Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2018 by Adam Wachowski 2018-04-07 23:33:30


W ten weekend w niemieckiej Lubece odbywa się tradycyjny zlot miłośników komputerów retro o nazwie NOMAM (Not Only Marvelous Atari Machinery). Jednym z najważniejszych punktów soboty było ogłoszenie wyników tegorocznej edycji konkursu na najlepszy 10-linijkowiec.

Regulamin był podobny do zeszłorocznego, startować mogły programy w Basicu na dowolną maszynę w kategoriach zdefiniowanych przez maksymalną długość liniii (do 80/ 120/ 256 znaków). Jednak pewne zmiany zaszły – pewnym zaskoczeniem była modyfikacja zasad w kategorii najkrótszych programów (PUR-80): organizatorzy zabronili tym razem używać innych dialektów Basica niż wbudowane i nie podali jakiegoś klarownego uzasadnienia tej decyzji. Zaraz więc pojawiły się teorie na forum AtariAge, że chodzi o to, aby nie wygrywały wyłącznie gry w Turbo Basicu na małe Atari.

Maksymalnie upakowany kod w dostępnej liczbie znaków jest zwykle nieczytelny, dlatego dodatkowo uczestnicy proszeni byli o rozpisanie go linijka po linijce i przedstawienie szczegółowego opisu.

Ostatecznie w tej edycji wystartowało 66 gier na 13 platform, w tym 17 na 8-bitowe Atari i jedna na Atari 2600 (VCS). Ich pełną listę możecie znaleźć tutaj, a komplet wyników tu.

Z kolei pełne paczki ze stuffem dla poszczególnych platform możecie pobrać stąd.

Jeśli ktoś chce pobrać tylko same gry na małe Atari bez opisów i dokumentacji, to może pobrać zbiorcze pliki ATR z naszej bazy gier (przy okazji dziękuję Saschy Kriegelowi za udostępnienie plików):
- gry w Atari Basicu,
- gry w Turbo Basicu i Fast Basicu (uwaga: gry w Fast Basicu Defensor i La Peste nie są dostępne bezpośrednio z poziomu menu, trzeba wyjść do DOS-a).

I jeszcze ciekawostka: organizator konkursu Gunnar „Bunsen” Kanold jest w trakcie pisania książki, w której czytelnicy przejdą z wybranymi 10-linijkowcami przez historię gier wideo: dla wielu kamieni milowych tej historii (takich jak np. Breakout, Space Invaders, Pac-Man) powstały odpowiedniki w konkursie.


Wracając do wyników:


Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Fast BASIC 3.4
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 1.

W tym roku Vitoco przygotował aż 6 konkursowych propozycji, jedną z nich jest klasyczny Defender zrealizowany w 10 linijkach. Zabijamy obcych i ratujemy porwanych przez nich ludzi. Jeśli zestrzelimy obcego, który już złapał ofiarę w swoje macki, musimy ją przechwycić w powietrzu zanim uderzy o ziemię.







Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Fast BASIC 3.4
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 4.

Jedna z najciekawszych gier w zestawie. Wokół rozprzestrzenia się fioletowa zaraza, a my w pośpiechu próbujemy uratować przedmioty i spakować je do pudełka umieszczonego pośrodku. Im więcej przedmiotów, tym trudniej między nimi manewrować, aby nie zablokować sobie ruchu.






Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 5.

Kolejny klon Defendera. Obcy chcą porwać 9 mieszkańców twojej planety, a Ty musisz ich ochronić.
Robi wrażenie mapka w górnej części ekranu, ale gra jest mniej płynna niż powstały po niej Defensor (z miejsca pierwszego) i brakuje w niej odgłosów dźwiękowych.






Autor: Siegfried „slx” Lenz
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 8.

Tytuł niektórzy mogą kojarzyć – oryginał jest dostępny na Atari 2600. Trzeba wylądować spadochroniarzem na odpowiedniej platformie: FIRE powoduje uwolnienie skoczka, skierowanie dżojstika w dół otwiera spadochron. Im dłużej trwa lot, tym więcej punktów dostajemy. Należy zwrócić uwagę na kierunek i siłę wiatru (co sygnalizowane jest przez białą chorągiewkę).



Autor: Eric Henneke
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: EXTREM-256, miejsce 10.

Pomysł Erica był ciekawy: chciał pokazać, jak jego zdaniem powinna wyglądać walka z bossem na koniec levelu w Space Invaders (gdyby taki boss istniał).





Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Turbo BASIC XL
Kategoria: PUR-120, miejsce 3.

Gra „w kubki”, poziom trudności ciągle wzrasta.






Autor: Ingo „1NG” Boller
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 4.

Tytuł można przetłumaczyć jako „Kapelmistrz nie odpowiada”. Grą steruje się za pomocą „wiosełek” (czyli paddle) i należy łapać wszystkie spadające nutki.






Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 5.

Nietoperz albinos przemierza kolejne jaskinie – gra w stylu Flappy Birda.






Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 7.
Kolejna realizacja pomysłu znanego z takich gier, jak np. niedawny Skyscraper.




Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 9.

Nasz bohater przesuwa się sam od lewa do prawa i z powrotem, a my musimy pomóc mu dostać się na dół planszy, od której oddzielają nas poziome, ruchome pasy przeszkód. Ruch w dół jest możliwy tylko wówczas, gdy trafiamy w dziurę, inaczej tracimy punkty. Również osiągnięcie krawędzi pozbawia nas ich, a gdy osiągniemy zero, gra kończy się.

Niestety sterowanie wydaje się mało przyjazne, być może gra wymaga dłuższej praktyki, aby dobrze wyczuwać właściwy moment ruchu.





Autor: Jason „8Bit 1337” Gruetzmacher
Język: Turbo BASIC XL
Kategoria: PUR-120, miejsce 11.

Lecimy w dół balonikiem, omijając przeszkody. Sterowanie: lewo/ prawo, a FIRE powoduje ruch w górę.





Autor: Tom „Mr SQL” Babich
Język: Atari Flashback BASIC
Kategoria: PUR-120, miejsce 12.

Gra zręcznościowa na konsolę Atari 2600 – ile kosmicznych bram jesteś w stanie pokonać?






Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: PUR-120, miejsce 15.

Realizacja gry logicznej Dots & Boxes (opis po polsku) dla 2 graczy, obsługiwana 1 dżojstikiem.





Autor: Eric Henneke
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 1.

Mamy dwa przesuwające się w poziomie pasy, górnym sterujemy my, a dolnym komputer. Staramy się w jak najkrótszym czasie dopasować 5 razy górny pasek do dolnego.






Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 6.

Rozgrywka zbliżona do tej z Crazy Balloon II, tyle że nie mamy wpływu na szybkość spadania.







Autor: Victor „Vitoco” Parada
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 10.

Pomysł wielokrotnie wykorzystywany w poprzednich edycjach konkursu: staramy się powtórzyć wzór dźwiękowy, który przed chwilą usłyszeliśmy.






Autor: Christian „Irgendwer” Krüger
Język: Atari BASIC
Kategoria: PUR-80, miejsce 11.

W 2014 roku Irgendwer zaprezentował w konkursie 10-linijkową grę Colfusion!, opartą na podobnym pomyśle, aby wykorzystać efekt odkryty przez amerykańskiego psychologa Johna Ridleya Stroopa. W skrócie chodzi o to, że nasz mózg ma opóźnioną reakcję, gdy znaczenie napisu jest w konflikcie z jego wyglądem (np. gdy widzimy słowo ZIELONY napisane na czerwono i mamy podać kolor napisu).




Autor: Bill Kendrick
Język: Turbo BASIC XL 1.5
Kategoria: WILD, miejsce 3.

P1an0, czyli piano – 6-linijkowiec, który zamienia Atari w instrument klawiszowy: białym klawiszom odpowiadają litery, czarnym cyfry. Opcja Sustain (S) umożliwia przedłużanie dźwięków w czasie gry.


vitoco 2018-04-08 05:31:24

What a shame! From the screenshot of "Deep Canyon" I found that I sent the wrong version of the game to the contest... :(

The latest version is available at vitoco.cl/atari/10liner/DEEP/

the fender 2018-04-08 09:54:34

Wszystko ok, rozumiem ideę konkursu, podziwiam prace (taki Defender to dla mnie kosmos jeśli chodzi o ogarnięcie 10 linijkami) ale ... no do diaska po co organizować taki konkurs? :)

Retro sprzęt z definicji jest wiadomo, słaby. Basic z definicji jest, wiadomo - słaby. Był nim w latach 80, dzisiaj tym bardziej. Nie lepiej zrobić konkurs na np 50 linijkowiec w asm? Może to by zmotywowało niektórych do nauki tego języka/ ogarnięcia sprzętu od podszewki.

Cóż dodać, fajne prace :)

larek 2018-04-08 10:02:36

I to są prawdziwe czary. Niesamowite, co ludzie potrafią wcisnąć w te kilka linijek kodu.

Kaz 2018-04-08 11:19:34

Niesamowita rzecz! Ciesze się, że NOMAM wypracował sobie taki flagowy i rozpoznawalny konkurs. Sport ekstremalny programowania, bo nie dość, że zabójczo niewielka objętość programów, to jeszcze w języku, który grzeszy niefrasobliwością ;)

No i ciesze się, że Adam znalazł czas na prezentację tego wszystkiego, bo to kawał pracy, szczególnie w sytuacji, gdy właśnie potomek przyszedł na świat i trzeba go szkolić w Atari :D

gorgh 2018-04-08 11:23:47

świetna sprawa, dzięki za artek

pin 2018-04-08 12:54:54

zajebiste gry ;)- szczególnie La Peste i Defender. ... tym bardziej przy takich ograniczeniach.. wow.

bob_er 2018-04-08 13:20:46

@the fender - 50 linijkowiec w asm ma sens średni, już sama gramatyka asm kilka linii zajmie (np. nagłówki). Tym bardziej, że np. w 1 linii możesz zadeklarować tylko 1 stałą.
Jak już to lepiej zrobić konkurs na grę w 128/256b. To (IMVHO) miało by więcej sensu.

grey / mystic bytes 2018-04-08 14:06:51

Amazing contest! Awesome entries, just incredible what you can do in just 10 lines of code... :) Keep on going!

1NG 2018-04-08 18:12:23

Just a little note on Kapellmeister: You don't need to catch all notes to get to the next level. Up to 5 Notes can be missed. After 3 times of failing a level the game ends and the score is shown. It is enough to touch a note. Level 25 is the actual record and I don not expect any better ;-)

the fender 2018-04-08 22:09:00

No ok, wiadomo że 50 linijek stricte kodu (bez deklaracji np stałych) w asm to dopiero początek zabawy :)
Oczywiście w pełni się zgadzam 128/256b w asm ma sens.

tdc 2018-04-09 04:07:27

Fajne te gry, te Defendery mnie mocno zaskoczyły!

Shanti77 2018-04-09 09:31:38

Tylko, że w asm też można "oszukiwac", wydłużając linie. Można zpisać rozkazy za pomocą :
dta $a9,$23,$a8,$45,...
Nie wiem jakie są ograniczenia co do długości linii np. w mads, ale program może być naprawdę długi 😀

tebe 2018-04-09 10:32:23

w asm na BBC jest coś takiego
lda label:sta label:lda label:sta label ..... itd. :)

tebe 2018-04-09 10:33:44

w Mads ograniczeniem jest pamięć PC, tablice są dynamiczne, ich rozmiar nie jest z góry określony

tdc 2018-04-09 11:18:02

i brak ograniczeń zniszczył pecety :P

the fender 2018-04-09 11:32:44

Ha, no czyli jednak 50 linijkowiec w asm jest możliwy i może nawet ciekawszy od basicowego 10 linijkowca. Wadą takiego potencjalnego konkursu byłaby zapewne dużo niższa ilość nadesłanych prac ;)

the fender 2018-04-09 11:34:43

Z dta to nie oszukiwanie tylko normalny zapis, nie wiem czy ktokolwiek definiuje zestaw danych w inny sposób :)

Kaz 2018-04-09 11:44:39

To robimy konkurs na 50 linii w Asm? Jak zdeklaruje się co najmniej trzech osobników, to ogłaszam i mam nawet nagrodę na konkurs :)

xxl 2018-04-09 11:48:16

kazda istniejaca na atari gre dowolnej dlugosci mozna zapisac w 10 linijkach asemblera w formacie .byte itd.

Kaz 2018-04-09 14:35:05

Czyli taką możliwość trzeba by wykluczyć. Co jeszcze powinno być w regulaminie?

bocianu 2018-04-09 14:51:38

moim zdaniem taki konkurs nie ma sensu. Tak napisał xxl - KAŻDY program da się zapisać w assemblerze nawet w jednej linijce.

gorgh 2018-04-09 16:21:36

nie ma sensu, lepiej zrobić konkurs na 256b

ak 2018-04-09 16:23:41

czy wolno będzie używać własnego (cross)asemblera?

bocianu 2018-04-09 16:33:30

256b to jednak trochę mało na grę - jak bym zrobił 1K ;)

gorgh 2018-04-09 17:52:39

hold my beer :)

the fender 2018-04-09 18:07:47

@bocianu: a potem można wydać jednoplikówkę w stylu pegazusa 60 in 1 ;)

bob_er 2018-04-09 21:13:18

https://en.wikipedia.org/wiki/1K_ZX_Chess

the fender 2018-04-09 21:21:21

@bob_er: a listing a basicu ma aż 3 linijki ;)
www.zx81stuff.org.uk/zx81/tape/1KZXChess

larek 2018-04-09 22:09:44

1K to trochę mało, proponuję 62KB.

bocianu 2018-04-09 23:06:51

@larek: a takie to teraz w weekend na grawitacji będą. Zapraszamy ;)

ZbyniuR 2018-04-10 03:57:06

Ale Atarki widzę rządzą. :)

Ci co marudzą że te programy powinny być dłuższe albo w ASM nie czają idei tego konkursu. Ta poprzeczka po to jest tak nisko aby jak najwięcej ludzi poczuła się na siłach by wziąć w nim udział. Bo takich co się wezmą za książkę do ASM i będą ślęczeć nad programem tygodniami ze świecą szukać. Zresztą oni już potrafią znaleźć motywację do działania, a chodzi o to by obudzić tych co im się nie chce. Niech poczują jak fajnie jest coś skończyć. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, a te parę godzin spędzonych na pisaniu nauczy ich więcej niż lata nic nie robienia.

PS. Fajne te miniaturki na plakacie. Szkoda że bez nowszych modeli. :)

Renton 2018-04-10 09:01:08

Co roku wyniki tego konkursu nie przestają mnie zadziwiać,
serio podziwiam tych dziesięcio-linijkowych programistów!

the fender 2018-04-10 22:08:36

A ja średnio. Z roku na rok coraz mniej, mam coraz większe wrażenie że para idzie w gwizdek ew. jest to zabawa z gatunku: co można zrobić z patyczków od zapałek. Nie przeskoczy się ograniczeń basica i tyle. A produkcje, choćby i zacne i warte podziwo (Defender i wariacje) to niestety ... ale nawet jako spuścizna dla potomności ma wartość dyskusyjną.
Znajduję tylko jeden plus takiej imprezy - podtrzymanie ducha retro = podtrzymanie tematyki Atari = podtrzymanie więzi międzyludzkich :)
Na szczęście dla tego typu konkursów moja opinia jest jak widać, odosobniona :D

obserwator z boku 2018-04-11 20:42:08

Jeden wielki LOL gdy czyta się dyskusje na tej stronie. Komodziarze zanoszą się ze śmiechu gdy czytają dysputy typu "czy to jeszcze Atari ?" :DDD. Osmieszajcie się dalej zamiast zmniejszać dystans do tego co na takim c64 dotąd napisano. Środowisko Atari naparza się nawzajem pałkami a na innych platformach kodowanie wre. Jesteście żalośni :/

obserwator obserwatora 2018-04-11 21:24:07

zjedz Snickersa :D

fan obserwatora 2018-04-12 23:52:33

no. są.