Magazyn FLOP 61 by Adam Wachowski 2018-04-30 15:41:07


W poprzedni weekend w Polsce można było spędzić czas np. na RETROnizacji czy InteGRAcji, a za naszą południową granicą, w Ołomuńcu, odbyła się tradycyjna kwietniowa Atariáda. Jedną z przygotowanych atrakcji była kolejna edycja corocznego magazynu dyskowego FLOP przeznaczonego na 8-bitowe Atari.

Dobra wiadomość jest taka, że tym razem w magazynie pojawiły się tłumaczenia materiałów na język angielski, co zwiększy atrakcyjność Flopa dla atarowców spoza Czech. Całość zajmuje 3 dyski (w tym jeden to nowe poziomy Laury), a paczkę z plikami możecie pobrać stąd. Poniżej przedstawię zawartość najnowszego numeru.



Kod: Antonín „R0ger” Holík,
fonty: Zdeněk „PG” Eisenhammer,
muzyka: Petr „HardCore” Postava.

Resztę tego dysku wypełniają teksty, w większości w dwóch językach.


Artykuł wstępny Bohdana Milara opisuje zmiany, jakie zaszły we Flopie. Po zeszłorocznych trudnościach przy tworzeniu jego zawartości (i w efekcie kilkumiesięcznym opóźnieniu publikacji) z szefowania magazynowi zrezygnował Fandal. Bohdan opisuje nowy podział obowiązków redakcyjnych, pozwalający na lepsze rozdzielenie pracy.

Zespół redakcyjny postanowił, że aby rozszerzyć krąg odbiorców, wprowadzony będzie do magazynu język angielski. Poza tym każdy publikowany kawałek software'u ma być uzupełniony o instrukcję i dokładniej testowany przed wypuszczeniem.



Inne artykuły:
- opis jak korzystać z magazynu i pełna lista zawartych w tej edycji plików,
- kalendarz imprez Atari na rok 2018 (autor: Jan Křupka),
- raport z Atariády 2017 (autor: Michael „Baktra” Kalous) i realtime text z tej samej imprezy.
- druga część zeszłorocznego porównania systemu operacyjnego QMEG w wersji 3 i 4 (autor: Bohdan Milar), ten artykuł wyjątkowo tylko w języku czeskim.




A tak wygląda lista premierowych gier, które znalazły się na dysku B:



Ziggy to kolejny port Fandala z komputera BBC Micro – tym razem chodzi o izometryczną grę z 1987 roku.

Fabuła jest taka: główny bohater, chłopiec o imieniu Ziggy nagle został zmieniony w głowę na sprężynie przez eksperymentalny transporter materii, uwięziony w trójwymiarowej grze z różnymi poziomami platform, w której ma zebrać wszystkie piramidki, a na ostatniej platformie czeka na niego dziewczyna jego marzeń...

Elementy plansz:
• piramidki – trzeba je, jak już wspomniałem, wszystkie zebrać,
• skrzyżowane różdżki – dają tymczasową odporność,
• żarówki – uzupełniają energię,
• strzałki – popychają Ziggy'ego w danym kierunku,
• pola oznaczone napisem UP – pozwalają naszemu bohaterowi przejść na platformę o poziom wyższą (pod warunkiem, że zebrał wszystkie piramidy na aktualnej wysokości),
• pola oznaczone DOWN – kierują nas poziom niżej,
• niebezpieczeństwa, których trzeba unikać: ruchome sześciany, odbijające się piłki, kałuże kleju oraz zatrute kwadraty (oznaczone trupią czaszką i piszczelami).



Sterowanie:
SELECT na ekranie tytułowym pozwala wybrać poziom trudności (easy/ normal/ hard),
Spacja – pauza,
Esc – wyjście z gry.

Postacią bohatera sterujemy za pomocą dżojstika.
Kluczowe jest opanowanie skoków dalszych niż na sąsiednie pole: FIRE + góra powoduje zwiększenie mocy skoku, FIRE + dół – zmniejszenie. Zwróćcie uwagę na wskaźnik BOUNCE po lewej stronie ekranu – pokazuje jak duży skok oddajemy. Im dłuższy skok, tym więcej pochłania naszej energii (ENERGY) widocznej po prawej stronie.



Autor oryginału: Dean Lester
Autorzy konwersji na Atari: Frantisek „Fandal” Houra, Marek „Poison” Pesout, Christian „Irgendwer” Krüger.

Gdyby ktoś był zainteresowany, to pod tym linkiem można znaleźć historię powstawania oryginalnej gry – była pisana przez 3 miesiące „po godzinach”, autor był wówczas studentem medycyny.




Crescent Solitaire to realizacja gry karcianej znanej jako pasjans półksiężycowy – nazwa wzięła się z tego, że w przypadku rozkładania fizycznych kart na stole 16 stosów kart układanych jest w półkolu. Nie widać tego w wersji na Atari, bo karty te umieszczone są tutaj po prostu w 4 rzędach po lewej stronie ekranu.

Zasady są takie: po prawej widzimy 8 kart, które będą dla nas bazą do ułożenia ośmiu stosów. Połowa z nich będzie rosnąca (karty w jednym kolorze od asa do króla), druga malejąca (jeden kolor, od króla do asa). Przekładając jakąś kartę – czy to z lewej strony na prawą, czy to pomiędzy stosami po lewej stronie – zawsze musimy trzymać się zasady, że kładziemy ją na kartę o oczko większą lub o oczko mniejszą, w jednakowym kolorze.

Przełożenia karty dokonujemy w typowy sposób: najpierw zaznaczamy kartę, którą chcemy przenieść, potem wskazujemy docelowy stos.


Domyślna konfiguracja sterowania kursorem jest taka, że kontrolerem jest dżojstik w porcie 1, natomiast w porcie 2 obsługiwana jest mysz z ST lub Amigi.

Klawiszologia:
• spacja – pauza,
• Return – przetasowanie kart po lewej (koszt 1000 punktów),
• Backspace – cofnięcie ostatniego ruchu (koszt 200 punktów),
• HELP – podpowiedź (koszt 150 punktów),
• SELECT – zmiana prędkości ruchu kursora,
• OPTION – zmiana koloru kursora.

Twórcy gry:
Kod: Frantisek „Fandal” Houra,
Grafika i efekty dźwiękowe: Zdeněk „PG” Eisenhammer,
Muzyka: Marek „Poison” Pesout,
Font loga: Cupid.


Tak jak i w ostatnich edycjach magazyn zawiera też starsze gry zmodyfikowane przez Fandala tak, aby obsługiwać popularny w Czechach interfejs Multijoy i umożliwić zabawę maksymalnie czterem graczom jednocześnie (oryginalnie te gry były przeznaczone na starsze modele Atari wyposażone w 4 porty dżojstików).




Gra dla 2-4 graczy, w której mamy za zadanie „uciec z więzienia”, czyli przejść naszą postacią od lewego krańca ekranu do prawego. A pokonywanie kolejnych pól realizowane jest przez losowanie pewnych symboli – podczas danej tury mamy dostępne maksymalnie 3 losowania.

Dżojstik w górę to puszczenie w ruch bębnów losujących, w dół – wcześniejsze zakończenie ruchu. Możemy zaznaczyć te pozycje, które chcemy zostawić niezmienione przy kolejnym losowaniu. Na podstawie wyników na koniec naszego ruchu algorytm przyznaje nam liczbę pól, o którą jesteśmy przesuwani do przodu (lub cofani, jeśli mamy pecha): „dobre” są dla nas ikonki przedmiotów, które mogą nam pomóc w ucieczce, takie jak kilof czy drabina, a „złe” buźka strażnika i obrazek psiego pyska (niestety grafika jest niezbyt czytelna).



Autor oryginalnej gry: James Stage Jr.
Kod zmodyfikował: Frantisek „Fandal” Houra.




Hack multijoyowy Fandala, autor oryginału to Larry Sherman (rok 1982).

Udział może wziąć od 2 do 4 osób, które po kolei wykonują swoje ruchy: po bokach odkrywane są dwie karty, a gracz stawia swe pieniądze na to, że wartość środkowej, trzeciej karty będzie pomiędzy dwiema już odsłoniętymi kartami.



W grze są dwa tryby gry: w pierwszym (plot game) trzeba osiągnąć określony limit, aby wygrać, w drugim (break the bank) wygrywa gracz, który osiągnął w momencie rozbicia banku najwyższy wynik.




[EDIT 2018-05-01] A tak wyglądała premiera Flopa podczas Atariády (są angielskie napisy):

Kaz 2018-04-30 17:18:06

Zawartość smakowita :). Fajny ten port z BBC Micro.
Dzięki Adam za szczegółowy artek co i jak.

larek 2018-04-30 19:59:29

Adam, dzięki!

pin 2018-04-30 22:38:11

Brawo! Zawartość konkretna, no i wreszcie mag odpala z dysku twardego.

QTZ 2018-04-30 22:40:41

Właśnie ukończyłem Laurę w wersji Atariada - HLAVNI MASKA NALEZENA! :) Fajnie, że powstały nowe poziomy, poziom 19 bazuje na tym samy co jeden z moich, zgłoszonych na konkurs.

No tak, ja nie mam pozwolenia na opublikowanie tłumaczenia wypraw, a inni robią i publikują niezależne... a od dawna mamy już gotową wersję "Laura wyprawy" po czesku i francusku... Larek, może już czas pomyśleć o oficjalnej publikacji?

pin 2018-04-30 22:55:52

aczkolwiek, hmmmm. Od czasów, jak przedostatnio oddawałem pracę na Forever 2005 powiela się jeden problem :)

http://pin.atari.pl/aol/f61_1.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_2.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_3.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_4.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_5.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_6.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_7.JPG
http://pin.atari.pl/aol/f61_8.JPG

CharlieChaplin 2018-05-01 01:35:41

@pin: Didn't they use DOS II+D format (where 130k is not fully compatible to MyDOS nor to DOS 2.x) ?!? I used MakeATR 0.6 to extract all files without any problem...

The magazine with all the texts and programs is great !

QTZ 2018-05-01 01:55:42

Nowe poziomy Laury przeszedłem z marszu, a w Crescent Solitaire nie udało mi się wygrać, a gram już 2h i to na easy... grafika coś mi przypomina ;) Tylko Walet wybrany inny :) Ja użyłem tego drugiego, bo bardziej się odróżnia, a na czcionce się więcej grafiki nie mieściło. Ideałem by było użycie innych wizerunków każdej figury odpowiednio do koloru. Fajnie, że gra ma sporo opcji i podkolorowane karty. Wbrew temu czego się spodziewałem, sterowanie nawet całkiem dobrze się sprawdza. Jednak dodatkowo mogło by być takie jak w mojej grze - w tym do gry przy użyciu klawiatury. Ogólnie gra dobrze wykonana i wciągająca :)

Adam 2018-05-01 19:17:38

Dorzuciłem na koniec nowinki filmik z prezentacji nowej edycji magazynu na Atariadzie, można oglądać z napisami anglojęzycznymi.

Irata4 2018-05-02 20:50:20

fajne muzyczki dajecie do Fllopa, moje ulubione z numerow 44,48,50 i teraz w koncu bede mogl poczytać.Tak trzymac :)

Irata4 2018-05-02 20:56:45

Dobra robota ,w koncu bede mogl poczytać,niezłe muzyczki zawiera Flop,mam nawet ulubione ktore regularnie katuje ,sa to kawalki z numerów :44,48,50. Tak trzymać :-)

pin 2018-05-02 21:08:25

@CharlieChaplin - prawdopodobnie tak właśnie było.

Adam 2018-05-03 17:51:25

Podpiąłem filmik z rozgrywki w Ziggy'ego.