Remanent growy – ACTris! 2.1 by Adam Wachowski 2017-10-03 22:22:41


W 2011 roku ukazała się ostateczna wersja gierki CTetris (co miało oznaczać „Colorful Tetris”) i zajęła ona wówczas 20. miejsce w konkursie Kaz Kompo. Jej twórca Hayden „atx4us” Doan wrócił w połowie 2016 roku z nieco ulepszoną wersją, nazwaną ACTris!, co ma nawiązywać do Tetrisa i języka Action!, w którym tworzył kod.

Ambicją autora już od początku prac była jak największa grywalność i faktycznie gra się bardzo przyjemnie. Najważniejsza różnica w stosunku do CTetrisa polega na tym, że kolejne klocki tetrimino nie są wybierane „losowo” (a dokładniej pseudo-losowo), tylko program dba o to, aby ich rozkład był w dłuższej perspektywie równomierny. Tak więc każdy typ klocka musi się w końcu pojawić w określonym, niezbyt długim czasie – gracz nie będzie się już irytował bardzo długim oczekiwaniem na konkretny rodzaj spadającego elementu. Zdaniem autora zwiększa to istotnie przyjemność czerpaną z rozgrywki.


Gra oczywiście przyspiesza wraz z kolejnymi levelami, mamy bogaty wybór możliwości konfiguracji rozgrywki, a w tle wybrzmiewa słynny „Popcorn”. Atx4us nie wyklucza, że za jakiś czas stworzy jeszcze doskonalszą wersję Tetrisa na Atari, tym razem wykorzystując już nie tryb graficzny GTIA 10 (9-kolorowy z szerokimi pikselami), tylko stosując pomysły na dużą liczbę kolorów wzięte z efektownego Thetrisa (2014), którego autorami byli Marek „Mapa” Pavlik i Zdenek „PG” Eisenhammer.


Sterowanie podczas gry:

- dżojstik lewo-prawo – przesuwanie na boki
- dżojstik w górę – obrót elementu
- dżojstik w dół – opuszczenie elementu (wolne lub szybkie, zależnie od początkowej konfiguracji)
- spacja – błyskawiczne opuszczenie na sam dół (Hard Drop)

- 'Esc' lub 'P' – pauza
- 'N' – włączenie/ wyłączenie widoczności następnego klocka
- 'Q' – wyjście z gry

- 'M' – włączenie/ wyłączenie muzyki
- 'D' – włączenie/ wyłączenie odgłosu upuszczenia
- 'E' – włączenie/ wyłączenie efektów dźwiękowych

Konfiguracja początkowa (wybór opcji za pomocą dżojstika):

- Starting Level – poziom od którego startujemy (0-9),
- Starting Height – wysokość od której startujemy (0-9),
- Stick Down – czy skierowanie do dołu dżojstika powoduje twarde lądowanie klocka (Hard Drop), czy miękkie (Soft Drop),
- Fire Button – czy wciśnięcie FIRE powoduje obrót (Rotation), czy też szybkie upuszczenie elementu (Hard Drop),
- Object Rotate – czy obrót spowodowany FIRE lub dżojstikiem w górę jest pojedynczy (Single), czy też automatycznie ponawiany (Auto repeat).


Ostatnią wersję (2.1) gry można pobrać stąd. Miłej zabawy!

gorgh 2017-10-03 22:31:54

dzięki, w weekend sobie pogram :)

bjc 2017-10-04 19:29:11

Fajne. Dla mnie najlepszym tetrisem w swoim czasie byl Tigris, tam chyba bylo wiecej rodzajow klockow i plynny przesuw. Wolałem od oryginału.

Mq 2017-10-04 20:33:53

Taaak, Tigris. Taki po niemiecku. Miałem na kasecie z poznańskiej firmy Mikrosoft i tak ciężko się go wczytywało, że tata całą noc próbował, żeby przeszło przez miejsca gdzie najczęściej wychodził load error. Jak się w końcu udało wczytać, to przez 2 tygodnie Atari był bez wyłączania trzymany:-)

Renton 2017-10-05 16:22:29

Tetris jak tetris, a gra się naprawdę bardzo przyjemnie!

Cezar 2017-10-08 00:18:58

Pogram sobie jutro w tego tetrisa, ale jak do tej pory jak dla mnie pas mistrzowski dzierży Warsaw Tetris, grywalnością i muzyczką, mega klasik na małe Atari. Aczkolwiek tetrisów i w ogóle nowości na malucha nigdy za wiele... ;)

10 GOSUB 10 2017-10-08 19:24:26

Warsaw Tetris odpalałem głównie po to, żeby posłuchać muzyki :-)