Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2018 by Adam Wachowski 2018-04-07 23:33:30
W ten weekend w niemieckiej Lubece odbywa się tradycyjny zlot
miłośników komputerów retro o nazwie NOMAM (Not Only
Marvelous Atari Machinery). Jednym z najważniejszych punktów
soboty było ogłoszenie wyników tegorocznej edycji konkursu na
najlepszy 10-linijkowiec.
Regulamin był podobny do zeszłorocznego, startować mogły programy w
Basicu na dowolną maszynę w kategoriach zdefiniowanych przez
maksymalną długość liniii (do 80/ 120/ 256 znaków). Jednak pewne
zmiany zaszły – pewnym zaskoczeniem była modyfikacja zasad w
kategorii najkrótszych programów (PUR-80): organizatorzy zabronili
tym razem używać innych dialektów Basica niż wbudowane i nie podali
jakiegoś klarownego uzasadnienia tej decyzji. Zaraz więc pojawiły
się teorie na forum AtariAge, że chodzi o to, aby nie wygrywały
wyłącznie gry w Turbo Basicu na małe Atari.
Maksymalnie upakowany kod w dostępnej liczbie znaków jest zwykle
nieczytelny, dlatego dodatkowo uczestnicy proszeni byli o
rozpisanie go linijka po linijce i przedstawienie szczegółowego
opisu.
Ostatecznie w tej edycji wystartowało 66 gier na 13 platform, w tym
17 na 8-bitowe Atari i jedna na Atari 2600 (VCS). Ich pełną listę
możecie znaleźć tutaj, a komplet wyników tu.
Z kolei pełne paczki ze stuffem dla poszczególnych platform możecie
pobrać stąd.
Jeśli ktoś chce pobrać tylko same gry na małe Atari bez opisów i
dokumentacji, to może pobrać zbiorcze pliki ATR z naszej bazy gier
(przy okazji dziękuję Saschy Kriegelowi za udostępnienie
plików):
- gry w Atari Basicu,
- gry w Turbo Basicu i Fast Basicu (uwaga: gry w Fast
Basicu Defensor i La Peste nie są dostępne
bezpośrednio z poziomu menu, trzeba wyjść do DOS-a).
I jeszcze ciekawostka: organizator konkursu Gunnar „Bunsen”
Kanold jest w trakcie pisania książki, w której czytelnicy
przejdą z wybranymi 10-linijkowcami przez historię gier wideo: dla
wielu kamieni milowych tej historii (takich jak np. Breakout, Space
Invaders, Pac-Man) powstały odpowiedniki w konkursie.
Wracając do wyników:
Kategoria EXTREM-256
(17 zgłoszeń, w tym 5 zgłoszeń na
8-bitowe Atari)
01. Defensor ..../Atari../9.83
02. Tempest ...../CoCo 2./9.30
03. ShiPS! ....../C128.../8.83
04. La Peste ..../Atari../8.71
05. Defender ..../Atari../8.21
(...)
08. Skydiver ..../Atari../7.67
(...)
10. BOSSNVDR ..../Atari../7.43
(...)
Kategoria PUR-120
(17 zgłoszeń, w tym 7 na 8-bitowe
Atari i 1 na konsolę Atari 2600)
01. WR-Ball! ........................./C64..../9.17
02. Slalom 1.1 ......................./C64..../8.50
03. Magic Cups ......................./Atari../8.36
04. Der Kapellmeister antwortet nicht /Atari../8.00
05. Alby, the Albino Bat ............./Atari../7.21
(...)
07. Build10 ........................../Atari../7.17
(...)
09. Drop ............................./Atari../6.93
(...)
11. Crazy Balloon II ................./Atari../6.50
12. GATES ............................/A2600../6.17
(...)
15. Dots & Boxes ...................../Atari../5.33
(...)
Kategoria PUR-80
(24 zgłoszenia, 4 na A8)
01. Switchback ..../Atari../8.79
02. Bitcoin Miner ./C64..../8.67
03. Last Outpost ../C64..../7.67
(...)
06. Deep Canyon .../Atari../7.21
(...)
10. Uncle Simon .../Atari../6.64
(...)
11. 2nd Stroop ..../Atari../6.50
(...)
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Fast BASIC 3.4
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 1.
W tym roku Vitoco przygotował aż 6 konkursowych propozycji,
jedną z nich jest klasyczny Defender zrealizowany w 10
linijkach. Zabijamy obcych i ratujemy porwanych przez nich ludzi.
Jeśli zestrzelimy obcego, który już złapał ofiarę w swoje macki,
musimy ją przechwycić w powietrzu zanim uderzy o ziemię.
La Peste
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Fast BASIC 3.4
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 4.
Jedna z najciekawszych gier w zestawie. Wokół rozprzestrzenia się
fioletowa zaraza, a my w pośpiechu próbujemy uratować przedmioty i
spakować je do pudełka umieszczonego pośrodku. Im więcej
przedmiotów, tym trudniej między nimi manewrować, aby nie
zablokować sobie ruchu.
Defender
Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 5.
Kolejny klon Defendera. Obcy chcą porwać 9 mieszkańców
twojej planety, a Ty musisz ich ochronić.
Robi wrażenie mapka w górnej części ekranu, ale gra jest mniej
płynna niż powstały po niej Defensor (z miejsca pierwszego)
i brakuje w niej odgłosów dźwiękowych.
Tytuł niektórzy mogą kojarzyć – oryginał jest dostępny na Atari
2600. Trzeba wylądować spadochroniarzem na odpowiedniej platformie:
FIRE powoduje uwolnienie skoczka, skierowanie dżojstika w dół
otwiera spadochron. Im dłużej trwa lot, tym więcej punktów
dostajemy. Należy zwrócić uwagę na kierunek i siłę wiatru (co
sygnalizowane jest przez białą chorągiewkę).
BOSSNVDR
Autor: Eric Henneke
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 10.
Pomysł Erica był ciekawy: chciał pokazać, jak jego zdaniem powinna
wyglądać walka z bossem na koniec levelu w Space Invaders (gdyby
taki boss istniał).
Kategoria PUR-120
Magic Cups
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Turbo BASIC XL
Kategoria: PUR-120, miejsce 3.
Tytuł można przetłumaczyć jako „Kapelmistrz nie odpowiada”. Grą
steruje się za pomocą „wiosełek” (czyli paddle) i należy
łapać wszystkie spadające nutki.
Alby, the Albino Bat
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 5.
Nietoperz albinos przemierza kolejne jaskinie – gra w stylu Flappy
Birda.
Build10
Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 7.
Kolejna realizacja pomysłu znanego z takich gier, jak np. niedawny
Skyscraper.
Drop
Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 9.
Nasz bohater przesuwa się sam od lewa do prawa i z powrotem, a my
musimy pomóc mu dostać się na dół planszy, od której oddzielają nas
poziome, ruchome pasy przeszkód. Ruch w dół jest możliwy tylko
wówczas, gdy trafiamy w dziurę, inaczej tracimy punkty. Również
osiągnięcie krawędzi pozbawia nas ich, a gdy osiągniemy zero, gra
kończy się.
Niestety sterowanie wydaje się mało przyjazne, być może gra wymaga
dłuższej praktyki, aby dobrze wyczuwać właściwy moment ruchu.
Crazy Balloon II
Autor: Jason „8Bit 1337” Gruetzmacher
Język: Turbo BASIC XL
Kategoria: PUR-120, miejsce 11.
Lecimy w dół balonikiem, omijając przeszkody. Sterowanie: lewo/
prawo, a FIRE powoduje ruch w górę.
GATES
Autor: Tom „Mr SQL” Babich
Język: Atari Flashback BASIC
Kategoria: PUR-120, miejsce 12.
Gra zręcznościowa na konsolę Atari 2600 – ile kosmicznych bram
jesteś w stanie pokonać?
Dots & Boxes
Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 15.
Autor: Eric Henneke
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 1.
Mamy dwa przesuwające się w poziomie pasy, górnym sterujemy my, a
dolnym komputer. Staramy się w jak najkrótszym czasie dopasować 5
razy górny pasek do dolnego.
Deep Canyon
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 6.
Rozgrywka zbliżona do tej z Crazy Balloon II, tyle że nie
mamy wpływu na szybkość spadania.
Uncle Simon
Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 10.
Pomysł wielokrotnie wykorzystywany w poprzednich edycjach konkursu:
staramy się powtórzyć wzór dźwiękowy, który przed chwilą
usłyszeliśmy.
2nd Stroop
Autor: Christian „Irgendwer” Krüger
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 11.
W 2014 roku Irgendwer zaprezentował w konkursie 10-linijkową grę
Colfusion!, opartą na podobnym pomyśle, aby wykorzystać
efekt odkryty przez amerykańskiego psychologa Johna Ridleya
Stroopa. W skrócie chodzi o to, że nasz mózg ma opóźnioną reakcję,
gdy znaczenie napisu jest w konflikcie z jego wyglądem (np. gdy
widzimy słowo ZIELONY napisane na czerwono i mamy podać kolor
napisu).
Kategoria WILD
P1an0
Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: WILD, miejsce 3.
P1an0, czyli piano – 6-linijkowiec, który zamienia Atari w
instrument klawiszowy: białym klawiszom odpowiadają litery, czarnym
cyfry. Opcja Sustain (S) umożliwia przedłużanie dźwięków w
czasie gry.
vitoco 2018-04-08 05:31:24
What a shame! From the screenshot of "Deep Canyon" I found that I sent the wrong version of the game to the contest... :(
The latest version is available at vitoco.cl/atari/10liner/DEEP/ the fender 2018-04-08 09:54:34
Wszystko ok, rozumiem ideę konkursu, podziwiam prace (taki Defender to dla mnie kosmos jeśli chodzi o ogarnięcie 10 linijkami) ale ... no do diaska po co organizować taki konkurs? :)
Retro sprzęt z definicji jest wiadomo, słaby. Basic z definicji jest, wiadomo - słaby. Był nim w latach 80, dzisiaj tym bardziej. Nie lepiej zrobić konkurs na np 50 linijkowiec w asm? Może to by zmotywowało niektórych do nauki tego języka/ ogarnięcia sprzętu od podszewki.
Cóż dodać, fajne prace :) larek 2018-04-08 10:02:36
I to są prawdziwe czary. Niesamowite, co ludzie potrafią wcisnąć w te kilka linijek kodu. Kaz 2018-04-08 11:19:34
Niesamowita rzecz! Ciesze się, że NOMAM wypracował sobie taki flagowy i rozpoznawalny konkurs. Sport ekstremalny programowania, bo nie dość, że zabójczo niewielka objętość programów, to jeszcze w języku, który grzeszy niefrasobliwością ;)
No i ciesze się, że Adam znalazł czas na prezentację tego wszystkiego, bo to kawał pracy, szczególnie w sytuacji, gdy właśnie potomek przyszedł na świat i trzeba go szkolić w Atari :D gorgh 2018-04-08 11:23:47
świetna sprawa, dzięki za artek pin 2018-04-08 12:54:54
zajebiste gry ;)- szczególnie La Peste i Defender. ... tym bardziej przy takich ograniczeniach.. wow. bob_er 2018-04-08 13:20:46
@the fender - 50 linijkowiec w asm ma sens średni, już sama gramatyka asm kilka linii zajmie (np. nagłówki). Tym bardziej, że np. w 1 linii możesz zadeklarować tylko 1 stałą. Jak już to lepiej zrobić konkurs na grę w 128/256b. To (IMVHO) miało by więcej sensu. grey / mystic bytes 2018-04-08 14:06:51
Amazing contest! Awesome entries, just incredible what you can do in just 10 lines of code... :) Keep on going! 1NG 2018-04-08 18:12:23
Just a little note on Kapellmeister: You don't need to catch all notes to get to the next level. Up to 5 Notes can be missed. After 3 times of failing a level the game ends and the score is shown. It is enough to touch a note. Level 25 is the actual record and I don not expect any better ;-) the fender 2018-04-08 22:09:00
No ok, wiadomo że 50 linijek stricte kodu (bez deklaracji np stałych) w asm to dopiero początek zabawy :) Oczywiście w pełni się zgadzam 128/256b w asm ma sens. tdc 2018-04-09 04:07:27
Fajne te gry, te Defendery mnie mocno zaskoczyły! Shanti77 2018-04-09 09:31:38
Tylko, że w asm też można "oszukiwac", wydłużając linie. Można zpisać rozkazy za pomocą : dta $a9,$23,$a8,$45,... Nie wiem jakie są ograniczenia co do długości linii np. w mads, ale program może być naprawdę długi 😀 tebe 2018-04-09 10:32:23
w asm na BBC jest coś takiego lda label:sta label:lda label:sta label ..... itd. :) tebe 2018-04-09 10:33:44
w Mads ograniczeniem jest pamięć PC, tablice są dynamiczne, ich rozmiar nie jest z góry określony tdc 2018-04-09 11:18:02
i brak ograniczeń zniszczył pecety :P the fender 2018-04-09 11:32:44
Ha, no czyli jednak 50 linijkowiec w asm jest możliwy i może nawet ciekawszy od basicowego 10 linijkowca. Wadą takiego potencjalnego konkursu byłaby zapewne dużo niższa ilość nadesłanych prac ;) the fender 2018-04-09 11:34:43
Z dta to nie oszukiwanie tylko normalny zapis, nie wiem czy ktokolwiek definiuje zestaw danych w inny sposób :) Kaz 2018-04-09 11:44:39
To robimy konkurs na 50 linii w Asm? Jak zdeklaruje się co najmniej trzech osobników, to ogłaszam i mam nawet nagrodę na konkurs :) xxl 2018-04-09 11:48:16
kazda istniejaca na atari gre dowolnej dlugosci mozna zapisac w 10 linijkach asemblera w formacie .byte itd. Kaz 2018-04-09 14:35:05
Czyli taką możliwość trzeba by wykluczyć. Co jeszcze powinno być w regulaminie? bocianu 2018-04-09 14:51:38
moim zdaniem taki konkurs nie ma sensu. Tak napisał xxl - KAŻDY program da się zapisać w assemblerze nawet w jednej linijce. gorgh 2018-04-09 16:21:36
nie ma sensu, lepiej zrobić konkurs na 256b ak 2018-04-09 16:23:41
czy wolno będzie używać własnego (cross)asemblera? bocianu 2018-04-09 16:33:30
256b to jednak trochę mało na grę - jak bym zrobił 1K ;) gorgh 2018-04-09 17:52:39
hold my beer :) the fender 2018-04-09 18:07:47
@bocianu: a potem można wydać jednoplikówkę w stylu pegazusa 60 in 1 ;) bob_er 2018-04-09 21:13:18
https://en.wikipedia.org/wiki/1K_ZX_Chess the fender 2018-04-09 21:21:21
@bob_er: a listing a basicu ma aż 3 linijki ;) www.zx81stuff.org.uk/zx81/tape/1KZXChess larek 2018-04-09 22:09:44
1K to trochę mało, proponuję 62KB. bocianu 2018-04-09 23:06:51
@larek: a takie to teraz w weekend na grawitacji będą. Zapraszamy ;) ZbyniuR 2018-04-10 03:57:06
Ale Atarki widzę rządzą. :)
Ci co marudzą że te programy powinny być dłuższe albo w ASM nie czają idei tego konkursu. Ta poprzeczka po to jest tak nisko aby jak najwięcej ludzi poczuła się na siłach by wziąć w nim udział. Bo takich co się wezmą za książkę do ASM i będą ślęczeć nad programem tygodniami ze świecą szukać. Zresztą oni już potrafią znaleźć motywację do działania, a chodzi o to by obudzić tych co im się nie chce. Niech poczują jak fajnie jest coś skończyć. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, a te parę godzin spędzonych na pisaniu nauczy ich więcej niż lata nic nie robienia.
PS. Fajne te miniaturki na plakacie. Szkoda że bez nowszych modeli. :) Renton 2018-04-10 09:01:08
Co roku wyniki tego konkursu nie przestają mnie zadziwiać, serio podziwiam tych dziesięcio-linijkowych programistów! the fender 2018-04-10 22:08:36
A ja średnio. Z roku na rok coraz mniej, mam coraz większe wrażenie że para idzie w gwizdek ew. jest to zabawa z gatunku: co można zrobić z patyczków od zapałek. Nie przeskoczy się ograniczeń basica i tyle. A produkcje, choćby i zacne i warte podziwo (Defender i wariacje) to niestety ... ale nawet jako spuścizna dla potomności ma wartość dyskusyjną. Znajduję tylko jeden plus takiej imprezy - podtrzymanie ducha retro = podtrzymanie tematyki Atari = podtrzymanie więzi międzyludzkich :) Na szczęście dla tego typu konkursów moja opinia jest jak widać, odosobniona :D obserwator z boku 2018-04-11 20:42:08
Jeden wielki LOL gdy czyta się dyskusje na tej stronie. Komodziarze zanoszą się ze śmiechu gdy czytają dysputy typu "czy to jeszcze Atari ?" :DDD. Osmieszajcie się dalej zamiast zmniejszać dystans do tego co na takim c64 dotąd napisano. Środowisko Atari naparza się nawzajem pałkami a na innych platformach kodowanie wre. Jesteście żalośni :/ obserwator obserwatora 2018-04-11 21:24:07
zjedz Snickersa :D fan obserwatora 2018-04-12 23:52:33