Remanent – gry z 2017 roku (1) by Adam Wachowski 2018-12-04 23:47:21
Shamus+ (wrzesień 2017)
We wrześniu 2017 roku Austriak Siegfried „slx” Lenz
opublikował rozszerzoną wersję klasycznej gry Shamus wydanej w 1982
roku przez Synapse Software. Była to jedna z najlepszych
zręcznościówek z elementami przygodowymi z początku lat 80.
Oryginalnie napisana w 16KB na 8-bitowe Atari, została później
skonwertowana na kilka kolejnych platform.
W grze wcielamy się w robota-detektywa i poruszamy się w labiryncie
pomieszczeń, przeszkadzają nam grupy innych robotów-strażników,
regenerujące się za każdym razem, gdy na nowo wchodzimy do danego
pokoju. Po drodze zbieramy różne przedmioty: butelki z dodatkowymi
życiami, klucze otwierające zablokowane przejścia i tajemnicze
znaki zapytania, uważając przy tym, aby nie dotknąć ścian. Jeśli
zbyt długo przebywamy w danym pomieszczeniu, pojawia się złowrogi
Cień atakujący nas, nie możemy go jednak zabić, najwyżej chwilowo
zatrzymać. Celem całej gry jest zabicie tego właśnie Cienia, co
możliwe jest wyłącznie w jego komnacie.
Zmiany w stosunku do oryginału:
• Dodatkowe 4 labirynty wzięte z wersji na Commodore 64 - „shamus”
to slangowe określenie na prywatnego detektywa, stąd pewnie nazwy
im nadane na C64: Holmes, Cluseau, Marlowe, Bond.
• Możliwość rozgrywki na oryginalnych labiryntach z C64, z drobnymi
różnicami w stosunku do tych z wersji na małe Atari.
• Dodanie pauzy (spacja, wznowienie gry przez FIRE) – co ciekawe,
możliwość zatrzymania gry była dostępna podobno tylko w wersji na
pecety.
• Nowy tryb rozgrywki „Tournament”, pozwalający na sekwencyjną
rozgrywkę w kolejnych labiryntach.
• Poprawka rzadkiego błędu: wersja na Atari stopniowo zwiększa
szybkość rozgrywki wraz ze wzrostem ustawień trudności oraz na
wyższych levelach (co zdaje się nie występuje w wersji na
Commodore'a, tam tempo jest stałe). W oryginalnym kodzie był jednak
bug, który przy bardzo specyficznych ustawieniach poziomu trudności
powodował coś w rodzaju „przekręcenia licznika”: w którymś momencie
gra zamiast ponownie przyspieszyć, drastycznie zwalnia. Slx znalazł
ten bug i naprawił.
Na ekranie startowym:
START - rozpoczęcie gry
SELECT - wybór poziomu trudności
OPTION - wybór początkowego labiryntu
Autor oryginalnej gry: William Mataga (obecnie Cathryn
Mataga)
Autor dodatkowych poziomów na C64: Jack L. Thornton
Opracowanie rozszerzonej wersji: Siegfried „slx” Lenz
Slx przygotował również paczkę
ZIP, zawierającą m.in. kod źródłowy i plik PDF, w którym
szczegółowo opisał historię swojej przygody z Shamusem (sięgającą
oczywiście wczesnych lat 80.) oraz proces pracy nad grą. Dokładnie
opisane są tam informacje o sposobie reprezentowania w pamięci mapy
gry, Slx opowiada, jak rozkładał na czynniki pierwsze sposób zapisu
mapy na C64 i jak konwertował na nieco inny format w Atari, jak
napisał sobie specjalny konwerter w Action! na małym Atari (chyba
żeby sobie utrudnić pracę...) i jakie miał problemy z tym
związane.
Don Quijote de la Mancha 2 (sierpień 2017)
Coś dla osób znających język hiszpański: niezbyt długa przygodowa
gra tekstowa o perypetiach słynnego Don Kichota. W sierpniu 2017 na
forum www.retrogames.cl
swoją starą, niepublikowaną wcześniej grę zaprezentował Chilijczyk
Guillermo „WillySoft” Fuenzalida.
Historia powstania tej gry jest następująca: w 1987 hiszpańska
firma Dinamic Software wypuściła przygodówkę graficzno-tekstową
„Don Quijote”, m.in. na ZX Spectrum, Amstrada i C64, składającą się
z dwóch części.
Wzorując się na tamtej produkcji w 1990 roku chilijski programista
Claudio Bernet stworzył w Basicu na 8-bitowym Atari swoją
interpretację pierwszej części przygód Don Kichota. Gra miała tytuł
„Don Quijote de la Mancha” (plik możecie znaleźć
tutaj) i była dystrybuowana w Chile przez firmę World
Computer.
W 1992 roku 14-letni wówczas Guillermo postanowił, że napisze
własną drugą część przygód błędnego rycerza, nie opierając się na
wersji z C64. Chciał, aby dystrybucją zajął się World Computer,
jednak ostatecznie nie udało się osiągnąć porozumienia, nie doszło
do podpisania umowy i gra przeleżała 25 lat w przysłowiowej
szufladzie.
Kod był pisany w BASIC-u, a grafika tworzona w programie Koala
Painter, autorowi pomagał kolega René Manriquez. Ekran
tytułowy został „pożyczony" z pierwszej części na Atari, a tamten
ekran z kolei powstał jako uproszczona wersja grafiki z
Commodore'a.
Grę uruchamiamy z wciśniętym OPTION.
Uwaga: aby zacząć rozgrywkę, trzeba wpisać „EL INGENIOSO
HIDALGO”, czyli „przemyślny szlachcic” – taki brzmi początek
pełnego tytułu książki Cervantesa i tak też trzeba było zacząć
część drugą w oryginalnej grze z 1987 roku.
Aby uzyskać skąpą podpowiedź od naszego towarzysza Sancho Pansy,
wpisujemy „AYUDA”, „HELP” lub „SOS”.
Kod: Guillermo "WillySoft" Fuenzalida
Grafika: René Manriquez, Guillermo Fuenzalida
W 2017 roku pisałem o grach tworzonych w Mad Pascalu, m.in.
wspominałem o programach, które Bostjan „Gury” Gorisek
przepisuje na ten język z Sinclair Basica, traktując to jako
ćwiczenie programistyczne. Wkrótce po tym artykule Gury opublikował
jeszcze jedną prostą gierkę opartą na kodzie z jugosłowiańskiej
książki „Mirko Tipka Na Radirko”.
Fabuła gry MVSBC Galactica jest następująca: twoja planeta
została zaatakowana przez obcych. Musisz bardzo szybko sprowadzić
swoje 4 statki kosmiczne w bezpieczne miejsce, aby przygotować je
do walki. Statek pojawia się w prawym górnym rogu, docelowe miejsce
jest po przeciwległej stronie ekranu, a pomiędzy nimi znajdują się
3 pasy przeszkód. U góry stale skraca się poziomy pasek
sygnalizujący czas, który jeszcze pozostał. Poza tym jeszcze z góry
losowo spadają jakieś pociski.
Uwaga: każdym statkiem musimy pokonać drogę trzykrotnie, tzn.
najpierw po klucz, który pojawia się nad docelowym schronieniem,
potem z powrotem po drugi klucz, po jego zebraniu otwiera się
przejście i dopiero wówczas możemy zaparkować nasz statek.
Shamus wygląda nieźle i w rankingu gier z 2017 wyprzedził NAG pgru 2018-12-05 13:46:20
Do przepisujących gry z książek o BASICU - czy ktoś zna taką grę jak "Robak Franciszek"? Jest podobno poszukiwana w wersji na Meritum, ale w mojej opinii to gra z jednej z książek o Basicu, po prostu przepisana(Meritum miało zasadniczo tryb tekstowy, poza rzadkimi wersjami).
Co to za format .pro? xeen 2018-12-05 13:52:01
znam "Robaka Franciszka" na Meritum - to zwykły wąż. Nie wiedziałem że to z ksiązki jest nawet. Po prostu graliśmy na kółku komputerowym :) Tam grafika jest rysowana instrukcją set(x,y). Ale to chyba nie jest wątek pod tą nowinką :) pabloz1974 2018-12-05 14:29:53
" William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr.. dax 2018-12-05 15:07:04
pabloz1974: dokladnie :D. Dzieki za info o grze :) pgru 2018-12-05 15:10:25
@xeen To, że jest przepisana to tylko mój wniosek, proszę się nim nie sugerować. Wiem, że to oprogramowanie jest poszukiwane na Meritum. Wydaje mi się, że większość prostych gier na tę platformę to przepisane z książek o Basicu.
Wątek jest dlatego trochę na tę stronę, bo gdzieś są gry, bodajże w formacie BAS z takim tytułem na Atari, tylko wstyd się przyznać nie mogę tego uruchomić. IRATA4 2018-12-05 16:23:36
" William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr.. " a ja bym tego nie ruszał ;-) RetroBorsuk 2018-12-05 19:40:56
Uwielbiam Robotrona, ale Shamus nigdy mi nie podszedł. Dziwne trochę... Kaz 2018-12-05 22:38:54
Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!
Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :) gorgh 2018-12-05 22:41:45
Swoją drogą świecie retro jest chyba nadreprezentacja osób transpłciowych, ja znam chyba z 6 takich przypadkòw Adam 2018-12-05 23:10:10
Imię Cathryn pojawia się zarówno w grze (scroll na ekranie tytułowym), jak i kilka razy w PDF-ie - dlatego dałem wyjaśnienie w powyższym tekście.
@Gorgh: jeśli piszesz o zestawieniu na Ataritece, to NAG i Shamus+ powinny być w dwóch różnych kategoriach, bo jedna jest oryginalna, a druga jest rozszerzeniem istniejącej produkcji? No chyba, że masz na myśli jakąś inną listę, np. w magazynie ABBUC?
@Kaz: dzięki :) IRATA4 2018-12-05 23:44:20
"Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!
Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :)" No powiedzmy że są to Hity ;-) ,nie trzeba sprzętu zmieniać co generacje , na PS3/Wii też są tytuły które urywają głowę w których wszystko jest na swoim miejscu i wygląda tak że nie trzeba się domyślać co jest co ...a stare ,stare jest dobre wino , skrzypce no i Atari ... które o dziwo też się rozwija i niebawem to dogoni PS4 bo A500 to już chyba wyprzedziło ... ,VBXE,RAPIDUS ,STEREO ,po co to wszystko ??? skoro stare jest według ciebie jare ? @Kaz taka jest kolej rzeczy ,ja lubię nowe konsole i po PS5 z nowym VR będę leciał z wywieszonym jęzorem gdyż dzięki temu firma nie padnie jak Atari ,w Sony wiedzą o parciu na nostalgie i udostępniają gry z PSX/PS2 w które nawet na Vicie czy PsP można pyknąć ,nie wiem co w tym złego że nie wszyscy zawiesili się jedynie na 8Bitach ... szkoda tylko że z Atari na AOLA nie zaglądasz bo wtedy miałbyś argument , ale bez dopałek to nic nie zahula i tyle . IRATA4 2018-12-05 23:49:13
@Kaz , gorzej jak ktoś jest obyty i zna wszystkie te hity . wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality , o tym gdzie jest i jak się ma Rick Dangerous ,co się dzieje z grą Mikie i tym podobnych ,maż możliwości i takie info to by było coś , nie kręci mnie dodatkowa plansza w grze która wgrywałem z kasety i którą mam ograną dość dobrze , na tyle że nie mam ochoty do niej wracać . anon 2018-12-06 07:35:34
Ile by rocznie wtedy powstawało newsów? 5? Ja z chęcią poczytam nawet o nowych planszach do shamusa, zwłaszcza że była to jedna z moich pierwszych gier na Atari i jedna z ulubionych Adam 2018-12-06 10:53:04
quote (IRATA4):
wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality
Tak z ciekawości: o czym chciałbyś poczytać w kontekście RGB czy Ridiculous Reality? gorgh 2018-12-06 12:13:32
Adam: był ranking klubu Abbuc Ormo pomimo Zomo 2018-12-06 17:41:52
Na bezrybiu i rak glonojadem ;) atarka 2018-12-06 18:17:25
Tylko się cieszyć, że tacy ludzie są i dają nawet stare klimaty. RetroBorsuk 2018-12-06 21:30:06
Ja do artykułu nic nie mam, tradycyjnie jak to u Adama (pozdrawiam imiennika) bardzo dobry poziom i czytam nawet o grach, co mnie nie kręcą. Wiadomo fajniej się czyta, o tym co lubimy, ale jak się kocha Atari to się i o hiszpańskim Don Kichocie poczyta. A że za Shamusem nie przepadam, cóż poradzę. Pozdrawiam Adama i więcej o grach na Atari Online poproszę. Adam 2019-01-01 18:55:24