Skool Daze – ostatnia prosta by Adam Wachowski 2017-11-22 22:49:17


Skool Daze – prace nad konwersją na małe Atari tej klasycznej produkcji wkroczyły w ostatnią fazę. Mariusz Wojcieszek dopracował szczegóły takie jak scrolling czy implementacja podkolorowania grafiki za pomocą PMG na podstawie mockupów przygotowanych przez José Pereirę. W wersji XL/XE dodatkowy wysiłek polegał głównie na odpowiednim naśladowaniu za pomocą atarowskich „duszków” efektów, które bardzo łatwo uzyskać na ZX Spectrum czy C64 używając tam pamięci atrybutów (przykładowo: animacja tarcz, usuwanie kolorów spod dymków z rozmowami).

Pozostały jeszcze drobne korekty podkolorowania oraz testowanie i ewentualne poprawki błędów.

Jak już pisaliśmy w maju, kod został przeniesiony z C64. Prosta oprawa dźwiękowa też pochodzi z tej platformy i Mariusz przekonwertował ją samodzielnie. Natomiast nastąpiły zmiany jeśli chodzi o grafikę, tzn. ostatecznie została ona wzięta z ZX Spectrum, bo pewne jej elementy (cieniowanie schodów, ścian) wyglądały tam korzystniej.

Dla porządku przypomnijmy jeszcze, że w grze wcielamy się w ucznia typowej brytyjskiej szkoły z lat 80. W Wielkiej Brytanii był to niesamowicie popularny tytuł, zwłaszcza wśród młodzieży w wieku szkolnym. Poza samą rozgrywką wielką atrakcję stanowiła możliwość nadawania dowolnych ksywek i nazwisk postaciom z gry, tak więc najpierw można było „umieścić” wirtualnie w grze nielubianego belfra, a potem strzelać do niego z procy, pisać na tablicy w jego klasie brzydkie wyrazy itd.



Na koniec jeszcze ciekawostka – kilka miesięcy temu ukazał się oficjalny współczesny remake na komórki i tablety, nazwany Skool Daze Reskooled! i występują w nim te same postaci, co w oryginale:



Autorzy wersji na Atari: Mariusz Wojcieszek, José Pereira.
Autorzy oryginału: David Reidy, Helen Reidy, Keith Warrington.
QTZ 2017-11-23 05:33:53

Tytuł słyszałem, jednak nigdy nie grałem, wygląda bardzo fajnie, przypomina Little Computer People, której *portu* też na Atari brakuje...

xxl 2017-11-23 08:33:35

klasyka. Mariusz jest obecnie najplodniejszym programista, ale co wazne - ilosc i jakosc jego prac jest wysoka.

xxl 2017-11-23 08:36:48

oczywiscie caly czas czekamy na jego opus magnum: Karnov :D

mono 2017-11-23 10:08:44

Miła wiadomość. Jako dziecko chciałem móc pograć w ten tytuł na Atari - będzie teraz okazja :) Dzięki Mariusz.

Backtoschool 2017-11-23 13:48:58

Nareszcie. 30 lat na to czekałem.

z80 2017-11-23 15:09:03

Jakos nidgy gry Spectrumowe nie robily na mnie wrazenia (chociaz mam szacunek do subkultury spectrumowej), Atari byla to jednak potezniejsza maszyna (mimo imho gorszego cpu), chociaz mniej powazna - starszy kolega z bloku mial juz wczesniej ode mnie komputer - ZX-a, a slyszalem ze pracowaly tez w polskich osrodkach badawczych :) Natomiast fajnie, ze jest wykorzystywany tryb 8 i kolorowanie sprajtami, zawsze sie dziwilem czemu statyczna grafika w grach nie byla doladowywana sprajtami i zastanawialem sie co mozna by uzyskac, po latach sie dowiedzialem ze Robbo to wykorzystywalo do tla.

Kade 2017-11-23 15:20:03

Gra której zawsze zazdroscilem komodziarza ! :) Super !

the fender 2017-11-23 17:09:31

! Wymiękam co się to wyprawia w świecie małego Atari :)

grey / mystic bytes 2017-11-23 17:25:06

Świetna robota, Mariusz! Ile był teraz dał, aby móc cofnąć się w czasie i aby taki człowiek robił te "porty" w czasach, gdy przy nowych tytułach pole [ ] przy ATARI L/XE było puste... :(

mariuszw 2017-11-23 20:23:09

Dziękuję za entuzjazm, i mam nadzieję, ze gra się spodoba, jak już wypuszczę ;)

@xxl: najpierw Renegade/Target Renegade. Jak je zdeasemblujesz ;)

the fender 2017-11-23 22:13:59

! target renegade osz panie grubo ....

raphis 2017-11-24 08:43:00

Nie moge sie doczekac wersji finalnej!!!
Taki dodatkowy tytul z ZX ktory dobrze by wygladal na Atari to gra "Fred". Tak tylko sobie pisze :p

maly_swd 2017-11-24 12:55:32

Ale super to wygląda. Trzymam kciuki!

Ps. @mariuszw będziesz na SV?

mariuszw 2017-11-24 19:32:28

@maly_swd: tak, planuję pojawić się na SV.

the fender 2017-11-24 19:40:53

@raphis: najnudniejsza gra pod słońcem. Naprawdę, jest sporo innych ciekawszych pozycji z ZX-a :)

Philsan 2017-11-25 11:31:42

Another missing gem ported to A8.
Thank you Marius!

Rastan 2017-11-25 17:44:16

Super!
Czyli co, premiery można spodziewać się na SV2017?

ZbyniuR 2017-11-27 03:43:56

Wygląda ładniej niż również niedawno zrobiony port na CPC.