"07 zgłoś się" egzotycznie by Kaz 2018-08-25 11:20:21
Poruszenie, które wywołała nasza gra 07 zgłoś się jest dla
mnie czasami niezrozumiałe. Prawdopodobnie bazuje to na jakiś
zlepku sentymentów co do filmu o Borewiczu, zamiłowania do prostoty
gier paragrafowych, a może i polubienia urokliwej treści gry.
Oczywiście moje zdziwienie nie oznacza, że mnie to zainteresowanie
nie cieszy. Dzisiaj zaprezentuję dwa projekty, które w ostatnim
czasie znalazłem w necie. Ich autorzy, zapewne przez skromność, nie
informowali nas o swoich pomysłach, a są... mocno egzotyczne.
1. Texas Instrument TI-84 Plus
Grzesiek Gałęzowski poinformował na swoim profilu na fejsie,
że robi pierwsze przymiarki do konwersji gry na... kalkulator! Jest
to oczywiście zaawansowany kalkulator programowalny, wyposażony w
procesor Z80 taktowany 15MHz i 24KB pamięci RAM dla użytkownika.
Ekran daje monochromatyczny obraz o rozdzielczości 96 na 64
piksele. Tak Grzesiek pisze o swoim projekcie: "(...) Chodzi o
przeniesienie gry "tekst" i grafiki. By na kalkulatorze można było
zagrać podobnie jak na Atari lub ZX-Spectrum. Powstaje też wersja
audio dla osób niewidomych na Android. W tym przypadku też nie
chodzi o konwersję dosłowną oprogramowania lecz gry obdartej z tego
co niewidoczne dla gracza. (...) Niestety automatyczna konwersja
grafiki się nie sprawdza i będę musiał to zrobić ręcznie. (...)
Podobna sytuacja jaką mieliśmy przy "Janku", gdzie Kaz musiał
ręcznie poprawiać rysunki dla Atari ST. Kod będzie napisany od nowa
bez wglądu na ten kod z Atari. Tak jak pisałem w tym przypadku
liczy się kontent a nie wierność przenoszenia kodu źródłowego.
(...) Tak, jest Z80 i to pracujący z większą częstotliwością niż w
ZX Spectrum. Ale nie widzę potrzeby by przy tak prostej grze bawić
się w przenoszenie kodu. Kod jest od zera napisany. Problem jest z
grafikami. Przez brak kolorów niektóre rysunki są wysoko
nieczytelne. Jeżeli ręcznie nie będzie się dało uzyskać
odpowiednich rezultatów przy przenoszeniu grafiki to usunę te
grafiki mniej czytelne."
2. Cobra 1
Nie raz na forum wspominaliśmy taką polską konstrukcję komputerową
jak Cobra 1. W czasach socjalistycznej gospodarki niedoborów, a
wielkiego zapotrzebowania na komputery, był to projekt przeznaczony
dla tych, którzy mają zaawansowane zdolności elektronika, a
jednocześnie nie mogą sobie pozwolić na zakup gotowego komputera.
Informacje, schematy, oprogramowanie niezbędne do budowy tego
mikrokomputera były publikowane w latach 1984-1985 w odcinkach w
czasopiśmie Audio-Video.
W tamtych starych czasach nawet oficjalnie wyprodukowano sto
płytek, sprzedawanych potem do samodzielnego montażu. Ponieważ
jednak informacje i schematy zawierały wiele błędów (piękną
historię konstruowania Cobry 1 można poczytać tutaj), a
dodatkowo były ogromne trudności z zakupem wymaganych części i
podzespołów, współcześnie szacuje się, że komputer ten nie powstał
w większej liczbie niż kilkanaście sztuk, a udokumentowano
istnienie zaledwie kilku egzemplarzy. Warto tu dodać, że każdy z
tych komputerów może wyglądać inaczej, ponieważ plany budowy nie
obejmowały obudowy i każdy mógł stworzyć własną. Na zdjęciu
przykład jednego z piękniej zbudowanych egzemplarzy, z historii
zaprezentowanej tutaj
przez kolegę united-pl:
Cobra1 to komputer posiadający możliwości zbliżone do komputera
ZX81. Zbudowany w oparciu o procesor Z80A taktowany 3,25MHz, w
podstawowej wersji wyposażony jest w 16KB dynamicznej pamięci RAM,
którą można rozszerzyć do 48KB, pamięć obrazu wynosi 1KB. Na
ekranie można uzyskać tylko monchromatyczny, czarno-biały tryb
znakowy 32x24 znaki po 8x8 pikseli (a dokładniej 5x7 pikseli, bo
taką rozdzielczość przewiduje układ MCY7304). Urządzeniami wejścia
wyjścia był monitor lub telewizor oraz klawiatura, a pamięć masową
stanowił magnetofon kasetowy.
Nasz kolega Rafał "rj1307" Jankowski również jest
posiadaczem takiego komputera, a co więcej stara się czynnie
rozwijać bibliotekę jego oprogramowania. I dlatego do zestawu około
20 prostych gier, które stworzyły już na ten komputer różne osoby,
dołączyła też... historia porucznika Topornego! Publikacja gry
miała miejsce 27 lipca 2018 roku tutaj.
Filmik z gry udostępnił kolega zdzis_ek i jest tutaj, a poniżej
kilka screenshotów. Jak mi powiedział Rafał, gra napisana w Basicu,
bardzo skądinąd prymitywnej implementacji, zawiera tylko jeden
obrazek, reszta jest tekstowa.
O atarowskim pierwowzorze można oczywiście poczytać na forum
tutaj. A dodatkowo wrzucam nowy filmik pokazujący jak Tytus
grał w grę, oraz przypominam poprzedni, w którym o grze
rozmawialiśmy:
larek 2018-08-25 20:01:22
Wersja na Cobrę dla mnie bomba! :) rj1307 2018-08-25 20:11:30
Uzupełniając wpis Kaz'a, Cobra nie ma trybu graficznego, cały rysunek składa się z 256 znaków semigraficznych, namalowanych ręcznie piksel po pikselu i wyświetlanych za pomocą POKE. mono 2018-08-25 21:07:33
Obrazek nyski na Cobrze mistrz! Ten generator się da przedefiniować? Bo jeśli nie to szacunek^2! rj1307 2018-08-25 21:31:13
Instrukcja OUT pozwala na zmianę "banku" semigrafiki w epromie, to działa tylko na zmodyfikowanych Cobrach, ale jednocześnie można wyświetlić tylko jeden taki bank na raz. Dlatego jeden wykorzystałem do narysowania nyski, następnie gra przełącza się na semigrafikę zawierającą znaki (wykorzystałem czcionkę ATARI). Aby wyświetlić polskie znaki także musiałem użyć POKE. Kaz 2018-08-25 21:44:13
Jakbyś chciał wrzucić jakieś obrazki albo linki to tutaj się nie da, jak się nie jest zarejestrowanym do komentarzy, zastępczo proponuję w tym wątku:
Fajny pomysł, jakbym miał czas to bym zrobił konwersje na Casio CFX-9850G (dostępny emulator), do którego napisałem kiedyś program do konwersji grafiki. O ile dobrze pamiętam można zapisać max. 6 obrazków w 4 kolorach, można też spróbować przenieść oryginalny kod z ZX Spectrum :) pgru 2018-08-26 09:45:05
@QTZ też chyba mam zbliżony kalkulator. Będę ogarniał temat kabla usb, ale chyba nie ma już strony z oprogramowaniem :-( gorgh 2018-08-26 13:32:04
na kalkulatory TI istnieje całkiem spora scena Dalthon 2018-08-26 14:53:53
Hmmm... muszę wygospodarować trochę czasu i dokończyć reedycję na zx;a ;) Yosh 2018-08-26 15:58:28
Rozumiem że "START PLOT", rozpoczyna fabułę (historię, grę) :) Kaz 2018-08-27 00:04:38
Yosh - tak by pewnie było, tylko, że tam jest "STAT PLOT", co nieco psuje piękno Twojego spostrzeżenia :P
Dalthon - właśnie! historia powinna, zgodnie z powiedzeniem, zatoczyć koło :D Kaz 2018-08-27 00:21:53
Dorzuciłem książkę "Basic dla mikrokomputera COBRA 1" Andrzeja Sirko do Biblioteki Atarowca, jakby ktoś chciał zobaczyć ten język programowania: