Modyfikacje starszych gier: Donkey Kong Jr. i Bubsy by Adam Wachowski 2017-11-19 23:00:09


W 2016 roku Darryl Guenther, znany na AtariAge pod nickiem darryl1970, przedstawił szereg zmian graficznych do klasycznej gry Donkey Kong Jr., której wersja na małe Atari ukazała się w 1983 roku. Przypomnijmy jej fabułę: mały Junior musi uratować swego tatę Donkey Konga, pochwyconego i umieszczonego w klatce przez Mario (który tutaj wyjątkowo występuje jako negatywny bohater).

Darryl zajął się grafiką, dodatkowe zmiany w kodzie wprowadził Paul „Playsoft” Lay, drobną pomocą służyli też Tep392 i Cafeman.

Modyfikacje objęły m.in. wygląd faz ruchu głównej postaci, wiele elementów leveli, animowane przerywniki między poziomami. Wprowadzona została też pewna zmiana w rozgrywce – łatwiej jest teraz uniknąć przypadkowego ześlizgnięcia się z platform.

Ostatecznie powstały dwie wersje identyczne pod względem rozgrywki, a różniące się tylko wyglądem: jedna wzorowana na grafice z salonów gier (arcade), druga bardziej zbliżona do innych wersji 8-bitowych (enhanced) – jest w niej np. animowana woda.

Oryginał:

Wersja arcade:

Wersja enhanced:

Większość zmian jest niewątpliwie korzystna, szczególnie w wersji enhanced, nie bardzo spodobał mi się tylko nowy wygląd „kłapiących szczęk” – może i są teraz bardziej podobne do wersji z automatów, ale straciły swój groźny wygląd, teraz bardziej przypominają nożyczki z oczami.

Oryginał:

Wersja arcade:

Wersja enhanced:


Autorzy wersji pierwotnej: Kevin Sacher, Jeff Milhorn.
Zmiany w wersji na Atari: Darryl „darryl1970” Guenther, Paul „Playsoft” Lay, Tep392, Cafeman.

Wersja arcade widoczna od 0:36, enhanced od 1:34

Wersję arcade można pobrać stąd, a wersję enhanced z tego miejsca.

Uwaga: tak jak w oryginale, jeśli w czasie gry wciśniemy SHIFT i wpiszemy BOOGA, to K da nam odporność na kontakt z przeciwnikami, a S przejście do następnego poziomu.

Wątek z zebranymi modami gier stworzonymi przez Darryla na 8-bitowe Atari i konsolę Atari 5200: link.




W nowej wersji sterujemy postacią rysia Bubsy'ego, którego przygody dostępne są na wielu platformach począwszy od 1993 roku, kiedy to na SNES i Genesis ukazała się pierwsza produkcja z Bubsym w roli głównej. Najświeższa gra z tej serii (Bubsy: The Woolies Strike Back) ukazała się w ubiegłym miesiącu na pecety i PS4.

Oryginalna gra Fast Eddie to platformówka, w której poruszamy się po planszy korzystając z drabin, unikamy przeciwników skacząc ponad nimi i zbieramy różne fanty unoszące się w powietrzu. Po zebraniu odpowiedniej ich liczby nad przeciwnikiem umieszczonym najwyżej pojawia się klucz kierujący do kolejnego poziomu.



Wizualnie i dźwiękowo mamy wrażenie obcowania z typową grą na Atari 2600 i rzeczywiście oryginalne Fast Eddie było przeniesione na małe Atari z tej konsoli, autor oryginalnej konwersji nie podjął wysiłku, aby wprowadzić jakiekolwiek ulepszenia.

Również zmiany graficzne Doctora Clu były wcześniej przygotowane na Atari 2600 i dopiero potem zaaplikowane do wersji na konsolę 5200 oraz na 8-bitowe Atari.

Koder modyfikowanej gry Fast Eddie: Tom McWilliams
Zmiany grafiki: DoctorClu

Grę Bubsy: Kitt'n Kaboodle w postaci pliku .BIN pobieramy stąd.
the fender 2017-11-20 09:41:35

No, trzeba przyznać że enhanced wygląda naprawdę spoko :) Po raz kolejny okazuje się że maluch ma potencjał, trzeba tylko poświęcić mu sporo czasu.
"nożyczek" bym się nie czepiał, choć uczciwie trzeba przyznać że ja np. to tam bardziej widzę żarłoczne buty (równie groźne!) ;)

larek 2017-11-20 10:45:21

Fajna jest ta poprawiona wersja, podobnie jak Donkey Kong Enhanced.

adi (ади) 2017-11-21 11:12:11

nie bende bo mi loszka nie pozwala :) xd

konsolowiec 2017-11-21 18:49:56

Amiga jak I inne komputery z lat 80/90 byly jedynie namiastka tego co mozna bylo zobaczyc na konsolach,wystarczy porownac porty tytulow arcade nie mowiac o dedykowanych grach jak I hitach pokroju Mortal Kombat 2 ktorego wersja z Segi zjada Amigowska za sprawa ilosci kolorow ,animacjach tel,animacjami postaci I na koniec predkoscia dzialania gary.Amigi byly uzywane do robienia efektow w filmach 'dodawania tekstu itp.

z80 2017-11-21 19:13:01

w sobote na polsacie bedzie film z 2015 roku "Piksele" z Donkey Kongiem i innymi klasycznymi grami. Atari na automatach tez bedzie obecne.

MDW2 2017-11-21 21:28:11

konsolowiec: Taka a nie inna postać portu np. Mortal Kombat na Amigę to akurat była wina tego kto go robił, a nie braku możliwości klasycznej Amigi. Bez jakichkolwiek tricków dałoby się pokazać coś ZNACZNIE lepszego.

4Atari 2017-11-21 21:29:31

...mam ten film w oryginale ,nawet fajny .
@Konsolowiec
Ja wiem czy namiastka ... no w pewnym sensie tak ,ale to działa też w drugą stronę :Another World -lepszy na Amidze,Lion Heart-na konsolach nie ma , zawsze żałowałem ...co do Mortala to ten z Amigi był klimatycznie spowolniony ...co miało swój urok jednakże wolałem grać na padzie i wachlowanie dyskietkami ...
...tak w ogóle to co ma piernik do wiatraka ???

Baza nuklearna Majak 2017-11-22 08:49:33

Nic nie ma, ale "konsolowiec" mógł przez chwilę napompowac swoje ego :)

wieczór 2017-11-22 19:16:24

@konsolowiec: to na konsolach, czy na arcade, bo konsole podówczas nie pokazywały wiele więcej niż komputery? :)

the fender 2017-11-23 17:13:12

a może chodziło o gry arcade na konsolach :D ;)