój 2017-09-02 10:38:56

Dobry ten engine do platformówek, no i mimo wszystko jest dużo bardziej zaawansowany od silnika Koali.

Sim_Piko 2017-09-02 14:08:44

Nie wiedziałem, że istnieje gra o kursorze z BASICa :P