Remanent – gry z 2017 roku (1) by Adam Wachowski 2018-12-04 23:47:21


We wrześniu 2017 roku Austriak Siegfried „slx” Lenz opublikował rozszerzoną wersję klasycznej gry Shamus wydanej w 1982 roku przez Synapse Software. Była to jedna z najlepszych zręcznościówek z elementami przygodowymi z początku lat 80. Oryginalnie napisana w 16KB na 8-bitowe Atari, została później skonwertowana na kilka kolejnych platform.

W grze wcielamy się w robota-detektywa i poruszamy się w labiryncie pomieszczeń, przeszkadzają nam grupy innych robotów-strażników, regenerujące się za każdym razem, gdy na nowo wchodzimy do danego pokoju. Po drodze zbieramy różne przedmioty: butelki z dodatkowymi życiami, klucze otwierające zablokowane przejścia i tajemnicze znaki zapytania, uważając przy tym, aby nie dotknąć ścian. Jeśli zbyt długo przebywamy w danym pomieszczeniu, pojawia się złowrogi Cień atakujący nas, nie możemy go jednak zabić, najwyżej chwilowo zatrzymać. Celem całej gry jest zabicie tego właśnie Cienia, co możliwe jest wyłącznie w jego komnacie.


Zmiany w stosunku do oryginału:

• Dodatkowe 4 labirynty wzięte z wersji na Commodore 64 - „shamus” to slangowe określenie na prywatnego detektywa, stąd pewnie nazwy im nadane na C64: Holmes, Cluseau, Marlowe, Bond.
• Możliwość rozgrywki na oryginalnych labiryntach z C64, z drobnymi różnicami w stosunku do tych z wersji na małe Atari.
• Dodanie pauzy (spacja, wznowienie gry przez FIRE) – co ciekawe, możliwość zatrzymania gry była dostępna podobno tylko w wersji na pecety.
• Nowy tryb rozgrywki „Tournament”, pozwalający na sekwencyjną rozgrywkę w kolejnych labiryntach.
• Poprawka rzadkiego błędu: wersja na Atari stopniowo zwiększa szybkość rozgrywki wraz ze wzrostem ustawień trudności oraz na wyższych levelach (co zdaje się nie występuje w wersji na Commodore'a, tam tempo jest stałe). W oryginalnym kodzie był jednak bug, który przy bardzo specyficznych ustawieniach poziomu trudności powodował coś w rodzaju „przekręcenia licznika”: w którymś momencie gra zamiast ponownie przyspieszyć, drastycznie zwalnia. Slx znalazł ten bug i naprawił.


Na ekranie startowym:
START - rozpoczęcie gry
SELECT - wybór poziomu trudności
OPTION - wybór początkowego labiryntu


Autor oryginalnej gry: William Mataga (obecnie Cathryn Mataga)
Autor dodatkowych poziomów na C64: Jack L. Thornton
Opracowanie rozszerzonej wersji: Siegfried „slx” Lenz

Grę można pobrać w postaci XEX lub ATR.

Slx przygotował również paczkę ZIP, zawierającą m.in. kod źródłowy i plik PDF, w którym szczegółowo opisał historię swojej przygody z Shamusem (sięgającą oczywiście wczesnych lat 80.) oraz proces pracy nad grą. Dokładnie opisane są tam informacje o sposobie reprezentowania w pamięci mapy gry, Slx opowiada, jak rozkładał na czynniki pierwsze sposób zapisu mapy na C64 i jak konwertował na nieco inny format w Atari, jak napisał sobie specjalny konwerter w Action! na małym Atari (chyba żeby sobie utrudnić pracę...) i jakie miał problemy z tym związane.





Coś dla osób znających język hiszpański: niezbyt długa przygodowa gra tekstowa o perypetiach słynnego Don Kichota. W sierpniu 2017 na forum www.retrogames.cl swoją starą, niepublikowaną wcześniej grę zaprezentował Chilijczyk Guillermo „WillySoft” Fuenzalida.

Historia powstania tej gry jest następująca: w 1987 hiszpańska firma Dinamic Software wypuściła przygodówkę graficzno-tekstową „Don Quijote”, m.in. na ZX Spectrum, Amstrada i C64, składającą się z dwóch części.

Wzorując się na tamtej produkcji w 1990 roku chilijski programista Claudio Bernet stworzył w Basicu na 8-bitowym Atari swoją interpretację pierwszej części przygód Don Kichota. Gra miała tytuł „Don Quijote de la Mancha” (plik możecie znaleźć tutaj) i była dystrybuowana w Chile przez firmę World Computer.

W 1992 roku 14-letni wówczas Guillermo postanowił, że napisze własną drugą część przygód błędnego rycerza, nie opierając się na wersji z C64. Chciał, aby dystrybucją zajął się World Computer, jednak ostatecznie nie udało się osiągnąć porozumienia, nie doszło do podpisania umowy i gra przeleżała 25 lat w przysłowiowej szufladzie.


Kod był pisany w BASIC-u, a grafika tworzona w programie Koala Painter, autorowi pomagał kolega René Manriquez. Ekran tytułowy został „pożyczony" z pierwszej części na Atari, a tamten ekran z kolei powstał jako uproszczona wersja grafiki z Commodore'a.

Grę uruchamiamy z wciśniętym OPTION.

Uwaga: aby zacząć rozgrywkę, trzeba wpisać „EL INGENIOSO HIDALGO”, czyli „przemyślny szlachcic” – taki brzmi początek pełnego tytułu książki Cervantesa i tak też trzeba było zacząć część drugą w oryginalnej grze z 1987 roku.

Aby uzyskać skąpą podpowiedź od naszego towarzysza Sancho Pansy, wpisujemy „AYUDA”, „HELP” lub „SOS”.


Kod: Guillermo "WillySoft" Fuenzalida
Grafika: René Manriquez, Guillermo Fuenzalida

Plik z grą w postaci pliku .PRO pobieramy stąd.



W 2017 roku pisałem o grach tworzonych w Mad Pascalu, m.in. wspominałem o programach, które Bostjan „Gury” Gorisek przepisuje na ten język z Sinclair Basica, traktując to jako ćwiczenie programistyczne. Wkrótce po tym artykule Gury opublikował jeszcze jedną prostą gierkę opartą na kodzie z jugosłowiańskiej książki „Mirko Tipka Na Radirko”.


Fabuła gry MVSBC Galactica jest następująca: twoja planeta została zaatakowana przez obcych. Musisz bardzo szybko sprowadzić swoje 4 statki kosmiczne w bezpieczne miejsce, aby przygotować je do walki. Statek pojawia się w prawym górnym rogu, docelowe miejsce jest po przeciwległej stronie ekranu, a pomiędzy nimi znajdują się 3 pasy przeszkód. U góry stale skraca się poziomy pasek sygnalizujący czas, który jeszcze pozostał. Poza tym jeszcze z góry losowo spadają jakieś pociski.

Uwaga: każdym statkiem musimy pokonać drogę trzykrotnie, tzn. najpierw po klucz, który pojawia się nad docelowym schronieniem, potem z powrotem po drugi klucz, po jego zebraniu otwiera się przejście i dopiero wówczas możemy zaparkować nasz statek.

Autor oryginału na ZX Spectrum: Ludvik Ilovar.

Plik XEX pobieramy z tego miejsca.
Lord of the Zorb 2018-12-05 12:31:44

Hity.. Hity....hity.....

gorgh 2018-12-05 12:57:54

Shamus wygląda nieźle i w rankingu gier z 2017 wyprzedził NAG

pgru 2018-12-05 13:46:20

Do przepisujących gry z książek o BASICU - czy ktoś zna taką grę jak "Robak Franciszek"? Jest podobno poszukiwana w wersji na Meritum, ale w mojej opinii to gra z jednej z książek o Basicu, po prostu przepisana(Meritum miało zasadniczo tryb tekstowy, poza rzadkimi wersjami).

Co to za format .pro?

xeen 2018-12-05 13:52:01

znam "Robaka Franciszka" na Meritum - to zwykły wąż. Nie wiedziałem że to z ksiązki jest nawet. Po prostu graliśmy na kółku komputerowym :)
Tam grafika jest rysowana instrukcją set(x,y).
Ale to chyba nie jest wątek pod tą nowinką :)

pabloz1974 2018-12-05 14:29:53

" William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr..

dax 2018-12-05 15:07:04

pabloz1974: dokladnie :D.
Dzieki za info o grze :)

pgru 2018-12-05 15:10:25

@xeen
To, że jest przepisana to tylko mój wniosek, proszę się nim nie sugerować. Wiem, że to oprogramowanie jest poszukiwane na Meritum. Wydaje mi się, że większość prostych gier na tę platformę to przepisane z książek o Basicu.

Wątek jest dlatego trochę na tę stronę, bo gdzieś są gry, bodajże w formacie BAS z takim tytułem na Atari, tylko wstyd się przyznać nie mogę tego uruchomić.

IRATA4 2018-12-05 16:23:36

" William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr.. "
a ja bym tego nie ruszał ;-)

RetroBorsuk 2018-12-05 19:40:56

Uwielbiam Robotrona, ale Shamus nigdy mi nie podszedł. Dziwne trochę...

Kaz 2018-12-05 22:38:54

Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!

Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :)

gorgh 2018-12-05 22:41:45

Swoją drogą świecie retro jest chyba nadreprezentacja osób transpłciowych, ja znam chyba z 6 takich przypadkòw

Adam 2018-12-05 23:10:10

Imię Cathryn pojawia się zarówno w grze (scroll na ekranie tytułowym), jak i kilka razy w PDF-ie - dlatego dałem wyjaśnienie w powyższym tekście.

@Gorgh: jeśli piszesz o zestawieniu na Ataritece, to NAG i Shamus+ powinny być w dwóch różnych kategoriach, bo jedna jest oryginalna, a druga jest rozszerzeniem istniejącej produkcji? No chyba, że masz na myśli jakąś inną listę, np. w magazynie ABBUC?

@Kaz: dzięki :)

IRATA4 2018-12-05 23:44:20

"Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!

Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :)"
No powiedzmy że są to Hity ;-) ,nie trzeba sprzętu zmieniać co generacje , na PS3/Wii też są tytuły które urywają głowę w których wszystko jest na swoim miejscu i wygląda tak że nie trzeba się domyślać co jest co ...a stare ,stare jest dobre wino , skrzypce no i Atari ... które o dziwo też się rozwija i niebawem to dogoni PS4 bo A500 to już chyba wyprzedziło ... ,VBXE,RAPIDUS ,STEREO ,po co to wszystko ??? skoro stare jest według ciebie jare ?
@Kaz taka jest kolej rzeczy ,ja lubię nowe konsole i po PS5 z nowym VR będę leciał z wywieszonym jęzorem gdyż dzięki temu firma nie padnie jak Atari ,w Sony wiedzą o parciu na nostalgie i udostępniają gry z PSX/PS2 w które nawet na Vicie czy PsP można pyknąć ,nie wiem co w tym złego że nie wszyscy zawiesili się jedynie na 8Bitach ... szkoda tylko że z Atari na AOLA nie zaglądasz bo wtedy miałbyś argument , ale bez dopałek to nic nie zahula i tyle .

IRATA4 2018-12-05 23:49:13

@Kaz , gorzej jak ktoś jest obyty i zna wszystkie te hity .
wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality , o tym gdzie jest i jak się ma Rick Dangerous ,co się dzieje z grą Mikie i tym podobnych ,maż możliwości i takie info to by było coś , nie kręci mnie dodatkowa plansza w grze która wgrywałem z kasety i którą mam ograną dość dobrze , na tyle że nie mam ochoty do niej wracać .

anon 2018-12-06 07:35:34

Ile by rocznie wtedy powstawało newsów? 5? Ja z chęcią poczytam nawet o nowych planszach do shamusa, zwłaszcza że była to jedna z moich pierwszych gier na Atari i jedna z ulubionych

Adam 2018-12-06 10:53:04

quote (IRATA4):

wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality


Tak z ciekawości: o czym chciałbyś poczytać w kontekście RGB czy Ridiculous Reality?

gorgh 2018-12-06 12:13:32

Adam: był ranking klubu Abbuc

Ormo pomimo Zomo 2018-12-06 17:41:52

Na bezrybiu i rak glonojadem ;)

atarka 2018-12-06 18:17:25

Tylko się cieszyć, że tacy ludzie są i dają nawet stare klimaty.

RetroBorsuk 2018-12-06 21:30:06

Ja do artykułu nic nie mam, tradycyjnie jak to u Adama (pozdrawiam imiennika) bardzo dobry poziom i czytam nawet o grach, co mnie nie kręcą. Wiadomo fajniej się czyta, o tym co lubimy, ale jak się kocha Atari to się i o hiszpańskim Don Kichocie poczyta. A że za Shamusem nie przepadam, cóż poradzę. Pozdrawiam Adama i więcej o grach na Atari Online poproszę.

Adam 2019-01-01 18:55:24

Dziękuję i również pozdrawiam Cię, Borsuku :)