O grze "Monty on the Run" by Kaz 2019-12-15 01:30:56

Na Silly Venture miała miejsce premiera gry Monty on the Run, konwersji z komputera Commodore 16, którą wykonali: Marek "Konop" Konopka (kodowanie), Krzysztof "Rastan" Wróbel (grafika) oraz Michał "Miker" Szpilowski. Gra była dodawana do biletu dla tych gości, którzy wykupili wstęp VIP, w formie ładnie wydanej kasety magnetofonowej. Pliki gry zostały też udostępnione za darmo w internecie.

Przedwczoraj udało mi się spotkać z jednym z twórców gry, Rastanem, w Katowicach i tam w muzeum komputerów porozmawialiśmy o tworzeniu tej gry, kulisach jej powstania i innych ciekawostkach. Nagrany filmik niech będzie małym prezentem dla Rastana, ponieważ wczoraj nasz kolega miał urodziny! Zapraszam do obejrzenia i tradycyjnego narzekania na jakże fatalne audio:





---
update: link do plików
y 2019-12-15 02:58:41

Fajne kolorowe

Jakim 2019-12-15 06:13:57

Każ nie zachowuj się jak urażona nastolatka bo ludzie ponarzekali na faktycznie słaby dźwięk w ostatnich filmach.Rację mieli i trza temat poprawić. Anyway, dzienks za materiał.

Kaz 2019-12-15 07:44:12

Nie bardzo rozumiem, przecież uważam, że te narzekania są słuszne i podoba mi się, że to już tradycja :) Przyłączam się do postulatu, żeby było lepiej. Aczkolwiek wydaje mi się, że raczej nie ma na to szans :)

xxl 2019-12-15 08:45:53

serial tracker: kto ma jaki numer?

Rastan 2019-12-15 10:45:13

Dziękuję. Faktycznie czasami trochę dźwięk jest za słaby i za bardzo słychać tło - a może to ja zbyt cicho mówię. :)

pin 2019-12-15 10:45:57

Kaz - a wiesz, że coś audio jest słabe? ;)))

ccwrc 2019-12-15 11:01:57

Może by zrobić jakąś ściepę dla Kaza na mikrofon, bo audio jest do d...

xeen 2019-12-15 11:10:57

bardzo fajna konwersja. dziękujemy. od czasu do czasu sobie pykam.

Golomolo 2019-12-15 11:23:31

Czy gra jest z 8 trybie graficznym z kolorami?

Rastan 2019-12-15 11:44:41

@Golomolo: Tak.

RTG 2019-12-15 11:59:39

Pamiętam mapę do gry zamieszczoną w Bajtku.
Pamiętam, że to był jeden ze sztandarowych tytułów tamtych lat.

mono 2019-12-15 12:19:59

Bardzo fajna konwersja. Grałem w tą grę na Spectravideo i żałowałem, że nie mam tej gry na Atari.
Podkolorowanie jest zrobione fajnie, szkoda że usunęliście obsługę klawiatury, bo skoro skacze się przyciskiem fire to sterowanie IJKL+SHIFT chyba byłaby jakąś opcją dla gracza, któremu właśnie popsuł się joystick :)
Wielkie dzięki za konwersję!

MADRAFi 2019-12-15 12:53:04

Jezeli ktos chce wejsc w posiadanie kasety z ta gra to chetnie odsprzedam. Osobiscie nie uzywam magnetofonow.

zbyti 2019-12-15 14:17:23

Udany wywiad :) Rastan to fajny koleś, nie ma co :)

Trachu 2019-12-15 14:29:00

GRATULACJE Wyszła wam jedna z najlepszych technologicznie gier na |Atari. To kiedy Auf Wiedersehen Monty? :P

vvv 2019-12-15 14:48:42

Bardzo fajna konwersja - i graficznie i dźwiękowo. Tego brakowało na atarce.

pin 2019-12-15 14:52:29

No i ukłon w stronę autorów za 3 propozycje graficzne, czyli mono, podkolorowane przez pmg i vbxe.

mav 2019-12-15 17:41:30

No ja mówiłem, mam w sumie mało używany zestaw mikroportów, które zresztą kiedyś m. in. Kaza nagrywały :)
Do telefonu powinno dać się je podłączyć.

crrn 2019-12-15 18:30:33

pytanie do autorów tego portu: dla czego użyliście wersji z c16 a nie z c64? pytam zupełnie bez podtekstów∑ i uszczypliwości? było łatwiej? mniej zajmowało? rozwińcie temat proszę ;)
oczywiście gratulacje za udany port. fajnie oglądało się, jak zwykle, wywiad Kaz.
no i okazuje się że kolegę Rastana poznałem na SV19 - fajne rozmowy ale zupełnie nie skumałem że to on portowa ;)
pozdrawiam Rastana!

ps. Już zapodałem news na plus4world ;) na którego powoływał się Rastan

stRing 2019-12-15 18:30:50

@MADRAFi poszedł email do Ciebie z zapytaniem.

atarka 2019-12-15 18:56:57

Rewelacja. Im więcej takiej jakości konwersji tym lepiej.

Konop 2019-12-15 19:05:26

@crrn: Nie przyglądaliśmy się specjalnie wersji z C64, ale domniemuję, że byłoby znacznie trudniej przenieść ją 1:1 na Atari z 64 KB pamięci. Do efektywnego rysowania obiektów potrzebowalibyśmy więcej pamięci, której mogłoby zabraknąć. Inna sprawa, że przeniesienie gry z C64 byłoby znacznie trudniejsze (czytaj czasochłonne), właśnie ze względu na konieczność angażowania własnego silnika sprite'ów, zmiany mapy pamięci. Prawdopodobnie ingerencja w kod musiałaby być znacznie większa.

Inna sprawa, że nigdy na poważnie nie braliśmy pod uwagę przenoszenia tej gry z C64. Zadanie polegało na przeniesieniu jakiejś względnie fajnej gry z C16 (nie ma ich wiele), co dawało większe możliwości w zakresie podkolorowania.

xxl 2019-12-15 19:29:36

artek o grze ale samej gry nie ma podlinkowanej...

Rastan 2019-12-15 19:43:11

@crrn: dziękuję, pozdrawiam również :). Tak jak pisał Konop, po prostu port z C-16 jest prostszy do zrobienia niż port z C-64 ze względu na to, że C-16 nie ma sprajtów hardwarowych.

Rastan 2019-12-15 19:44:24

@xxl: faktycznie, ale jest do ściągnięcia z pouet.

Kaz 2019-12-15 22:00:18

Słuszna uwaga, zabrakło linku, ale już jest :)

xxl 2019-12-15 22:05:57

da sie usmiercic kreta jak wpadnie w pulapke w trybie trajner?

Rastan 2019-12-15 22:13:17

@xxl: niestety nie, ale ESC pomoże. :)

pin 2019-12-15 22:37:54

Rastanowi to brakuje tylko koloratki i wyglądałby jak ksiądz ;)

gorgh 2019-12-15 22:39:00

jest kapłanem bólu i rozkoszy, to się zgadza :)

pin 2019-12-16 10:11:07

Hehehh, no tak ;)

golomolo 2019-12-16 21:34:21

Przecież 8 tryb graficzny ma tylko jeden kolor, tzn. dwa: punkt lub tło. Tak było napisane w instrukcji do Atari.

Adam 2019-12-17 14:47:27

@Golomolo: tak, w "gołym" trybie GR.8 są dostępne dwa odcienie jednego koloru. Natomiast przez nałożenie na piksele grafiki player/ missile (PMG) można uzyskać więcej kolorów w linii.

Ta akurat gra może być wyświetlana w 3 przełączanych dynamicznie podczas rozgrywki trybach: monochromatyczny (bez podkolorowania), z duszkami sprzętowymi (podkolorowanie PMG) oraz wersja na kartę VBXE, rozszerzającą możliwości kolorystyczne atarynki (o ile ta karta została wykryta).

Atarysta 2019-12-19 13:29:19

Gra super. Fajna muzyka. Ogólnie czad - dobrze że nie sprzedałem Atari :) Czasem postać przy schodzeniu w dół spada przez półki niżej zamiast się zatrzymać, ale może tak ma być.

Rastan 2019-12-21 11:42:50

@golomolo: pokonaliśmy to ograniczenie.
@Atarysta: to są po prostu pułapki (dziury w podłodze). w oryginale też tak jest.

Kaz 2019-12-21 18:00:59

Odkryłem tajne przejście :D

Rastan 2019-12-21 22:13:13

@Kaz: jest kilka tajnych przejść w grze. :)

Kaz 2019-12-22 00:12:09

Rozumiem. Ale to moje pierwsze, a nie wiedziałem, że w ogóle są! :D

RetroFan 2020-01-17 15:10:35

MADRAFI jeśli aktualne daj znać na priv .