NRV i jego silnik do gier platformowych by Adam Wachowski 2017-08-31 21:43:42
Chilijczyk Nelson "NRV" Ramirez opublikował na AtariAge
napisany przez siebie kod silnika do platformówek na 8-bitowe
Atari, tworzony głównie w 2010 roku. Ma nadzieję, że udostępnione
źródła oraz grywalny przykład mogą być komuś pomocne.
Silnik charakteryzuje się nieco bardziej zaawansowaną fizyką niż w
przypadku typowej gry na małym Atari – można tutaj odrębnie
określić szybkość chodzenia, skakania, spadania, pływania,
wspinaczki oraz tempo przyspieszenia do tych szybkości. Silnik
umożliwia też danie graczowi pewnej kontroli podczas skoków i
spadania.
W obsłudze postaci sterowanej przez gracza wykorzystywany jest
system stanów. Od aktualnego stanu zależy, jak nasza postać może
się w danym momencie poruszać i jakie kolizje z otoczeniem są
sprawdzane. Na potrzeby debugowania NRV dodał zmianę koloru postaci
w zależności od bieżącego stanu.
Kod był pisany w MADS-ie i testowany pod emulatorem Altirra.
Zaprezentowany został jeden level skonstruowany za pomocą programu
Envision PC (wersja reborn), a sterowanie
ustawiono następująco: FIRE to strzał, dżojstik w górę to skok. Oto
fragment rozgrywki:
Całą paczkę z kodem i plikami XEX można pobrać stąd. Wewnątrz dostępna jest zarówno wersja NTSC, jak i
PAL (w przypadku niewłaściwego systemu widać tylko czarny
ekran).
* * *
Wygląda na to, że NRV znów jest bardziej aktywny jeśli chodzi o
małe Atari, bo – poza opublikowaniem w ostatnich dniach tego
silnika – wrócił po jakichś 6 latach przerwy do swojego
sztandarowego, niedokończonego dzieła Project-M. Najnowsze modyfikacje były na
razie kosmetyczne, ale przynajmniej jest jakaś szansa, że projekt
posunie się do przodu.
Jak ktoś chce sobie przypomnieć jedną z pierwszych informacji o
demie Project-M na AtariOnline, jeszcze z 2010 roku, to niech
kliknie tutaj.
mgr_inz_rafal 2017-08-31 22:20:43
Takie podobne gierki do tego kwadratu to u nas Koala robi. Adam 2017-08-31 22:22:31
Ale Koala chyba nie publikuje ich kodu? mgr_inz_rafal 2017-08-31 22:43:42
Chyba nie publikuje. Przynajmniej nie w Internecie, bo coś byśmy wiedzieli. Gorgh 2017-09-01 07:19:26
Jak pierwszy raz zobaczyłem filmik z tego dema, to myślałem, że to jest zrobione na PC w sdl czy allegro. Podobne projekty robi się na tych silnikach. Brawo! the fender 2017-09-01 09:30:00
No i zarąbisty engine do platformera, są nawet przeciwnicy. Idealny może nie tyle do jakiejś arcadówki, ile do mocno zręcznościowej przygodówki skakanej. Szacunek, jak robiłem swego czasu swój w Blitzu na PC chodził podobnie szybko :) I też bohaterem był kwadrat hehe. rag 2017-09-01 09:50:55
Thomas Was Alone? Irr 2017-09-01 11:46:54
Ladna mi kosmetyka... Idzie do przodu ten projekt M Mściwój 2017-09-02 10:38:56
Dobry ten engine do platformówek, no i mimo wszystko jest dużo bardziej zaawansowany od silnika Koali. Sim_Piko 2017-09-02 14:08:44
Nie wiedziałem, że istnieje gra o kursorze z BASICa :P