W ramach taplania się w naszym 8-bitowym, atarowskim bagienku,
które to sformułowanie bardzo mi przypadło do gustu, od czasu do
czasu ochlapujemy substancją z bagienka ludzi, którzy koło niego
przechodzą... I jakoś wydarzyło się tak ostatnio, że parę czasopism
zostało przez nas ochlapanych sympatyczną tematyką Atari.
1. Astronomia
W najnowszym, majowym, siedemdziesiątym pierwszym z kolei numerze
"Astronomii" pojawił się trzystronicowy artykuł o grze
Kolony
2106. Pismo jest prowadzone przez wielkich pasjonatów kosmosu,
którzy, jak się niedawno okazało, są też wielkimi fanami komputerów
8-bit. Redaktor naczelna pisma, pani
Maria Cybulska
nieprzerwanie od lat 90-tych posiada Atari 130XE i wciąż go używa
do grania w gry. Nic dziwnego, że ostatnio w piśmie pojawił się
8-bitowy konkurs związany z Atari, o którym pisaliśmy
tutaj, a w którym można było wygrać cenne nagrody. Konkurs
bardzo spodobał się czytelnikom pisma, redakcja została zalana
odpowiedziami. I to nie przez Atarowców, ale miłośników astronomii,
z których wielu również odczuwa nostalgię wobec starych komputerów
i starych czasów.
Tym razem zaproponowano nam, atarowcom, żebyśmy w dziale rozrywki
"Gralnia" opisali jakąś grę przeznaczoną dla 8-bitowego Atari. Dla
mnie wybór był oczywisty - skoro o kosmosie ma być mowa, a pismo
czytają czytelnicy o inteligencji wyższej niż przeciętna w
społeczeństwie, to należy opisać nie jakąś grę zręcznościową czy
platformową, w której kosmos stanowi jedynie atrakcyjny wizualnie
sztafaż, ale grę, która wymaga myślenia, a kosmos jest istotną
częścią rozgrywki. Te dwa podstawowe warunki spełnia "Kolony 2106",
strategiczno-decyzyjno-taktyczno-handlowa gra uruchamiająca się na
standardowym Atari z 64KB pamięci. Dodatkowo, dzięki braku
ograniczeń ze strony redakcji w długości tekstu, znalazło się
miejsce na opis procesu tworzenia gry, wspominki o jej premierze na
targach poznańskich w 2009 roku, różne ciekawostki, a także
informacja o możliwej reedycji. Jako współautor gry, a autor
artykułu, zapraszam do przeczytania "Astronomii". Piękne zdjęcie z
widocznym fragmentem artka o "Kolony 2106" wykonał właściciel
pisma, również wielki entuzjasta gier i tematyki retro
Mariusz
Kulma (dziękuję!).
2. Pixel
Jako, że dostałem zapytanie o wywiad dla pisma o grach "Pixel", nie
sposób było odmówić i nie skorzystać z takiej możliwości
prezentacji naszego wspólnego dobra - strony AtariOnline.pl. Bo
niby pytania do mnie, ale starałem się przemycić przede wszystkim
nasze społecznościowe "posłannictwo" i zaprezentować klimat, który
przyciąga ludzi z innych platform. A niechaj narodowie wżdy
postronni znają, iż Atarowcy nie gęsi, iż swoją stronę mają. Takoż
niech informacja o tym, że tu oczekujemy na kreatywnych ludzi,
idzie w świat. Bardzo mnie cieszy, że "Pixel" poświęcił aż cztery
strony na rozmowy o Atari. Im więcej tym lepiej, bo tematów tu od
liku, wręcz niewyczerpywalne zasoby. Zachęcam więc do poczytania
rozmowy ze mną w najnowszym, majowym numerze magazynu o kulturze
gier, w dziale "Retro Talks". Podziękowania dla Roberta Łapińskiego
i Piotra Mańkowskiego za przygotowanie i opracowanie wywiadu.
3. CD-Action
Trzecią pozycją, która zawarła w tym miesiącu temat zahaczający o
Atari jest takoż najnowszy i takoż majowy "CD-Action". Ukazała się
tam króciutka recenzja książki "Robbo.Solucja", którą to książkę
podesłaliśmy w tym celu naszemu koledze, propagatorowi tematyki
retro w piśmie, Bartkowi Klusce. Recenzja, o charakterze raczej
krytycznym, bardzo nas rozbawiła, ponieważ naśladuje
socrealistyczny sposób recenzowania, charakterystyczny dla epoki
PRL. Padło w niej między innymi wyborne hasło w stylu epoki - "To
nie wina Atari, zawiódł człowiek", które tak nam się spodobało, że
padły różne pomysły jego twórczego wykorzystania. Zachęcam do
przeczytania tej recenzji.