Gra Pad (v1.84) by Adam Wachowski 2018-06-18 23:49:50


W kwietniu chilijski atarowiec Nelson „NRV” Ramirez opublikował kolejną wersję swej niedokończonej wciąż produkcji rozwijanej od połowy lat 90. (z długimi przerwami). Gra Pad, bo to o niej mowa, jest porządnie wykonanym klonem Arkanoida, a starzy bywalcy AtariOnline mogą pamiętać, że poprzednia wersja zajęła piętnaste miejsce w Kaz Kompo 2014.



W wersji 1.84 NRV wprowadził szereg drobnych ulepszeń, m.in.:
- dodany motyw muzyczny na początku poziomu,
- stworzony system priorytetów przy odtwarzaniu efektów dźwiękowych,
- dodane efekty przy utracie życia, zdobyciu dodatkowego życia i złapaniu power-upu,
- dodany wizualny efekt otwartych wyjść na końcu poziomu.


Sterowanie odbywa się za pomocą „wiosełka” (paddle) albo myszki z Atari ST lub Amigi. Co można znaleźć w grze:

Power-upy:

- E (expand): zwiększa szerokość paletki,
- R (reduce): zmniejsza szerokość paletki (jest trudniej, ale za to punktacja za cegły jest liczona w tym czasie podwójnie),
- C (catch): łapanie piłki, która zaczyna „kleić się” do paletki (wypuszczamy ją przyciskiem lub spacją),
- S (slow): spowalnia piłkę, przyspieszenie następuje po dotknięciu górnej krawędzi lub co 20 sekund,
- P (extra player): dodatkowy gracz – daje dodatkową piłkę (maksymalnie jedna na poziom),
- B (break): umożliwia przerwanie gry na danym poziomie – otwierają się boczne wyjścia, przez które można przejść na jeden z dwóch kolejnych leveli (inny na lewo, inny na prawo),
- X (mega ball): czerwona piłka niszcząca każdy rodzaj cegły,
- D (disrupt): rozbija jedną piłkę na trzy (w czasie trwania tego rozbicia nie pojawiają się inne power-upy).




Punktacja:

- 80 pkt za trafienie w zwykłą cegłę,
- 50 pkt za każde trafienie w „twardą” cegłę (tzn. wymagającą więcej niż jednego trafienia),
- 1000 pkt za złapany power-up,
- 5 tys. pkt za ukończenie poziomu bez utraty piłki (i zniszczenie wszystkich cegieł),
- 10 tys. pkt za użycie jednego z wyjść po złapaniu power-upu B.

Uwaga 1: jak już wspomnieliśmy, złapanie R podwaja punktację za cegły.
Uwaga 2: dodatkowe życie uzyskujemy po uzyskaniu 20 tys. punktów.



Zespół:

Kod: Nelson „NRV” Ramirez,
Muzyka, efekty dźwiękowe: Michał „Miker” Szpilowski.

Plik z grą w wersji PAL można pobrać stąd, a paczkę z kodem i również wersją NTSC stąd.


Przegląd leveli z gry można zobaczyć na tym obrazku.

Dracon 2018-06-19 01:37:11

Solidne wykonanie, podobnie jak w innym klasyku - Line-Up! :)
Szkoda tylko, że autor nie pokusi(ł) się o dokończenie "wolfensteinowatej" gry PROJECT-M, którą tak narobił smaku atarowcom. :(

bolo 2018-06-19 06:15:57

Czy ma ktos oryginalna/legende opis gry arkanoid? Mam dziwne wrazenie ze kiedys juz ja czytalem m.in o tym ze nie jest to paletka a rodzaj statku kosmicznego zamknietego czy zakletego w kosmicznym labiryncie a przeszkadzajki to duchy czy kosmici, cos w tym sednie.

kikoot 2018-06-19 06:42:44

Widocznie ProjectM przerosło możliwości atari i samego autora

the fender 2018-06-19 08:52:50

O i to rozumiem! Dobrze wykonany klasyk :)
Brawo!

Anon 2018-06-19 10:37:08

bolo, może tutaj:
atarimania.com/game-atari-st-arkanoid_11090.html

Anon 2018-06-19 10:38:02

bolo, tutaj może:

atarimania .com/game-atari-st-arkanoid_11090.html

tebe 2018-06-19 10:57:27

pewnie NRV nie chciał Cię zawstydzić Kikoot i daje Ci fory abyś miał szansę go uprzedzić, czekamy ...

bocianu 2018-06-19 11:25:16

Bardzo solidna wersja. grywialna i trudna :) propsuje

gorgh 2018-06-19 13:50:50

lubię bardzo arkanoidy, ten wygląda super

IRATA4 2018-06-19 16:09:28

...tylko po co ten spojler, jak ktoś będzie chciał to przejdzie albo na Yt zobaczy a w tym momencie ta gra straciła dla mnie sens... Filmy też oglądasz od końca ;)

trophy 2018-06-19 21:51:07

Dobrze to wygląda. Przygrywka między etapami kojarzy mi się z arkanoidopochodną grą "Impact" na Atari ST, którą zresztą preferowałem względem Arkanoida.

Gracz. 2018-06-19 21:59:48

Super. Teraz czekamy na solidnego tetrisa i robbo.

RetroBorsuk 2018-06-19 23:28:27

Bolo - tak Arkanoid to statek kosmiczny, ktry podróżuje w innym wielkim frachtowcu i walczy z przeciwnikami - nawet intro jest do Arkanoid I i II bodajże w wersjach na automatach, i tam to jest zaprezentowane.

Grey / Mystic Bytes 2018-06-20 00:58:00

Wyglada super. Start up'owe melodyjki pomiedzy levelami pierwsza klasa.

larek 2018-06-20 08:55:19

Wykonanie bardzo dobre, ale nie da się grać joyem lub klawiaturą.

IRATA4 2018-06-20 22:02:54

tak ,to statek kosmiczny ARK - arka (a)za Noida -czyli statku kosmicznego :-).

Ale po cóż geneza , przecie każdy grał na automacie pokrentłem ...ale gimby nie znają :-)

RetroBorsuk 2018-06-20 23:13:44

Gra bardzo ładna, ale szkoda, że nie ma obsługi joyem też...

Widzę tam poziomy z Arkanoidow, i chyba też nowe etapy? Tak?

System powerupow też z Arkanoidow? Czy rozbudowany o jakieś nowe dopałki?

Fajna muzyka i jingle.

Gra bdb tylko czy ona coś dodaje od siebie do klasycznych arkanoidow czy to swoisty hold dla nich? Nie mam jak sprawdzić bo nie mam wioselek.

maly_swd 2018-06-20 23:32:35

Ładnie to wygląda i muzyczka super.

dzida z turbodopalaczem 2018-06-21 00:58:40

+rep. super. +rep miker za muzykę i fx-y. świetnie to brzmi

Rybags 2018-06-21 07:56:13

Looks real nice. As "privelaged" as I felt in the mid-late 80s that we even got an Arkanoid conversion my feeling is that the graphics and game were utter crap compared to other versions and what should have been possible.
This game looks to be what should have been done 30 years ago.

the fender 2018-06-21 15:00:11

@Rybags: learning curve on Atari takes long long time ... ;)

Adam 2018-06-22 10:20:56

Dodałem na końcu dłuższy filmik z rozgrywki. A obrazek prezentujący wygląd plansz poszczególnych poziomów ukryłem pod linkiem, aby IRATA4 mniej się awanturował ;)

pin 2018-06-22 21:39:06

@Larek - i właśnie w tej wersji to, że nie da się grać Joyem jest rewelacyjne. "Arcanoid" z takim podejściem na prawdę zyskuje na grywalności. Z wiosełkami nie wiem, ale myszką od esteka gra się fenomenalnie. Takie rozwiązanie daje możliwość "zdążyć" tam, gdzie Joy normalnie nie da rady.

Sama gra napisana jest dobrze, świadczy o tym fakt że przy 20MHz na Rapidusie działa dokładnie tak samo jak na 6502c. Ładuje się z dowolnej konfiguracji, z dowolnego urządzenia I/O.

RetroBorsuk 2018-06-22 23:23:21

Wiadome, że najlepiej w Arkanoidy gra się myszką, i świetnie pin, że jest jej obsługa cz wiosełek, ale brak dodatkowej obsługi dżoja czy klawiatury to trochę strzał w kolano. Fakt byłoby mniej komfortowo, ale przynajmniej mógłbym zagrać, a tak to obejdę się smakiem. Liczba odbiorców przez to będzie ograniczona. Obsługa dżoja powinna być jako dodatkowa i każdy byłby zadowolony wtedy. W przeszłości przeszło się wiele arkanoidów dżojem na różne platformy i też fajnie było. Brak obsługi podstawowego kontrolera to raczej nie plus. Ja przynajmniej nie pogram...

QTZ 2018-06-23 00:11:48

Wiosełka można sobie skonstruować i to jest dobra motywacja ;)

Podpisano QTZ posiadacz wiosełek ;)

IRATa 2018-06-23 13:16:18

Arkanoid oryginalnie na automacie wyszedł z pokrętłem, żaden joystick ani myszka... Wioselko/pokretlo powinno być dodawane do carta z gra tak jak na Nesie Nintendo do oryginalnrgo Arkanoida

gorgh 2018-06-23 13:49:40

ale jak to nie ma obsługi joya? :(((

dzida z turbodopalaczem 2018-06-23 17:43:57

gorgh@ może będzie na kierownicę usb. gałą biegów będziesz zgłaśniał bita a side-hamplem będziesz aktywował szilda.

MITSUBISZI 2018-06-23 20:55:16

Kolejny arkanoid. Seriously?

pin 2018-06-24 10:40:40

.. ale za to chyba najładniejszy ze wszystkich.

Dracon 2018-06-24 16:21:49

@Pin, nie najładniejszy ale jeden z najładniejszych. Graficznie jednak wciąż rządzi boski "TECHNOID". Tam jest praktycznie wszystko, co możliwe wyciśnięte z kolorowej grafiki (bez interlejsu). :)

RetroBorsuk 2018-06-25 10:08:58

Oczywiście IRATA, że oryginalny Arkanoid automat był z pokrętłem, stał taki na dworcu w moim mieście w Salonie. Faktem jest także, że wszystkie jego znane mi konwersje obsługiwały dżoja lub klawiaturę. Ale dobra nie ma o co kruszyć kopii. Wystarczyło zrobić by sterowanie JOY - lewo / prawo i FIRE = przyspieszenie paletki i dałoby się w miarę komfortowo grać. Ale świat się nie zawali bez tego, tylko myślałem, że twórca chce trafić do jak największej rzeszy odbiorców.

IRATA4 2018-06-25 20:32:25

... jakby twórca chciał trafić do największej rzeszy odbiorców to by to zrobił na PC ;-)

Nintuś 2018-06-26 00:00:05

Irata4: piszesz na forum ze 3DS jest bardzo popularny. Zgoda. Ale jeszcze popularniejszy był/jest NDS.

Irata4 2018-06-26 07:50:07

... byl troszke dluzej na rymku a w takim samym czasie 3DS sprzedal sie lepiej

Nintuś 2018-06-26 09:54:04

Póki co to jest 157 do 73 mln w ilości sprzedanych egzemplarzy. Więc NDS jest ponad 2 razy popularniejszy.To suche fakty.

KrzyŚ 2018-06-26 12:50:53

miker to niech lepiej do ortodąty pujdzie :)

miker 2018-06-27 06:27:10

a ty do weterynarza :P