Lista gier na Lynxa z konkursu programistycznego by Adam Wachowski 2019-09-09 12:00:05

Prawdziwą gratką dla fanów konsoli Atari Lynx jest konkurs programistyczny z okazji 30. urodzin tej platformy (Lynx 30th Birthday Programming Competition) ogłoszony przez portal Atari Gamer. Jak pisaliśmy w poprzedniej nowince, zgłoszono 11 gier: ich pierwsze wersje udostępniono 1 września, a ogłoszenie wyników odbędzie się w październiku.

Więcej szczegółów na oficjalnej stronie konkursu – można tam zapoznać się z opisem rozgrywki, ocenić grę, pobrać ROM-y lub zagrać online przez przeglądarkę.

UWAGA: W momencie publikowania nowinki (godz. 12:00) jeszcze nie zostały udostępnione finalne wersje wszystkich gier.

Lista zgłoszeń w kolejności alfabetycznej:












































zbyti 2019-09-09 12:13:58

Zacieram ręce do pobrania :D

xxl 2019-09-09 12:49:19

dostepne sa jutuby?

gorgh 2019-09-09 14:50:14

postarali się ludzie, nie spodziewałem się takiego odzewu, szejm, że nie ma jutubów

Anon 2019-09-09 15:31:09

No łał. Po prostu łał...

haxot 2019-09-10 00:02:37

mało ambitne,prawie same zrzyny ,co to ma być ?

otako 2019-09-10 00:14:07

mało ambitne,prawie same zrzyny ,co to ma być ?

zbyti 2019-09-10 08:10:06

Pograłem w SkyRider strasznie szybki ten River Ride ;) Ale czasem jest dźwięk strzału po naciśnięciu A a strzały nie ma a przy tej prędkości taka pomyłka to często kaplica. The Inside Word nie jest skończony a szkoda. On Duty chodzi za szybko, może kwestia emulatora? Lynx Quest słaby balans na początku sporo trzeba się nastrzelać do tych stworów by padły a ciasno na tym ekranie.

haxot otako 2019-09-10 13:08:13

z mocy twojego bólu dupy mógłbyś świat zasilać w energię elektryczną

laoo 2019-09-10 13:21:30

@zbyti Wiemy. Nad balansem trzeba popracować. Jest też bug do załatania. Pojawi się niebawem jakaś poprawka.

zbyti 2019-09-10 13:59:33

@haxot otako no to chyba dobrze? ponoć mamy kryzys energetyczny ;P ludzie, co wy macie z tą nadwrażliwością? już człowiek nie może wyrazić własnego zdania? do tego chamstwo... dorośnij tam, kimkolwiek jesteś bo mam wrażenie, że nauczono cię w szkole pisać ale do dziś nie wiesz dlaczego.

@laoo to fajnie :) wieczorem planowałem pograć więcej, to po prostu pierwsze wrażenie :)

laoo 2019-09-10 14:26:20

@zbyti Polecam spróbować zajść dalej. Następne światy są bardzo ładne. No ale fakt, że do przejścia całości to potrzebowałem 20 żyć. Aczkolwiek bez treningu, więc na pewno z trzema też się da ;)

zbyti 2019-09-10 18:22:52

@laoo trochę nie czaję jak robić progres... Jak przejdę przez pierwszy portal do mam planszę na której widzę coś jakby wpity miecz a w prawym górnym rogu planszy jest coś jaby skrzynka. Pierwszego nie mogę wsiąść a drugiego otworzyć. A miałem nadzieję na jakis power up. W trzeciej planszy gdzie masowo atakują potwory wyglądające jak czaszki już ginę. Powiedz mi proszę, czy łuk to moje jedyna broń ? Coś robię nie tak? A tak nawiasem, fajna muza, animacja i płynność - jako, że widziałem wszystkie tytuły na Atari Lynx (to nietrudne) to tym tytułem bylibyście w czołówce :)

zbyti 2019-09-10 18:23:39

ale literówki walę... :( ale mam nadzieję, że sens pytania jest jasny.

Tiger 2019-09-10 21:44:51

gra nie jest ukonczona, power up luku jest automatyczny co 4 lvle,
sa 4 swiaty: kazdy 3 lvl + boss, pelna wersja bedzie miala wszystkie bajery, poprawiona grywalnosc, wiecej animek i grafy. Pierwszy swiat jest faktycznie dosc trudny, kolejne juz sa zbalansowane.

zbyti 2019-09-10 22:02:24

@Tiger dzięki! To poczekam na produkt końcowy :)

TROOOLLLL 2019-09-10 22:54:01

co to za Remaki ? ... a nie to Klony

Adam 2019-09-13 23:15:25

Na AtariAge pojawił się wątek, w którym można głosować na te gry (wskazuje się miejsca 1, 2, 3):
https://atariage.com/forums/topic/295939-vote-for-your-favourite-games-from-the-atari-lynx-30th-birthday-programming-competition/

gonzo 2019-09-14 02:45:57

- procesor MOS 65SC02 pracujący z częstotliwością 4 MHz
- 16 kolorów jednocześnie (z palety 4 bitowej) na linię (więcej niż 16 kolorów może być wyświetlane jednocześnie przy zmianie palety w każdej linii)
- Nieskończona liczba duszków z detekcją kolizji (?! może ktoś to wyjaśnić?)
- Standardowa rozdzielczość 160 × 102 (deko szokujące, ale taka prawda, chyba takie właśnie były wtedy możliwości wyświetlaczy)
- RAM 64 KB
- kolorowy ekran LCD 3,5 cala
- 12 bitowa paleta
- układy 8 (mikey) i 16 (suzy) bitowe

parametry jak na 1989 rewelacja, ale coś z tym było nie tak, ktoś wie co to takiego było?

Adam 2019-09-14 09:29:18

@Gonzo: firmie Atari nie udało się zadbać o to, aby powstała odpowiednio duża biblioteka gier wykorzystujących możliwości tej konsoli, poza tym, z tego co czytałem, było kilka niedogodności technicznych, np. Lynx wymagał do działania sześciu baterii, które podobno zżerał w ciągu kilku godzin.

tebe 2019-09-14 12:05:34

jest materiał na Youtube wyjaśniający wszystko, 2x wyższa cena od Gameboya, krótki czas pracy

laoo 2019-09-14 17:25:24

@gonzo:
Nieskończona liczba duszków, bo nie ma sprzętowych duszków tylko jest blitter w chipie Suzy. Ale dość mądry: podaje się mu adres pamięci ekranu na którym ma pracować oraz wirtualne współrzędne lewego górnego roku. Następnie sprajty rysuje się podając ich współrzędne w tej samej wirtualnej przestrzeni, a Suzy potrafi je nawet przycinać jak są na skraju ekranu lub całkowicie odrzucać jeśli są poza ekranem. Ogólnie blitter ma większą funkcjonalność niż w VBXE.
Detekcja kolizji działa tak, że podaje się mu adres drugiego bufora (taki stencil). Każdemu sprajtowi można przypisać bajt, który jest wpisywany do tego bufora (Tak samo jak kolor jest wpisywany do pamięci ekranu). Ale podczas wpisywania Suzy sprawdza co jest w tym buforze i jeśli znajdzie tam jakąś niezerową liczbę (czyli że już w tym obszarze był narysowany jakiś sprajt), to wpisze tę wartość w odpowiednie miejsce w strukturze opisu sprajta. Po narysowaniu sprajta widzimy co zostało nadpisane, czyli de facto mamy detekcję kolizji.
Rozdzielczość 160x102 wynika z bardzo pragmatycznego faktu - to największa rozdzielczość, której bufor mieści się w 8 kB pamięci. Bufor o wiersz większy przekroczyłby tę granicę.
A coś poszło nie tak nie z wielu powodów. Sprzęt był super bo Nintendo dogoniło go dopiero w GBA 10 lat później, ale miał tragiczną dokumentację (twórcy robili sobie śmiechujki i w dokumentacji są kwiatki typu, że "och, faktycznie, tu jest błąd i ta funkcjonalność nie działa, ale już tego nie naprawię, bo nie mam już czasu. A jak to faktycznie działa to sprawdź i się przekonaj"). Druga sprawa to mała liczba tytułów, bo cartridże są szyfrowana i trzeba było mieć błogosławieństwo Atari, żeby coś wydać. Dodatkowo zestaw developerski podejrzewam do tanich nie należał. No i tak jak TeBe powiedział dwa razy droższy niż Gameboy, który był słaby, ale grywalny i na bodajże trzech bateriach działa dwa razy dłużej niż Lynx na 6.

the fender 2019-09-15 09:49:20

I tutaj dochodzimy do jakże popularnego tematu pt. dlaczego Atari upadło (bo że przez marketing to wiemy).
I znowu kolejny kwiatek w temacie marketing Atari vs marketing Nintendo. Oczywiście, że Nintendo może i "dogoniło" Lynxa te x-lat później. Ale może stało się tak nie dlatego że nie umiało bo nie dało rady, tylko dlatego że postęp techniczny spowodował obniżenie ceny podzespołów i finansowo dopiero wtedy się kalkulowało wypuszczanie urządzenia dla mas na rynek.

the fender 2019-09-15 09:53:11

W zasadzie z firm produkujących konsole, ogólnie firm retro to chyba tylko Nintendo przetrwało do dzisiejszych czasów w niezmienionej w zasadzie formie ? (w sensie, że nie jak Atari w formie marki którą sobie można kupić i dawać to logo na pieluchy dla niemowląt albo nie wiem ... klapki np ;) ).