O grze "Monty on the Run" by Kaz 2019-12-15 01:30:56
Na Silly Venture miała miejsce premiera gry Monty on the
Run, konwersji z komputera Commodore 16, którą wykonali:
Marek "Konop" Konopka (kodowanie), Krzysztof "Rastan"
Wróbel (grafika) oraz Michał "Miker" Szpilowski. Gra
była dodawana do biletu dla tych gości, którzy wykupili wstęp VIP,
w formie ładnie wydanej kasety magnetofonowej. Pliki gry zostały
też udostępnione za darmo w internecie.
Przedwczoraj udało mi się spotkać z jednym z twórców gry, Rastanem,
w Katowicach i tam w muzeum komputerów porozmawialiśmy o tworzeniu
tej gry, kulisach jej powstania i innych ciekawostkach. Nagrany
filmik niech będzie małym prezentem dla Rastana, ponieważ wczoraj
nasz kolega miał urodziny! Zapraszam do obejrzenia i tradycyjnego
narzekania na jakże fatalne audio:
Każ nie zachowuj się jak urażona nastolatka bo ludzie ponarzekali na faktycznie słaby dźwięk w ostatnich filmach.Rację mieli i trza temat poprawić. Anyway, dzienks za materiał. Kaz 2019-12-15 07:44:12
Nie bardzo rozumiem, przecież uważam, że te narzekania są słuszne i podoba mi się, że to już tradycja :) Przyłączam się do postulatu, żeby było lepiej. Aczkolwiek wydaje mi się, że raczej nie ma na to szans :) xxl 2019-12-15 08:45:53
serial tracker: kto ma jaki numer? Rastan 2019-12-15 10:45:13
Dziękuję. Faktycznie czasami trochę dźwięk jest za słaby i za bardzo słychać tło - a może to ja zbyt cicho mówię. :) pin 2019-12-15 10:45:57
Kaz - a wiesz, że coś audio jest słabe? ;))) ccwrc 2019-12-15 11:01:57
Może by zrobić jakąś ściepę dla Kaza na mikrofon, bo audio jest do d... xeen 2019-12-15 11:10:57
bardzo fajna konwersja. dziękujemy. od czasu do czasu sobie pykam. Golomolo 2019-12-15 11:23:31
Czy gra jest z 8 trybie graficznym z kolorami? Rastan 2019-12-15 11:44:41
@Golomolo: Tak. RTG 2019-12-15 11:59:39
Pamiętam mapę do gry zamieszczoną w Bajtku. Pamiętam, że to był jeden ze sztandarowych tytułów tamtych lat. mono 2019-12-15 12:19:59
Bardzo fajna konwersja. Grałem w tą grę na Spectravideo i żałowałem, że nie mam tej gry na Atari. Podkolorowanie jest zrobione fajnie, szkoda że usunęliście obsługę klawiatury, bo skoro skacze się przyciskiem fire to sterowanie IJKL+SHIFT chyba byłaby jakąś opcją dla gracza, któremu właśnie popsuł się joystick :) Wielkie dzięki za konwersję! MADRAFi 2019-12-15 12:53:04
Jezeli ktos chce wejsc w posiadanie kasety z ta gra to chetnie odsprzedam. Osobiscie nie uzywam magnetofonow. zbyti 2019-12-15 14:17:23
Udany wywiad :) Rastan to fajny koleś, nie ma co :) Trachu 2019-12-15 14:29:00
GRATULACJE Wyszła wam jedna z najlepszych technologicznie gier na |Atari. To kiedy Auf Wiedersehen Monty? :P vvv 2019-12-15 14:48:42
Bardzo fajna konwersja - i graficznie i dźwiękowo. Tego brakowało na atarce. pin 2019-12-15 14:52:29
No i ukłon w stronę autorów za 3 propozycje graficzne, czyli mono, podkolorowane przez pmg i vbxe. mav 2019-12-15 17:41:30
No ja mówiłem, mam w sumie mało używany zestaw mikroportów, które zresztą kiedyś m. in. Kaza nagrywały :) Do telefonu powinno dać się je podłączyć. crrn 2019-12-15 18:30:33
pytanie do autorów tego portu: dla czego użyliście wersji z c16 a nie z c64? pytam zupełnie bez podtekstów∑ i uszczypliwości? było łatwiej? mniej zajmowało? rozwińcie temat proszę ;) oczywiście gratulacje za udany port. fajnie oglądało się, jak zwykle, wywiad Kaz. no i okazuje się że kolegę Rastana poznałem na SV19 - fajne rozmowy ale zupełnie nie skumałem że to on portowa ;) pozdrawiam Rastana!
ps. Już zapodałem news na plus4world ;) na którego powoływał się Rastan stRing 2019-12-15 18:30:50
@MADRAFi poszedł email do Ciebie z zapytaniem. atarka 2019-12-15 18:56:57
Rewelacja. Im więcej takiej jakości konwersji tym lepiej. Konop 2019-12-15 19:05:26
@crrn: Nie przyglądaliśmy się specjalnie wersji z C64, ale domniemuję, że byłoby znacznie trudniej przenieść ją 1:1 na Atari z 64 KB pamięci. Do efektywnego rysowania obiektów potrzebowalibyśmy więcej pamięci, której mogłoby zabraknąć. Inna sprawa, że przeniesienie gry z C64 byłoby znacznie trudniejsze (czytaj czasochłonne), właśnie ze względu na konieczność angażowania własnego silnika sprite'ów, zmiany mapy pamięci. Prawdopodobnie ingerencja w kod musiałaby być znacznie większa.
Inna sprawa, że nigdy na poważnie nie braliśmy pod uwagę przenoszenia tej gry z C64. Zadanie polegało na przeniesieniu jakiejś względnie fajnej gry z C16 (nie ma ich wiele), co dawało większe możliwości w zakresie podkolorowania. xxl 2019-12-15 19:29:36
artek o grze ale samej gry nie ma podlinkowanej... Rastan 2019-12-15 19:43:11
@crrn: dziękuję, pozdrawiam również :). Tak jak pisał Konop, po prostu port z C-16 jest prostszy do zrobienia niż port z C-64 ze względu na to, że C-16 nie ma sprajtów hardwarowych. Rastan 2019-12-15 19:44:24
@xxl: faktycznie, ale jest do ściągnięcia z pouet. Kaz 2019-12-15 22:00:18
Słuszna uwaga, zabrakło linku, ale już jest :) xxl 2019-12-15 22:05:57
da sie usmiercic kreta jak wpadnie w pulapke w trybie trajner? Rastan 2019-12-15 22:13:17
@xxl: niestety nie, ale ESC pomoże. :) pin 2019-12-15 22:37:54
Rastanowi to brakuje tylko koloratki i wyglądałby jak ksiądz ;) gorgh 2019-12-15 22:39:00
jest kapłanem bólu i rozkoszy, to się zgadza :) pin 2019-12-16 10:11:07
Hehehh, no tak ;) golomolo 2019-12-16 21:34:21
Przecież 8 tryb graficzny ma tylko jeden kolor, tzn. dwa: punkt lub tło. Tak było napisane w instrukcji do Atari. Adam 2019-12-17 14:47:27
@Golomolo: tak, w "gołym" trybie GR.8 są dostępne dwa odcienie jednego koloru. Natomiast przez nałożenie na piksele grafiki player/ missile (PMG) można uzyskać więcej kolorów w linii.
Ta akurat gra może być wyświetlana w 3 przełączanych dynamicznie podczas rozgrywki trybach: monochromatyczny (bez podkolorowania), z duszkami sprzętowymi (podkolorowanie PMG) oraz wersja na kartę VBXE, rozszerzającą możliwości kolorystyczne atarynki (o ile ta karta została wykryta). Atarysta 2019-12-19 13:29:19
Gra super. Fajna muzyka. Ogólnie czad - dobrze że nie sprzedałem Atari :) Czasem postać przy schodzeniu w dół spada przez półki niżej zamiast się zatrzymać, ale może tak ma być. Rastan 2019-12-21 11:42:50
@golomolo: pokonaliśmy to ograniczenie. @Atarysta: to są po prostu pułapki (dziury w podłodze). w oryginale też tak jest. Kaz 2019-12-21 18:00:59
Odkryłem tajne przejście :D Rastan 2019-12-21 22:13:13
@Kaz: jest kilka tajnych przejść w grze. :) Kaz 2019-12-22 00:12:09
Rozumiem. Ale to moje pierwsze, a nie wiedziałem, że w ogóle są! :D RetroFan 2020-01-17 15:10:35