Zapowiedź: Laser Squad i Total Eclipse by Adam Wachowski 2018-10-22 23:04:38



Konwersja jest oparta na pełnej wersji z Commodore'a 64 obejmującej 7 misji. Mariusz i pomagający mu graficznie José Pereira wstępnie próbowali użyć grafiki PMG do podkolorowania całości, ale okazało się to niezbyt wykonalne ze względu na możliwą liczbę kolorów w linii oraz konieczność bardzo dynamicznej obsługi kolorowania przy przesuwie mapy. Mariusz postanowił więc wykorzystać możliwości karty VBXE i na potrzeby tej gry przystosował do C64 bibliotekę VBXEFXULA autorstwa Mono opisaną w tym artykule na AtariOnline.

Nie znaczy to, że nie będą jeszcze podejmowane próby dodania kolorów do zwykłego trybu hiresowego na standardowym Atari – jednak nie należy oczekiwać cudów, a główne okno gry na pewno nie będzie zbyt kolorowe.

Jeśli chodzi o efekty dżwiękowe, to Mariusz dokonał ich konwersji dzięki procedurze przeliczania częstotliwości SID-a pochodzącej z SID playera napisanego przez Świętego.

Gra powinna być gotowa w ciągu kilku miesięcy, być może uda się ją wypuścić jeszcze w tym roku.




Poprawiłem też większość elementów panelu gry, poniżej porównanie wersji bazowej i ostateczny efekt na Atari. Od lewej: zegarek pokazujący aktualny czas w grze, słoik z wodą, animowane serce (będące wskaźnikiem zdrowia) i kompas.



A to fragment górnego panelu (punktacja liczona w funtach):


Akcja gry toczy się 26 października 1930 roku w jednej z piramid w okolicy Kairu i trwa od 8:00 do tytułowego pełnego zaćmienia słońca (które nastąpi dwie godziny później). Otoczenie widzimy oczami naszego bohatera – brytyjskiego archeologa – w perspektywie 3D i przeżywamy przygodę w czasie rzeczywistym. Uzbrojeni w pistolet poruszamy się wewnątrz piramidy, odkrywamy jej sekrety, takie jak ukryte komnaty czy śmiertelne pułapki, a naszym celem jest zniszczenie świątyni boga Ra, co pozwoli zdjąć starożytną klątwę.


(okładka wersji na Commodore, źródło: MobyGames)

Wszystko jest osadzone w „prawdziwym 3D” dzięki silnikowi Freescape, który pozwalał modelować trójwymiarowe światy na maszynach 8- i 16-bitowych, a po raz pierwszy użyty był w grze „Driller” w 1987 roku.

Premiera gry nastąpi 26 października, 88 lat od dnia, w którym rozgrywały się wydarzenia opisane w grze.

Autorzy wersji na małe Atari:
Kod: Mariusz Wojcieszek,
Zmiany graficzne: Adam Wachowski,
Cover oryginalnej muzyki, efekty dźwiękowe: Michał „stRing” Radecki,
Pomocnicze prace graficzne: José Pereira.
Yosh 2018-10-23 02:06:44

Super! LS wymiata, mam nadzieje że na gołe atari nie będzie paskudna.

Atakowałem mapkę ala LS na a8...

* gr.8 - bez znaków (zeby dalo sie w kazdej lini pmg przesunac)
* pmg aby jeden znak zaslonic jednym bitem, or-owanie duchow daje 3 podswietlenia per znak
* sporo mieszania w lini zeby pmg przestawic i przeladowac

powinno wyjść trochę wąsko, ale nadal znośnie...

Jacques 2018-10-23 08:54:23

Super konwersje się zapowiadają, brawo!

Pozostaje niezmiennie czekać na IK+, Ricka i może kiedyś Flimbo's Quest ;-)

RetroBorsuk 2018-10-23 09:28:28

Świetna wiadomość.
Laser Squad to klasyk nad klasykami i mam nadzieję, że wersja na Atari bez VBXE będzie (naweet jak będzie brzydka).

Total Eclipse także fachowa pozycja w swojej klasie zgarniająca w Zzapie recenzje w okolicach 90%. Jak na Atari szybsze to tym lepiej!
No to po Total Eclipse czekam na Castle Master!

Pozdrawiam

amorphous 2018-10-23 09:53:21

nawet po latach c64 rzadzi

bocianu 2018-10-23 10:54:07

Moje ukochane LaserSquad w końcu na Atari!!! Mogę śmiało powiedzieć, że to chyba mój numer 1 wszechczasów jeżeli chodzi o gry na ośmiobitowce. Czas kupić VBXE :D

mono 2018-10-23 10:59:00

Laser Squada nigdy nie widziałem do tej pory. Świetnie, że będzie okazja pograć w to na Atari :) Cieszę się że Autor użył VBXE - zapowiada się świetna produkcja. Dodatkowo miło mi że moje wypociny były inspiracją :)

gorgh 2018-10-23 12:54:33

wow ale świetny ten Laser Squad!!!

Dalthon 2018-10-23 13:01:15

Godzinami się zagrywałem w Laser Squad! Nawet składaliśmy się na oryginalną wersję na Zx Spectrum :) Fajnie że po tylu latach posiadacze małego Atari będą mogli zagrać w ten magiczny tytuł!

Yosh 2018-10-23 13:08:26

Apropo LS :D

skoro VBXE, to grafika z PC
https://www.mobygames.com/game/dos/laser-squad/screenshots

@mono myślisz że by się dało ? wychodzi mi że tak (bo dynamiki tam nie ma za dużej)

mono 2018-10-23 13:17:12

@Yosh: Możliwe. Ale mnie się pecetowa nie podoba :)
W ogóle to Atari z VBXE może być programowane tak jak grafika na takim NES-ie, gdzie wszystko leży w pamięci video, a CPU tylko ustawia nr sprajta, znaczka, itp.

Adam 2018-10-23 13:17:42

@Yosh: tam jest pewna dynamika przy każdym przesunięciu mapki (np. jeśli chcemy się przesunąć z jednego krańca terenu na drugi).

Yosh 2018-10-23 13:39:22

tzn nie żeby ta na pc była czytelna... chodziło mi bardziej o taką grafię ala NES właśnie, ładne kafelki czytelne... no ale to ktos je musialby rysowac :) kumam

ok może być takie zx scpectrum na atari, troche mi szkoda vbxe po prostu...

Jacques 2018-10-23 13:43:22

Super, że grafika VBXE z Laser Squad trzyma klimat 8-bit :-)

bocianu 2018-10-23 13:50:14

Grałem w laser squad na PC i grafika była zwyczajnie brzydka. Ta jest o wiele bardziej czytelna.

José Pereira 2018-10-23 14:10:03

About Laser Squad in original 8bit there hopefully be the panel contours lines and the right side status area be coloured.
The same for the text/charge screens and we're preparing it.
Also doing today a 1st attempt to get the C64 loading screen onto the A8 version...

Odlotowy człowiek 2018-10-23 14:41:18

Podziw dla twórcy. I czekamy na kolejne świetne gry.

gorgh 2018-10-23 14:56:02

good luck José!

Yosh 2018-10-23 15:01:26

Way to go José Pereira! fingers crossed. Ignore my ramblings :)

solo/ng 2018-10-23 17:01:47

freaking awesome!

Beniu 2018-10-23 17:07:08

Jak zobaczyłem ostatnio Eye of the Beholder na C64 który jest na ukończeniu to mi kopara opadła. Może na Atari ktoś spróbowałby ją przenieść ;)

pin 2018-10-23 18:18:18

Miałem okazję testować na Rapidusie Total Eclipse ... powiem tak. BOMBA! Gra działa całkowicie płynnie :)

rosomak 2018-10-23 20:32:16

Eye of the Beholder jest na gołym C64 64 Kb??

Yolk 2018-10-23 20:54:07

Ale super nowości! Laser Squad w VBXE! Nie mogę się doczekać.

the fender 2018-10-23 21:32:55

No wreszcie Laser Squad na A8! Świetne info - nawet jak na golasa będzie monochrome.

RetroBorsuk 2018-10-23 21:46:24

Prosze nie zmieniajcie grafiki na wersje PC. Ta jest super i ma świetny klimat. Fajnie jakby na gołej atarynie też było troszku kolorków.

the fender 2018-10-23 22:00:44

@Retroborsuk: na pewno podkolorowywanie typu panel boczny, ramka gry. Co do wersji VBXE, to oczywiście kierunek wersji DOS jest zły. Natomiast polecam zastanowić się nad pójściem w stronę grafiki z wersji ST / Amiga (no chyba, że pamięć nie da rady).

IRATA4 2018-10-23 22:34:54

Świetna gra ,protoplasta Syndycate -no może być ciekawe i badziew, totalnie niegrywalny Total Eclipse - ta gra była dobra i fajna ale na PC w 1988 r gdy ludzie powolutku wkraczali w erę 3D ,-taki prehistoryk trzeciego wymiaru ,na ośmiobitowcach tak tnie że przykro patrzeć a grać się nie chce ,jasne dopałka rozwiąże problem ale tylko slabi gracze biorą i montują w sprzecie dopalacze :-p.

bocianu 2018-10-24 00:57:10

Irata: bardziej protoplasta UFO. Nawet autor ten sam :) Syndicate nie był turowy.

mariuszw 2018-10-24 08:27:19

Dzięki za wsparcie. Wersja VBXE będzie miała grafikę z C64, taką jak na screenach. Wersja bez VBXE na pewno będzie, nie wiem jeszcze jak kolorowa. Może się również okazać, że kolory w wersji nie-VBXE będą tylko w wersji 128KB RAM, bo gra już w tej chwili zajmuje prawie cały RAM. 64KB bez VBXE może być czarno-białe. Ale, jak twierdzi Bocianu, czarno-biały Laser Squad jest nadal grywalny.

Podziękowania dla Mono za udostępnienie kodu VBXEFXULA wraz z wyczerpującym opisem - dzięki temu zrobienie wsparcia dla VBXE zajęło jeden wieczór (zmieniłem paletę i wyrzuciłem 2/3 rozkazów blittera ;).

bruno_j 2018-10-24 10:31:09

@Rosomak O ile za "gołe" C64 uznamy C64 z wetkniętym 1541 Ultimate II+ (*)
"Adreas Larsson na grupie Dungeon Crawlers poinformował o tym, że wznowił prace nad portem gry dla Commodore 64. Dotychczasowe nośniki danych, dyskietki o pojemności 180 KB okazały się za małe na tak wielki projekt, co spowodowało przeniesienie danych na kartridż zgodny ze standardem Easy Flash, a więc finalna wersja Eye of the Beholder dla C64 zadziała np. uruchomiona na 1541 Ultimate II+. "

mono 2018-10-24 12:15:12

@mariuszw: I słusznie :) VIC nie ma flasha i brighta. Polecam się na przyszłość.

atarka 2018-10-24 14:51:20

1541 Ultimate II+ to rozumiem zewnętrzna dopałka C64 z możliwością dodania do 32 mb ram?

Serek Maluta bananowy 2018-10-24 15:12:07

Raczej emulator stacji dysków + extra ram etc. Dopałką w tradycyjnym znaczeniu tradycyjnym znaczeniu nie jest.

gorgh 2018-10-24 16:21:15

może "atarce" chodziło o REU

Silny gracz 2018-10-24 18:32:58

@IRATA4: sam jesteś słaby gracz.

pin 2018-10-24 22:25:29

quote (irata4):

ale tylko slabi gracze biorą i montują w sprzecie dopalacze :-p.



To polecam Time Pilot na Rapidusa. Ciekawe, czy ugrasz choć 20% wyniku RetroBorsuka :). ha, ha, ha.

AdamK 2018-10-25 07:00:20

Laser Squad nie był inspiracją dla X-Com, ale podczas pisania LAser Squad 3 (na ST zresztą), chłopakom skończyła się kasa, poszli do Microporose po prośbie, tam ich przyjęli i zasugerowali zmianę klimatu na alieny, dropnięcie wersji na ST i tak powstał X-Com.

IRATA4 2018-10-25 13:50:59

@pin ,pewno i nie ugram,a moze ugram nie grałem ,nie wiem ,jak gra bez optymalizacji popitala jak szalona..., ja gram bo lubię , nie silę się na siłę by bić rekordy ,no dobra na Ps4 VR biję rekordy.
Co mnie obchodzi że z dopałką da się grać to fajne ale jako opcja .
Mnie ciekawi co jeszcze można wycisnąć z gołego A8,odkrywanie nowych trybów , technik ala fraktale i tym podobne ,dopałka to dla mnie taki doping ,do tego źle mi się kojarzą gdyż przejechałem się kiedyś na Segowskim X-32 które było bardzo drogie, nikt tego nie miał a dobrych tytułów wykorzystujących to rozszerzenie było raptem kilka , tu w przypadku Atari jest podobnie choć Rapidusa można włączyć kiedy się chce to wspomniany brak optymalizacji skutecznie zawęża sens uruchamiania go dla raptem kilku pozycji ... do tego kolejny podział , za dużo tych dopalaczy dla A8 , dla mnie Atari to Atari , stereo ok ,pamięć większa ze względu na ograniczenia sprzętowe (ilość duszków itp) też jest uzasadniona bo chociaż daje szanse ,wyrównuje je z innymi sprzętami 8Bit ,ale te wszystkie inne dopałki to ciekawostka , i jak widać kilka osób ma tak rozbudowane komputery z czego połowa zrobiła to bo lubi miec dopakowany na maxa sprzęt a i tak praktycznie mało co korzysta .