Gry konkursu ABBUC 2018 i „Get Up! 2” by Adam Wachowski 2018-10-19 22:19:13
Już w tę sobotę poznamy wyniki tegorocznego konkursu
programistycznego niemieckiego klubu ABBUC, zrzeszającego
miłośników 8-bitowego Atari. Zgłaszanie prac trwało do końca lipca,
a wyniki głosowania zostaną opublikowane na dorocznym walnym
zgromadzeniu klubu – tym razem odbędzie się ono nie w ostatni
weekend października (jak to bywało ostatnimi laty), a w
przedostatni.
Poniżej zaprezentuję krótko prace zakwalifikowane do konkursu oraz
prostą gierkę Get Up! 2, która nie została do niego
dopuszczona i można w nią sobie pograć już teraz…
Zacznijmy od gry, która prawdopodobnie ma największe szanse na
wygraną. Fabuła wygląda mniej więcej tak: spółka Erodine otrzymała
zgodę rządu na masową produkcję stworzeń będących hybrydami ludzi i
zwierząt. Bohater gry Kowalsky postanowił temu zapobiec, w tym celu
wtargnął do głównej siedziby Erodine – i w tym właśnie momencie
zaczyna się rozgrywka. Kowalsky musi zniszczyć 7 serwerów z pełną
dokumentacją pozwalającą na produkowanie tych istot...
Gorgh ma ostatnio dobrą passę koderską i wypuszcza regularnie swoje
kolejne gry i dema (nie zawsze na małe Atari – w kolejce czekają
m.in. konwersje Yoompa na inne 8-bitowce). Wygrał poprzedni konkurs
ABBUC z „New Atari Game”, już niedługo (bo na Silly Venture)
powinniśmy cieszyć się „The Rescue Expedition”, a grę „Kowalsky's
Fury” stworzył w rekordowym dla siebie tempie.
Powstała – jak sam Gorgh ją określił – „platformówko-strzelanka z
zupełnie losowym układem i wyglądem lokacji”. Jest zrealizowana w
trybie najwyższej rozdzielczości, z postaciami delikatnie
podkolorowanymi duszkami hardware'owymi. Możemy chodzić, schylać
się, strzelać i wspinać używając pionowych elementów konstrukcji
(gracz musi się przyzwyczaić do sposobu obsługi przez grę
wchodzenia/ schodzenia, na początku może ona sprawiać pewne
trudności).
Po naciśnięciu spacji wyświetlana jest mapa gry z zaznaczonym
położeniem serwerów, niestety trochę mało wyraźne jest oznaczenie
pozycji gracza. [aktualizacja: Gorgh wprowadził już poprawkę i w nowej wersji
pozycja gracza będzie bardzo czytelnie oznaczona]
(wylosowana mapa gry)
O kulisach powstawania „Kowalsky's Fury” Gorgh napisał na swoim
blogu (tutaj).
Millionaire
• kod: Marek „MaPa” Pavlík,
• grafika, muzyka, pytania w wersji anglojęzycznej: Zdeněk „PG”
Eisenhammer
• pytania w wersji niemieckiej: Andreas „CharlieChaplin”
Koch
Jak część z was może pamiętać, w ostatnich latach pojawiły się na
małym Atari dwie części gry "Chcete být milionářem", z rozgrywką
opartą na czeskiej wersji popularnego programu telewizyjnego
Milionerzy, a ich autorem był Petr „HardCore” Postava.
(po wyborze podpowiedzi ze strony publiczności)
Do tego samego tematu usiadł czeski duet MPG Productions (MaPa+PG)
– w efekcie powstało dzieło o wiele bardziej efektowne, z
dopracowaną szatą graficzną i muzyką oddającą klimat telewizyjnego
show. Gra jest na razie dostępna w wersji językowej angielskiej
(łącznie 400 pytań) oraz niemieckiej (547 pytań), ale planowane są
kolejne: czeska, słowacka i polska, być może również rosyjska.
Gra się bardzo przyjemnie. Poziom trudności w wersji EN jest raczej
rozsądny, chociaż zdarzają się pytania zdradzające narodowość
autorów (wśród bardzo łatwych pytań można natknąć się na takie,
które sprawdza znajomość przepisów gry w hokeja).
Black Bouncy Blob
Autorzy: Martin „MatoSimi” Simecek - pomysł, kod, grafika, robocza
muzyka, José Pereira – konwersja ekranu tytułowego.
MatoSimi jest rekordzistą jeśli chodzi o liczbę udziałów w
konkursie ABBUC. W ostatnich edycjach miał skłonność do dawania
sobie ekstremalnych wyzwań programistycznych i swoje prace tworzył
np. w ciągu 1-dniowego maratonu. Tym razem nie było aż tak
intensywnie, Martin dał sobie nieco więcej czasu i przez około
tydzień napisał grę akcji na jeden przycisk.
W grze musimy przeprowadzić przez kolejne przeszkody tytułową
czarną, nieustannie skaczącą kulkę. Przy pokonywaniu przeszkód
liczy się dobry timing: wciśnięcie FIRE w odpowiednim momencie
podczas skoku powoduje, że następny skok staje się dłuższy.
Wersja konkursowa jest grywalna, ale mocno robocza i tymczasowa (co
podkreśla komunikat widoczny stale na ekranie) – produkt finalny
dostępny po ogłoszeniu wyników ma być bardziej dopracowany, m.in.
ostateczną muzykę ma stworzyć Zdeněk „PG” Eisenhammer.
Rozgrywka w wersji konkursowej wygląda tak:
Ski-It
Autor: Jason „TheRealBountyBob” Kendall
Podobnie jak w ostatnich grach Jasona, mamy do czynienia z grą
zręcznościową z przesuwem w pionie, i tak jak w „Ramp Rage”
najlepiej nie zaczynać rozgrywki, dopóki nie przeczyta się
instrukcji. Tym razem TheRealBountyBob zrealizował coś dla
„amatorów białego szaleństwa”: w „Ski-It” mamy narty, śnieg i
śrubowanie wyniku. Dostępne tryby rozgrywki to: slalom/ zjazd /
quest (ostatnia opcja to połączenie slalomu, zjazdu i skoków).
Instrukcja do gry znajduje się
tutaj.
W wersji konkursowej było jeszcze trochę bugów, miejmy nadzieję, że
wkrótce po ogłoszeniu wyników zostanie opublikowana poprawiona
wersja.
To tyle na temat rywalizujących ze sobą 4 gier (w tym roku nie jest
ich zbyt wiele w konkursie). A teraz przejdźmy do przypadku
produkcji Get Up! 2, która wzbudziła pewne kontrowersje.
Kilkuosobowe jury w ABBUC odrzuciło to zgłoszenie powołując się na
zapis w regulaminie dotyczący wymogu wprowadzenia istotnych
zmian w stosunku do pracy opublikowanej wcześniej.
No i rzeczywiście, ten sequel można potraktować jako tylko nieco
podrasowaną wersję poprzedniej gry „Get Up” zgłoszonej do konkursu
ABBUC w 2016 roku – rozgrywka pozostała praktycznie bez zmian.
8BitJunkie po sygnałach od ABBUC-a wycofał więc swą grę tuż przed
zamknięciem zgłoszeń. W ostatniej chwili tuż przed deadline'em
jeszcze 1NG dokonał desperackiej próby zgłoszenia tej samej
produkcji, tyle że pod innym tytułem i z tekstowym wstępem, ale
zgłoszenie to zostało odrzucone.
no cóż, hmm.., że tak powiem, na szczęście mamy w tym roku Stunt Car Racer i Scramble, trzeba trzymać kciuki, że być może coś ciekawego pojawi się na Silly Ventere... gonzo 2018-10-20 02:07:16
sor, Silly Venture anon 2018-10-20 02:22:09
Krótko mówiąc, tragedia Siekieratka 2018-10-20 09:13:29
Gra Gorgha spoko ale reszta to niestety straszne gówno. nosty 2018-10-20 09:45:31
Wyrokujecie nie grając? :P Ja chciałbym zobaczyć Ski-It w działaniu. Sądząc z samego screena to może być bardzo dobra gra. Adam 2018-10-20 10:42:10
Podpiąłem animowany gif prezentujący rozgrywkę w Kowalsky's Fury oraz ekran tytułowy gry Ski-It. gorgh 2018-10-20 11:33:02
podziękowania Adam za tak obszerny artykuł, co zaś się tyczy poziomu gier- szału nie ma, ale dane mi było zagrać w SkiIt i nawet przyjemnie się gra, moja gra powstawała w 3 tygodnie z racji tego, że wcześniej kończyliśmy The Rescue Expedition. Moim nieobiektywnym zdaniem również przyjemnie się w nią gra, a czy tak jest naprawdę to ocenicie za kilka godzin jak udostępnimy plik :) Adam 2018-10-20 12:04:22
Potwierdzam - w KF gra się dobrze i po nieudanej rozgrywce chce się ją jeszcze raz odpalić :) Przeszkadzają najwyżej drobiazgi związane z obsługą wspinania się czy oceną trajektorii skoku (ale to pewnie kwestia przyzwyczajenia się i ogrania) - na przykład skaczesz z platformy minimalnie wyższej na niższą, próbując trafić w „drabinę”, ale przelatujesz przez nią (bo gra pewnie uznała, że jesteś minimalnie za wysoko) i lecisz dalej, spadając przez kilka ekranów. gorgh 2018-10-20 12:10:11
tak, najbardziej chyba boli jak pod spodem ma się małą platformę a jest się na drabince i trzeba "zejść" z drabinki minimalnie powyżej platformy, żeby nie spaść w dół...na emulatorze czy na padzie to jest do zrobienia, ale dla gracza z joystickiem to może być na początku wyzwanie...trudno jednak to wyeliminować, bo czasem z drabinki trzeba wykonać spory skok, w każdym razie będę przyjmował uwagi odnośnie rozgrywki RetroBorsuk 2018-10-20 12:16:14
Kowalsky's Fury może być git! Reszta szału nie ma, pewnie nawet nie włącze chociaż gry 8bit Junkie gwarantowały pewną jakość. RetroKocur 2018-10-20 19:17:06
miauuuuuuu Zapowiada się wyboooorne oprogramowanie ... miauuuuuuu